Перезавантаження ВРП: нарешті з’явився інструмент очищення всієї судової системи

Перезавантаження ВРП: нарешті з’явився інструмент очищення всієї судової системи

Укрінформ
Верховна Рада ухвалила в цілому законопроект №5068 – другий з пакету судової реформи, запропонованої Президентом. Що це дасть Україні?

14 липня парламент 259 голосами «за» ухвалив важливий документ, який передбачає перевірку на доброчесність членів Вищої ради правосуддя, а також змінює порядок притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності (ВРП, нагадаємо, – це ключовий орган в судовій системі, де приймаються остаточні рішення щодо призначення судді на посаду, притягнення до відповідальності або звільнення. – Авт.). Це рішення, разом із західними партнерами України, устиг привітати Президент Володимир Зеленський, назвавши це кроком до реальної судової реформи. «Голосування за реформу Вищої ради правосуддя заклало необхідне підґрунтя для ефективних змін у судовій системі. Це, без перебільшення, історична подія для України», – наголосив глава держави.

Запитаєте, то що ж є у цьому документі? Спробуємо дуже стисло відповісти на це питання.

Перше. Законопроект пропонує утворити Етичну раду, до складу якої входитимуть три особи з числа суддів або суддів у відставці, визначені Радою суддів України, та три особи, визначені міжнародними організаціями. Рішення в Етичній раді ухвалюватимуться чотирма голосами.

Друге. Етична рада встановлюватиме, чи відповідає кандидат на посаду члена ВРП критеріям професійної етики та доброчесності, та надаватиме органу обрання/призначення список кандидатів, рекомендованих для призначення на посаду члена ВРП. Зазначається, що такий список має містити кількість кандидатур, яка щонайменше вдвічі перевищує кількість вакантних посад членів ВРП.

Третє. Згідно з текстом документа, Етична рада упродовж трьох місяців з дня затвердження її персонального складу має провести оцінювання членів Вищої ради правосуддя (крім голови Верховного Суду. – Авт.), призначених до набрання чинності цим законом, на відповідність їх критеріям професійної етики та доброчесності.

Четверте. За результатами такого оцінювання Етична рада може рекомендувати звільнення члена ВРП.

П’яте. Закон також визначає порядок діяльності Служби дисциплінарних інспекторів ВРП як самостійного структурного підрозділу, призначення дисциплінарних інспекторів за результатами конкурсу, їх правовий статус та обсяг повноважень.

А поки законопроект очікує підпису Президента України, ми поцікавилися в експертів-юристів, як вони його оцінюють, чи залишилися на 100% задоволені?

Керівник судового напрямку Центру протидії корупції Галина Чижик у коментарі Укрінформу сказала, що проголосований депутатами законопроект №5068 дає незалежним експертам вирішальний голос в процесі відбору майбутніх членів ВРП і передбачає реальні інструменти очищення органу від негідних членів: «ВРП – це ключ до судової реформи, бо саме у ВРП зосереджено найбільше влади в судовій системі, саме ВРП приймає ключові рішення щодо призначення, покарання чи звільнення суддів. Тому від доброчесності членів ВРП залежить доброчесність решти суддів».

Галина Чижик
Галина Чижик

Пані Чижик каже, що останні сім з половиною років демонструють, що можна приймати скільки завгодно «реформаторських» законів, але… «Реальних змін не буде, доки не буде очищено і оновлено орган, який приймає ключові рішення», – наголосила експерт ЦПК.

У Фундації DEJURE також позитивно оцінили законопроект №5068. «Дуже вдячні тим народним депутатам, які все ж таки домоглися покращення законопроекту таким чином, щоби міжнародні експерти мали вирішальну роль у відборі членів ВРП», – каже виконавча директорка Фундації DEJURE Ірина Шиба. І додає, що документ передбачає створення у найближчі два місяці незалежного органу – Етичної ради, яка оцінюватиме на доброчесність членів ВРП та усіх майбутніх кандидатів: «Цей механізм має забезпечити в подальшому якісну роботу цього органу».

ВРП попри своє завдання забезпечувати доброчесність і незалежність судової влади, роками посилював кругову поруку. «Адже його члени в конфлікті інтересів допомагали просуватися на посади суддів Верховного суду своїм друзям, кумам, родичам, уникати відповідальності за суттєві порушення прав людини…», – розповідає пані Шиба.

