Месенджер VEON від “Київстару”: кому воно треба і чи вільне від ФСБ?

Месенджер VEON від “Київстару”: кому воно треба і чи вільне від ФСБ?

Аналітика
Укрінформ
Черговий конкурент Facebook Messenger та Telegram “заходить” в Україну - “з піснею” і від компанії з російським капіталом

Український телекомунікаційний ринок очікує поповнення - 7 жовтня відбулась презентація ще одного месенджеру, який називається VEON. Ініціатор - мобільний оператор “Київстар”, який, схоже, вирішив вийти за рамки суто “телефонних” послуг і створив власний аналог популярних на сьогодні програм-додатків для обміну миттєвими повідомленнями через мережу інтернет.

І це ще раз підтверджує, що месенджери останнім часом стали дуже популярні . В чому причина такої затребуваності цієї ніші ринку? В першу чергу те, що месенджери самі по собі нібито безкоштовні. «Нібито», бо плату за інтернет ніхто не скасовував, але погодьтесь, з можливістю дзвонити чи писати повідомлення це пов’язано опосередковано. А за SMS та телефонні дзвінки досі треба платити конкретні гроші.

Втім, поява VEON, навіть попри те, що і раніше мобільні оператори випускали власні додатки, все ж має дивувати. І причин на це декілька. По-перше, таких саме за основними функціями програм зараз на ринку налічується десятки, або навіть сотні. Більшість українців успішно користуються тими-таки Telegram, Viber, Facebook Messenger. Щоб взяти свою долю, треба насправді запропонувати щось значиме – за ціною, за функціями, за сервісом. По-друге, наразі соціальні мережі та месенджери конкурують з операторами мобільного зв’язку. По-третє, на новий месенджер важко прогнозувати попит, хоча б такий, який виник на початку літа в зв’язку з забороною «ВКонтактє» та інших ресурсів російського походження.

Судячи з презентації, яка за мірками ринку телекомунікаційних послуг була справді грандіозною, власники нового месенджеру грошей на розкрутку продукту не шкодують. У промовідео знялись учасники популярного нині українського рок-гурту “The Hardkiss”, а 7 жовтня, “Київстар” організував безкоштовний концерт-презентацію на Контрактовій площі в Києві за участі того-таки гурту.

Месенджер VEON вже з середини літа функціонує в… Росії. Нічого дивного в тому нема: “Київстар” - дочірня компанія групи VEON, яка володіє кількома популярними операторами в країнах Центральної та Східної Європи, Азії та Африки. Серед відомих мобільних операторів, наприклад, є російський Beeline, який років зо 10 тому намагався вийти на український ринок. Тоді «не зрослося», але ми добре знаємо, що послуги телекомунікації – це глибоке проникнення в особисті дані та особисте життя клієнта. І тому природнім виглядає наше занепокоєння небезпекою нових можливостей, які ймовірно з’являться у спецслужб країни-агресора для заволодіння особистими даними українців. Втім, наприклад, за словами заступника міністра інформаційної політики України Дмитра Золотухіна, стосовно діяльності компанії “Київстар” питання піднімалось, і наразі нема підстав вважати, що персональні данні українців доступні росіянам.

Загалом, ідея месенджеру від мобільного оператора - поки що свіжа і доволі цікава. Тому “Укрінформ” вирішив розібратись, що це за програма, яка від неї користь мобільному оператору і які перспективи в Україні.

VEON - і месенджер, і банкінг, і соцмережа. Лише дизайн “запозичений”…

На перший погляд, структура месенджеру VEON не відрізняється від решти подібних ресурсів: є і можливість голосового виклику, є і миттєві повідомлення - як аудіо, так і текстові. Проте VEON має унікальні функції. Одна з таких - особистий кабінет, де можна переглядати баланс на мобільному рахунку, керувати тарифами тощо. Також розробники обіцяють в українській версії створити електронний гаманець - за офіційною інформацією, щодо цього уже навіть укладено договір з міжнародною платіжною системою Mastercard.

