Гастролі до РФ: Чи пожартував віце-прем'єр і чим це закінчиться?

Гастролі до РФ: Чи пожартував віце-прем'єр і чим це закінчиться?

Аналітика
Укрінформ
Важка, спізніла та тривала дискусія про гастролі українських виконавців до РФ – лише на старті

Днями віце-прем'єр В'ячеслав Кириленко запропонував вносити до спеціального реєстру  українських співаків, які гастролюють у Росії: «Щодо «наших» гастролерів у РФ. Справді, питання здебільшого етичне, заборонити не можна. Але, їдеш у РФ на гастролі: повідомляєш, потрапляєш у спецреєстр, на ТБ під час виступу чи кліпу напис: «цей артист гастролює у країні-агресорі».

В унісон заяві (того ж дня) з'явилася заява Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, яка запропонувала запровадити штрафи або кримінальну відповідальність для українських артистів, що гастролюють на території держави-агресора.

Ця пропозиція не була тролінгом виконавців з боку віце-прем'єра, більше того – у його офісі працюють над тим, щоб втілити ініціативу в законопроект. За два тижні перший драфт буде обговорюватися із громадськістю. Як розповіли нам в офісі віце-прем'єр-міністра, проект цього закону (робоча назва "Про протидію загрозам інформаційній безпеці") обгрунтовується тим, що публічні люди, позиції яких є визначальними для аудиторії, розважаючи агресора, деморалізують суспільство, нівелюють громадянські цінності.

В'ячеслав Кириленко
В'ячеслав Кириленко

«Сам виконавець, коли їздить до РФ, стає інструментом, який можуть використовувати для маніпуляцій для цілей ведення гібридної війни. Держава через закони формулює легітимну та правильну з її точки зору модель поведінки законослухняного громадянина. Якщо держава визнає, що заробляти на ринку шоу-бізнесу країни-агресора погано, то це, зрештою, має бути проголошено, – пояснили нам співробітники апарату віце-прем'єра. – Заходи з інформаційної безпеки мають бути адекватними загрозам. Ми не можемо пропонувати кримінальну відповідальність за гастролі – ми вільна країна. Але держава має визнати офіційно: гастролі до РФ – це дестабілізуючий і деморалізуючий фактор, який негативно впливає не лише на професійну сферу шоу-бізнесу, але й на конфліктність у суспільстві. А в такому випадку держава повинна врегулювати питання. Зрештою, ми пропонуємо інформувати суспільство (саме цим продиктовано вимогу про напис під час трансляції) про етичний вибір конкретного виконавця. Зрештою, це один із механізмів, який допомагає усвідомленому вибору громадян.

Але це про етику. Складною буде та частина, яка стосується економічних підстав про те, як брати штраф із гастролерів у РФ. Існуюча податкова база і так вимагає від них сплачувати податки при здійсненні зовнішньоекономічної  діяльності, але, звісно, адмініструвати будь-який податок при поїздці в РФ неможливо, це абсолютно тіньовий доход. Тож ми думаємо чи про штраф, чи про окремий збір (націнку) при купівлі квитка на концерти в Україні. Ми також маємо виправити несправедливість і вирівняти диспропорцію для тих, хто не гастролює в РФ. Бо сьогодні в нерівних умовах перебувають суб'єкти шоубізу. Патріотизм стає невигідним. А держава зацікавлена, щоб патріотична позиція була мотивована. І в зв'язку з цим заходи економічного характеру мають ставити в рівні умови та створювати додаткове джерело фінансування збройних сил України». 

Юрій Нікітін
Юрій Нікітін

Цікаво, що буквально наступного дня у медіа питання гастролів прокоментував продюсер Юрій Нікітін: «...Проблема (мається на увазі – гастролів до РФ. – авт.) не була б такою гострою, якби вирішувалася насамперед на законодавчому рівні. Як питання з Кримом. Прийняли закон, який забороняє вести бізнес із кримськими компаніями – і всім все стало зрозуміло. Артисти в даному випадку – не виняток: виступив в Криму – порушив закон, відповідай... Артисти такі ж громадяни, як і всі інші, й повинні підкорятися загальним законам. А уряд повинен ці закони визначати і приймати – це його функція. Що ж стосується гастролів українських артистів у Росії, позиція уряду точно не визначена, тому кожен трактує по-своєму, а в підсумку виходить плутанина. Ще мають місце факти, коли в Росії виступає багато наших артистів, але тільки деяких із них бойкотують... Деякі українські топ-артисти беруть участь у головних церемоніях, отримують нагороди, проводять широкомасштабні рекламні кампанії й тури по Росії – і про них ні слова в українській пресі. Тиша. Другим варто раз десь з'явитися, викласти фото в своїх соціальних мережах – і понеслась».