А ще – саме у ВРП відмовлялися відстороняти Павла Вовка та інших фігурантів плівок ОАСК від розгляду справ. Фактично, цей орган тримав у заручниках усю судову владу й тиснув на незалежних, доброчесних суддів через дисциплінарні провадження, не даючи їм боротися з корупцією чи розглядати справи об’єктивно. «І саме тому надзвичайно важливо було очистити ВРП від тих недоброчесних людей у його складі, які боролися проти реальної судової реформи», – стверджує виконавча директорка Фундації DEJURE.

Попередня спроба Президента Зеленського реформувати суди, нагадує наша експертка, була якраз заблокована ВРП. Цей орган встановив нереальні критерії для роботи міжнародних експертів у комісії з відбору ВККС. «Через це формування кваліфікаційної комісії було «заморожено» й Україна понад півтори року не могла добирати і призначати на вакантні посади суддів», – каже Ірина Шиба.

Як наслідок – утворилася величезна недостача суддів. «Відповідно, навіть найпростіші справи громадян розглядалися роками», – підкреслила юрист.  

То що далі? Як швидко очиститься ВРП? Чи може щось/хтось (і як саме) завадити цьому важливому процесу?

За словами Галини Чижик, Етична рада матиме лише шість місяців з моменту створення для того, аби перевірити на доброчесність усіх членів ВРП. «Їх (членів ВРП) зараз 17, але голова ВС входить до ВРП за посадою, тому Валентину Данішевську Етична рада перевіряти не буде. Повноваження членів ВРП, доброчесність яких поставить під сумнів Етична рада, будуть автоматично припинені до моменту прийняття остаточного рішення суб’єктами, які призначили цих членів. На це буде відведено лише три місяці. Тож якщо не буде зволікань, то через рік процес очищення ВРП має завершитись», – каже експертка ЦПК.

Ірина Шиба
Ірина Шиба

Виконавча директорка Фундації DEJURE Ірина Шиба також наголошує на тому, що часу для зволікань немає: «Недоброчесних членів ВРП зможуть «врятувати» з’їзди суддів, прокурорів, адвокатів та науковців, які матимуть 3 місяці, щоби назбирати більшість голосів для залишення недоброчесного члена на посаді».

Якщо вони не впишуться в тримісячні терміни, то член ВРП буде автоматично звільненим.

«Враховуючи одіозність багатьох членів ВРП, увагу громадськості та міжнародних партнерів, ми розраховуємо, що делегати на цих з’їздах все ж не будуть жертвувати своєю репутацією задля збереження на посадах людей на зразок Павла Гречківського. Та самі члени ВРП будуть пробувати оскаржувати свою недоброчесність у Верховному суді». І на жаль, немає упевненості в тому, що КАС ВС, який може розглядати позови до етичної ради, прийме справедливе рішення через ті ж суто «кадрові» причини.

Також, каже пані Шиба, депутати Батьківщини та ОПЗЖ, які, до слова, не голосували за закон про реформу ВРП, теоретично можуть подати Конституційну скаргу. «І спробувати знести закон через нереформований КСУ», – додала Ірина Шиба.

На цьому ж наголосила Галина Чижик: «Ймовірно, прокремлівські політичні сили оскаржать судову реформу до Конституційного Суду. Не забуваймо, що більшість у КСУ – це вихідці тієї самої судової системи, яку ми намагаємось реформувати і яку закон про ВРП позбавив впливу на процес».

Саме тому наступним кроком повинна стати реформа КСУ.

«Що має зробити Рада? Взятися за КСУ. Крім того, треба очистити ВС від недоброчесних суддів», – каже пані Шиба.

За її словами, зараз є суттєві сумніви щодо доброчесності 52 суддів Верховного суду - про це (і не тільки) можна почитати в аналізі Фундації DEJURE.

Нарешті, згадали експерти і про «вовчий ОАСК». До слова, ще 13 квітня Президент вніс до Верховної Ради законопроект про ліквідацію цієї «гордості» української судової системи, але…

«ОАСК, звісно, не матиме прямого впливу на реформу ВРП, але, як ми знаємо з плівок НАБУ, Павло Вовк впливає на окремих членів ВРП та КСУ. Тому вирішення цього питання також не варто відкладати. Судді ОАСКу щодня вирішують спори щодо органів центральної влади і можуть через ці справи тиснути на топ-чиновників, впливати на їхні рішення чи навіть відсторонювати», – підсумувала Ірина Шиба.

Мирослав Ліскович. Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-