Космічний апарат виявив молекули кисню на кометі

Космічний апарат Rosetta, що досліджує комету Чурюмова-Герасименко, допоміг вченим виявити у комі - хмарі пилу і газу, що оточує комету - молекулярний кисень.

Результати дослідження публікує Європейське космічне агенство.

Науковці дійшли висновку, що знайдені молекули кисню - старші за Сонячну системи і це спростовує значну частину теорій формування планет.

«Можливо, доведеться переглянути існуючі нині моделі, які пояснюють формування Сонячної системи, оскільки до цих пір вони не передбачали наявність молекулярного кисню в кометі», - заявив Андре Билер з Мічиганського університету, який брав участь в обробці переданих Розеттою даних.

Це перший випадок, коли молекулярний кисень знайдений в кометі. Раніше його сліди були виявлені в інших космічних об'єктах, наприклад - на супутниках Юпітера і Сатурна.

Вважалося, що на початку формування Сонячної системи молекули кисню вступили в реакцію з воднем, у зв'язку з чим на кометах кисень присутній тільки у складі води. Те, що у хмарах газу довкола комет вдавалося виявити воду, але не кисень, підтверджувало цю теорію. Раніше вчені виявили на кометі Чурюмова-Герасименко етанол і найпростіші вуглеводні.

Зазначимо, що комета Чугрюмова-Герасименко - короткоперіодична комета з періодом обертання 6,6 років.

Комету було відкрито 23 жовтня 1969 року Климом Чурюмовим у Києві в результаті вивчення фотопластинок комети 32P/Комас Сола, знятих Світланою Герасименко в Алма-Атинській обсерваторії у вересні того ж року. Перший знімок, на якому видно комету, датований 20 вересня 1969 року. Біля краю фотознімка було виявлено ще одну комету, проте спочатку вона розглядалась як фрагмент комети Комас Сола. Після вивчення наступних фотознімків було з'ясовано, що цей об'єкт рухався іншою траєкторією і, таким чином, є самостійною кометою.

Космічний апарат Rosetta з модулем Philae на борту було запущено до комети Чурюмова-Герасименко в 2004 році. Своєї мети Rosetta досягла в 2014 році і зараз обертається навколо комети. Робота космічного апарату запланована до вересня 2016 року: Rosetta буде підходити до комети все ближче, досліджуючи її, і нарешті не впаде на комету.