Як захистити молодь від вживання новітніх тютюнових та нікотинових виробів
7 травня, 11:00 - пресконференція на тему: «Як просування новітніх тютюнових та нікотинових виробів впливає на поширеність нікотинової епідемії серед молоді – результати опитування».
Організатори: Громадська організація «Життя» у партнерстві з Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС).
До участі запрошені: Вікторія Захожа - заступниця головного директора Київського міжнародного інституту соціології; Михайло Радуцький - голова Комітету Верховної Ради України з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування; Лада Булах - народна депутатка України, Комітет з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування (TBC); Оксана Левицька - голова правління ГО «Життя»; Олександр Юрченко - заступник генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ України; Отто Стойка - лікар Київського міського центру контролю та профілактики хвороб МОЗ України, координатор проєкту «Школи без нікотину та тютюну»; представники Міністерства соціальної політики України (TBC), Міністерства охорони здоровʼя України (TBC).
Модератор: Дмитро Купира - виконавчий директор ГО «Життя».
Коротко. Учасники заходу представлять результати всеукраїнських опитувань, проведених КМІС на замовлення ГО «Життя», щодо поширеності вживання тютюнових та нікотинових виробів серед дорослого населення, ставлення до тютюнових виробів для нагрівання, а також впливу маніпулятивної реклами та маркетингу тютюнової індустрії на молодь. Учасники пресконференції обговорять необхідні кроки задля захисту дітей та молоді від вживання тютюнових та нікотинових виробів.
Під час заходу оголосять про старт національної інформаційної кампанії «Яскраві вироби – темні наміри. Захисти молодь від тютюнових пасток», розробленої у співпраці ГО «Життя» та Центру громадського здоров`я МОЗ України. Мета ініціативи — продемонструвати оманливі маніпуляції тютюнової індустрії та сприяти ухваленню необхідних законодавчих змін задля захисту молоді від агресивного маркетингу тютюнових та нікотинових виробів.
Формат заходу – офлайн (Зала 1) + онлайн включення.
Журналісти зможуть поставити запитання офлайн (Зала 1).
Прохання до журналістів прибувати за пів години до заходу.
Акредитація представників медіа: anna@ukrinform.com.
Контактна інформація: Ольга Масна, медіакоординаторка ГО «Життя», 073 089 65 70, olha.masna@center-life.org
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/@UkrinformPressCenter.
Адреса Укрінформу: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 8/16.
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформу можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Демонструючи ролик в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Підсумкові матеріали:
В Україні зростає споживання тютюнових і нікотинових виробів – дослідження
В Україні відновилася негативна тенденція до зростання споживання тютюнових та нікотинових виробів.
Такі дані двох соціологічних опитувань представила в Укрінформі громадська організація «Життя» у партнерстві з Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС).
Опитування, проведене КМІС в рамках регулярного «Омнібусу» у лютому-березні 2025 року, демонструє відновлення негативної тенденції до зростання споживання тютюну та нікотину.
Так, 31% українців зараз вживають тютюнові або нікотинові вироби. Їхня частка, порівняно з жовтнем 2024 року, зросла з 27% до 31% (насамперед з 23% до 27% стало більше тих, хто вживає щодня).
Найбільш значуще зростання споживання тютюнових та нікотинових виробів зафіксоване серед молодого населення віком 18-39 років – 45% (у 2024 році – 33%). Це свідчить про те, що молодь залишається основною цільовою аудиторією, на яку спрямовані дії тютюнової індустрії.
Одним із факторів зростання споживання тютюну й нікотину стало агресивне просування тютюнових виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) та електронних сигарет. 37% молодих курців віком 18-29 років вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання, 39% – електронні сигарети.
Цьогорічне дослідження виявило тривожний факт – кожен пʼятий (21%) теперішній споживач тютюнових та нікотинових виробів вживає 2 або 3 види продукції. Найбільше явище множинного споживання зосереджене серед молодого населення віком 18-29 років – 45% (23% споживачів вживають два види продукції та 22% – три).
«Найбільш поширеною комбінацією є сигарети та ТВЕН. Це може свідчити про те, що поява та просування нових тютюнових та нікотинових виробів спричиняє споживання кількох виробів одразу», – наголосила заступниця головного директора Київського міжнародного інституту соціології Вікторія Захожа.
Високий рівень споживання тютюнових виробів і, зокрема, ТВЕН серед молоді корелюється з показниками впливу маркетингових тактик тютюнової індустрії. Так, за даними опитування КМІС «Споживання та ставлення до тютюнових виробів для електричного нагрівання», 43% українців наражаються на рекламу ТВЕН, серед молоді віком 18-29 років цей показник сягає 75%.
Найбільш поширеними місцями, де українці будь-якого віку помічають рекламу ТВЕН, є місця торгівлі та інтернет. Молодь віком 18-29 років найбільше наражається на рекламу в інтернеті – 59%.
Більшість респондентів, які вживають ТВЕН, обирають ці вироби з ароматизаторами (63%), серед молоді віком 18-29 років – 81%. Це свідчить, що ароматизатори є одним із чинників, що впливає на залучення молоді до вживання ТВЕН.
Окрім того, 38% молодих українців віком 18-29 років вірять в оманливий міф тютюнової індустрії, що вживання ТВЕН менш шкідливе, ніж куріння сигарет.
«Завдяки постійному моніторингу споживання ми бачимо, що нові тютюнові та нікотинові вироби не є засобом відмови від традиційного куріння, а навпаки — сприяють залученню дітей та молоді до нікотинової залежності та навіть до одночасного споживання кількох продуктів. Ці тенденції можуть стати величезним тягарем для системи охорони здоровʼя України та призвести до поглиблення демографічної кризи», – наголосив виконавчий директор ГО «Життя» Дмитро Купира.
Під час заходу оголосили про старт національної інформаційної кампанії «Яскраві вироби – темні наміри. Захисти молодь від тютюнових пасток», розробленої у співпраці ГО «Життя» та Центру громадського здоров’я МОЗ. Мета ініціативи — продемонструвати оманливі маніпуляції тютюнової індустрії та сприяти ухваленню необхідних законодавчих змін задля захисту молоді від агресивного маркетингу тютюнових та нікотинових виробів.
«Тютюнова індустрія активно залучає молодь до нікотинової залежності, застосовуючи різноманітні маркетингові стратегії: від розробки нових продуктів до просування оманливих міфів про меншу шкоду. Вживання нікотину є хворобою, яка несе загрозу для життя та здоровʼя людини. Наша держава повинна захищати дітей і молодь від залучення до куріння, а також інформувати громадськість про реальну шкоду, яку несуть будь-які тютюнові та нікотинові вироби», – підсумував заступник генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ Олександр Юрченко.
Як повідомляв Укрінформ, понад 80% закладів громадського харчування в Україні дотримуються заборони на тютюнопаління в своїх приміщеннях.
Відео: