Проблема гендерного дисбалансу в українських ЗМІ. Чи є шляхи вирішення?

Проблема гендерного дисбалансу в українських ЗМІ. Чи є шляхи вирішення?

1349
Ukrinform
17 листопада, 10:00 - Проблема гендерного дисбалансу в українських ЗМІ. Чи є шляхи вирішення?

Організатори: Комісія із журналістської етики; Інститут масової інформації; Інститут розвитку регіональної преси; кампанія проти сексизму "Повага"; соціальний проект "Жінки - це 50% успіху України" за підтримки Національного демократичного інституту (НДІ) та  Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Учасники: Ірина Славінська - Громадське радіо, гендерна координаторка кампанії ПОВАГА; Андрій Куликов - голова Комісії з журналістської етики; Оксана Романюк - виконавча директорка Інституту масової інформації; Діана Дуцик - виконавча директорка Детектор Медіа; Вікторія Сюмар - голова Комітету ВР з питань свободи слова та інформаційної політики;  Петро Шуклінов – головний редактор онлайн видання Ліга.net.

Коротко. Вперше за час просування ідей гендерної рівності  медіа коаліція медійних організацій та міжнародних інституцій об'єднує зусилля, аби вбудувати стандарти гендерно-чутливого дискурсу у механізми саморегуляції ЗМІ. 

Питання висвітлення українськими медіа гендерно чутливих тем порушувалося  вже неодноразово, але поки що важко відзначити значні позитивні зрушення. Як засвідчив моніторинг, проведений у вересні - жовтні 2017 року  громадськими організаціями Інститут Масової Інформації та Детектор Медіа, у національних і регіональних ЗМІ надалі виходять матеріали з яскравими ознаками сексизму та гендерних стереотипів.

Довідково. Під час заходу буде презентовано результати згаданого вище моніторингу гендерного балансу в друкованих, інтернет ЗМІ та на ТБ, а також оприлюднено рекомендації для медіа щодо того, як висвітлювати гендерно чутливі теми та як самим можна оцінювати власний контент на відповідність стандартам недискримінації. Крім того, будуть висунуті пропозиції щодо включення стандартів гендерної рівності до кодексу журналістів та оприлюднено проект відкритого меморандуму, який буде запропоновано до підписання ключовим медіаресурсам.

Підсумкові матеріали:

В українських ЗМІ жінок згадують втричі рідше, ніж чоловіків – дослідження ІМІ

У новинах українських ЗМІ жінок згадують втричі рідше, ніж чоловіків.

Як повідомила виконавчий директор Інституту масової інформації Оксана Романюк на засіданні круглого столу в Укрінформі, про це свідчать результати проведеного дослідження.

«У нас є такий перекіс, якщо ЗМІ дотримується журналістських стандартів, то жінки у ньому згадаються десь у 5% матеріалів, в той час як 95% припадає на чоловіків», - сказала Романюк.

За її словами, у рамках дослідження ГО «Інститут масової інформації» та «Детектор медіа» промоніторили у жовтні новини восьми загальнонаціональних телеканалів, десяти загальноукраїнських інтернет-видань та семи друкованих видань, і на основі цього розробили свої висновки.

Романюк зазначила, що частіше за все жінки виступають героїнями матеріалів медіа втричі рідше, ніж чоловіки, - в середньому лише у 27% випадків. У ролі експертів журналісти залучають жінок ще менше -  лише у 19% випадків (тобто тільки у кожному п’ятому матеріалі). Найчастіше жінки коментують соціальні теми, виступають героїнями кримінальної хроніки або «жовтих» новин, у той час як чоловіки коментують політичні та економічні теми.

За словами виконавчого директора Детектор Медіа Діани Дуцик, найменше жінки представлені в інтернет-ЗМІ (лише в 13% новин жінки виступають в якості героїнь і в 15% - в якості експертів), найбільше - в друкованих ЗМІ (героїні 35% матеріалів, і коментували в якості експертів 22% матеріалів).

За даними дослідження, жінок практично не запрошують в якості гостей до студій соціально-політичних ток-шоу на центральних телеканалах. Протягом періоду моніторингу було зафіксовано лише 2 запрошені до студії жінки, порівняно до 40 чоловіків. Окрім того, протягом моніторингу телеканали не запросили до студій ток-шоу жодної жінки-експерта.

«Журналісти часто самі не розуміють, коли ми говоримо на ці теми, яка ж до них претензія, вони не розуміють корінь проблеми і це означає, що треба проводити якусь просвітництву роботу, в тому числі серед журналістів», - переконана Дуцик

У свою чергу, голова Комісії з журналістської етики Андрій Куликов визнав, що дійсно часто у відсотковому співвідношенні не дотримуються редакції чітких пропорцій, часто у студії каналів чи на радіо запрошують чоловіків, але це може бути тому, що просто так склалися обставини, що саме цей спеціаліст може найкраще пояснити чи прокоментувати тему і не завжди варто через це панікувати. «Якщо виникає враження, що запрошений експерт або експертка є насправді не фахівцями у своїй галузі, то це свідчення того, що ми не доклали максимум зусиль для пошуку людини, перш за все, яка має головне — ознаки фаховості, корисності, цікавості», - сказав Куликов.

Голова Комітету ВР з питань свободи слова та інформаційної політики Вікторія Сюмар визнала, що дисбаланс дійсно існує, водночас нині на телебаченні значно більше жінок політиків та експертів, ніж було. «Коли я працювала журналістом на 5 каналі, ми часто обговорювали як уникнути цей дисбаланс. І тоді постало питання, де шукати для прямих ефірів щоденних з різних питань експертів найрізноманітніших сфер життя», - сказала вона.

Заступник генерального директора Укрінформу Марина Сингаївська поділилася досвідом роботи в інформаційному агентстві. «В агентстві, особливо випуск та стрічка, тобто там, де найбільше стресу, там працюють жінки, керівники середньої ланки також, а топ-менеджери чоловіки. Тому мені здавалося завжди, що питання гендеру в журналістиці трохи перебільшене», - сказала вона.

Відео з круглого столу:

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-