Судячи з проморолику, за своїм дизайном месенджер дуже схожий на Facebook Messenger - схожий інтерфейс, схожі функції. І це не дивно, адже подібні “запозичення” зустрічаються на кожному кроці у різних власників і для різних продуктів. “ВКонтактє” дехто, мабуть що небезпідставно, називав копією Facebook, а російський відеосервіс Rutube - копією YouTube. І це стало настільки звично, що навіть спеціалісти увагу на цьому не акцентують.

Втім, месенджер VEON - є не зовсім месенджером. Точніше кажучи, це месенджер з елементами соціальної мережі. VEON має канал новин - найгарячіша інформація буде відображатись в окремому вікні. Наразі українська версія ще не обладнана цією функцією, тож оцінити її поки що неможливо. Також, за словами розробників, VEON має можливість слухати музику і дивитись фільми.

Як залучити любителів «шари», а прибутків не втратити

Дійсно, а чим розробники VEON планують залучати «прошених» нинішніх клієнтів? Як вони збираються відвойовувати нішу, яку після блокування низки російських соціальних мереж в травні 2017-го року, зайняли Telegram, Viber, Facebook Messenger, WhatsApp, Hangouts та решта менш відомих програм? Тим більше, що жодна ані українська, ані зарубіжна соціальна мережа чи месенджер останнім часом не набули успіху в Україні.

Розставити крапки над “і” допоміг експерт - директор з маркетингу компанії UKLON Даниїл Ваховський. На його думку, “VEON створив на ринку цікавий прецедент, адже до цього жодний інший месенджер не мав настільки масштабної рекламної підтримки. Мета групи компаній VEON - мільйони користувачів, втім наразі я не берусь робити прогнози, чи буде вона досягнена”.

Даниїл Ваховський вважає, що основний ринковий козир розробників - це розрахунок на зміну вподобань користувачів. За його словами, голосова пошта та SMS-повідомлення поступово відходять, стають нецікавими, а користувачі все більше надають перевагу месенджерам. І ця тенденція - глобальна.

Втім, SMS все ще залишається важливим джерелом доходу для мобільних операторів. Але VEON планує заробляти через розповсюдження реклами. Наразі рекламні SMS повідомлення є популярними серед компаній у найрізноманітніших галузях - від служб таксі до продавців пральних порошків. Вони інколи дуже дратують користувачів. А відтепер з’являється надія, що, скажімо, власний канал в месенджері VEON, де будуть представлені різноманітні акції і пропозиції, буде в рекламному сенсі ефективнішим за SMS-розсилку.

Що ж, подивимось, скільки користувачів “Київстар” нададуть перевагу месенджеру VEON перед, власне, мобільним зв’язком. Їхній розрахунок зрозумілий - навіщо платити гроші за мобільний зв’язок та SMS, якщо ці ж самі функції будуть і в новому додатку. Ясно, що оператор «своє» візьме продажем мобільного інтернету, а також новими тарифними планами. А ось чи “клюнуть” інші користувачі на VEON, чи стане він гідним конкурентом, скажімо, для Viber, чи стане від першим успішним телекомунікаційним проектом за останні кілька років в Україні - покаже найближчий час.

Микола Романюк, Київ

P.S. Після виходу матеріалу ми отримали коментар “Київстару” щодо побоювань про можливість доступу іноземних, зокрема російських, спецслужб до персональних даних українців під час використання месенджеру VEON. Наводимо коментар повністю: “VEON — це глобальна інтернет-платформа, яку створено командою спеціалістів з інформаційних технологій міжнародної групи VEON в Амстердамі. Хостинг інтернет платформи VEON знаходиться в ЄС та США. При реєстрації у мобільному додатку VEON абоненти самостійно вносять дані для отримання персоналізованих послуг, і надають свою згоду на обробку таких даних. Це - стандартна процедура, як і при користуванні послугами Google, Facebook, Apple Store тощо. “Київстар”, як локальний партнер VEON в Україні, сумлінно дотримується норм українського законодавства щодо захисту персональних даних клієнтів”.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-