Дороги, встелені добрими намірами

Дороги, встелені добрими намірами

Аналітика
Укрінформ
Чи виконають чиновники та шляховики свої теперішні добрі наміри, чи знову встелять ними відому дорогу?

Уряд оголосив дороги одним із пріоритетів нинішнього року. Тобто їх ремонт і будівництво. Сьогодні, за словами прем’єра Володимира Гройсмана, 95% доріг в Україні – у незадовільному стані. Однією з причин такої ситуації керівник уряду вважає неналежне утримання доріг у 2006-2012 роках. Минулого тижня у п’ятницю Гройсман заявив у парламенті, що завдання уряду – «за 5-7 років навести лад на українських автошляхах. Українці достойні того, щоби їздити нормальними дорогами». 

Українці, до слова, не проти.

У 2017 році на автодорожні роботи з держбюджету буде виділено 15 млрд грн. Отримання ще 15 млрд грн передбачено у результаті репрофайлінгу облігацій внутрішньої державної позики.

Відповідні доручення - швидше розпочати роботи щодо ремонту доріг - отримали всі причетні: Мінінфраструктури, Державне агентство автодоріг України. 

Укрінформ вирішив хоча б вибірково поцікавитися, як же ситуація виглядає на місцях. Наші кореспонденти побували в облавтодорах та поспілкувалися з чиновниками, відповідальними за стан доріг у п’яти містах півдня і заходу України. Ми розпитали про цифри, суми, плани і наміри. Що з поставлених задач удасться реалізувати, дізнаємося в кінці року. 

НА ЗАКАРПАТТІ МРІЮТЬ РЕМОНТУВАТИ ДОРОГИ, А НЕ ЛАТАТИ ЯМКИ

На Закарпатті, щойно з доріг зійшов сніг, люди вжахнулися – бо разом із ним зійшов і асфальт, а дороги стали схожі на місячну поверхню. Наразі найбільш проблемною залишається траса «Мукачеве-Рогатин», на якій торік якраз провели довгоочікуваний ямковий ремонт. Але від нього зараз нема й сліду: тут не ями – цілі вирви посеред дороги, часом висотою до колін, втрапивши в таку, не те, що коліс можна позбутися, а й взагалі машини. 

Наразі, як повідомив кореспонденту Укрінформу начальник Служби автомобільних доріг у Закарпатській області Михайло Попович, на балансі служби автодоріг області перебуває 3 348 км доріг загального користування, з яких 905 км - державного значення і 2 443 км - місцевого. В області ще також є 6 043 км доріг комунальної власності. 62% від загальної протяжності автодоріг розташовані у гірській місцевості з 26 перевалами, на яких розташовані 1 298 мостів загальною довжиною 22 922 погонні метри. Частина мостів - в аварійному стані. 

За розрахунками фахівців, для дотримання нормативних міжремонтних строків треба щорічно виконувати щонайменше 150 км капітальних ремонтів та до 500 км середніх ремонтів, на що необхідно витрачати близько 2 млрд грн щороку. За останні роки фактичне фінансування дорожніх робіт становило не більше 10% до потреби.

За словами Поповича, на дорогах загального користування області за рахунок усіх джерел фінансування у 2016 році відремонтовано суцільними ділянками 25 км автодоріг, це менше 1% від протяжності, а на решті - виконувався тільки ямковий ремонт.

Про цей вид ремонту, наголошує начальник Закарпатського автодору, давно хотіли би забути, але від нього не можна відмовитися через хронічне недофінансування. Тому дорожники змушені, проводячи дрібні ремонти, експлуатувати дороги й мости, збудовані кілька десятиліть, а то й більш як півсотні років тому. Зрозуміло, що автошляхи, основа яких давно зношена, а дорожній «одяг» становить до 20 см, не розраховані на велику інтенсивність транспортних потоків.

