МОЗ пропонує штрафувати ЗМІ за рекламу "заборонених" ліків

МОЗ пропонує штрафувати ЗМІ за рекламу "заборонених" ліків

721
Ukrinform
Розроблений Міністерством охорони здоров’я законопроект про рекламу ліків має гармонізувати чинне українське законодавство з нормами Європейського Союзу.

Про це на прес-конференції в Укрінформі повідомила експерт з медичних питань МОЗ України Марина Слободніченко.

За її словами, на сьогоднішній день реклама ліків в Україні частково врегульована, але відсутній контроль за дотриманням законодавства у цьому питанні. Так, чинним законодавством заборонено рекламування рецептурних препаратів, а також безрецептурних лікарських засобів, які внесені до Переліку таких безрецептурних лікарських засобів наказом МОЗ № 422. 

Слободніченко підкреслила, що новий законопроект про рекламу має гармонізувати чинне українське законодавство з нормами ЄС. Зокрема, законопроектом буде врегульовано та посилено дійсний контроль за рекламою лікарських засобів, методів лікування, діагностики та реабілітації. 

Окрім чинних обмежень для суб'єктів ринку реклами лікарських засобів законопроектом вводяться такі новації: реклама лікарських засобів повинна містити перш за все інформацію про лікарський засіб, яка міститься в інструкції до цього препарату; реклама має містити номер реєстраційного посвідчення лікарського засобу, що дасть змогу відслідковувати, чи зареєстрований лікарський засіб, чи дозволений він до рекламування тощо.

Також заборонятиметься використання в рекламі недостовірної інформації про ефективність лікарського засобу; не дозволятиметься використовувати популярних осіб, які схилятимуть споживача до придбання тих чи інших ліків; наводити в рекламі інформацію про те, що така реклама спрямована на дітей; не дозволятиметься використовувати в рекламі інформацію про діагноз та курс лікування.

Крім того, законопроектом пропонується врегулювати рекламу лікарських засобів серед лікарів, та регламентувати комунікацію представників фармацевтичних виробників з фаховою спільнотою. В тому числі через так звані спецвидання.

Слободніченко зазначила, що на сьогодні в українському законодавстві немає визначення  «спецвидання», водночас саме в спецвиданнях дозволяється здійснювати рекламу лікарських засобів, але без тих обмежень, які містить закон про рекламу. Це, за її словами, призвело до того, що деякі лікарські засоби рекламувалися в тих виданнях, які спрямовані на ширшу, ніж фахове коло, аудиторію.

Законопроектом визначається, що «спецвидання» - це наукові фахові видання, які включені Міністерством освіти та науки до Переліку видань, які здійснюють спеціальні публікації для фахової категорії - медичних та фармацевтичних працівників. 

«Саме в таких виданнях буде дозволятися реклама з послаблюючим режимом», - уточнила Слободніченко.

Крім того, законопроектом планується започаткувати процес врегулювання питання промоції  лікарських засобів, поширення інформації про них серед фахової спільноти. Так, за словами Слободніченко, в ЄС існує кілька шляхів такого способу донесення інформації: відвідування фармацевтичними працівниками лікарень, лікарів, роздача зразків (семплінг), використання стимулів, в тому числі і фінансових, які сприяли б заохоченню лікарів поширювати ті чи інші лікарські засоби, проведення конференцій, семінарів тощо.

«Законопроектом пропонується закріпити це на рівні постанови Кабінету міністрів України і врегулювати правила промоції та поширення інформації серед медичних та фармацевтичних працівників», - сказала Слободніченко.

Натомість підзаконними актами буде обмежено кількість зразків, які фармпредставники можуть передавати лікарям, замовлення таких зразків будуть робити самі лікарі, і упаковка лікарського засобу має бути не більше мінімальної на ринку та містити напис «Не для продажу». Крім того, забороняється поширення лікарських засобів, які містять психотропні та наркотичні речовини. Також будуть окремі вимоги стосовно самого процесу інформування лікарів, тобто діяльності медичних представників. Останні мають проходити відповідне навчання в тій компанії, в якій працюють, мають володіти науковими знаннями стосовно того чи іншого лікарського засобу, повинні відстежувати вплив лікарського засобу та інформувати про нього фармацевтичну кампанію. 

Читайте також: Супрун хоче законом обмежити рекламу ліків

«Ці кроки не врегульовані чинним законодавством, але мають бути відображені в підзаконних актах», - наголосила Слободніченко.

Окрім цього, законопроектом пропонується внести зміни до закону про телебачення та радіомовлення і встановити штрафну санкцію за порушення цього законодавства.

«Якщо теле- або радіокомпанії будуть здійснювати  рекламу лікарських засобів, які заборонені до реклами або перебувають у списку рецептурних чи безрецептурних, які заборонені до реклами, нами пропонується застосувати до таких компаній штрафну санкцію у розмірі 5% від ліцензійного платежу, який вони сплачують при отриманні свої професійної ліцензії. Застосування такої штрафної санкції покладатиметься на Національну раду з телебачення та радіомовлення», - сказала Слободніченко.

За її словами, це спонукатиме замовників реклами слідкувати за тим, що вони рекламують, а телевізійників - відстежувати те, що вони випускають в ефір.

Також МОЗ матиме можливість відстежувати рекламу лікарських засобів та інформувати відповідні органи, які можуть застосовувати штрафні санкції. 

Як повідомляв Укрінформ,  в. о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун заявила у вівторок, що Міністерство охорони здоров’я України розробило законопроект про рекламу лікарських засобів, в якому пропонує, зокрема, заборонити рекламу цілительства та нетрадиційної медицини. 


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-