![Що послухати в лютому в Національній філармонії Що послухати в лютому в Національній філармонії](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/thumb_files/630_360_1706797962-848.jpg)
Що послухати в лютому в Національній філармонії
Три запитання, які ставлять собі постійні відвідувачі філармонії щомісячно: який концерт обрати? На чому зупинитися? Як все це встигнути? Що ж казати про тих, хто тільки тепер звернув увагу на цю вишукану залу в центрі Києва?
Концерт для скрипки з оркестром Роберта Шумана (єдиний у композитора) у виконанні Варвари Васильєвої чи перший сольний концерт на сцені філармонії молодого майстра-піаніста Станіслава Гумінюка із Шопеном, Ревелем, Дебюссі?
А може, програма «Два шедеври» чи все ж таки «Коли Моцарт зустрів Гріга»? Але ж є ще сольники Олександра Саратського та Володимира Громова і дуетні концерти: «Duo Formula» у незвичному складі контрабасиста Назарія Стеця та піаністки Тетяни Павлічук-Тишкевич, зіркові дуети піаністки Катерини Тітової та скрипаля Михайла Захарова й скрипальки Богдани Півненко та піаністки Анни Хмари.
А ще – хіти Астора П’яццолли у програмі «Танго закоханих» на День Святого Валентина у виконанні «Kyivsaxquartet» і «Шуберт та Малер» – програма диригентки Наталії Пономарчук, яка щойно диригувала Лондонським філармонійним оркестром за участі сопрано Інни Галатенко.
Тож читайте, обирайте і ходіть у філармонію! На вас там завжди чекають.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798038-835.png)
3 лютого у філармонії – концерт «Моцарт: два шедеври». Але насправді звучатимуть цілих три! Разом з «Liatoshynskyi Capella: Orchestra and Choir» Національного будинку музики під керівництвом диригента Богдана Пліша публіка вирушить у подорож безмежним світом музики Моцарта, щоби разом насолодитися її бездоганністю і глибиною.
Два шедеври розкриють дві грані творчості митця: світську музику представить блискучий і глибокий водночас, найвідоміший з 27 фортепіанних концертів Моцарта, а зразком духовної спадщини стане «Велика меса». Також звучатиме обіцяний третій шедевр: увертюра до опери «Дон Жуан». Солісти Національного будинку музики: Роман Лопатинський, фортепіано; Іванна Пліш, сопрано; Іванна Лесик-Садівська, сопрано; Олександр Нікіфоров, тенор.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798074-883.png)
Хочете стати свідками народження зірки – приходьте 4 лютого слухати піаніста Станіслава Гумінюка. Це його перший сольний концерт на сцені Колонного залу імені Лисенка.
У програмі – твори композиторів, які також були успішними піаністами: Дебюссі, Равеля і Шопена. Музикант виконає Чотири балади для фортепіано Фридерика Шопена, – одні з найскладніших творів у стандартному фортепіанному репертуарі. «Образи» Клода Дебюссі та «Нічний Гаспар» Моріса Равеля теж вважають еталонними, вони дають змогу виконавцеві продемонструвати високу майстерність володіння інструментом.
9 лютого відбудеться перший концерт Симфонічного оркестру Національної філармонії України після тріумфальних гастролей 25-ма містами Японії під батутою Віктора Олійника.
Програма відзначиться полістилістикою та різнонаціональним колоритом: данський композитор Нільс Гаде надихався шотландсько-ірландськими віршами Оссіана, українець Борис Лятошинський звернувся до польської теми в баладі «Гражина», Джордж Гершвін передав музичну мандрівку американця Парижем, а британець Ендрю Веббер взагалі відобразив світ життя котів за законами американського мюзиклу.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798314-296.png)
«Музичний всесвіт Ференца Ліста» відкриватимемо 10 лютого разом з піаністами Аліною Романовою та Артемом Ляховичем.