Цьогоріч за бюджетною програмою на будівництво, капітальний, поточний ремонти та експлуатаційне утримання автодоріг намічено виділити мільярд гривень. З них 198 млн грн уже підтверджено офіційними документами. Служба автомобільних доріг також очікує у поточному році ще 155 млн грн від понадпланових надходжень із Закарпатської митниці ДФС, а ще до 60 млн грн - з Фонду регіонального розвитку. Підписана також міжурядова українсько-угорська угода про виділення Україні 50 млн єврокредиту, ці гроші також підуть на ремонт закарпатських доріг, інформують у Службі автомобільних доріг області.

За те, аби на Закарпатті проводити капітальні ремонти покриття і зовсім забути про ямкові, виступає й голова ОДА Геннадій Москаль

- Минулий рік показав, що від ямкового ремонту, який взагалі не проводиться в цивілізованому світі, слід поступово відмовлятися й на Закарпатті. Зате ремонт доріг, зроблений суцільним асфальтним покриттям, витримав люті морози.

– Відрізок міжнародної траси «Дяково – Вилок», по якій цілодобово рухаються великовагові фури, після зими залишився в чудовому стані, – зазначає Москаль. – Витримали дороги до Синевирського озера та Долини нарцисів, у Шаланках та Малій Копані (Виноградівщина), відрізок траси «Мукачеве – Рогатин» від Яблуницького перевалу, траса перед Дунковицею (Іршавщина), а також інші дороги, де ремонтники наносили суцільне асфальтне покриття. Цього року левову частку грошей ми також направимо на такі ремонти. У першу чергу візьмемося за трасу від Сільця до Виноградова (особливо у Великих Ком’ятах), яку розбили фури після перенаправлення вантажного транспортного потоку з Берегового.

ДОРОГИ ОДЕЩИНИ. «ЛЕДЬ НЕ ВСІ – НАЙГІРШІ»

Зі слів першого заступника керівника Служби автомобільних доріг в Одеській області Сергія Лещенка і заступника керівника з економічних питань цієї ж Служби Олега Бахмутова стало очевидно, що плани фінансування посадовцями обласної влади та центральних відомств погоджуються якось досить неквапливо. Адже тільки 21 березня на сесії облради депутати прийняли відповідне рішення, яким на ремонт та будівництво автошляхів з обласного бюджету в 2017 році заплановано виділити 324, 5 млн грн (а оприлюднили це рішення аж через тиждень, - ред.) 

Крім цього, у держбюджеті на будівництво доріг Одеській області передбачено 18,1 млн грн, з них 16 млн - на зведення дороги в обхід придунайського міста Рені. Крім того, 78,2 млн - на спорудження мостів - через Хаджибеївський лиман та міст у районі Паланки на автотрасі Одеса - Рені тощо. На середній ремонт доріг заплановано 51,4 млн грн. Зокрема, передбачено кошти на ремонт дев'яти ділянок автодороги Одеса - Рені, двох ділянок дороги Одеса - Вознесенськ, трьох - від траси Одеса - Рені до Спаське - Вилкове. Крім того, передбачено ремонт дороги Струмок - Шевченкове в Кілійському районі. 

У середині березня одеські дорожники лише очікували депутатського “добра” і лише формували перелік доріг місцевого значення, які слід відремонтувати насамперед.

- Очікуємо, що депутати підтримають Новий Буг Т-16-11 Кодима - Балта, що пов'язано з формуванням Балтського госпітального округу. Звернулися до депутатів облради про виділення на ремонт цієї траси 60 млн грн. Вважаємо, що не менш важливо прокласти дорогу в обхід Рені, оскільки по міжнародній автотрасі Одеса-Рені різко збільшиться рух великогабаритного транспорту в напрямку Бухареста. Підрахували, що на цю дорогу потрібні асигнування обсягом 150 млн грн. І третя дорога місцевого значення, ремонт якої депутати, як ми сподіваємось, підтримають, бо розвалена вщент: Одеса - Вознесенськ - Новий Буг. При цьому враховуємо те, що частину фінансування на ремонт цієї дороги вже виділено з держбюджету, - сказав, характеризуючи нинішній стан автодоріг Одещини, Сергій Лещенко.

