Сергій Бережной, священник ПЦУ
Як виявилося, є в УПЦ МП священики, які виїжджають на Захід, щоб молитися разом у церквах Московського патріархату
26.01.2023 13:06

Згадаймо 2018-й. Бажаючи зірвати надання Томосу нашій Церкві, до Вселенського патріарха приїхала делегація: Вадим Новінський, митрополит Агафангел та інша “челядь русмира» з УПЦ МП. Вони привезли стоси звернень начебто їхніх вірних на тему, що Україні не потрібна автокефалія. Здавалося, ті папірці “підписували” навіть тварини з притулків та телеграфні стовпи. Вселенський уважно вислухав кремлівське лобі МП в Україні, а потім дістав кілька листів з України і сказав: “У мене є свідчення конкретних відомих священиків УПЦ Моспатріархата, вони детально розказали, як ці звернення збиралися шантажем, а тих, хто відмовлявся ви виганяли з парафій”.

Оці листи справили неймовірне враження не лише на Синод. Вони обійшли європейські релігійні медіа і відкрили таємні інструменти впливів, якими вихвалялася РПЦ.

Один з авторів листа Вселенському Патріарху київський священник Сергій Бережной, змушений був покинути парафію УПЦ МП, родина фактично від нього відмовилася, оскільки її члени є клірики і віряни Московського Патріархату в Україні. Тобто отець Сергій пішов в нікуди…

Але кожен фініш - це по суті старт. Сьогодні Сергій Бережной, священник ПЦУ, служить в Києві на Оболоні, у невеличкій каплиці, яка поставлена на історичному місці, поряд з озером Йорданським, яке є частиною літописної р.Почайни де було охрещено народ Київської Руси. А ще він парафіяльний священник та капелан столичної тероборони. Отець Сергій недавно повернувся з відрядження до Фінляндії та Данії, де служив для українських переселенців і де його приймали вищі церковні керівники головних конфесій цих країн.

ЯК ПОПИ З УПЦ МП ВІЛЬНО ВИЇЖДЖАЮТЬ, А ПОТІМ – ВІЛЬНО В УКРАЇНУ ПОВЕРТАЮТЬСЯ

- Мене запросила Рада національних церков Данії: вони чули запит від українців, які хотіли, щоб приїхав саме український священик. Але там я дізнався, що з України, з Києва туди приїжджають клірики, яких називають українськими священиками, але по факту вони є кліриками Московського Патріархату в Україні і служать часто в церквах Московського патріархату за кордоном.

- Давайте на цьому зупинимося. Мені надіслали статус з Фейсбуку, з Копенгагена від місцевої росіянки. «Його уже видалили. Ред) Мовляв, війна йде в головах Європи, а у нас в храмі Моспатріархату в Данії разом моляться київський, російський та сербський священник.

- Продовжу думку. Київські священники з УПЦ МП своїм співслужінням з ними підкреслюють свою єдність, свою “миротворчість”, абсолютно незрозумілу і для біженців в Данії, і для місцевих. Росія напала на Україну, знищує її, РПЦ це благословляє, а священик з України приїжджає служити з росіянами в їхньому храмі?

І теж бачив згаданий вами пост у Фейсбуці, там показано, що війна начебто щось віртуальне, а ось наш московський священик з священиком (УПЦМП-ред.) з України моляться разом. А моляться вони разом тому, що вони по цей час визнають над собою владу Московського Патріархату та їх відповідні соборні постанови і рішення синодів УПЦМП дублюють їх. Український священик міг служити у російській парафії виключно з дозволу митрополита Онуфрія та керівництва РПЦ.

- Тобто в Києві вони насаджували руський мір, туди поїхали, щоб відкривати начебто українські парафії і при цьому співслужать з РПЦ?

- По суті так.

- А коли вони повертаються в Київ, якою є їхня риторика?