Ми попросили висловитися з приводу ініціативи віце-прем'єра представників шоу-бізнесу, артистів.

ГРУПА БУМБОКС ЗМОГЛА ВІДМОВИТИСЯ ВІД КАСИ В РФ

Роман Давидов, програмний директор радіо Країна-FM:

- Зрозуміло, що з гастролями в РФ слід щось робити. Чи є це предметом законодавчого регулювання? Я не юрист. Втім згадаю, що питання запровадження квот також викликало багато дискусій, але зрештою призвело до нової хвилі інтересу до українських артистів, до появи нових жанрів в українській музиці, яких не було (українського денс, лаунж). Ми не можемо недооцінювати роль квот, і це було здобутком – і для музики, і для публіки.

Тут ситуація більш складна, вона пов'язана з етичним та громадянським вибором кожного артиста. Судити їх має слухач та глядач, судити тим, що не ходити на його концерти. 

Мій особистий вибір давно зрозумілий та задекларований: артист не повинен їхати «туди» та заробляти «там». Знаю приклади і тих, й інших. І дуже поважаю команду Бумбокс. Вони раніше гастролювали в РФ, там заробляли набагато більше порівняно з нашими бюджетами, але у них після війни є своя позиція: ми не їздимо до РФ. У них відвалився великий шматок заробітку, але морально їх хочеться підтримати.

Але давайте подивимося правді в очі. Ті, хто виступає в РФ, і в Україні збирають аншлаги. Й це свідчить і про громадянську позицію їхнього глядача. Якби через гастролі їх бойкотували тут, тоді це для артиста був би вагоміший аргумент відмови. Можливо, якщо ці артисти перестануть звучати на українських радіо та телебаченні, люди перестануть ходити на їхні концерти. А може бути й навпаки. Важко спрогнозувати.

Роман Давидов
Роман Давидов

Чи реальна ця ініціатива віце-прем'єра? Важко сказати. Артист повинен повідомляти про концерт у РФ в СБУ.  Боюся, що ніхто з артистів добровільно не буде повідомляти про це спецслужбу. Вони почнуть їздити підпільно, не з'являючись хіба що на офіційні заходи РФ. Тобто слід буде налагодити моніторинг.

Чи будуть канали та радіостанції робити відбивку: «Зараз лунає пісня артиста, який виступає в країні-агресорі»? Жодна радіостанція не буде робити такі розбивки. У випадку прийняття такої законодавчої норми радіостанція швидше не буде крутити пісень таких артистів. З точки зору моральної: ну як радіостанція, яка пропонує послухати пісню, одразу повідомить, що ця пісня від поганої людини?  Бо виступ у країні-агресорі вже сприймається негативно слухачами. Станціям доведеться відмовитися від частини репертуару і не брати до ротації на українських станціях тих, хто гастролює в РФ. Не лише я, ніхто з програмних директорів інших станцій не захоче ставити лінки, умовно кажучи: "пісня від поганої людини". Чи є це причиною для відмови від концертної діяльності в Росії? У чомусь так.

Чи стимулюватимуть штрафи та квитковий збір за концертну діяльність відмовлятися від турів до РФ? Як на мене, це цікаво, прикольна штука. Хочеш заробляти там? Плати штраф. У випадку, якщо сума штрафа буде серйозною, то це матиме результативність, якщо якась дещиця від заробленого в РФ, то навряд чи це вплине.     

ЦЕ НЕ ЛИШЕ ПИТАННЯ ЕТИКИ, ЦЕ ПИТАННЯ БІЗНЕСУ

Денис Путінцев, креативный продюсер MOLA group, засновник інформресурсу STARBOM:

- З одного боку, я бачу позитивний крок у тому, коли хоч щось робиться у цій складній ситуації, що вона виходить за рамки сварок у соцмережах.  І можливо, це знизить напругу з блокуванням  концертів, зробить більш раціональними всі ці гострі конфлікти.

http://starbom.com/
Денис Путінцев. Фото: starbom.com

Але ініціатива поки що виглядає, м'яко кажучи, недосконало. Викликає дисонанс пропозиція титрувати артистів, які гастролюють у Росії, але при цьому надавати їм ротації на телебаченні та радіо. Як це виглядатиме: дають ротацію й діджей коментує, що артист гастролює в РФ? Ну, зрештою, – або офіційно позбавте ліцензії, або не рухайте.

