Рейтинг міністерств Кабміну: як урядовці дослухаються до громадян

Рейтинг міністерств Кабміну: як урядовці дослухаються до громадян

Укрінформ
9 лютого, 10:00 - презентація рейтингу міністерств

Організатор: Рух ЧЕСНО.

Спікери: Віта Думанська - лідерка Руху ЧЕСНО; Наталія Окша - заступниця директора Департаменту інформації та взаємодії з громадськістю, Секретаріату Кабінету Міністрів України.

Довідково.  Під час оцінювання бралися до уваги використання практик публічних консультацій з громадянами та зацікавленими сторонам при розробці політик та ухвалення урядових рішень.

За результатами дослідження третина міністерств активно використовує інструмент публічних консультацій при розробці політик. Для врахування думки громадян важливо, щоб міністерства, які відповідають за втілення ключових реформ, інтенсивно використовували цю практику.

Оцінку провели аналітики Руху ЧЕСНО у партнерстві з Національним демократичним інститутом (NDI).

Захід проходитиме перед засіданням Кабінету Міністрів.

Акредитація представників ЗМІ: anna@ukrinform.com

У зв'язку з карантинними обмеженнями кількість місця обмежена. 

Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/user/UkrinformTV

Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Демонструючи ролик в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.

Підсумкові матеріали:

За півтора року міністерства у 3,5 рази більше проводили електронних консультацій, ніж публічних обговорень - ЧЕСНО

За період з 2019 року до першої половини 2020 року міністерства у 3,5 рази більше проводили електронних консультацій, ніж публічних обговорень.

Про це сказала лідер Руху ЧЕСНО Віта Думанська під час презентації рейтингу міністерств в Укрінформі.

«З приводу того, в яких формах проводять консультації. В основному це електронні консультації. Їх відбувається в три з половиною рази більше, ніж звичайних публічних обговорень. Лідером з міністерств за кількістю проведення безпосереднього живого обговорення є Міністерство соціальної політики, вони провели майже 300 консультацій», - зазначила Думанська.

Вона пояснила, що консультації в електронній формі – «не є так добре», оскільки під час надсилання пропозицій на електронну пошту міністерства немає дискусії й можливості отримати зворотній зв’язок з приводу того, чи врахована пропозиція, чи відхилена, і з яких причин".

«Є низка міністерств, які практично проводять всі консультації саме в електронній формі. Варто тут зауважити, що кількість електронних консультацій переважала над кількістю «живих», скажімо так, обговорень і в період докарантинний. Тобто наслідком є не лише карантин. Міністерства раніше більше користувалися саме цією формою», - зауважила Думанська.

Вона наголосила, що Рух ЧЕСНО перевіряв, чи відповідає те, як міністерства проводять публічні консультації, постанові Кабінету Міністрів № 996, «проте ми не стверджуємо, що ця постанова ідеальна і з ухваленням нового закону про публічні консультації застарілі норми повинні бути змінені».

За словами Думанської, дослідження продемонструвало, що «міністерства плюс-мінус непогано» виконують вимоги, передбачені постановою, проте найбільше питань виникло щодо публікування звітів.

«Їх (звіти – ред.) публікують лише 28%, це трохи менше третини міністерств. Чому важливо публікувати звіти? По-перше, це означає, що отримані пропозиції проаналізовані, друге, це означає, що люди, які подали пропозиції, отримали зворотній зв'язок, і третє – це свідчить про прозорість процесу консультування, тому що воно висвітлене, опубліковане, видно, чиї пропозиції враховані, а чиї – ні», - розповіла Думанська.

На її думку, ключовою причиною того, що не готуються звіти, може бути відсутність у міністерствах людей, які відповідають саме за проведення публічних консультацій, або спеціального працівника, основними функціями котрого є забезпечення консультацій, або ж навіть відсутність відповідного підрозділу.

Водночас Думанська назвала позитивним те, що значна кількість пропозицій, які подаються під час публічних обговорень, враховуються міністерствами.

«У деяких міністерствах враховуються, наприклад, до 70% пропозицій, як у Міністерстві цифрової трансформації… З даних, які ми отримали, видно, що найбільше пропозицій отримало Міністерство освіти, частка врахування пропозицій з них складає 47%», - зауважила лідер Руху ЧЕСНО.

Також вона розповіла про можливі бар’єри, що заважають міністерствам якісно проводити публічні консультації. Серед них, зокрема, те, що значна кількість рішень, які виносяться на обговорення, не потребують його, але міністерству треба їх провести.

Окрім того, згідно з результатами дослідження, впливає на якість публічних консультацій обмежене фінансово-організаційне забезпечення, часові обмеження, відсутність фахівців, волі та лідерства у питаннях залучення громадян, платформи, на якій було б зручно проводити консультації.

Для проведення дослідження взяті дані 18 міністерств у період за весь 2019 рік та першу половину 2020 року. ЧЕСНО оцінював, як міністерства дотримуються вимог щодо проведення публічних консультацій, передбачених постановою Кабінету Міністрів № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формування та реалізації державної політики» від 3 листопада 2010 року, зокрема, вивчали, як висвітлена інформація з приводу консультацій на їхніх сайтах, чи публікуються звіти, чи є зворотній зв'язок з тими, хто подає пропозиції тощо.

Дослідження проведено у партнерстві з Національним демократичним інститутом завдяки підтримці британського народу через Фонд розвитку ефективного врядування Сполученого Королівства. Думки, висловлені дослідниками, не обов'язково відповідають позиції Фонду.

В Україні найближчим часом запустять онлайн-платформу для консультацій держорганів із громадськістю

Урядову онлайн-платформу, на якій можна буде проводити консультації з громадськістю, запустять найближчим часом.

Про це сказала заступниця директора Департаменту інформації та взаємодії з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів Наталія Окша під час презентації в Укрінформі рейтингу міністерств щодо використання практик публічних консультацій з громадянами та зацікавленими сторонам при розробці політик та ухвалення урядових рішень.

«Вже Секретаріат Кабінету Міністрів і Міністерство цифрової трансформації почали роботу над цією платформою (платформою для взаємодії органів влади та інститутів громадянського суспільства – ред.) і найближчим часом вона буде запущена для того, щоб всі органи виконавчої влади мали можливість на цій платформі розміщувати опитування або проєкти нормативно-правових актів для обговорення», - сказала Окша.

За її словами, представникам громадянського суспільства буде простіше знайти потрібну інформацію на цій платформі. Крім того, зауважила вона, «процес консультацій сам стане більш прозорим: можна буде побачити і пропозиції, які надійшли, і прокоментувати їх, а також побачити, яким чином вони будуть враховані».

Окша зауважила, що у законопроєкті про публічні консультації, поданому минулого року урядом до парламенту, також ідеться про створення Онлайн-платформи для взаємодії з громадянами та інститутами громадянського суспільства, на якій будуть розміщуватися повідомлення про консультації та проведення електронних консультацій.

Як повідомляв Укрінформ, раніше Міністерство цифрової трансформації та Секретаріат Кабінету Міністрів анонсували запуск цього року платформи е-демократії «ВзаємоДія».

Відео:

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-