Нові вимоги до реклами лікарських засобів

Нові вимоги до реклами лікарських засобів

Укрінформ
16  травня  11.00 - Нові вимоги до реклами лікарських засобів

Організатор: Міністерство охорони здоров'я України. 

Учасники: Роман Ілик - заступник міністра охорони здоров'я України; Марина Слободніченко - експерт з юридичних питань МОЗ України.

Коротко. Під час заходу відбудеться презентація нового законопроекту Міністерства охорони здоров'я України щодо удосконалення порядку реклами лікарських засобів. Заступник міністра охорони здоров'я України Роман Ілик розповість про те, яким чином нині функціонує реклама медикаментів, зокрема на телебаченні та радіо, як вона впливає на громадську думку та лікування пацієнтів і яким чином МОЗ України планує змінити правила існування реклами ліків в Україні та привести чине законодавство до норм ЄС. 

Підсумкові матеріали:

Половина ліків, які українці купували в 2017 році, не мали доведеної ефективності - МОЗ

За 2017 рік українці придбали лікарських засобів на 70 млрд грн, 50% з них не мають доведеної ефективності.

Про це на прес-конференції в Укрінформі сказав заступник міністра охорони здоров'я Роман Ілик, повідомляє кореспондент агентства.

За його словами, причиною ситуації є те, що українці піддаються рекламі лікарських засобів і не консультуються з лікарем при виборі препаратів.

«У 2017 рік українці спожили лікарських засобів понад 1,2 млрд упаковок, цей ринок оцінюється приблизно у 70 млрд грн... Найвиразніший показник впливу реклами те, що 50% загалом, якщо оцінювати ринок в 70 млрд грн, становлять ліки, які не мають доведеної клінічної ефективності. З ТОП-10 препаратів, які найбільше купували українці минулого року, лише три препарати належать до категорії лікарських засобів. Усі інші є або симптоматичними, або такими, які не належать до групи основних лікарських засобів, і які не можна вважати життєво необхідними; вони не мають доказової бази ефективності. Тобто, сьогодні українці витрачають мільярди гривень, купуючи в аптеках ліки, які не є основними для їхнього лікування, і при цьому кожен другий пацієнт відмовляється від лікування або відкладає через брак коштів», - сказав Ілик.

Так, за даними МОЗ, у десятку лікарських засобів, які купували українці в 2017 році, увійшли «Актовегін», «Нурофен», «Німесил», «Натрій Хлорид», «Но-Шпа», «Ессенціале», «Реосорбілакт», «Цитрамон», «Спазмалгон», «Сінупрет». І лише «Нурофен», «Німесил» та «Натрій Хлорид» належать до категорії лікарських засобів.

Ілик зазначив, що лише 9% з усіх придбаних лікарських засобів були спожиті в лікарні. У грошовому еквіваленті це становить 12,6% від 70 млрд грн. Усі інші лікарські засоби українці купували самостійно в аптеках, без рецепту та консультації з лікарем. Водночас у країнах ЄС від 40 до 70% ліків споживаються пацієнтами, які перебувають в лікарнях.

До 50% реклами на українському телебаченні становить реклама лікарських засобів - МОЗ

Від 30 до 50%, а подекуди і до 70% реклами на телеканалах становить реклама саме лікарських засобів.

Про це на прес-конференції в Укрінформі сказав заступник міністра охорони здоров'я Роман Ілик, повідомляє кореспондент агентства.

«Фармацевтична реклама - найбільший сегмент рекламного ринку на телебаченні країни. За даними Національної ради з питань телебачення та радіомовлення, від 30 до 50% реклами загалом на телебаченні - це реклама лікарських засобів та медичних виробів. На окремих, регіональних, телеканалах обсяг такої реклами складає близько 70%. Найбільшою проблемою реклами лікарських засобів є свідоме маніпулювання інформацією і про сам препарат, і про його властивості», - сказав Ілик.

Він розповів, що МОЗ протягом кількох годин одного дня провів свій моніторинг різних центральних телеканалів, які рекламували 45 лікарських засобів, з яких 2 були не зареєстровані як лікарські  засоби, а були біологічно активними добавками, 6 - заборонені до рекламування в Україні.

«Тільки за 4 години вчорашнього моніторингу 12,5%  реклами лікарських засобів була реклама тих ліків, які є заборонені до реклами в Україні», - наголосив Ілик.

Він зазначив, що така ситуація спонукає громадян до самолікування та пошуку інформації про хвороби в Інтернеті. Так, за даними соціологічних досліджень, які навів Ілик, 69% українських громадян займаються  самолікуванням, не звертаючись до лікаря. Це призводить до розвитку в подальшому ускладнень, особливо у людей з хронічними хворобами, і впливає як на показники інвалідності, так і на скорочення тривалості життя.

«Відсутність фахової своєчасної діагностики і контролю лікування - прямий шлях до тривалості життя, яка є сьогодні в Україні, а це на 10 років менше, ніж в ЄС», - наголосив заступник міністра. 

Новий законопроект про рекламу ліків має гармонізувати чинне українське законодавство з нормами ЄС - МОЗ

Розроблений Міністерством охорони здоров’я законопроект про рекламу ліків має гармонізувати чинне українське законодавство з нормами Європейського Союзу.

