Медичну бюрократію поступово ліквідують. Що це дає українцям?

Медичну бюрократію поступово ліквідують. Що це дає українцям?

Аналітика
1121
Ukrinform
Менше паперової роботи — лікарям, більше уваги — пацієнтам, на яких і має концентруватися медицина

Днями Міністерство охорони здоров'я України повідомило, що скасовує чимало застарілої документації, яку регулярно заповнювали медичні працівники, витрачаючи на це багато часу. Зокрема йдеться відмову від карти диспансерного нагляду, ліквідацію медичних карток дитини для прийому в школу та талонів. Як пояснюють у Міністерстві, це все давно втратило актуальність, але роками продовжувало залишатися рудиментом радянської «паперовоорієнтованої» системи охорони здоров'я.

Паралельно у Міністерстві закликають українців поквапитися із вибором сімейного лікаря, аби підписати з ним угоду, адже хороших лікарів «розбирають» швидко. Чимала кількість змін, які наразі відбуваються у системі охорони здоров'я, дещо дезорієнтує населення, адже не до кінця зрозуміло, що з цього стосуватиметься пацієнтів, а що — лікарів. Відтак Укрінформ зібрав інформацію про останні оновлення в нашій медицині, аби дізнатися, що вони значитимуть для пацієнтів, та поцікавився, на якому етапі зараз впровадження електронної медицини та підписання договорів з лікарями.

Скринінг замість диспансеризації та відмова від «вічної» флюорографії

Диспансеризація як регулярний огляд здорових людей має відійти в минуле, переконані в МОЗ. Тим більше, що в розвинених країнах така модель не вважається ефективною. У відомстві відмічають, що раніше при регулярному медогляді лікарі заповнювали стоси форм, які взагалі не мали жодного сенсу. “Це було щоденний тест на уважність для медиків, а в реальності ці форми зі звітами про “проведену роботу” цікавили лише перевіряючих,” - стверджують у Міністерстві.

В інтерв’ю радіо “Новое время” заступник міністра охорони здоров’я Олександр Лінчевський пояснив, що на заміну диспансеризації у медичних закладах прийде так званий скринінг - огляд пацієнтів за групами ризику. Якою буде процедура скринінгу — у МОЗ наразі вирішують, але Лінчевський зазначив, що такі планові заходи, як флюорографія, є застарілими, і немає необхідності постійно перевіряти всіх людей, у яких немає специфічних показань.

Навіть більше, у МОЗі наголошують, що надмірні радіологічні обстеження є небезпечними, а значна кількість діагностичних обстежень і лабораторних досліджень призводить до накопичення помилкових результатів і подальшого непотрібного лікування.

З необхідністю таких змін погоджується відомий вчений-нейрохірург та екс-міністр охорони здоров'я Микола Поліщук:

Микола Поліщук
Микола Поліщук

“МОЗ зробило черговий революційний крок, ліквідувавши диспансеризацію і ведення поліклінічного обліку пацієнтів. Диспансеризація нічого не дає окрім витрат, зайвих цифр, зайнятості людей і показухи. Це можна побачити на прикладі виявлення раку. У нас навіть 20-25% візуальних форм раку, тобто тих, які можна побачити (рак шийки матки, рак шкіри, рак молочної залози), виявляються аж на третій-четвертій стадії. Тобто у кожного п'ятого-шостого пацієнта з раком, який проходив диспансеризацію, рак виявляється вже в запущеній формі. Тобто диспансеризація перетворилася на профанацію”.

У школи та садочки — без спеціальних дитячих карток

Ще одна важлива зміна — відмова від додаткових медичних карток для дитини при вступі до школи чи дитсадка. МОЗ пояснює, що медики щороку заповнювали до мільйона таких медичних карток дитини (026/о), а сам документ заповнювався від руки на 8 сторінках А4 та зберігався в школах та дитячих садках. У відомстві наголошують, що зберігання персональних медичних даних в навчальних закладах суперечить законодавству, оскільки вони не мають ліцензії на медичну практику. Усі дані про дитину мають зберігатися у лікаря, якого обрали батьки, підписавши відповідну декларацію. Інколи дані цих карток не без допомоги медпрацівників потрапляють до рук недобросовісних маркетологів, які намагаються продати батькам певну медичну продукцію.