Ліст – легендарний музикант, справжня суперзірка XIX століття. Він був однаково геніальним у різних галузях – і як композитор, і як піаніст, і як популяризатор шедеврів оркестрової та вокальної класики, які перекладав для фортепіано. У цій програмі постать Ліста представлена максимально різнобічно: Соната сі мінор презентує Ліста як митця-філософа, що сягнув у музиці обріїв, які до того були їй непідвладні; Угорська рапсодія №6 презентує Ліста як національного митця, що оспівав культуру рідного народу; Іспанська рапсодія презентує Ліста-просвітника, демонструє його увагу до культури інших народів; 6 великих етюдів за Паганіні представляють Ліста як віртуоза, що успішно конкурував із самим Паганіні; транскрипції творів Шуберта («Віденські вечори», «Гретхен за прялкою») презентують Ліста як популяризатора шедеврів сучасної йому музики.
11 лютого музичний вечір присвячено творчості двох провідних австрійських композиторів – основоположника романтизму в музиці Франца Шуберта і представника так званої післявагнерівської п'ятірки Густава Малера.
Найбільш численними у творчому доробку Шуберта є вокальні пісні, яких налічують понад 600. Утім, майстерні та глибокі музичні відкриття композитор здійснив і в інструментальних жанрах. Струнний квінтет, який прозвучить у концерті у виконанні Київського камерного оркестру на чолі з диригенткою Наталією Пономарчук, композитор написав в останній рік свого життя.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798507-204.png)
«Пісні мандрівного підмайстра» австрійця Густава Малера, які виконає у супроводі оркестру сопрано Інна Галатенко, – своєрідний парафраз на вокальні цикли Шуберта. Чотири вірші, які стали поетичною основою опусу, Малер написав, переживаючи нерозділене, хворобливе, але палке кохання.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798360-351.jpg)
14 лютого, у День Святого Валентина, знаний «Kyivsaxquartet» гратиме безсмертні хіти Астора П’яццолли у програмі «Танго закоханих».
Що може бути кращим, ніж слухати у прекрасному виконанні добре відомі й улюблені мелодії танго?! Кращим за це може бути лише їхнє незвичайне темброве перетворення! Саме так, у несподіваному ракурсі, пропонують послухати їх музиканти. Вони виконають не просто перекладення, а представлять своє бачення шлягерів аргентинського композитора. Подаруйте коханим музику Великого Астора!
Цього пристрасного вечора до музикантів легендарного квартету приєднаються Віолетта Таран, фортепіано, та Олег Пахомов, ударні.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798608-923.jpg)
15 лютого композитор і джазовий піаніст Олександр Саратський виступить із своїм авторським концертом, у програмі якого – власні твори, обробки українських народних пісень і джазові стандарти. Цей концерт Олександр Наумович називає своїм головним концертом сезону, де «суцільна імпровізація, музика народжуватиметься прямо у залі, за роялем, незважаючи на всі обставини, страшну війну… Готую такі сюрпризи, які ще ніколи не робив у філармонії, і всі вони пов'язані з імпровізацією, чекайте на несподіванки!».
16 лютого, симфонічний оркестр Національної філармонії України. Під орудою його головного диригента Миколи Дядюри у виконанні солістки вечора Варвари Васильєвої прозвучить Концерт для скрипки з оркестром Роберта Шумана.
Дружина композитора, Клара, описувала концерт так: «Цю музику Роберту продиктували янголи». Єдиний скрипковий концерт митця став одним з його останніх визначних творів.
Прозвучать також Органна симфонія Каміля Сен-Санса, написана на замовлення Лондонської філармонії і присвячена пам’яті друга композитора Ференца Ліста, та Сюїта з історичного балету «Княгиня Ольга», який є найбільш раннім із шести закінчених балетів Євгена Станковича.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798705-686.png)
17 лютого стильну концертну програму від Березовського до Бріттена представить Київський камерний оркестр. Це буде своєрідна мандрівка в часі й просторі.
Відкриє вечір Перша симфонія українського генія Максима Березовського. Майже 200 років твір вважали втраченим, а композитора знали переважно як творця жанру вітчизняного хорового концерту. Насправді Березовський, крім духовних концертів, є автором опери, низки інструментальних творів, зокрема камерних симфоній. Лише 2002-го партитуру симфонії було віднайдено в архівах Ватикану, а згодом виконано в Україні.