Про це на прес-конференції в Укрінформі повідомила експерт з медичних питань МОЗ України Марина Слободніченко.

За її словами, на сьогоднішній день реклама ліків в Україні частково врегульована, але відсутній контроль за дотриманням законодавства у цьому питанні. Так, чинним законодавством заборонено рекламування рецептурних препаратів, а також безрецептурних лікарських засобів, які внесені до Переліку таких безрецептурних лікарських засобів наказом МОЗ № 422. 

Слободніченко підкреслила, що новий законопроект про рекламу має гармонізувати чинне українське законодавство з нормами ЄС. Зокрема, законопроектом буде врегульовано та посилено дійсний контроль за рекламою лікарських засобів, методів лікування, діагностики та реабілітації. 

Окрім чинних обмежень для суб'єктів ринку реклами лікарських засобів законопроектом вводяться такі новації: реклама лікарських засобів повинна містити перш за все інформацію про лікарський засіб, яка міститься в інструкції до цього препарату; реклама має містити номер реєстраційного посвідчення лікарського засобу, що дасть змогу відслідковувати, чи зареєстрований лікарський засіб, чи дозволений він до рекламування тощо.

Також заборонятиметься використання в рекламі недостовірної інформації про ефективність лікарського засобу; не дозволятиметься використовувати популярних осіб, які схилятимуть споживача до придбання тих чи інших ліків; наводити в рекламі інформацію про те, що така реклама спрямована на дітей; не дозволятиметься використовувати в рекламі інформацію про діагноз та курс лікування.

Крім того, законопроектом пропонується врегулювати рекламу лікарських засобів серед лікарів, та регламентувати комунікацію представників фармацевтичних виробників з фаховою спільнотою. В тому числі через так звані спецвидання.

Слободніченко зазначила, що на сьогодні в українському законодавстві немає визначення  «спецвидання», водночас саме в спецвиданнях дозволяється здійснювати рекламу лікарських засобів, але без тих обмежень, які містить закон про рекламу. Це, за її словами, призвело до того, що деякі лікарські засоби рекламувалися в тих виданнях, які спрямовані на ширшу, ніж фахове коло, аудиторію.

Законопроектом визначається, що «спецвидання» - це наукові фахові видання, які включені Міністерством освіти та науки до Переліку видань, які здійснюють спеціальні публікації для фахової категорії - медичних та фармацевтичних працівників. 

«Саме в таких виданнях буде дозволятися реклама з послаблюючим режимом», - уточнила Слободніченко.

Крім того, законопроектом планується започаткувати процес врегулювання питання промоції  лікарських засобів, поширення інформації про них серед фахової спільноти. Так, за словами Слободніченко, в ЄС існує кілька шляхів такого способу донесення інформації: відвідування фармацевтичними працівниками лікарень, лікарів, роздача зразків (семплінг), використання стимулів, в тому числі і фінансових, які сприяли б заохоченню лікарів поширювати ті чи інші лікарські засоби, проведення конференцій, семінарів тощо.

«Законопроектом пропонується закріпити це на рівні постанови Кабінету міністрів України і врегулювати правила промоції та поширення інформації серед медичних та фармацевтичних працівників», - сказала Слободніченко.

Натомість підзаконними актами буде обмежено кількість зразків, які фармпредставники можуть передавати лікарям, замовлення таких зразків будуть робити самі лікарі, і упаковка лікарського засобу має бути не більше мінімальної на ринку та містити напис «Не для продажу». Крім того, забороняється поширення лікарських засобів, які містять психотропні та наркотичні речовини. Також будуть окремі вимоги стосовно самого процесу інформування лікарів, тобто діяльності медичних представників. Останні мають проходити відповідне навчання в тій компанії, в якій працюють, мають володіти науковими знаннями стосовно того чи іншого лікарського засобу, повинні відстежувати вплив лікарського засобу та інформувати про нього фармацевтичну кампанію. 

«Ці кроки не врегульовані чинним законодавством, але мають бути відображені в підзаконних актах», - наголосила Слободніченко.

Окрім цього, законопроектом пропонується внести зміни до закону про телебачення та радіомовлення і встановити штрафну санкцію за порушення цього законодавства.

«Якщо теле- або радіокомпанії будуть здійснювати  рекламу лікарських засобів, які заборонені до реклами або перебувають у списку рецептурних чи безрецептурних, які заборонені до реклами, нами пропонується застосувати до таких компаній штрафну санкцію у розмірі 5% від ліцензійного платежу, який вони сплачують при отриманні свої професійної ліцензії. Застосування такої штрафної санкції покладатиметься на Національну раду з телебачення та радіомовлення», - сказала Слободніченко.

За її словами, це спонукатиме замовників реклами слідкувати за тим, що вони рекламують, а телевізійників - відстежувати те, що вони випускають в ефір.

Також МОЗ матиме можливість відстежувати рекламу лікарських засобів та інформувати відповідні органи, які можуть застосовувати штрафні санкції. 

Як повідомляв Укрінформ,  в. о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун заявила у вівторок, що Міністерство охорони здоров’я України розробило законопроект про рекламу лікарських засобів, в якому пропонує, зокрема, заборонити рекламу цілительства та нетрадиційної медицини. 

Відео з прес-конференції:

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-