Який обсяг коштів буде виділено на ремонт місцевих шляхів за рахунок надпланових доходів Одеської митниці (за січень-лютий вони склали понад 170 млн грн), теж поки не відомо.

На переконання Олега Бахмутова, так само важко визначити найкращі чи найгірші місцеві дороги, оскільки "стан автошляхів на Одещині такий, що вони ледь не всі - найгірші. Краще скажу так: 97 % доріг потребують невідкладного ремонту. З-поміж місцевих шляхів можу назвати кращою лише 40-кілометрову дорогу Т-16-07 Дзінілор — Приозерне - Мурівлівка - Комишівка, де торік було виконано середній поточний ремонт за 71 мільйон гривень. Крім того, можна назвати кращим автошлях Одеса – Южне, так само відремонтований у 2016 році шляхом співфінансування: за рахунок коштів бюджетів Лиманської райради, Южненської міськради, сільських рад Визирки, Сичавки, Нових Біляр, а також коштів цільового фонду "Дороги Одещини". 

За даними Департаменту «Агентство з інвестицій та розвитку» Одеської облдержадміністрації, на обслуговування і ремонт доріг області територіальні громади Одещини торік витратили майже 25 млн грн, або 39% державної субвенції. За ці кошти здійснено, зокрема, дрібні поточні ремонти деяких ділянок доріг на території Маразлієвської громади (5 млн 832 тис. грн), майже стільки ж витрачено на ремонти-обслуговування шляхів у Тузловській, Розквітівській та Новокальчевській громадах.

Усього в 2016 році в Одеській області виконано ремонт автомобільних доріг обсягом 549 тисяч 617 кв. метрів, в тому числі виконано поточний ремонт місцевих автошляхів обсягом 17 тис. 978 кв. метрів і ямковий ремонт - обсягом 130 тис. 558 кв. метрів.

МИКОЛАЇВЩИНА: НА РЕМОНТ УСІХ ДОРІГ ТРЕБА 17 МІЛЬЯРДІВ

У 2017 році ухвалено виділити з державного бюджету на ремонт доріг Миколаївщини 172 млн 847 тис. 648 грн. З обласного бюджету на це виділено 56 млн 453 тис. грн. Разом – 229,3 млн грн .

Крім того, на ці потреби планується залучати кредитні кошти - 101 млн 900 тис. грн (це кошти МВФ, які були залучені ще у 2012 році під гарантії Укравтодору).

Дані цифри включають і експлуатаційне утримання, і поточний ремонт, і проектно-вишукувальні роботи.

На даний час в області вже приступили до ремонту таких ділянок:

- на М-14 Одеса-Мелітополь-Новоазовськ (на Таганрог), км55+550 - км177+531; 

- Р-06 Ульяновка-Миколаїв (через Вознесенськ), км43+580 - км232+046;

- Н-14 Олександрівка-Кіровоград-Миколаїв, км 153+196 - км 245+237.

Насамперед, у ІІІ кварталі 2017 року планується відремонтувати: Н-11 Дніпропетровськ-Миколаїв (через Кривий Ріг), км179+570 - км 329+535. 

Які ділянки доріг в області сьогодні найгірші?

Найгіршими в Миколаївській області сьогодні є дороги: Н-11 Дніпропетровськ-Миколаїв (через Кривий Ріг), км179+570 - км 329+535 - уражено ямковістю 118 км; Н-14 Олександрівка-Кіровоград-Миколаїв, км 153+196 - км 245+237 - уражено ямковістю 61 км; Р-55 Одеса-Вознесенськ-Новий Буг, км104+763 — км 238+504 - уражено ямковістю 91 км; Т-1508 Калинівка-Снігурівка-Березнегувате, км 0+000 - км 79+191 - уражено ямковістю 40 км.