На фасаді музичної академії італійського міста Болоньї є меморіальна табличка Максимові Березовському. Поруч розміщена пам’ятна дошка ще одному талановитому іноземцеві, що тут навчався: австрійцеві Вольфгангу Моцарту. Симфонію №29, яка прозвучить у концерті, композитор написав у віці 18 років, і це одна з останніх так званих Зальцбурзьких симфоній.
«В горах» – сюїта для струнних легендарного львів’янина, композитора й диригента Миколи Колесси. Це яскравий зразок синтезу рис західноєвропейського імпресіоністичного звукопису в поєднанні з національними фольклорними традиціями.
Яскрава сторінка музичного ХХ століття буде представлена «Простою симфонією» британського композитора Бенджаміна Бріттена.
18 лютого на сцені Колонного залу відбудеться музична зустріч віденського класика та норвезького романтика у програмі «Коли Моцарт зустрів Гріга». Задум належить творчому дуетові піаністів: Катерині Хомяковій та Володимирові Чумаченку.
Практика гри в чотири руки була добре знайома Вольфгангу Моцарту ще з дитинства, відколи він музикував разом зі старшою сестрою, освоюючи ази гри на клавесині, а згодом кілька років успішно гастролював з нею найбільшими містами Європи. Його Фантазія в чотири руки відкриє перший відділ концерту.
Норвезький композитор Едвард Гріг жив у зовсім іншу епоху і надзвичайно захоплювався талантом Моцарта. В музичному світі ім’я Гріга стало відомим передусім завдяки його музиці до драми Ібсена «Пер Гюнт», що прозвучить у концерті.
Другий відділ представить твори спільного авторства двох композиторів. Але ж як так сталося? Як вже згадувалося, Гріг обожнював творчість Моцарта. У 1876 році митець разом з другом – поетом Джоном Полсоном – подорожував Норвегією. Як музичне частування, для поета Гріг прихопив чотири сонати Моцарта і дописав до оригіналу партію другого фортепіано. У концерті Моцартівську партію гратиме Катерина Хомякова, а ту, яку дописав Гріг, – Володимир Чумаченко.
Унікальна програма концерту «Борис Грінченко-160» 21 лютого містить рідко виконувані твори на вірші ювіляра – натхненника боротьби за українську ідентичність та державну незалежність на зламі ХІХ–ХХ ст. Класичні хори й романси Кирила Стеценка, Миколи Леонтовича, Модеста Левицького та Михайла Степаненка контрастуватимуть із сучасними кобзарськими піснями й баладами Тараса Компаніченка і Василя Живосила. Окрасою вечора очікуються виступи володаря розкішного баса, світової зірки оперної сцени Сергія Магери та чарівної сопрано, солістки Національної філармонії Карини Кондрашевської. Серед сюрпризів програми – виконання твору «Ще не вмерла» у трьох версіях: для скрипки соло; з хоровою музикою Кирила Стеценка; у літературному переспіві Бориса Грінченка. Стійкий естетичний післясмак події ще довго бринітиме голосами «Хореї Козацької», «Капели Ревуцького» та оригінальними поезіями класика в інтерпретації ведучого Кирила Булкіна.
23 лютого в концерті «Відкладені мрії» відбудеться ще один дебют на сцені філармонії «Duo Formula» у складі контрабасиста Назарія Стеця та піаністки Тетяни Павлічук-Тишкевич з музикою XX–XXI ст. Музиканти дуету з таким нетиповим й інтригувальним складом виконавців зібрали дуже красиву й унікальну програму з творів угорського композитора Вільмоша Монтага, українських – Золтана Алмаші, Євгена Стецюка, Геннадія Ляшенка та сучасного аргентинського композитора Андреаса Мартіна.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798804-771.png)
27 лютого знаний український піаніст Євген Громов представить другий концерт з авторського циклу «Спомин про Відень», де прозвучать клавірна творчість представників класичної і нової віденських композиторських шкіл: Й. Гайдна, В. А. Моцарта, Л. Бетховена, Ф. Шуберта, А. фон Веберна та прем’єра в Україні: Чотири балади Олександра фон Цемлінського і 12 варіацій на власну тему Альбана Берга.