Поки що здається проблематичним – як держава має карати за російські гастролі. Це питання моралі. Так само, як брати за ці гастролі військовий збір: тобто розважай агресора, але щоб ми мали з цього свій процент?!

Втім, добре, що хоч розмови ці почалися на державному рівні – це однозначно краще, ніж не робити нічого в такій неоднозначній ситуації. Але якщо йтиметься про гроші, то тоді має бути абсолютно прозора система.

Особисто я не відмовився б узяти участь в обговоренні цього законопроекту. І хотів би бачити там і представників артистів, які гастролюють в РФ, і тих, хто принципово не гастролює. Я працюю з Анастасією Приходько, гуртом ТІК, MamaRika та багатьма молодими виконавцями. Але за столом мають бути і представники Повалій, Лорак, Лободи.

Зрештою, давайте визнаємо: ринок України звузився. Й до цього десятиріччями артистів привчали: якщо в Росії ти став зіркою, в Україні стаєш зіркою автоматично. І щоб цей стереотип поламати, теж потрібні десятиріччя. Так, нажаль, це відбуватиметься з кров'ю, болісно... Люди хочуть заробляти, хочуть розвивати діяльність, у тому числі поза межами України з її малим ринком.

Зрештою, це не лише питання етики. Це питання і бізнесу. Знайдіть механізми підтримки якісної української музики. Щоб артист мав не лише ротації, а мав концерти. Подумайте, як виживають наші артисти? Буквально до десяти представників сучасної української музики живуть за рахунок приватних виступів, а так майже у всіх існуючих є якийсь додатковий бізнес. Це ненормально. В РФ підтримка артистів – це розвинута історія з радянського часу, грошей більше, ринок більший.

Але це все не виключає, що і нам слід шукати рішення про підтримку. І не лише законопроектами, що зверху надходять, а й публічними дискусіями за участі представників медіа і бізнесу.

Руслана Лижичко
Руслана Лижичко

ВСЕ, ЩО РОБИТЬ КИРИЛЕНКО, ПОКРАЩУЄ ГУМАНІТАРНИЙ ПРОСТІР

Руслана Лижичко, артистка:

- Можливо, я упереджена, але В'ячеслав Кириленко – мій друг, я пам'ятаю, як у парламенті ми обоє голосували проти прем'єрства Януковича, ми пов'язані не лише спільним бачення української культури, а й минулим, документами, ініціативами, парламентською ще співпрацею. Я конкретно не вивчала текст законопроекту, але майже «за замовченням» підтримую все, що робить В'ячеслав Кириленко.  Бо все це регулювання, починаючи від дубляжа, закінчуючи квотами і книжковим імпортом – все це спрямоване на розвиток українського гуманітарного простору.

Ця ініціатива про реєстрацію артистів, це, звісно, виклик ситуації. І люди, якщо буде введено збір, втрачатимуть гроші і, звісно, будуть незадоволені. Я можу уявити ту кількість недружніх виступів, які він матиме на свою адресу. Але ми всі знаємо, для чого він це робить. 

ВАРТО СТВОРЮВАТИ ПРОРИВНІ УКРАЇНСЬКІ ПРОЕКТИ

Влад Троїцький, засновник і художній керівник гуртів Дахабраха, фрік-кабаре Dakh Daughters, лялькове кабаре ЦеШо:

- Я і учасники проектів, якими я опікуюся, не їздимо до Москви. Просто не можемо. І це питання етики. Але я проти заборон.

Влад Троїцький
Влад Троїцький

Якщо ми кажемо, що Росія – це цинізм, пропаганда, ми не можемо діяти дзеркально, це звужує наше поле. Гастролі до РФ – особистий вибір кожного артиста.

А щодо штрафів. Не секрет, що виплати за гастролі в РФ – це чорна каса, чорна каса завжди є зоною для маніпулювання та корупції. Як гіпотетично убезпечити цей процес від корупції?

Маркування артистів – трохи нагадує шестикутну зірку.

Я за те, щоб створювати проривні українські проекти. Створіть потужний культурний центр, такий як є хоча би в Гданську, Катовице, створюйте сучасні музичні майданчики.