Вони намагаються мімікрувати під поточну ситуацію, тобто, що вигідно в цей час, те і робимо, де треба, ми побудемо українцями, а де треба, будемо Московським патріархатом.

- Тобто виходить, що вони, ошукавши свою паству, просякнувши людям мізки «руським міром», потім ломляться у “бездуховну” Європу, щоб створити парафії української церкви за кордоном. А як реагують на це віряни в Україні?

- Віряни спантеличені багатьма речами. І тим, що священики, які їдуть до Європи так багато років їх обманювали, говорили, що Захід це “темна сторона і зло, розпуста”. І тим, що вони намагаються відкривати парафії; це, до речі, суперечить канонічним правилам.

- А хто ж без обмежень випускає/впускає священиків моспатріархату з України і назад?

- Можливо це питання треба адресувати РНБО, тому що мабуть Рада національної безпеки опікується цими питаннями. А моя капеланська місія – це духовна допомога біженцям-українцям, які бажають сповідатися і причащатися святих Христових Таїн, тобто задовольнити їх духовні потреби; Це також і психологічна підтримка наших військових, які там на лікуванні. Також - гуманітарна місія, збір допомоги. От після вас я повезу до нашого батальйону військові аптечки та інші медичні засоби зібрані та надані представниками української і датської громадськості в Датському Королевстві.

- А «біженці в рясах» з Моспатріархату шукають на Заході комфортного життя, чи вони їдуть туди з місією поширювати російські наративи?

- Я думаю, є різні випадки. Хтось з них поширює ці наративи свідомо, а когось просто використовують. Хтось щиро вірить, що служить Христу, але, в якийсь момент - він сам не помічає того - християнське служіння Богу, підміняється служінням «руському міру». Звісно, є в УПЦ МП священики, які мовчать. Але від того, що ти мовчиш, то твоя позиція більш християнською не стає.

- Чинити спротив УПЦ МП у створенні парафій за кордоном це - державний курс. Правда ж.

- На мою думку - це в першу чергу захист українців від впливу кремля через підконтрольний йому МП і протидія політичній пропаганді “русского мира”, яка принесла війну в Україну. Це в тому числі і канонічний інтерес. Згідно Томосу, ми не створюємо закордонних парафій, тож українські парафії за кордоном там прекрасні та дієві, у складі Константинопольської Матері Церкви. А те що Московський патріарх не визнає церковних правил, рішень соборів, постанов соборних церков, Вселенського патріархату, це їхня проблема і дуже серйозне порушення.

УКРАЇНСЬКІ БІЖЕНЦІ ФІНЛЯНДІЇ НЕНАВИДЯТЬ РФ ВСІМ ФІБРАМИ ДУШІ

- А яке у вас, отче, враження від Фінляндії?

- У Фінляндії - біженці з Маріуполя, з Бердянська, з Мелітополя, частина - з Херсона, є з Миколаєва. Росіяни робили все можливе, щоб маріупольці не евакуйовувалися в бік України, бо хотіли мати в Сибіру «поповнення» українців. Їм фактично пропонувалося освоювати нові території. І це не Крим... Коли люди зрозуміли, що їм пропонують замість рідних Маріуполя чи Херсона, вони стали думати як виїхати в Європу, а Росію вони тепер не сприймають всіма фібрами душі, у них перед очами стоїть розбомблений росіянами Маріуполь. Багато з них дісталися до Карелії, а звідти - виїхали до Фінляндії. Європа їх прийняла, дала прихисток. Я часто був свідком їхнього релігійного преображення.

- Багато наших у Фінляндії?