28 лютого – програма за участю зіркових піаністки Катерини Тітової, скрипаля Михайла Захарова і диригентки Наталії Пономарчук, що презентує різні грані німецької музики: від традицій романтизму до експериментальної нововіденської школи.
Центральний твір програми – Концерт для скрипки і фортепіано з оркестром німецького романтика Фелікса Мендельсона у виконанні солістів та Київського камерного оркестру.
Також звучатимуть один з небагатьох неоперних творів Ріхарда Вагнера «Зігфрід-ідилія», створений до дня народження другої дружини композитора Козіми Вагнер, доньки Ференца Ліста, а також «Langsamer Satz» Антона Веберна, що зачарує слухача урочистим ліризмом музики, безпосередністю звучання та строгістю форми.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798878-602.png)
29 лютого зірковий дует скрипальки Богдани Півненко та піаністки Анни Хмари подарує вишуканий вечір камерної музики. Де б музикантки не виступали, у програмах їхніх концертів завжди присутня українська музика, яку вони активно пропагують як на національному, так і на світовому рівнях. Програма нинішнього концерту представить твори сучасних українських композиторів – Максима Шалигіна та Вікторії Полевої. Прозвучать і шедеври Бетховена та Франка, на створення яких митців надихнули конкретні видатні скрипалі-віртуози свого часу.
КОНЦЕРТИ, ПРИСВЯЧЕНІ ДРУГІЙ РІЧНИЦІ ВТОРГНЕННЯ
24 лютого відбудеться концерт «Україна Незламна», присвячений другій річниці повномасштабного вторгнення РФ в Україну, який транслюватиметься у прямому ефірі на ютуб-каналі Паризької філармонії.
Концерт Симфонічного оркестру Національної філармонії України відкриє бетховенська Увертюра «Леонора №3» (1806), яку вважають однією з найбільш монументальних увертюр в історії музики і яка завершується ствердженням Свободи.
Українська музика буде репрезентована творами двох сучасних композиторів.
«Допоки живе людина, для неї музика – вічна. Коли людини немає, я не знаю, хто визначатиме вічність чи невічність музики», – говорить один з ключових українських композиторів Євген Станкович, який залишився в Києві та продовжує творити вічність під регулярними ворожими бомбардуваннями української столиці.
Не залишала Київ з перших днів війни і композиторка Вікторія Полева. Її «Bucha. Lacrimosa» – оплакування, увічнення через мистецтво пам’яті про сотні загиблих мирних жителів у березні 2022 в передмісті української столиці – містечку Бучі.
У фіналі – музика сучасної французької композиторки Камілли Пепен «На вістрі бурі», адже людство тепер живе «на вістрі» бурі у загальнолюдському сенсі, як нагадування про злочини, які воно вже проходило протягом своєї історії, але вони повторюються, тому що зло – не усвідомлене та не покаране.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798966-372.png)
Скрипкові соло виконає Дмитро Ткаченко – випускник Національної музичної академії України та Школи музики і драми Гілдхолл у Лондоні. Диригент – Сергій Голубничий.
![](https://static.ukrinform.com/photos/2024_02/1706798939-555.png)
25 лютого – продовження теми в концерті «Колискові очерету», який Національний президентський оркестр (симфонічний оркестр) під орудою Максима Гусака та Народна хорова капела ім. Павла Чубинського присвячують пам’яті кожного, хто загинув у кривавій війні: полеглих на полі бою захисників, невинно убієнних російським терором мирних громадян.
«Кілька століть тому Блез Паскаль назвав людину очеретом, що здатний мислити. Маючи на увазі крихкість і плинність її життя, її самотність перед всесвітом, її страх перед смертю, її беззахисність перед любов’ю. Перефразовуючи французького мислителя, можна сказати, що людина – очеретяна сопілка біля вуст Божих, на якій Він грає свої колискові» (Ірина Алексійчук).
У програмі – музика українських композиторів, сучасників, які переживають найважчі випробування разом з нами. Прозвучать твори Юрія Алжнєва, Світлани Острової, Володимира Зубицького, Ірини Алексійчук.
Національна філармонія України, спеціально для Укрінформу