Гібридне поле бою. Відповіді України на інформаційну агресію РФ

Гібридне поле бою. Відповіді України на інформаційну агресію РФ

2227
Ukrinform
12 червня, 11.30 - Гібридна (інформаційна) агресія РФ. Відповіді України.

Організатор:  МІК “Бастіон”.

Учасники: Дмитро Золотухін - заступник міністра інформаційної політики; Євген Магда - кандидат політичних наук, доцент НТУУ "КПІ ім. Ігоря Сікорського"; Дмитро Тимчук - народний депутат України, член Комітету ВР України з питань національної безпеки і оборони, керівник групи "Інформаційний спротив"; Михайло Макарук - речник InformNapalm; Ганна Маляр - юрист-кримінолог, кандидат юридичних наук, викладач Національної школи суддів України; Олексій Мінаков - політичний оглядач; Ярослав Матюшин - блогер; Ігор Соловей - журналіст; Роланд Мікіані - дослідник інформаційного та ідеологічного просторів; Юлія Лапутіна - заступник начальника департаменту контррозвідувального захисту в сфері інформаційної безпеки СБУ; Дмитро Дубов - Національний інститут стратегічних досліджень; Олександр Курбан - політтехнолог.

Підсумкові матеріали:

Росія свідомо планувала гібридну війну проти України - СБУ 

Росія свідомо планувала ведення агресивної війни проти України, у тому числі було завчасно сплановано проведення інформаційної війни задля сприяння вирішенню військових цілей.

На цьому наголосила заступник начальника департаменту контррозвідувального захисту в сфері інформаційної безпеки СБУ Юлія Лапутіна під час організованого міжнародним інформаційним консорціумом "Бастіон" круглого столу в Укрінформі на тему: “Гібридна (інформаційна) агресія РФ. Відповіді України”.

“Службою безпеки України та прокуратурою АР Крим продовжується досудове розслідування за фактом розв’язання Російською Федерацією гібридної війни проти України. На даний час зібрано докази, які відповідають диспозиції частини 1 статті 437 Кримінального кодексу України, а саме - планування, підготовка або розв’язання агресивної війни чи військового конфлікту, а також участь у змові, що спрямована на вчинення таких дій. Цей злочин відноситься до категорії злочинів проти миру. Безпрецедентність даного провадження проявляється у тому, що розслідування злочинів, передбачених цією статтею, означає доведення свідомого планування агресивної війни Росії проти України”, - заявила вона.

Як повідомила представник СБУ, складовими цього планування було “обгрунтування ідеї війни, розробка її політичної концепції, попереднє планування засобів ведення війни, схилення населення відповідних регіонів України до ненависті до інших регіонів України, а також дії, спрямовані на усунення перешкод для вторгнення на територію України”.

Поруч з цим у спецслужбі повідомили, що також буде розслідувано й безпосереднє розв’язання агресивної війни, ознаками якої є, у тому числі, спроби РФ знищити ідеологічні перешкоди для початку гібридної агресії, що “дуже важливо в контексті гібридної війни”.

“Вперше зібрано та проаналізовано факти, які свідчать про застосування Російською Федерацією проти України не лише фізичних агресивних дій, але і завчасно спланованої інформаційної війни, яка сприяла вирішенню військових цілей Російською Федерацією на шкоду безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України”, - заявила Лапутіна.

За її словами, одним з чинників, які можуть свідчити про спланованість дій керівництва РФ з усунення перешкод для розв’язання агресивної війни проти України, “є внесення змін до законодавства Росії, у тому числі до Воєнної доктрини, завдяки яким розширюються права на застосування військової сили за кордоном”.

“Зокрема, стаття 22 Воєнної доктрини РФ передбачає, що РФ вважає правомірним застосування збройних сил, інших військових органів та військ, у тому числі, для забезпечення захисту своїх громадян за межами РФ”,- зазначила заступник начальника департаменту контррозвідувального захисту в сфері інформаційної безпеки СБУ.

Крім того, сказала вона, в розвиток цих положень протягом останніх 10 років російськими науковцями розроблявся інший концепт - “так звана необхідність захисту співвітчизників за кордоном”.

“Одночасно ми усі були свідками агресивної інформаційної кампанії в АР Крим з пропаганди так званого “руского міра”, який позиціонувався російськими ідеологами, як концепція міжнародної трансдержавної співдружності, нібито об’єднаної причетності до РФ та лояльності до російської мови”, - повідомила Лапутіна.

За її словами, “рускій мір” розглядається не лише як культурна та історична ідея, але і як політична доктрина.