Тільки виключно для ямкового ремонту доріг області потрібно 300 млн грн.

Найкращими на Миколаївщині є такі ділянки дороги: М-14 Одеса-Мелітополь-Новоазовськ (на Таганрог), км 55+550 — км 177+531.

Скільки км доріг і на яку суму було відремонтовано і прокладено за 2016 рік? 

Торік в області було прокладено 10 км Н-11 на суму 70 953,6 тис. грн; а відремонтовано 438,9 тис. кв.м. на суму 62 404,7 тис. грн.

Сьогодні в Миколаївській області є близько 5 тис. км доріг. Більше 980 кілометрів автодоріг (близько 20% від загальної протяжності) повністю втратили свою несучу здатність, ще 650 км деформовані або мають інші вади. Близько 3 тис. км доріг області не відповідають нормативним показникам за рівністю.

Для того, щоб відремонтувати нормально усі дороги області треба 17 млрд грн.

АВТОШЛЯХИ ЛЬВІВЩИНИ. КОШТИ НА РЕМОНТ – З УСІХ ДЖЕРЕЛ

Як повідомив начальник Служби автомобільних доріг Львівщини Роман Кокотайло, у 2017 році в області ремонт доріг фінансуватиметься з кількох джерел. 

Так, із державного бюджету на ремонт доріг виділено 270 млн грн. З них частина коштів - на ділянки Бориня – Мохната та Східниця - Верхнє Синьовидне. З цієї ж суми 130 млн –адресовано на сільські дороги.

Друге джерело – Державний інвестиційний проект. З нього 250 млн грн виділено на дороги Львів-Пустомити-Меденичі, Миколаїв-Городок, Судова Вишня – Яворів - Рава-Руська. 

Третє джерело, так звані митні кошти, – 50-відсоткові відрахування від перевиконання плану Львівською митницею – їх цьогоріч очікується 935 млн грн (торік надійшло 800 млн грн).

Четверте джерело – кошти з обласного бюджету – 172 млн грн. Програма затверджена на сесії обласної ради 21 березня.

П`яте джерело – кошти місцевих бюджетів і сільських рад на фінансування ремонту і прокладання доріг загального користування – 30 млн грн. 

Основні дорожні роботи в області планується розпочати у другій половині квітня. Але на на дорозі Львів-Радехів-Луцьк у районі міста Радехів до ремонту приступили вже. Тут автотрасу викладають плиткою, тому можливий ремонт за наявних погодних умов, коли ще не висохли нижні шари доріг. На решті дільниць ведуться підготовчі роботи.

Насамперед на Львівщині планують відремонтувати дороги Львів-Самбір-Ужгород (на ділянці Львів-Самбір. Решта – аж до кордону із Закарпаттям була прокладена у минулому році), Львів – Радехів-Луцьк (від Львова до Кам`янки-Бузької), Львів – Тернопіль (до кордону з Тернопільщиною). Завершити ремонт планують наприкінці третього кварталу 2017 року.

Найгіршими ділянками на Львівщині є місцеві дороги Червоноград-Перетоки, Турка-Східниця, вже згадані Бориня-Мохната, Східниця-Верхнє Синьовидне та більшість сільських доріг. Сума, необхідна для їх ремонту, обчислюється аж у мільярд євро. 

Найкращими ділянками доріг Кокотайло назвав Київ-Чоп (від Бродів до Стрия), Львів-Бібрка-Рогатин (до кордону з Івано-Франківщиною), Броди-Червоноград, Львів-Самбір-Ужгород від Самбора до Турки та до кордону із Закарпатською областю, Львів-Радехів-Луцьк від Кам'янки-Бузької до кордону з Волинською областю, Львів – Бібрка – Рогатин - Івано-Франківськ - Мукачеве, Сколе -Славське, а також дороги, відремонтовані до Євро-2012.