Талони теж скасовано, але не ті, що визначають чергу на прийом

Про скасування талонів у медичних закладах. “При кожному зверненні пацієнта оформлялись талон амбулаторного пацієнта або талон на прийом до лікаря та талон для реєстрації заключних (уточнених) діагнозів. З цією інформацією далі нічого не відбувалось. Талони складались в коробки і збирали пил. Все, що було потрібно лікарю, він фіксував у картці хворого,” - зазначено на сайті МОЗ.

Олександр Лінчевський
Олександр Лінчевський

Навіщо так терміново скасовувати талони - спочатку було не зовсім зрозуміло з огляду на те, що запис до лікаря за електронною чергою ще не витіснив повністю звичні талончики на прийом. Але заступник міністра охорони здоров’я Олександр Лінчевський роз’яснив ситуацію на брифінгу: йдеться про інші талони, внутрішні, які заповнюють медичні працівники. “Для процесу лікування, обстеження, відвідування поліклініки принципово нічого не змінюється. Раніше ці форми були обов'язковими, тож лікарі й медсестри були змушені їх заповнювати. Скасовано ті талони, форми і журнали, про які пацієнт навіть не здогадувався. Лікувальний заклад чи лікар зараз самостійно вирішує, в який спосіб організувати чергу”, - сказав Олександр Лінчевський, додавши, що наше майбутнє все одно за електронним документообігом, коли у пацієнта буде можливість мати свій електронний файл у базі і не прив'язуватися до паперової картки.

А ще “скасування непотрібної паперової документації, поступовий перехід на електронний документообіг, впровадження нової класифікації причин звернень дасть можливість лікарю частіше бачити пацієнта”, - підсумовує Лінчевський.

Електронна” медицина наступає, а ми готові?

А на якому ж етапі «електронна медицина» зараз? Її, нагадаємо, в тестовому режимі запустили наприкінці вересня минулого року. Цифри говорять самі за себе: динаміка позитивна, приріст пацієнтів у електронній системі збільшується, а ті, хто нею скористався – задоволені. За даними медичного сервісу Helsi, з допомогою якого пацієнти реєструються в онлайн-режимі на прийом до лікарів, українці за час роботи системи записалися на прийом до лікарів більше мільйона разів. Кожного дня за допомогою цього сервісу здійснюється понад 15 тисяч записів на прийом. У цілому ж понад 50% всіх записів до лікарів зараз здійснюються через Інтернет.

«З моменту впровадження попереднього запису робота медзакладів стала більш упорядкованою - зменшилися черги і кількість незадоволених пацієнтів, - коментує начальник Управління охорони здоров'я Деснянської районної адміністрації м. Києва Лариса Коцан. - На попередній запис виділяється кілька годин на день. Увесь інший час лікарі приймають за «живою» чергою. Однак, оскільки пацієнти і лікарі дуже позитивно відгукуються про попередній запис, ми розглядаємо можливість збільшити його тривалість». Звісно, тут варто зазначити, що йдеться про розвиток онлайн-платформи для обслуговування пацієнтів передусім у містах, бо ж до віддалених регіонів, як відомо, технічні новації добираються дуже повільно, передусім через відсутність необхідної техніки на місцях та навченого персоналу.

І нарешті - українці вже почали підписувати декларації (або ж договори) з сімейними лікарями, які заносяться до загальної бази. На сьогодні в електронну систему eHealth, яка реєструє лікарів первинної ланки, пацієнтів та медичні заклади, внесено понад 60 тисяч декларацій, укладених між пацієнтом і лікарем, і щодня ця цифра зростає. Найбільше лікарів, з якими пацієнти уклали декларації, у Києві (1185 лікарів), Харківській (615), Донецькій (466) областях, а найменше — в Херсонській (2) та Тернопільській (11) областях.

Звісно, показник у 60 тисяч підписаних декларації — не надто великий для 40-мільйонної з гаком країни, але тут варто сказати, що національна кампанія з вибору лікаря офіційно стартує у квітні, відтак очікується, що саме з цього часу договорів з лікарями суттєво побільшає. А виплати лікарям, з якими буде укладено договір, розпочнуться з середини літа, коли буде запущено роботу Національної служби здоров'я.

Юлія Горбань, Київ


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-