Є в нас такий Національний культурний фонд. Я пропонував створити там спостережну раду за таким принципом: п'ять директорів, наприклад, Гете-інституту,  Британської Ради, Американської такої структури, польської, Французького дому плюс п'ять навіть не людей зі сфери, а фахових слухачів, філософів,  критиків, відомих людей... Вони могли б щвидко конвертувати переможців, модернові гурти, проекти, відібраний контент у якісь міжнародні комунікативні потоки. 

А так вийшов міжсобойчик. 

МИ ЗНОВУ ПЕРЕТВОРЮЄМОСЯ НА РОСІЙСЬКУ КУЛЬТУРНУ КОЛОНІЮ

Антін Мухарський, артист, телеведучий, співак

Думку Влада Троїцького поділяє Антін Мухарський: «Ініціатива може й правильна, але спізніла. Це слід було робити ще три роки тому. Як мала почуватися армія, волонтери, громадяни, коли 2015 року під час Дебальцевого, наприклад, Потап у Москві знімав труси, розважаючи російську публіку? Тоді це б спрацювало, бо дороге яйце до Христового дня. Бо зараз у цій ситуації очевидний відкат. Ми знову перетворюємося на російську культурну колонію.

Антін Мухарський
Антін Мухарський

У один із днів Нового року побачив фрагмент оцього "новорічного вогника" на Інтері й внутрішньо здригнувся: це ніби не 2018-й, це якийсь 2008 рік, ніби нічого не змінилося. І Янукович прем'єр-міністр. На радіо – знову попса та шансон. І це все можливе, у першу чергу, через те, що росіяни підтримують своїх артистів. РФ, на відміну від нашої держави, добре розуміє: "Чий артист, того і держава". Вони їм на порядок більше платять, ніж українським виконавцям.

Але, за великим рахунком і у довгостроковій перспективі, ефективність держави – не у забороні чи створенні суспільної деструкції тим, хто не має патріотичного світогляду. Справжня роль ефективної держави – у тому, щоб розвивати українські проекти.

2016 року я сам, власними коштами, сплатив тур по Східній Україні – хоча держава і обіцяла допомогти, але не дала ані копійки. І міг би назвати інші приклади, коли мої проекти були або "запозичені" (назвемо так) або проігноровані, хоча на словах всі тільки "за" і готові допомогти чим можуть. Слова, слова, слова... і ніяких конкретних дій.

Чи вітаю я дискусію про гастролі в РФ? Звісно. І буду радий, якщо щось вийде. Але головне – в іншому. Українська вайлуватість та шкільна бравада у рішенні проблеми мають поступитися іншому. Реальній, не завтрашній, не гіпотетичній, а вже сьогоднішній підтримці українського виконавця». 

ПІСЛЯМОВА

Насправді важка, спізніла та, передбачаю, що дуже довга дискусія про гастролі українських виконавців до РФ – лише на старті. Вона, ця дискусія, не автономна, а пов'язана з багатьма іншими супутніми політичними й суспільними моментами.

Зрештою, матеріал пишеться у момент, коли остаточно ухвалено закон про реінтеграцію, в якому має стояти фраза про РФ, як країну агресора. І напевно це ніяк не вплине на графіки гастрольних турів українських селебрітіз.

З одного боку, це бізнес – нічого особистого. Людина, яка не бачила перешкод заробляти в РФ, і далі зможе там заробляти. Але проект закону, над яким працюють у Кабміні, не вимагає заборони проводити концерти, знімати кліпи – їхній бізнес не страждатиме, якщо, звісно, не вважати за втрати податок на АТО або штраф.

Чи постраждає імідж гастролюючих артистів в Україні при титруванні? Постраждає. І напевно – вплине на ринок теле- та радіореклами. Один із наших авторів сказав, що титрування – це як нашита зірка Давида в гетто. Можливо, але це, погодьтеся, краще, аніж голити голову, як це робили жінкам-колабораціоністкам у Франції після звільнення Парижа від фашистів.

Іміджеві втрати виконавця, раніше чи пізніше, знижуватимуть його рейтинги вдома, і напевно – відбиватимуться на його кишені.

Але з іншого боку: хіба у нас нема іншої проблеми, аніж думати про бізнес людей, які гастролюють в РФ? Тож, чекаємо на текст законопроекту.

Лана Самохвалова, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-