За минулий рік на Львівщині було відремонтовано 500 кілометрів доріг на 2,2 млрд грн.

ІВАНО-ФРАНКІВЩИНА. ВСЕ ВЧАСНО - І БЮДЖЕТ, І ДОКУМЕНТАЦІЯ

На дорогах Прикарпаття з ранньої весни вже розпочались ремонтні  роботи. Дорожники стверджують, у цьому році вони не лише вчасно дізналися про свій бюджет, але й швидко отримали необхідну документацію. Відповідні постанови та розпорядження, які дозволяють розпочати ремонти на дорогах, фахівці побачили не у травні, як це було завше, а ще в лютому. І така оперативність з боку уряду та профільного міністерства, стверджує голова Служби автомобільних доріг в Івано-Франківській області Василь Буджак, дала змогу взялися до праці щойно зійшов сніг. Почали з ремонту моста на об’їзній  Івано-Франківська. Цей об’єкт потребує негайного втручання. Він на 103-му кілометрі дороги Н-10 «Стрий – Мамалига», між селами Драгомирчани та Старий Лисець. Кошторис робіт складає 28 млн грн. 

«Це - важливий міст через Бистрицю, який необхідно закінчити, і ми вже там працюємо. Друге. Ми вже працюємо на дорозі Н-9 у Надвірній. У грудні завершили одну ділянку дорожнього покриття. Тепер взялися за наступну. Працюємо задля укріплення узбіччя та на кільцевій дорозі Н-10 за Коломиєю, доробляємо й там об’їзну. Це – головні об’єкти, і вони будуть пріоритетними в цьому році. Тобто, ремонт дороги Н-9 від Івано-Франківська через Богородчани, Надвірну, Яремче і до межі Закарпатської області. Торік ми зробили там 9 км дорожного покриття, від Татарова до Яблуниці. У цьому році хочемо завершити всю ділянку цієї дороги, а це понад 100 км. Також завершимо ремонт дороги від Івано-Франківська до Чернівецької області, через Коломию і Снятин. На ній залишилось повністю відремонтувати 2 ділянки і ще кілька відрізків, які не закриті верхнім шаром», - говорить Василь Буджак.

Він запевняє, за останні півтора року на ремонт доріг в Івано-Франківській області залучили понад 2 млрд грн. Каже, раніше про такі кошти навіть не йшлося. Ось чому за цей час вдалося не лише серйозно взятися за головні магістралі області, але й розробити Стратегію ремонту доріг Прикарпаття. Так, погоджується Василь Буджак, у громадах їхню Стратегію сприйняли не дуже радісно. Адже документ передбачає не розпорошувати гроші, а почати ремонт на головних трасах, а вже від них, поступово, впорядковувати другорядні. 

«Ми вибрали дві пріоритетні дороги Н-10 та Н-9, які пронизують Прикарпаття з півночі на південь і з заходу на схід і акумулюють біля себе всі основні дороги.  Торік ми почали роботу на них і тепер продовжуємо. У гірській місцевості цього року завершимо дорогу Р-24 «Татарів – Кам’янець-Подільський». Вона проходить через Ворохту, Верховину, Косів, Коломию і виходить на Тернопілля. Це – основна гірська магістраль, яка сягає 171 км і є найдовшою. Найгіршою вона була між Верховиною і Косовом. Тепер там дорога добра. Залишається відремонтувати її у самій Верховині та Ворохті. Потім - від Коломиї до Городенки. Решта напрямків, які відходять від дороги Р- 24, залишаються у жалюгідному стані. Розбитою є дороги через Яблунів, Березів, Космач, Прокураву. Їх треба ремонтувати», - зізнається Буджак.  

