25 років української моди: яскравість, епатаж і навіть шок

25 років української моди: яскравість, епатаж і навіть шок

Репортаж
2115
Ukrinform
Сукня з волосся, велетенські равлики замість шлейфу та сукня першої леді – усе це на fashion-виставці доби незалежності

15 червня у Мистецькому арсеналі відкрилася fashion-виставка “IN PROGRESS. Дрес-код України доби Незалежності”, яка триватиме до 6 серпня. 200 моделей одягу, 40 українських дизайнерів, 9 залів та арт-об’єкти авангардної моди заввишки 4 метри – і все це яскраво, епатажно і навіть трохи шокуюче для пересічного відвідувача.

В історії української моди це перший подібний проект, коли роботи українських дизайнерів зібрані в музеї як витвори мистецтва та ще й представлені у хронологічній послідовності. Організатори виставки наголошують, що їхня мета розповісти мовою моди про наше суспільство, громадян і країну в цілому, оскільки мода в точності ілюструє процеси, які відбуваються в суспільстві.

Куратор виставки – Зоя Звиняцьківська, критик та історик моди, виділила в історії української «незалежної» моди три періоди. Перший – так звані «шалені 90-ті», а саме 1991-1997 роки, коли мода була швидше схожа на яскраве шоу. Саме тоді відбувся розквіт української авангардної моди. Другий період – «ситі нульові», 1997-2010 роки, коли мода затвердилася як професійна корпорація, а український гламур став невід’ємною частиною образу світських левиць. Ну а ми зараз знаходимося в третьому періоді, який, за градацією дослідниці, розпочався в 2010 році і триває донині. У цей час мода переросла в справжню індустрію та змінила свій вектор із внутрішнього на загальносвітовий, завоювавши світові подіуми.

Тепер же про самі арт-об’єкти модної індустрії. Перша зала – найбільша і мабуть найепатажніша, присвячена українській авангардній моді. Декомунізація, театралізація і абсурдизація, секс і сексуальність, нова клубна культура, образи минулого, «народжені» на блошиних ринках – ось основні теми, представлені в авангардній залі.

За словами Зої Звиняцьківської, після розвалу Радянського Союзу люди, які жили тривалий час за залізною завісою, раптом побачили яскравий світ і захотіли вдихнути його свободу. Вони з радістю відкинули консерватизм і нарешті дозволили собі бути розкутими і оригінальними.

У самому центрі авангардної зали – дві чудернацькі сукні-равлики від дизайнерки та художниці Оксани Чепелик, що ніби потрапили сюди з якогось фентезі-фільму. На перший погляд звичайні собі сукні: одна з квітковим принтом, інша в кольорову смужку. А от замість шлейфу у них велетенські мушлі, які в темряві підсвічуються синьо-фіолетовим.

Це – найкрупніші об’єкти авангардної української моди, створені на теренах незалежної України, одна із суконь сягає аж 4 метри заввишки!

Поряд з «равликами» - інші чудернацькі сукні від найвідомішого сучасного дизайнера Олексія Залевського. Чи можете ви уявити собі сукню з волосся? А сукню, схожу на чорного скорпіона? Таку фантазію дизайнер втілив у другій половині «шалених» 90-х.

«Всі ці дизайнерські об’єкти є частиною своєрідного періоду театралізації життя. 90-ті були дивним десятиліттям, коли люди відчували абсурдність і примарність світосприйняття, а митець підсвідомо відтворював те, чим жило суспільство», - говорить пані Зоя.

В іншому кутку – старі килими, що дивним чином перетворилися на сукні. Це експонати колекції «Кінець цитати», яку в 1995 році створила Ірина Дратва, використавши килими, знайдені на блошиному ринку.

В окремій залі за чорною завісою із позначкою 18+ можна поглянути на інший бік моди 90-х, дещо моторошний і шокуючий, – повний треш! Відео і фото проект створений українським дизайнером Мішею Коптєвим, який вважається чи не найкращим у світі треш-дизайнером. «Хоча пишатися нема чим, бо його роботи свідчать про те, що людина живе у дуже травматичному середовищі», - говорить Зоя Звиняцьківська.

У іншій залі вже більш пристойно – раритети з колекцій двох дизайнерів, Сергія Бизова і Ольги Сімонової, які одними з перших намагалися створити приватні будинки моди як на Заході, і робити закриті покази для української еліти. Йдемо далі і перед очима зала, де зібрані речі переважно початку 2000-х, коли дизайнери намагалися інтерпретувати в сучасному одязі національні традиції.

На відкриття виставки завітала відома українська дизайнерка Вікторія Гресь, роботи якої тут також представлені. Укрінформ поцікавився, чим дизайнерка надихалася на створення своєї «орнаментальної» колекції початку 2000-х? 

«Ця колекція створена зі елементів українських ковриків, якихось вишитих орнаментів. Я люблю використовувати все автентичне –спочатку розбираю річ на складові, аж до тканини, потім фарбую, реставрую, зшиваю у нове полотно. Завжди цікаво «перевтілити» виріб так, щоб не було зрозуміло його «першоджерело». В представленій тут колекції ми вирішили адаптувати вишивку рококо (у вигляді квітів), та зробити її в гігантському розмірі. На нашу думку, вийшла цікава декоративна історія», - говорить Вікторія Гресь.

Як ви думаєте, чим можна здивувати відвідувача настільки незвичайної авангардної виставки? Мабуть, лише сценічним костюмом Ольги Полякової, який виблискує чи не на весь Мистецький арсенал разом з «реквізитом» - сріблястим конем в натуральну величину.

На виставці є ще один винятковий арт-об’єкт - ніжно-фіолетова сукня телеведучої Каті Осадчої, в якій вона брала інтерв’ю у самої Періс Гілтон. Поруч з сукнею телеведучої сміливий образ з концертного туру співачки Руслани – костюм зі скріплених між собою ременів. А ще тут можна роздивитися та помацати сукні інших українських зірок - Ірини Білик, Євгенії Власової, Камалії, Світлани Вольнової.

«Саме через сценічний одяг відбувалося утвердження нової поп-культури та формувався український гламур. З’явилася нова генерація дизайнерів, які працювали винятково для зірок шоу-бізнесу», - розповідає Зоя Звиняцьківська.

Цікаво, що на противагу гламуру в цей період виникло нове явище у середовищі українських дизайнерів – антигламур. Їхні роботи теж можна побачити в Мистецькому арсеналі. «Антигламурний» одяг різко контрастує із попередніми блискучими нарядами поп-дів.

Наступна колекція присвячена Майдану, який спровокував модернізацію України і моду в світі на все українське. У залі ще один цікавий експонат, який навряд чи можна було б побачити зблизька деінде – інавгураційна сукня дружини президента Марини Порошенко.

Перша леді також завітала на відкриття виставки, щоб привітати її організаторів. Як і належить, у продуманому образі - рожевій спідниці-олівець та з манікюром того ж відтінку.

«Останні 25 років України були надзвичайно насиченими на події, які докорінно змінили нашу державу і кожного з нас. Слідом за ними змінювалися наші думки і мрії, які віддзеркалювалися в моді. Для мене велика честь, що моя інавгураційна сукня також тут представлена. Вона виконана в жовто-блакитних національних кольорах, які весь світ знає тепер як символ свободи і єдності українського народу, який бореться за свою незалежність», - резюмувала Марина Порошенко.

Юлія Горбань, Київ

Фото: Юлія Горбань, Данило Шамкін

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>