Соціологія і вибори: аргумент для розумного вибору чи маніпуляції?

Соціологія і вибори: аргумент для розумного вибору чи маніпуляції?

Укрінформ
1 лютого 11:00 - Соціологія і вибори: аргумент для розумного вибору чи маніпуляції?

Організатори: Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, Соціологічна асоціація України.

До участі запрошені: Ольга Айвазовська  -  голова правління ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА»; Олексій Антипович - директор соціологічної групи «Рейтинг»; Ірина Бекешкіна - директор Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва; Євген Бистрицький - експерт,  виборча Рада UA; Олексій Кошель  - генеральний директор Комітету виборців України; Наталія Лигачова - шеф-редактор інтернет-видання «Детектор медіа»; Олександр Мартиненко - генеральний директор інформаційної агенції «Інтерфакс-Україна»; Михайло Міщенко - заступник директора соціологічної служби Центру Разумкова; Володимир Паніотто - генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології; Володимир Фесенко - голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента».

Питання до обговорення:

Роль соціологічних досліджень у виборчих кампаніях:  чи допомагають вони виборцю зробити раціональний вибір?

Вибори і ЗМІ:  Як відрізнити соціологічні дослідження від фейків?

Що найбільше впливає на виборців:  програми та пропозиції кандидатів, соціологічні дані, ЗМІ, виборчі дебати, гречка, що ще?

Чесність виборів - форми контролю?

Довідково. «Круглий стіл» «Соціологія і вибори: аргумент для розумного вибору чи маніпуляції» проводиться Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалів круглого столу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов'язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Підсумкові матеріали:

Соціологічна асоціація України закликає ЗМІ відповідально оприлюднювати дані соцдосліджень

Соціологічна асоціація України звернулася до засобів масової інформації із закликом виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень.

Про це ідеться у зверненні Соціологічної асоціації України, яке було оприлюднене під час круглого столу “Соціологія і вибори: аргумент для розумного вибору чи маніпуляції?” в Укрінформі в п’ятницю.

“Ми звертаємося до ЗМІ та інформаційних агентств із закликом неухильно виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень (хто опитував, коли, скільки опитали, метод опитування, яку сукупність репрезентують опитані, похибка і точні формулювання запитань) і перевіряти компетентність джерела інформації. Перевірка професійності компанії, що представила дані опитування, - це завдання видання чи інформаційного транслятора, а не глядача чи читача. Якщо компанія, яка представила дані соціологічного опитування, не є членом професійних співтовариств, не має соціологів у штаті, не публікує на своєму сайті докладну інформацію про методологію проведення опитування, не має досвіду проведення соціологічних досліджень, не готова надати додаткову інформацію про проведене дослідження, то це породжує сумніви в якості та надійності даних”, - ідеться у зверненні.

Зазначається, що професійне співтовариство соціологів із занепокоєнням спостерігає, як з наближенням виборів у ЗМІ та Інтернеті з’являється багато “фейкових” і непрофесійних соціологічних даних, і ЗМІ публікують такі дані з посиланням на невідомі чи маловідомі центри без обов’язкової методологічної інформації для оцінки якості даних.

Автори звернення також наглошують, що політики, політконсультанти і деякі журналісти, публікуючи рейтинги або обговорюючи перебіг виборчої кампанії, звинувачують провідні соціологічні центри в продажності у випадках, коли вважають, що ці рейтинги невигідні їхній політсилі. “Такі нечесні методи політичної боротьби остаточно заплутують виборця і підривають довіру до соціології як науки”, - констатують у Соціологічній асоціації.

Автори звернення наголошують, що соціологічні центри, які є членами українських професійних спільнот (Соціологічна асоціація України, Українська асоціація маркетингу) і міжнародних організацій, діють у рамках правил, які не дають можливості маніпулювати результатами опитування.

“Професійні спільноти мають розроблені механізми впливу на свої членів (в тому числі і економічні); відхилення від норм проведення соціологічних досліджень вкрай малоймовірно, тому що контролюється спільнотою і загрожує подальшому існуванню такого центру”, - зазначили в Соціологічній асоціації.

У документі підкреслюється, що оприлюднення сфальсифікованих результатів соцдосліджень, проведених фіктивними установами, може здійснювати вплив на свідомість громадян та внутрішню політику в Україні, а також суперечити національним інтересам та нести загрози нацбезпеці України.

Автори звернення зауважують, що Соціологічна асоціація України готова надати консультативні послуги тим ЗМІ та інформагентствам, які мають сумніви в представлених для публікації даних соцдосліджень.

"Виборча Рада UA" сформулювала для ЗМІ запитання, які дозволять розкрити кандидатів у президенти - Бистрицький

Громадське об'єднання «Виборча Рада UA» сформулювало для представників засобів масової інформації перелік актуальних запитань, які варто ставити кандидатам у президенти, аби зрозуміти їх реальне бачення майбутнього, конкретний план роботи.

Про це філософ, голова «Виборчої Ради UA» Євген Бистрицький повідомив на засіданні круглого столу в Укрінформі.

«Виборча Рада UA» сформулювала ці питання, і ми звертаємося до журналістів: знайте про них. Це лише ті питання, які раціонально ставити кандидатам у президенти, аби зрозуміти щось, окрім його (кандидата - ред.) прекрасного бачення майбутнього. Якщо вам обіцяють гори щастя, не вийде цього, бо у нього поки що дуже обмежені повноваження», - сказав Бистрицький.

За його словами, журналісти та й усі громадяни мають чітко усвідомити, що кандидати можуть діяти виключно у межах Конституції та законів.

«Навіть якщо ти хочеш змінити всю систему та переписати Конституцію, поки ти обираєшся, то ідеш на основі цієї Конституції, то ж закономірно питати з тебе згідно з цією Конституцією», - наголосив експерт.

«Виборча Рада UA» вважає, що передусім для того, щоб розкрити претендента на посаду глави держави, він має дати відповіді щодо свого бачення ролі президента у конституційному полі, у формуванні влади. Розповісти про форми та методи здійснення ним повноважень та передвиборчих обіцянок.

«Як він бачить роль президента у системі стримання противаги українській політичній системі? Як буде працювати з парламентом? Які пріоритети його законодавчих ініціатив у разі перемоги на виборах? Як він працюватиме з виконавчою владою? Як буде змінювати судову владу? Яких вищих посадових осіб хоче призначати, і публічно чи таємно?» - сказав Бистрицький. Він наголосив, що особливо важливою є роль президента у зовнішній політиці. Тому запитання про перспективи розвитку відносин з НАТО, ЄС, з Росією також варто ставити.

«Очевидно, що він може робити законодавчі ініціативи, і це стосується економіки, призначати на ключові посади у цій сфері. І тому нам важливо знати, як президент може консолідувати, змінювати національну ідентичність. Як він налагоджуватиме діалог з громадянським суспільством? Як буде розв'язувати питання національних меншин, питання прав людини, гендерні питання?» - зазначив Бистрицький.

Голова «Виборчої Ради UA» вважає, що всі ці питання можна по-різному структурувати, але їх варто ставити. І якщо кандидат не може відповісти, то навряд чи він вартий уваги. Бистрицький радить співвітчизникам не забивати голову маніпуляціями, популізмом, непотрібними обіцянками. «Не піддавайтеся на те, щоб обирати лише шлунком - обирайте ще й головою», - закликав він.

Виборча Рада UA - колективна ініціатива, яка об'єднує на волонтерський основі представників різних сфер українського суспільства – науки, освіти, експертного середовища, ЗМІ, культури, бізнесу.

Відео з круглого столу:

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-