Мавпа: хитра і фартова. Прикмети року

Мавпа: хитра і фартова. Прикмети року

Аналітика
Укрінформ
Символ року - непередбачуваний, таким може бути й 2016-й...

Ті, хто зустрічав Новий рік у всьому червоному, активно поглинаючи банани - ну, щоб задобрити вогняну або червону Мавпу, вважайте, що провели генеральну репетицію. Рік її, Мавпи, настане 8 лютого, і у вас буде можливість зустріти його вже точно за всіма правилами.

Ставлення наше до східного календаря останнім часом чи не трепетніше, ніж у самих азіатів. Ми уважно вчитуємося в прогнози і обіцянки, довірливо покладаючи "обов'язок" за виконання наших бажань на тварину, що курирує рік. Більшість китайців лише знизують плечима на розпитування, що й до чого.

Що ж все-таки сказати про мавпу? Тварина часом непередбачувана, ось і рік астрологи обіцяють такий самий: зміни то на краще, то на гірше; часті зміни настрою, часом він буде змінюватися з калейдоскопічною швидкістю; удачі чергуватимуться з провалами, радість із журбою. Посилює ситуацію те, що рік проходитиме під знаком вогню, таке буває для кожного з 12 знаків раз на 60 років. "Вогненні" роки завжди загострюють загальні характеристики, що роблять їх яскравіше вираженими. У Китаї до "вогненних" років завжди ставилися з пересторогою.

Що нам принесе політика, як вплине на неї імпульсивна Мавпа, - покаже час. У багатьох світових конфліктах намітилися боязкі проблиски надії, і дипломатам треба постаратися всіма силами їх закріпити. Політикам не варто робити занадто різких рухів, можна потрапити в неприємності. В економіці нові кризи поки не передбачаються, але відгомони попередньої все ще відчутні. А ось бурхливого зростання навряд чи комусь варто очікувати.

Зате для сімейних справ 2016-й цілком сприятливий. Зокрема, для одруження і народження дітей. Китайцям он навіть загальнонаціональний подарунок зробили - дозволили, починаючи з 1 січня, усім без винятку парам заводити другу дитину. Тож якщо вже і не справжній бебі-бум, то підвищення народжуваності в Піднебесній точно станеться.

За традицією, вдалим вважається рік для тих, хто народжений під цим знаком. Їх уже точно повинна супроводжувати удача. Щоправда, тільки якщо вони все ж таки докладуть для досягнення мети достатньо сил. А енергії цим тваринам не позичати: спритні, рухливі, веселі, азартні, колективні. Здаються легковажними, але собі на умі. Часом наївні та довірливі, але Водночас хитрі та спритні. Розумні (ну, все ж наші предки, якщо вірити Дарвіну). Полюбляють показати себе у всій красі, навіть якщо вона й неприваблива. Обожнюють усілякі дари і вияв уваги.

Китайці намагалися задобрити Мавпу по-крупному: запустили напередодні Нового Року супутник для вивчення темної матерії, назвавши його "Укун", на честь знаменитого Сунь Укуна, царя мавпячого царства і одного з найпопулярніших героїв китайської міфології, описаних в епосі "Подорож на Захід". А на Свято Весни, або Чунцзе (власне Новий Рік за східним календарем, який настає 8 лютого) глядачам покажуть чергову екранізацію цього твору часів династії Мін (1368-1644).

Ось на цій книзі У Чен'еня хотілося б зупинитися докладніше, тому що в ній напрочуд точно визначені основні характеристики Мавпи. У нас її читали, дозволю собі припустити, небагато, а в Китаї - це реальний хіт, дарма що написана давним-давно. (До речі, чудовий переклад російською мовою здійснив Олексій Рогачов, з яким автор цих рядків мала честь бути особисто знайомою). У Китаї та інших країнах було створено безліч екранізацій, театральних постановок, мультиплікаційних фільмів та інших творів за мотивами цього шедевра китайської літератури, який китайці, що старий, що малий, дивляться із захопленням. І центральним, по суті, у книзі є персонаж Сунь Укуна.