За його словами, цього року з держбюджету на ремонт доріг Прикарпаття  скерували майже 270 млн грн. Їх розподілять пропорційно на експлуатаційне утримання і дрібний ремонт доріг як державного значення, так і місцевого. В обласному бюджеті на ремонт дорожнього покриття у 2017 році передбачили  мізер – 14 млн грн. Але дорожники вдячні й за те. Загалом, зауважив Буджак, кошторис ремонту доріг Прикарпаття з урахуванням місцевих видатків цьогоріч складе близько 300 млн грн. Тому очікувати дива не варто. 

«Сьогодні можна лише говорити, що дорога, яка пролягає від Львівської до Чернівецької області і є головною магістраллю, - у нормальному проїжджому стані. Втім, якщо на Прикарпатті є 4 тис. км доріг, а ми відремонтували 300-400 км, то це лише 10%. Решта 90% доріг у поганому стані, а з них майже половина покриття - у жахливому», - зазначив Буджак і додав, розбиті напрямки є не лише у гірській місцевості. 

«Ми під Івано-Франківськом маємо дорогу «Снятин-Тязів», де проїзди у таких селах, як Милування, Рошнів, Стриганці не витримують жодної критики. Біля Івано-Франківська до сіл Чукалівка, Іваниківка проїхати неможливо», - зазначив Буджак. 

Для ремонту доріг обласна Служба автомобільних доріг сподівається отримати не лише бюджетні гроші, але й інвестиційні. Для цього вже подали необхідні документи для участі у міжнародному проекті. Партнером у ньому виступає Польща, яка хоче залучити гроші на ремонт доріг з Євросоюзу. Там розглядають таку можливість лише у випадку, якщо Польща погодиться віддати частину коштів на ремонт доріг або в Україні, або ж у Білорусі. 

«Ми змінили не лише свою стратегію, але й пріоритети. Прагнемо не розпиляти гроші на дрібні ремонти чи ліквідацію ямковості. Наш пріоритет - це щонайменше середній ремонт, наближений до капітального. Що це означає? Ремонтувати не лише поверхню дорожнього одягу, але й посилювати основу. Тобто, ремонти робимо за новою технологією, методом холодного ресайклінгу, коли старе покриття на місці перемелюється з додаванням нового матеріалу: бітуму, щебеню, - і в такий спосіб твориться міцна основа товщиною 20 см, яку накривають двома шарами асфальтобетону. Причому верхній шар – це щебневомастиковий асфальт», - пояснює Буджак.  

Саме у такий спосіб відремонтували трасу з Івано-Франківська до Львова. Водії не можуть нею натішитись. Адже дорога тепер забирає не 4-5 годин суцільного потрясіння і стресу, а трохи більше 2-х годин задоволення, бо можна навіть за кермом спокійно розгледіти чудові краєвиди, не боячись влетіти у підступну яму. Залишилось завершити цю трасу біля села Підкамінь, де водії нарікають на ямковість. Там обіцяють зробити не гіршу ділянку попри те, що вартість такого покриття досить висока.  

«Один кілометр такої дороги, залежно від її ширини коштує від 6 до 9 млн грн. Сума велика. Але дорога має не лише основу, але й гарантію якості на 10 років. Бо ж дефекти, рано чи пізно будуть, обов’язково. Чи через погодні умови, чи через аварійну ситуацію. Тоді підрядна організація за власний кошти має  їх ліквідувати. А через 10 років на цих дорогах варто буде по-новому застелити лише верхній шар, аби їх експлуатувати щонайменше наступні 5 років», - стверджує Буджак.

І такі прецеденти в області вже були. У селі Угринів, біля Івано-Франківська, на ділянці, яку відремонтували у 2015 році, торік з’явився дефект. Біля світлофора дорога ніби просіла, змінився її профіль. Причина була очевидна – підрядник не  укріпив основу дороги. Втім, гарантійні зобов’язання все ж підписав, тож уже за рік змушений був ремонтувати цю ділянку своїм коштом.

Укрінформ, за матеріалами власних кореспондентів

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-