Закон «Про всеукраїнський референдум». Інфографіка

Закон «Про всеукраїнський референдум». Інфографіка

Укрінформ

8 квітня 2021 року Президент України Володимир Зеленський підписав Закон «Про всеукраїнський референдум» № 1135-ІХ, який Верховна Рада ухвалила 26 січня 2021 року.

Укрінформ вирішив розказати вам основні принципи цього закону.

Навіщо потрібен цей закон

Закон потрібен, щоб надати народу право самостійно та безпосередньо, без участі політиків, вирішувати державні питання. Його імплементація збільшить можливості громадян брати участь в управлінні державою та дасть змогу істотно знизити напруження в суспільстві щодо складних питань.

Хто брав участь в розробці документа

Активну участь у розробці проекту цього закону брали представники громадських організацій, академічної спільноти, були враховані оцінки Венеціанської комісії та європейська практика референдумів. 

Хто може призначати референдум

Залежно від питання, всеукраїнський референдум може призначатися:

  • Президентом України;
  • Верховною Радою;
  • проголошуватися Главою держави за народною ініціативою.

Предметом всеукраїнського референдуму можуть бути

  • питання про внесення змін до розділів І (загальні засади), ІІІ (вибори, референдум), XIII Конституції України (внесення змін до конституції); 
  • питання загальнодержавного значення; 
  • питання про зміну території України за умови збереження територіальної цілісності нашої держави;
  • питання про втрату чинності тим чи іншим законом України або окремими його положеннями.

Не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму 

  • питання, що суперечать положенням Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права; 
  • питання щодо скасовування чи обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина; 
  • питання, спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету та територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці. 
  • питання податків, бюджету, амністії;
  • питання, що перебувають у віданні органів правопорядку, прокуратури чи суду.

Важливо:

  • на всеукраїнський референдум може виноситися одне питання;
  • референдум не може проводитися одночасно з виборами;
  • новий референдум з питань, що раніше не були підтримані на всеукраїнському референдумі, може бути проведено не раніше, як через один рік з дня оголошення результатів відповідного всеукраїнського референдуму.

Проведення референдуму

  • участь у референдумі добровільна;
  • голосування – таємне.

Виборець голосує шляхом подання бюлетеня, а також передбачено електронне голосування.

Результати і визнання референдуму

  • результати референдуму не потребують затвердження будь-яким державним органом;
  • референдум визнається таким, що відбувся, якщо в ньому взяли участь щонайменше 50% виборців;
  • рішення, ухвалене на всеукраїнському референдумі, може бути змінене виключно шляхом всеукраїнського референдуму не раніше, ніж через три роки з дня його ухвалення;
  • ухвалене на референдумі рішення набуває чинності за 10 днів після визначення результатів;
  • якщо рішення негативне, повторно винести його на голосування можна тільки за рік.

Основні принципи проведення референдуму

Референдум проводиться на основі таких принципів:

  • загального права голосу; 
  • рівного права голосу; 
  • прямого волевиявлення; 
  • вільної участі у всеукраїнському референдумі; 
  • добровільної участі у всеукраїнському референдумі; 
  • таємного голосування; 
  • особистого голосування; 
  • однократного голосування; 
  • публічності та відкритості процесу всеукраїнського референдуму.
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-