Бюджет-2018: в цілому реалістично, але апетити насторожують - 08.12.2017 18:39 — Новини Укрінформ
Бюджет-2018: в цілому реалістично, але апетити насторожують

Бюджет-2018: в цілому реалістично, але апетити насторожують

Аналітика
1524
Ukrinform
Перед виборами політики хочуть більше витрачати, тому видатки і податкове навантаження залишаються високими

Бюджет-2018 було прийнято нетрадиційно швидко і без ексцесів, що саме по собі вже досягнення для українського парламенту. Зазвичай, депутати у другому читанні влаштовують справжні бюджетні баталії, а тут їм знадобилося лише кілька годин, щоб розглянути всі пункти.

Цього разу голосування відбулося напрочуд «рано» - ще до опівночі. Щоправда, багато правок вносилося під стенограму з голосу, тому фінального документу ще ніхто не бачив. Але, судячи з ключових параметрів та закладених в ньому пріоритетів, бюджет в цілому реалістичний, і в основному відповідає вимогам Міжнародного валютного фонду. Однак деякі статті доходів і видатків дещо збільшилися порівняно з минулорічними, що на думку аналітиків провокує інфляційний ризик і є ознакою наближення виборів.

Певні структурні зміни в країні цей бюджет профінансує

Коментує Павло Кухта, заступник голови Стратегічної групи радників при Кабінеті міністрів України:

Павло Кухта
Павло Кухта

- Кілька позитивних моментів. По-перше, з точки зору регламенту документ прийнято досить рано - 7 грудня. Тобто, при складанні бюджету перейшли від хаотичного процесу до більш організованого. По-друге, бюджет, наряду зі своєю стандартною функцією утримання державних систем – освіти, охорони здоров’я тощо, включає чіткі інфраструктурні пріоритети. Оскільки значно збільшено видатки на капітальні інвестиції – на будування доріг, на реалізацію медичної реформи, на фінансування програм енергоефективності, яке збільшено майже в 4 рази в порівнянні з першим читанням - до 1,6 млрд грн. Тобто фінансується не просто утримання базових систем, а передбачені серйозні програми розвитку. В принципі, це означає, що певні структурні зміни в країні цей бюджет профінансує.

Важливий елемент у доходній частині – зниження ставки ренти з нових свердловин. Це ключовий елемент для залучення інвестицій у газовидобування і збільшення вітчизняного газовидобутку. Тобто робимо крок вперед у напрямку енергетичної незалежності.

Основні показники бюджету 2018, ч. 1  // Джерело: Кабмін
Основні показники бюджету 2018, ч. 1 // Джерело: Кабмін

З іншого боку, маємо і очевидні мінуси. Сектор загального державного управління, тобто, загальні доходи і видатки, включно із загальними і місцевими бюджетними фондами, у підсумку «важить» явно вище 40% ВВП. Це наш давній структурний недолік, і у наступні роки його доведеться виправляти. Звісно, для цього доведеться різко знижувати і податки, і видатки – в теорії це можливо, але не на практиці. Політики перед виборами завжди хочуть витрачати більше. Однак, якщо ми хочемо досягти нормального темпу розвитку, то маємо зменшувати навантаження держави на економіку.

Основні показники бюджету 2018, ч. 2  // Джерело: Кабмін
Основні показники бюджету 2018, ч. 2 // Джерело: Кабмін

Є в бюджеті і низка інших негативних моментів, наприклад, скасування ПДВ при експорті ріпаку і сої. Скасування ПДВ при імпорті електромобілів, яке, по суті, додає плюсів імпорту, але знижує можливості для потенційних місцевих виробників. Усі специфічні складові бюджету-2018 будуть зрозумілі вже після того, як випишуть текст, бо там було багато правок під стенограму.

Від першої версії до другої – шлях довжиною у кілька мільярдів

З істотних змін, внесених до другого читання - рішення Мінфіну збільшити доходи на прибуток фактично на 10 млрд, що, як зазначає економіст-аналітик Данило Монін, ставить хрест на запровадженні в найближчому майбутньому нової схеми оподаткування прибутку – через податок на виведений капітал. Яку, між іншим, президент публічно підтримав на нещодавній зустрічі з вітчизняним бізнесом. До того ж в 2018 році планують отримати близько 6,5 млрд грн від продажу ліцензії на 4G. Додана також стаття про спецконфіскації, за якою в наступному році, хочуть отримати 4,7 млрд гривень. Найбільше зміна - в перерахуванні доходів державних компаній в бюджету додаткових 13 млрд грн.

«А взагалі загальне зростання доходів держбюджету в 15,9% в порівнянні з 2017 роком говорить, що інфляція буде явно не така, як думає уряд (9% - Ред.), а відсотків 12, - пояснює Данило Монін. - Витрати до другого читання зросли на 41 млрд гривень або майже 1,5% ВВП. Доходи також зросли але трохи менше. Тож будівництво соціалізму і збільшення податкового навантаження на економіку йдуть повним ходом».

Графік з ФБ-сторінки Данила Моніна
Графік з ФБ-сторінки Данила Моніна

Координатор громадської платформи «Нова країна», президент Інвестиційної групи «Універ» Тарас Козак вважає, що бюджет в цілому відповідає параметрам програми з МВФ і цілком реалістичний, але теж попереджає про інфляційні ризики. «Інфляція в цьому році вище, ніж очікувалося. І в наступному році вона напевно буде вище прогнозованих 9%. Тому бюджет буде виконаний за рахунок інфляційних доходів», - зазначив він. Експерт наголошує, що зростання мінімальної зарплати з 1 січня на 15% перевищує показник інфляції, при цьому Президент Петро Порошенко закликав уряд в наступному році розглянути можливість підвищення мінімалки до 4100 грн, а такий заклик є сигналом для чергового підвищення цін і тарифів.

Оксана Поліщук, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>