Місцеві вибори-2015: чи вдасться проголосувати переселенцям?

Місцеві вибори-2015: чи вдасться проголосувати переселенцям?

Аналітика
Укрінформ
За лічені дні до виборів депутати можуть прийняти закон, який, на думку фахівців, суперечить Конституції

Менш ніж за три тижні закінчується виборча кампанія з обрання депутатів обласних, районних, міських, сільських, селищних рад, а також голів міст, сіл і селищ. І хоча новий Закон «Про місцеві вибори» прийнятий ще14 липня, проте до цього часу низка політичних сил продовжують апелювати до його недосконалості та наполягають на необхідності якнайшвидшого внесення змін до законодавчого акта. Одним із «каменів спотикання» стало питання голосування внутрішньо переміщених осіб, оскільки право брати участь у місцевих виборах відповідно до чинного законодавства мають лише громадяни, офіційно зареєстровані за місцем проживання не території певної громади.

Наразі у парламенті зареєстровано три законопроекти (№№ 2501а, 2501а-1, 2501а-2) авторства народних обранців з Опозиційного блоку, партії «Відродження», а також позафракційних та представників фракцій БПП, «Батьківщина» і «Самопоміч» про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо врегулювання питання участі переселенців у чергових місцевих виборах. Ініціатори цих проектів законів пропонують забезпечити переселенців правом голосу на місцевих виборах у тій громаді, де вони зареєстровані як ВПО, підтвердженням чого слугуватиме адреса у довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Кореспондент Укрінформу разом з експертами намагався з'ясувати, чи зможутьпереселенці взяти участь у виборах і чи можливим та доцільним на сьогодні є ухвалення парламентом додаткових змін до закону «Про місцеві вибори».

ВПО МАЮТЬ ПРАВО ОБРАТИ ВЛАДУ, ЯКА ДБАТИМЕ ПРО НИХ

Валерія Лутковська, Уповноважений Верховної Ради з прав людини:

- Моя позиція досить чітка: думаю, що на сьогоднішній день внутрішньо переміщені особи фактично вже імплементовані в місцеві громади - вони віддали своїх дітей у дитячі садочки, школи, є, скажімо, потреба в отриманні медичної допомоги - це те, що залежить якраз від місцевої влади. Тому переконана, що ВПО якраз мають право на те, аби проголосувати і обрати ту місцеву владу, яка зможе подбати, у тому числі, й про їх потреби.

Крім того, давайте говорити відверто: протягом, скажімо, найближчого року, навіть якщо перемир'я продовжиться, будуть виконані домовленості, досягнуті у Мінську і настане тиша й спокій на території Донбасу,- ці люди не повернуться до своїх домівок. Щоб вони повернулися, необхідно принаймні відновити інфраструктуру: елементарно, сім'я з людиною похилого віку не поїде у район, де немає навіть поліклініки. Відповідно,  ВПО вже проживатимуть там, де вони проживають зараз, і відповідно, мені здається, було б правильніше дати їм проголосувати за місцем їх фактичного проживання сьогодні.

Звичайно, це питання досить складне і потребує великої громадської дискусії, але я не впевнена, що ми зараз на неї маємо час, хоча б тому, що місцеві вибори наближаються. Дуже б хотіла, щоб народні депутати встигли це зробити і проголосувати один із законопроектів, який зареєстрований на сьогоднішній день.

ЧИ Є ПЕРЕСЕЛЕНЦІ ЧЛЕНАМИ НОВИХ ГРОМАД, ПИТАННЯ ДИСКУСІЙНЕ

Олександр Черненко, народний депутат, фракція «Блок Петра Порошенка»:

- Сьогодні законом не передбачена участь внутрішньо переміщених осіб, якщо вони офіційно не зареєстровані за новим місцем проживання, тобто не прописані, у виборах. Нагадаю, що на місцевих виборах голосують члени відповідних територіальних громад.

Чи є ці переселенці членами нових громад, питання дискусійне. Звісно,про  деяких з внутрішньо переміщених осіб таке вже можна сказати, але дуже багато людей, які стоять на обліку як переселенці, фактично там не проживають, а мешкають на окупованих територіях. Вони зареєструвалися як ВПО, аби приїздити й отримувати пенсії, інші соціальні виплати.

Зареєстрована низка законопроектів, які пропонують у той чи інший спосіб надати внутрішньо переміщеним особам право голосу, але, на жаль, жоден із них не передбачає чіткого механізму, який би відрізнив тих переселенців, які стали членами громад і вже живуть в нових громадах, від тих, які лише числяться як переселенці, отримують пенсії і соцдопомогу, але фактично там не проживають. Механізм, який би відрізнив одну категорію ВПО від іншої, у законопроектах не передбачений.

Але ж у нас до виборів залишилося 2 пленарних тижні, тому навіть у разі, якщо буде прийнятий один із цих законопроектів, імовірність його реалізації на нинішніх виборах мінімальна. Навіть якщо ми ці закони і приймемо, то документи передбачають можливість змінити місце голосування для переселенців до 10 жовтня, тобто за 15 днів до виборів. Тож якщо ми і проголосуємо за якийсь з них 5-7 жовтня, то поки Президент підпише закон,  фактично часу на реалізацію його вже не залишиться.

Загалом, подібні поправки на етапі підготовки закону «Про місцеві вибори» подавалися, але вони не були враховані.

Якби зараз проводилися загальнонаціональні вибори, то ці люди мали б голосувати. Але у нас місцеві вибори.