- Орієнтовно, десь близько 40 тисяч, українські біженці розселені в різних місцях, а на службах у фінських храмах у мене були сотні українців. Православні приходили на службу, а послухати - і протестанти. Служба у них правиться фінською і старослов’янською мовами. Я використовував старослов’янську і українську. І ось у перший день підходить до мене жіночка і каже: “Батюшка, скажіть митрополиту Онуфрію, чому фіни можуть служити рідною мовою, у них це і благодатно, і законно, а у нас в Україні ні”. Ця жіночка з-під Балаклеї, з Харківщини, я думав як їй відповісти. Пояснив, що я не належу до Московського патріархату, що я з Православної церкви України - по благословінню Блаженнішого митрополита Епіфанія приїхав до вас підтримати співгромадян і також з гуманітарною місією, як військовий капелан. Вона каже: “Ми вже не знаємо кому вірити, в Києві в митрополії кажуть, що ПЦУ це розкол. А у Фінляндії про ПЦУ доброї думки і ви начебто добрий священник”. І я мусив їй пояснювати потім, що насправді історії про розкол і про все інше- це частина кремлівської пропаганди, такої ж брудної як “один народ”, “ і Украина, Россия, Беларусь – святая Русь”. Мені доводилося багато говорити з людьми, це було живе спілкування, де я детально пояснював церковно-політичні тонкощі.

- Складно це?

- Влітку я мав відрядження до Ґреції. Греція допомагала нам гуманітаркою, тож я туди їздив після першої фази війни звітувати про те, як у нас розподілили ту допомогу. Прийшов там в храм святого Спірідона, молитися, а там - священники УПЦ МП з Закарпаття. Прийшли і так щиро грецьким монахам кажуть, мовляв, з Московського патріархату. Вони цим підкреслювали якби свою канонічність. А монахи кажуть: ласкаво запрошуємо, але у нас є священик з ПЦУ. Якщо хочете, то заходьте молитися - нічого страшного немає. Вони спочатку були шоковані, як так: їм же митрополія каже, що нас ніде не приймають. А тут і приймають, і моляться з нами у вівтарі.

- Після того як люди дізнавалися, що ви з ПЦУ, вони приходили знову на служби?

- Приходили. Я ж сам родом з Донбасу, їхній земляк, священик, який був у Московському патріархаті, довгий час служив там, пройшов певне переосмислення і катарсіс.

Коли я був ще хлопчиком, пономарем (пономарь — прислужник в храмі — ред.) на Донбасі, я теж засвоїв погляди, які поширювалися тоді через церкву: тріединая Русь, Россия – спаситель, тільки там канонічно правильне православ’я, тільки з Росією разом ми можемо спастися… От все це активно просувалося через УПЦ МП, до якої я належав, це частина моєї біографії, яку я не можу викинути і яка допомагає мені осмислювати сьогодення.

Є колективний росіянин, який складається з Путіна, з патріарха Кирила, з тих, хто взяв зброю, хто порушив заповіді Божі, незаконно прийшов у нашу країну зі зброєю, вбиває наших людей, чинить геноцид… А все це покриває, благословляє на це Московський патріархат. Митрополит Онуфрій на початку вторгнення дав оцінку війні, що це - гріх Каїна. Я так розумію його слова, що це є каїнова церква, бо заохочує каїнів гріх. То що, саме заповідями каїновими послуговується Російська православна церква? То як можна розділяти з ними Євхаристійну чашу?

КАНОНІЧНІСТЬ НЕ СУМІСНА З ВБИВСТВОМ

- В УПЦ МП кажуть, що вони вже не МП, мовляв, ми в Феофанії провели собор, відділилися на основі грамоти попереднього патріарха 1990 року? Хоча там, у тій грамоті залишається залежність від Москви

- Абсолютно вірно. Але як це посилатися на грамоту патріарха московського в принципі? Як можна спиратися на грамоту тих, хто є вбивцями?

- Багато років вони переконували нас, що автокефалія можлива лише як подарунок від Москви, по-іншому неможливо. Але сьогодні можна запитати: для чого вам автокефалія в подарунок від Каїна, так?

