Олег Хавронюк, перший секретар з економічних питань посольства України в Канаді
Наші підприємства, які працюють із ЄС, відсотків на 75 готові до «завоювання» Канади
14.08.2017 12:09

- Я переконаний, що наша торгівля у найближчі роки повинна підскочити мінімум удвічі. Важливо пам'ятати, що Угода покликана не лише активізувати торгівлю в товарах та послугах, але й залучити в Україну інвестиції. Попередній канадський досвід свідчить, що вже протягом першого року після запуску вільної торгівлі із іншими країнами взаємні інвестиції зростають у два рази. Водночас, хочу наголосити, що Угода про вільну торгівлю – це не разова подачка чи кредит, а можливість тривалого заробітку для українського виробника.

- А як щодо послуг?

- Українські послуги дуже ціняться в Канаді. Це підтверджує той факт, що обсяг українських послуг, наданих Канаді, стабільно перевищує обсяг послуг, наданих Україні Канадою. За рахунок цього ми скорочуємо негативне сальдо торгівлі. Якщо ж говорити про конкретні напрями, то абсолютним чемпіоном є сфера ІТ, яка займає 64% усіх наданих послуг. Ще 10% належить транспортним послугам.

- Однак, на відміну від умов зони вільної торгівлі із ЄС, до Угоди із Канадою не включені сервіси. Чому?

- Обидві країни були зацікавлені у включенні до Угоди послуг ще від часу початку перемовин про вільну торгівлю у 2010 році. Чому у кінцевому документі цього не виявилося – сказати важко. Однак, зараз розширення дії Угоди на сферу послуг – це питання №1. Протягом двох найближчих місяців Україна та Канада призначать своїх представників до двосторонньої комісії, яка адмініструватиме Угоду. Ця комісія слідкуватиме за дотриманням правил, виявлятиме недоліки, й через два роки має надати свої пропозиції щодо їх усунення. Вже зараз ми бачимо потребу додати окремий розділ про сферу послуг і захист інвестицій.

- Які галузі українського експорту отримають найбільші переваги після набуття чинності Угодою?

- Якщо говорити про малий та середній бізнес, то це: пошив одягу та взуття, виробництво шоколаду, кондитерських виробів і меблів з деревини, а також сфера ІТ.

- Якраз усі ці категорії підпадають під нульовий тариф.

- Так, окрім сфери ІТ, вони усі тепер – безмитні. Однак, ІТ отримає інший «бонус» – уведення електронної комерції. Це дозволить не лише уникати оподаткування товарів, які постачаються через Інтернет (квитків, комп'ютерних ігор тощо), але й зумовить зміни в оформленні договорів. Тепер канадська компанія може підписати англомовний контракт із українським партнером й просто надіслати його електронною поштою – переклад більше не потрібен!

- А якщо подивитися так би мовити з іншого боку: які канадські товари користуються найбільшим попитом в Україні?

- У 2016 році це були: мінеральні палива, продукти переробки нафти, медикаменти, рибна продукція, котли, машини, наземні транспортні засоби. Цього року ситуація змінилася несуттєво: кам'яне вугілля, лікарські засоби, риба, сільськогосподарські машини і автомобілі. Із неочікуваного: Україна здивувала канадців тим, що стала четвертим у світі імпортером їх рибної продукції.

- Тобто, саме ці товари і отримають найбільшу вигоду від вільної торгівлі?

- Канадці ідентифікували для себе рибу, медикаменти, транспортне і електричне обладнання, с\г техніку. Але щодо останнього у нас діятиме перехідний період.

КАНАДСЬКИЙ РИНОК – ВЕЛИКИЙ, АЛЕ КОНСЕРВАТИВНИЙ ТА ПАТРІОТИЧНИЙ

- Які особливості роботи на ринку Канади для українських компаній?

