Маркус Колга, канадський експерт із протидії дезінформації

Основна мета російської пропаганди в Канаді – послабити підтримку України

Коли у Канаді викрили медіа ресурс, який навмисно поширював наративи російської пропаганди серед мільйонної аудиторії у Північній Америці, в країні негайно активізувалися дискусії щодо впливу російських дезінформаційних кампаній.  Відомий канадський експерт із протидії дезінформації Маркус Колга наголошує, що сьогодні головна мета Кремля в Канаді послабити підтримку України, поширюючи наративи про "неонацизм", "корупцію" та нібито "контроль українців над канадською зовнішньою політикою". За його словами, інформаційні атаки Росії не лише формують хибні уявлення, а й можуть мати відчутні реальні наслідки від зниження довіри до української громади до затримок у наданні військової допомоги Києву.

В інтерв’ю Укрінформу старший науковий співробітник Інституту Макдональд-Лор’є  та  засновник платформи DisinfoWatch Маркус Колга розповів про ключові інструменти і цілі російських інформаційних операцій у Канаді, пояснив, чому українська громада перебуває під особливим прицілом Кремля, та поділився своїм баченням, як ефективніше протидіяти дезінформації у соцмережах.

ГОЛОВНА МЕТА ПУТІНА ЗАЛИШАТИСЯ ПРИ ВЛАДІ ЯКОМОГА ДОВШЕ

- Ви досліджуєте дезінформацію вже багато років і навіть потрапили під дію санкцій Росії та Китаю через свою роботу. Що вас привело у цю сферу?

- Я потрапив у цю галузь доволі природно. Мої батьки естонські біженці, які втекли від радянської окупації у 1944 році та оселилися в Канаді. Я зростав у родині, в якій постійно обговорювалася боротьба за незалежність Естонії, Латвії, Литви та України. Ми також бачили на власні очі, як радянська пропаганда заперечувала нашу історію та намагалася дискредитувати наші громади.

Я обрав журналістську стезю і приблизно тоді, коли Путін прийшов до влади, почав перейматися його діями. У 2004 році я зняв документальний фільм про досвід мого діда в ГУЛАГу, а вже у 2007 році після того, як Росія спровокувала заворушення в Естонії під час так званої “бронзової ночі”  стало зрозуміло, що історія сама по собі стала мішенню путінського режиму. Саме тоді я почав активно відстежувати та попереджати про небезпеку дезінформації. На той час я був єдиним, хто робив це у Канаді, але проблема з роками лише посилилася. На щастя, зараз я вже не один у цій сфері.

- Які основні цілі російських дезінформаційних операцій?

- Головна мета залишається незмінною ще з часів Холодної війни легітимізувати імперські амбіції Росії. Класична тактика навішувати ярлик «неонациста» на кожного, хто чинить опір радянському пануванню, що знецінює та дегуманізує цілі громади.

Сьогодні основна ціль підірвати підтримку України як у Канаді, так і на Заході загалом. Там, де є готовність допомагати зброєю та фінансами, дезінформація намагається цьому завадити.

Друга мета дестабілізація демократій. Давно не секрет, що Москва інструктує підрядників відстежувати розколи в західних суспільствах, посилювати їх за допомогою дезінформації, а там, де їх немає, створювати

Усередині Росії завдання просте: придушувати інакодумство і утримати Путіна при владі якомога довше.

ГОЛОВНІ МІШЕНІ У КАНАДІ – УКРАЇНСЬКІ, БАЛТІЙСЬКІ І БІЛОРУСЬКІ ГРОМАДИ

- Чим вирізняється російська дезінформація в Канаді?

- У Канаді російська дезінформація часто націлена на українську, балтійські та білоруську громади. Коли у 2015 році Канада очолила місію НАТО в Латвії, то відразу почалася кампанія з дискредитації, яка стверджувала, що латвійських лідерів контролюють «неонацисти». Метою цього був підрив авторитету НАТО та деморалізація канадських військових.

Українці Канади теж часто стають мішенями. Так, Христю Фріланд саме через її походження звинувачували у «симпатіях до нацизму». Я сам також зазнав атак у російських ЗМІ: “Комсомольская правда” у 2019 році публікувала про мене матеріали й навіть вимагала позбавити канадського громадянства.

Ще одна небезпечна тактика «відмивання» кремлівських меседжів за допомогою внутрішніх канадських голосів: колишніх дипломатів у радах директорів російських компаній чи академіків, які регулярно пишуть для RT. Це створює видимість легітимності російської пропаганди.