Персонаж, якщо чесно, часом досить неприємний і навіть відразливий, але при цьому улюблений. Вочевидь, тому що просто весело стежити за його навіженими витівками, а по-друге, наприкінці він нібито почав ставати на шлях виправлення. Хоча, якщо подивитися в корінь, доброчесних якостей в Сунь Укуна - раз-два та й годі. Хіба що те, що для своїх підданих він все ж намагався робити те, що вважав правильним і корисним для них. Ну майже так, як роблять деякі представники роду людського, наділені волею долі владою - плювати хочуть на оточуючих і сусідів, аби йому та його Царству було зручніше. Характерно, що автор твору У Чен'ень писав свою новелу як сатиричну, в якій в алегоричній формі намагався описати багато непривабливих рис своєї епохи, насамперед двору. Дуже влучними вони є і сьогодні. Лизоблюдство, лицемірство, догідництво, продажність, пиху, кар'єризм і безпринципність наділених владою - що на Небі, що в Пеклі.

Отже, дуже короткий екскурс в історію та подвиги Царя мавпячого царства, Великого мудреця, Рівного небу. Народжена з каменю мавпа стала керувати родичами з плоті та крові, загалом, за волею випадку, завдяки своїй відчайдушності - ризикнувши пройти через водоспад (що, за підсумками, виявилося, зовсім не небезпечно, варто лише закрити очі й опинитися на іншому боці). Ставши володарем, Цар не заспокоївся і почав розмірковувати про вічне життя. Заради цього він вирушив у далеку дорогу і став учнем безсмертного даоса, у якого навчився маси трюків і 72 перетворень, які згодом з успіхом і без найменших докорів сумління використовував для обману інших героїв - Морського Дракона і його братів, повелителя підземного світу мертвих і суддів пекла, різних небесних слуг і навіть самого Нефритового імператора. Він не гребував силою забирати чуже і просто красти, викручувався і брехав, впадав раз по раз у гнів і трощив всіх на своєму шляху, убивство для нього не вважалося гріхом.

Ось, наприклад, як скаржився небесному імператору Цар-дракон.

«Сунь Укун, всемогущий колдун и волшебник,
Оскорблял и мучил малых драконов,
Водворился силой в водных покоях,
Вымогал оружье,
Прибегал к чародейству,
Применял принужденье,
Требовал парадные платья,
Злобствовал яро,
Насильничал нагло,
Распугал подводное населенье,
В страхе ушли черепахи и крабы;
Дракон, живущий в Полуденном море,
труслив-боязлив и не годен для битвы.
Дракон, живущий в Западном море,
горько крутился в скорби-печали.
Дракон, живущий в Северном море,
шею втянул и сдался смиренно».

А це - скарга також верховному владиці з пекла.

«Во дворец прибыл с жалобой от Дицзанвана первый судья смерти.
Но в пещере Водной завесы,
на горе Цветов и плодов, недавно
по воле Неба возникший
Сунь Укун, колдун-обезьяна,
Злодействовал лихо, свирепствовал люто,
Нарушал порядок, преступал законы,
Над святыми ругался,
Убил беспощадно
девять бесов - посланцев тайных присутствий,
Угрозами грубых насилий
Напугал в царстве мертвых
десять вершителей правосудья,
Буянил в краю Сэньло бесчинно,
Именные списки вмиг уничтожил,
Велел презреть обезьяньему роду
законы исконные, права и уставы,
Наделил обезьян долголетьем,
безграничным, безмерным, бессрочным,
Нарушил круговращение жизни,
Лишил созданья смертей и рождений.
Я, бедный монах, утверждаю смиренно,
Что Небу нанесено оскорбленье.
Умоляю покорно
Выслать немедля волшебное войско,
Укротить-обуздать чудовище злое,
Восставить смену смерти и жизни,
Успокоить смятенье подземной управы.
Доношу с почтеньем».

Навколишні вже й загравати з ним намагалися, і задобрювати, і застосовувати заходи примусу, і навіть відкрито воювати з ним. Щоправда потім, після 500-річного лежання під горою і звільнення, Сунь Укун стає ніби борцем з несправедливістю, діючи відчайдушно і зухвало, але і з нею він бореться аж ніяк не праведними методами.

Нічого не брало Сунь Укуна. І піддані на Горі Плодів і Квітів, яких він навчив військовій справі та озброїв (краденою зброєю, треба зауважити), його просто обожнювали. Одностайно.

...А смерть, незважаючи на всі "самовдосконалення" і хитрощі, як свідчать деякі джерела (у самій книзі подальша біографія Мавпи і його супутників після історичної подорожі в Індію не описується і простим смертним начебто невідома), усе ж наздогнала Сунь Укуна. Причому, він помер від алкогольного отруєння. З Новим Роком усіх! Не вдавайтеся до надмірностей! Ні в чому! Миру всім, здоров'я і щастя! 

Ольга Танасійчук, Укрінформ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-