Якщо виробник хоче серйозно підійти до торгівлі із Канадою – йому слід знайти надійних місцевих партнерів

- Канадський ринок складний, бо має багато вимог, доволі закритий, консервативний і патріотичний. Охочим працювати на ньому треба постійно самовдосконалюватися, досліджувати вимоги й стандарти. Наприклад  виробникам морозильних камер, які, до речі, увійшли до топ-10 товарів, що виграють від вільної торгівлі, треба враховувати екологічні вимоги. Для виробників продуктів харчування – звертати увагу на маркування продукції. Треба розуміти, що на етикетці має бути як англо-, так і франкомовний текст, при чому вони повинні бути рівнозначними по розміру, кольору й інших ознаках. Канада відома також своїми вимогами до безпеки продуктів харчування, з якими можна ознайомитися на сайті Канадського агентства з контролю якості продуктів харчування. Тому моя найперша порада: якщо виробник хоче серйозно підійти до торгівлі із Канадою – йому слід знайти надійних місцевих партнерів, які і нестимуть відповідальність за пристосування до локальних реалій. Загалом же наші підприємства, які працюють зараз із ЄС, відсотків на 75 готові до «завоювання» Канади.

БЕЗМИТНЕ ЗАВЕЗЕННЯ АВТОМОБІЛІВ МАЄ СВОЇ ОСОБЛИВОСТІ

- Серед усіх канадських товарів нині чи не найбільший ажіотаж в Україні вирує довкола автомобілів, безмитне ввезення яких нібито передбачено Угодою. Чи так все просто?

- Угода дійсно скасовує мита на деякі автомобілі, але лише виготовлені у країні-учасниці. Навіть якщо автомобіль використовувався у Канаді, але був завезений туди з Японії, він не підпадатиме під дію нових митних правил. У Канаді збирається доволі багато моделей автомобілів, але далеко не всі. Окрім того, для нових транспортних засобів передбачений перехідний період. Одразу мито скасовується лише на бензинові авто обсягом двигуна 2,2-3 л та дизельні автомобілі, об'ємом 2,5 л. Натомість, вживані канадські автівки одразу стають безмитними, але ніхто не скасовував їх обов'язкову відповідність стандарту Євро 5, що був уведений в 2009 році. Залишається також і ПДВ. Тобто, економія можлива, але за умов уважного вибору.

- В Угоді є окремі розділи, присвячені трудовим правам й екології. До яких змін у цих сферах слід готуватися українським підприємцям?

- До жодних. По трудовому законодавству країни підтвердили свої зобов'язання як члени Міжнародної організації праці та домовилися не знижувати чинні стандарти. Головним у розділі про екологію є те, що інтенсифікація економічної співпраці не повинна завдавати шкоди навколишньому середовищу жодної з країн. Для Канади це дуже чутливе питання. Канадці надають великого значення дотриманню трудових прав, екологічних стандартів та гендерної рівності, тож українським підприємцям слід звертати на це увагу.

- Угода також передбачає взаємний доступ до державних закупок. Що необхідно, аби взяти у них участь?

- Обсяги цього ринку – феноменальні. В Україні ми говоримо про 300 млрд грн на рік, у Канаді ж ці цифри – ще більші. Угода дозволяє українським компаніям на рівних брати участь у канадських тендерах, а це – хороша перевірка власних можливостей роботи на місцевому ринку. Аби спробувати свої сили, слід скористатися одним із двох онлайн ресурсів: сайтом Канадських державних тендерів чи Державних служб і послуг Канади. На них перераховані усі чинні тендери та їх вимоги. Своєю чергою, участь канадських компаній в державних закупах України стане ще одним запобіжником від корупції.

- Куди слід у першу чергу звертатися українському підприємцеві, охочому вийти зі своєю продукцією на ринок Канади?

- Якби я був українським виробником, то звертався б до усіх наявних інституцій. Спершу я б пішов у Раду експортерів та інвесторів при МЗС України. Це дасть змогу розіслати інформацію про свою продукцію до закордонних представництв України. Є також Офіс із просування експорту при Мінекономрозвитку. Там працюють фахові спеціалісти, заточені на просування українського експорт на інші ринки. Важливу роботу виконує і проект CUTIS. Це п'ятирічна ініціатива уряду Канади, спрямована на допомогу українському малому та середньому бізнесу. Слід також дослідити наявні в Канаді інструменти, зокрема на сайті канадського МЗС є довідник про те, як вийти на ринок Канади. До речі, подібну інструкцію українською мовою незабаром має випустити і офіс проекту CUTIS. Думаю, не має потреби нагадувати про необхідність ознайомлення із канадським законодавством та стандартами. Не варто забувати і про різного роду бізнес асоціації та спілки. Членство у них зазвичай платне, але може вартувати вкладених коштів. Наприклад, Канадсько-українська торгова палата відіграє доволі серйозну роль в просуванні українських товарів. 

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-