“Аналіз ідеологічних конструкцій, вбудованих у поняття “рускій мір”, зіставлення їх з конкретними фактами, подіями у сучасній українській історії, особливо у Криму, дає підстави вважати, що правова база РФ, стратегія та пріоритети національної безпеки Росії, конкретні дій військово-політичного керівництва цієї держави свідомо спрямовані на примусове повернення України у сферу геополітичного впливу РФ на шкоду суверенітету, територіальної цілісності та безпеці України”, - підкреслила представник СБУ.

Вона додала, що ще у 2007 році саме для практичної реалізації політичної доктрини та стратегії “руского міра” указом президента РФ було започатковано однойменний фонд, засновниками якого стали МЗС та Міністерство науки та освіти РФ. При цьому правління фонду призначалося безпосередньо президентом РФ і джерелами фінансування виступав російський держбюджет. 

“Протягом 2008-2012 років фондом було створено в Україні більше 10 “рускіх” центрів. Їх географія також є показовою. Зокрема, перші з них були створені в АР Крим - це Севастополь і Сімферополь, потім також додалися південно-східні регіони України - Луганськ, Донецьк,Харків, Одеса. Їх керівниками за погодженнями з кураторами з РФ призначалися представники колишньої радянської Компартії або антиукраїнськи налаштовані мешканці”, - повідомили в СБУ.

За даними української спецслужби, вказані центри використовувалися спецслужбами РФ для підготовки ідеологічного підгрунття для формування у населення негативного ставлення до України шляхом застосування маніпулятивних технологій, викривлення історичних подій, приниження гідності українців, формування суспільної думки про нібито переваги відновлення російської імперії та повернення Криму до складу Росії.

Крім того, фондом “Русскій мір” було започатковано в Криму фестиваль “Великое русское слово”, який “став фактично майданчиком для попереднього поступового готування населення півострова до позитивного сприйняття вторгнення російських військ в АР Крим, шляхом маніпуляції суспільної свідомості громадян України про нібито визвольний характер агресивного вторгнення, та подальшої анексії півострова”. 

Згідно з СБУ, період підготовки до військового вторгнення супроводжувався активним застосуванням спецслужбами РФ спеціальних інформаційних та інформаційно-психологічних операцій проти України, зокрема, створенням, адміністрування, штучним нарощуванням відвідуваності та популярності антиукраїнських та проросійських груп в українському сегменті російських соцмереж “Вконтакте” та “Одноклассники”.

“Безпосередньому здійсненню інформаційної війни РФ проти України сприяло також закріплення у статті 82-й Стратегії нацбезпеки РФ тез про особливе значення для забезпечення безпеки Росії розвитку суспільного, гуманітарного та інформаційно-телекомунікаційного середовища на території держав-учасниць СНД та у регіонах, що межують з ними. Цим фактично легітимізувався з точки зору національного законодавства РФ інструментарій для реалізації політичної доктрини “русского міра”, яка за своєю суттю стала обгрунтуванням ідеї війни проти України та лягла в основу політичної концепції розв’язання агресивної війни РФ проти України”, - наголосила заступник начальника департаменту контррозвідувального захисту в сфері інформаційної безпеки СБУ.

В Мінінформполітики виступають за створення при уряді Координаційної ради зі стратегічної комунікації

В Україні вже давно назріла потреба у створенні при уряді міжінституційної Координаційної ради з питань стратегічної комунікації.

Про це заявив заступник міністра інформаційної політики України Дмитро Золотухін під час організованого МІК "Бастіон" круглого столу в Укрінформі на тему: “Гібридна (інформаційна) агресія РФ. Відповіді України”.

“Я дуже сподіваюся на те, що всередині уряду з'явиться невдовзі певна міжінституційна, міжміністерська координаційна структура - Координаційна рада з питань стратегічної комунікації”, - сказав він.

Як зазначив Золотухін, потребу у створенні такої Ради та більш щільної координації між українськими урядовими відомствами продемонстрував, зокрема, нещодавній розгляд справи Україна про Росії у Міжнародному суді ООН в Гаазі. 

“Така інституція - вона на часі. Навіть у ситуації з нашою позицією з судом в Гаазі потрібно координуватися. Адже ми бачимо, що є трек роботи Міністерства юстиції, яке готує документи і готує позицію України з цього питання з юридичної сторони. Є трек роботи Міністерства закордонних справ, яке фактично забезпечує нашу адміністративну участь на міжнародному цьому майданчику. До цього долучається і Міністерство оборони України", - зазначив він.

Поруч з цим, цей координаційний інструмент потрібен і для подальшої імплементації норм Доктрини інформаційної безпеки України, додав заступник глави МІП.

Окремо чиновник вказав на потребу у створенні в Україні національної системи оповіщення, у тому числі за допомогою SMS-повідомлень. Золотухін зазначив, що він особисто ініціює ближчим часом зустріч з представниками мобільних операторів.

Відео із заходу:

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-