НИЗКА ПОЛІТИЧНИХ СИЛ ПЕРЕВОДЯТЬ ТЕМУ ГОЛОСУВАННЯ ВПО У ФОРМАТ ПОЛІТИЧНОГО ГАСЛА

Олексій Кошель, генеральний директор Комітету виборців України:

- На сьогодні внутрішньо переміщені особи фактично не мають можливості проголосувати, за винятком тих, які отримали місце реєстрації, тобто або придбали житло, або офіційно орендують житло із умовою можливості отримання реєстрації. Іншими словами, 99 % переселенців узяти участі в місцевих виборах не зможуть, але, на превеликий жаль, зараз низка політичних сил, зокрема партія «Відродження» й Опозиційний блок переводять тему голосування внутрішньо переміщених осіб у формат політичного гасла, і питання розглядається виключно у виборчій площині.

Наші юристи робили детальний аналіз усіх трьох зареєстрованих законопроектів, тож можемо сказати, що ці законопроекти ідуть в розріз із положеннями Конституції України. Сьогодні є багато категорій громадян, які не можуть узяти участь у місцевих виборах. Наприклад, мобілізовані військовослужбовці, трудові мігранти та навіть громадяни, які втратили свої документи. У цілому, дуже багато категорій громадян, а ці законодавчі акти пропонують створити привілейовані умови для категорій переселенців. Таким чином, подібні пропозиції є порушенням Конституції України, яка не передбачає жодних привілеїв для окремих категорій громадян.

Також, на наше переконання, усі ці законопроекти суперечать самій ідеї місцевого самоврядування, тому що йдеться не про загальнонаціональні вибори, а саме про місцеві, тобто вибори, на яких вирішується питання місцевої влади, яка й буде займатися комунальними проблемами.

Є логіка місцевих виборів - ти проживаєш у цій громаді й ти обираєш цю владу. Якщо ти внутрішньо переміщена особа, це означає, що після завершення війни ти маєш можливість повернутися у свою громаду

До того ж варто наголосити ще на одному важливому моменті. Ці законопроекти містять певний спекулятивний формат - до дня голосування залишається мало часу і ми вже бачили офіційну позицію керівництва Державного реєстру виборців, яке наголосило: технічно виконати жоден із законопроектів вони не зможуть.

Загалом, найближчим місяцем усе відбуватиметься виключно у форматі політичних спекуляцій. Я не виключаю навіть заклики за кілька днів до виборів з використанням парламентської трибуни про те, що давайте опікуватися правами переселенців... Але зараз проштовхувати законопроекти, які сформовані з виборчих гасел, які порушують і Конституцію, і самі принципи місцевого самоврядування, на мою думку, це не логічно, і парламент не повинен підтримувати жоден із законопроектів.

ДОДАТКОВІ ПРИВІЛЕЇ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМ ОСОБАМ СУПЕРЕЧИТИМУТЬ ВИМОГАМ КОНСТИТУЦІЇ

Андрій Магера, заступник голови Центральної виборчої комісії:

-Згідно чинного закону «Про місцеві вибори» не передбачена можливість зміни місця голосування виборця, тобто голосування не за своєю виборчою адресою. Мабуть, це логічно, тому що місцеві вибори, на відміну від загальнонаціональних, якими є вибори Президента чи парламенту, мають свою специфіку. Це - не вибори до державного органу загальноукраїнського масштабу. Це - вибори до органу місцевого самоврядування: відповідної ради територіальної громади. Тому цілком зрозуміло, що право участі на таких виборах повинні мати лише ті громадяни України, які є членами відповідної територіальної громади, тобто які проживають на відповідній території. А членство у територіальній громаді фіксується лише одним чином - реєстрацією місця проживання на території відповідного села, селища, міста. Іншого поки ніхто не вигадав.

Як на мене, намагання надати якісь додаткові привілеї внутрішньо переміщеним особам на місцевих виборах суперечитиме вимогам статті 71 Конституції щодо наявності рівного виборчого права. Це - принцип виборчого права на будь-яких виборах, у тому числі й на місцевих.

Звичайно, це право законодавця регулювати так чи інакше певні суспільні відносини, зокрема відносини у сфері місцевих виборів. Але треба розуміти і такий момент, що є певні технологічні процеси і певні технологічні можливості, зокрема, щодо складання списків виборців як попередніх, так і згодом уточнених, і щоб ці списки були достовірними, і щоб особа-виборець не потрапила одночасно у два чи більшу кількість виборчих списків на окремо взятих місцевих виборах.

Я таки сподіватимусь, що парламент не прийматиме зміни до закону «Про місцеві вибори», принаймні, я не бачу такої критичної кількості прихильників цієї ідеї в Україні. Переконаний, що цю проблему треба вивчати на майбутнє, думати над нею, але вона не видається такою легкою і простою, як дехто собі вважає.

Таким чином, остаточно питання голосування внутрішньо переміщених осіб може бути вирішено лише у стінах Верховної Ради. Цього тижня, під час роботи в режимі пленарних засідань, стане зрозуміло, чи знайде один із законопроектів, що передбачає запровадження процедури голосування громадян за місцем їх фактичного проживання, а не лише офіційної реєстрації, необхідну підтримку серед народних депутатів. Проте часу до дня виборів залишається все менше і менше, тож навіть у випадку ухвалення подібного закону, невідомо, чи вдасться його втілити в життя.

Олена Литвиненко, Київ.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-