- Які неправдиві наративи про Україну найчастіше поширюються в Канаді?

- Найпомітніші три. Перший це «неонацистський» наратив, який з’явився ще у 2014 році та був використаний Путіним для виправдання вторгнення 2022 року. Це абсурдно, адже Україну очолює президент-єврей, але в Канаді цей наратив все ж знайшов певний відгук через слабке знання радянської та української історії.

Другий твердження, що «українці контролюють канадську зовнішню політику». Це наратив, покликаний спровокувати роздратування й розкол. Прикро, але навіть колишній високопосадовець канадського МЗС якось повторив його у своїй книзі.

І третій «всеохопна корупція». Російська пропаганда поширює неправдиві заяви, ніби західна допомога розкрадається чи продається на чорному ринку. Цей наратив мав реальні наслідки: він став популярним серед крайніх правих кіл у Північній Америці та сприяв затримці американської військової допомоги, що коштувало Україні людських життів. 

РОСІЙСЬКІ ДИПЛОМАТИ АКТИВНО ПОШИРЮЮТЬ ПРОПАГАНДУ

- Чи намагається Росія маніпулювати дискусіями довкола чинного мирного процесу?

- У США так, у Канаді не на загальнонаціональному рівні, адже канадський уряд доволі чітко розуміє й викриває наміри Росії. Але кремлівські наративи все ж циркулюють на крайніх правих і крайніх лівих флангах: від тверджень, що Зеленський нібито затягує війну, до закликів здати Росії окуповані території. На державну політику Канади вони істотно не впливають, але все ж присутні.

- Які платформи Росія використовує для поширення дезінформації?

- Ключові поширювачі у соціальних мережах російське посольство й консульства, а також RT і Sputnik. До важливих майданчиків належать і такі ресурси, як Strategic Culture та монреальський сайт Global Research.

Останніми роками RT таємно фінансувала крайніх правих інфлюенсерів під брендом «Tenet Media», просуваючи антиукраїнські наративи для мільйонів канадців та американців.

Нарешті, «скомпрометовані» канадські науковці й колишні дипломати посилюють кремлівські меседжі у вітчизняних медіа, не розкриваючи своїх зв’язків. Це один із найефективніших способів, яким Росія «відмиває» власну пропаганду.

ЗАВЖДИ ЦІКАВТЕСЯ, КОМУ ВИГІДНА НЕГАТИВНА ІНФОРМАЦІЯ ПРО УКРАЇНУ

- Чи є українська громада Канади особливо вразливою?

- До впливу вона не вразлива, але ціллю точно є. Мета дискредитувати лідерів громади та позбавити їх авторитету, навішуючи ярлик «неонацистів». На щастя, ні широке канадське суспільство, ні українська громада ці звинувачення не сприймають, тож стійкість залишається високою.

- Наскільки ефективно Канада протидіє дезінформації?

- Початково реакція була повільною, але згодом ситуація покращилася. Механізм швидкого реагування у міністерстві закордонних справ, створений Христиною Фріланд, став ефективним інструментом моніторингу та викриття дезінформації.

Втім, є й провали. Деякі канадці й далі співпрацюють із підсанкційними російськими медіа та аналітичними центрами, не наражаючись на жодні наслідки. Ми також не спромоглися належним чином відреагувати на транснаціональні репресії: погрози та переслідування канадців, зокрема й мене та багатьох у нашій українській громаді. Якщо ми не будемо краще захищати тих, хто перебуває на передовій інформаційної війни, то ризикуємо втратити їх, а суспільство стане більш вразливим.

- На завершення хотів поцікавитися, на що варто звертати увагу пересічним канадцям, які переглядають соцмережі, аби не стати жертвою російської пропаганди?

- Росія щороку витрачає 1,3 млрд доларів на дезінформацію. Коли ви бачите контент, спрямований проти України, Зеленського чи української та балтійських громад, поцікавтеся: кому це вигідно? Майже завжди відповідь одна Росії. Повідомляйте про такі дописи адміністрації соцмереж, коли це можливо. Таким чином ви ускладните їх поширення. Якщо ми всі будемо діяти, інформаційний простір стане чистішим, безпечнішим і значно менш зараженим кремлівською пропагандою.

Максим Наливайко, Оттава 

Фото: Facebook/Marcus Kolga