- Звісно. На мою думку, знаком того, що Українська православна церква Московського патріархату з народом, стала б відмова від цієї грамоти. Хай Москва буде казати, що ви не канонічні, неправильні, «уходите в розкол» і т.п. Але що краще чути від Московського патріархату, що ти розкольник чи усвідомлювати, що ти є частина каїнової церкви, яка чинить каїновий гріх, благословляє геноцид українців? Моспатріархат завжди казав, що гріх розколу не змивається кров’ю. Але кров українців вже на руках Московського патріархату і мати спілкування з ними сьогодні в будь-якій формі це лише вимазатися в цю кров.

- Вони бояться того, що доведеться казати людям: вибачте, ми були неправі, що ПЦУ це не розкольники, вони бояться, що їм люди цього не пробачать.

- Шановні, люди зрадіють, що ви на одному фронті будете з ЗСУ, а на духовному фронті - разом з ПЦУ захищати духовні інтереси, берегти православну віру від «політичного православ’я», від спотворення, яке приніс «руській мір» на нашу землю.

Чого ж ви не йдете і не позбавляєтеся зв’язку із тими каїнами, з якими маєте спілкування і на законність яких посилаєтеся? Вони кажуть про канонічність, а хіба ж канонічність сумісна з кров’ю українців? Представники УПЦ, які вважають, що їхня канонічність в посиланні на ту грамоту, то вибачте, ця грамота вже втратила будь-який сенс після Бучі, після Гостомеля, після Бородянки, після Маріуполя, після Дніпра… Як церква, що благословляє геноцид українців може казати, що з нами благодать Святого Духа?

- Мені розповідала знайома вірянка: одного разу я прокинулася зранку і зрозуміла, що в храм МП просто не зможу зайти.

- Це природньо для віруючої людини. Тому що канони вчать нас не вбивати, а любити. Що це за канон церковний, якщо він не побудований на Христі і любові Божій, на милосерді – а фактично на зброї, яка не лікує, а вбиває. Канони – це інструмент жертовності, а не покарання.

- Отче, ви розповідали мені це у 2014-му році, ще будучи у Моспатріархаті: на парафії, де впроваджувався «русский мир», в АТО загинув хлопець, а його мама - зазнала загального осуду: твій син, мовляв, вбивав на Донбасі наших братів із росії. І ви тоді були пастором і «психотерапевтом» цієї жінки…

- Так, тоді я їй повторював: ваш син для мене є героєм. Він пішов захищати нашу країну, наш народ, наших дітей, наш дім. По суті, він став і на захист християнських цінностей.

- Ця жінка перейшла в ПЦУ?

- Наскільки я знаю, вона підтримує нас, ми з нею часом десь перетинаємося на вулиці, обіймаємося. Я не уточнював чи перейшла вона в ПЦУ. Але до нас в наш храм ПЦУ прийшло дуже багато людей з Моспатріархату, від яких я цього абсолютно не очікував. Це люди з храмів МП, які були і є російськомовні і деякі з них родом зі східних областей - з Донеччини, з Луганщини.

- Що б ви сказали простим священникам Моспатріархату?

- Шановні брати у Христі, згадаймо, хто приніс світло Христової віри, охрестив народ Київської Руси, хто століттями опікувався православʼям в Україні і завдяки чиїм рішенням ми позбулися тимчасового московського духовного ярма та отримали визнану канонічну помісну автокефальну Православну Церкву України, яка є духовним щитом нашого народу і ЗСУ. Зніміть зі своєї душі тягар кремлівської пропаганди щодо рішень Константинопольської Матері Церкви,Томосу і ПЦУ та послідуйте цим рішенням. Подивіться на своїх братів і сестер у Христі з ПЦУ не через російський кремлівський приціл розуміння і тлумачення соборних канонів і правил життя Церкви, а через безкінечну любов, милосердя і ласку Божу, яка здатна нас об'єднати у Христі навколо Київського Престолу і подолати всі розбіжності і суперечки.

Бути з Православною Церквою України, це бути частиною Єдиної Соборної Апостольської Христової Церкви, на стороні України та її народу. Наша церква відкрита для всіх.

Лана Самохвалова, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-