
Заборона куріння: скільки ресторанів і кафе в Україні дотримуються закону
Про це на пресконференції в Укрінформі розповів представник Всеукраїнської кампанії "Молодь вільна від куріння" Олег Слабоспицький.
"Ми промоніторили 500 закладів. Це були сім міст обласного значення: Львів, Тернопіль, Рівне, Київ, Вінниця, Дніпро та Одеса. Для нас було важливо охопить різні типи закладів, тому це були як кафе, так і ресторани, так і бари. ...Дотримуються заборони 82% закладів, тобто абсолютна більшість закладів дотримується чинного законодавства і не дозволяють курити в своїх приміщеннях, чи то кальяни, чи то електронні сигарети, чи так звані айкоси, але 18% досі є недобросовісними закладами і вчиняють правопорушення і свідомо дозволяють курити в своїх приміщеннях", - розповів Слабоспицький.

За його словами, по містах ситуація доволі різна. Наприклад, у Львові та Рівному було зафіксовано 10% порушень, а у Дніпрі та Одесі 26% закладів порушують законодавство.
Він зазначив, що у тих закладах, які не дотримуються вимог закону про заборону куріння, найчастіше курять електронні сигарети - 84%, сигарети для нагрівання та пристрої для них - 83%, кальян, тютюн для кальяну - 79%, на останньому місці - класичні сигарети, 13%.
Слабоспицький уточнив, що моніторинг здійснювався саме у приміщеннях ресторанів та закладів харчування.
Серед ознак куріння у закладах під час моніторингу фіксували запах від сигарет або кальянів - 71%, кальяни - 69%, попільниці - 25%, недопалки та смітники для них - 17%.
Крім того, під час моніторингу звертали увагу на наявність у закладах постерів та інформаційних повідомлень про заборону куріння.
"Згідно з законом, є вимога, що в кожному закладі ресторанного господарства має бути постер, наліпка або вивіска на вході, яка свідчить про те, що в закладі заборонено куріння будь-яких тютюнових виробів, кальянів або тютюнових виробів для нагрівання. Нинішній моніторинг показав, що, на жаль, ситуація з цими постерами або інформаційними повідомленнями погіршилась. Тільки 9% закладів по всій Україні мають ці інформаційні повідомлення, які відповідають закону. Ще 21% мають такі інформаційні повідомлення, але вони не відповідають закону, тобто зазвичай це просто перекреслена сигарета без напису або там з написом куріння заборонено", - сказав Слабоспицький
За його словами, у більшості випадків власники ресторанів навіть не знають, що є певний шаблон, готовий макет, який вони можуть використати і повісити на вході або на будь-якому видному місці в закладі.
Моніторинг також стосувався і дотримання заборони реклами тютюнових виробів чи кальянів в закладах харчування - 84% закладів дотримуються заборони реклами. Відповідно, в цих закладах не було зафіксовано будь-яка реклама тютюнових виробів, кальянів або іншого.
Серед цього типу порушень моніторинг зафіксував дописи про куріння кальянів у закладі харчування (на сайті або у соціальних мережах) - 77%, кальяни у меню - 54%, частина вивіски зображує кальян - 15%, наяність вітрин з сигаретами або ТВЕНами - 11%, сигарети, ТВЕН або пристої до них у меню - 10%, табличка IQOS Friendly - 7%.
Моніторинг проводився в межах Всеукраїнської кампанії “Молодь вільна від куріння” протягом листопада 2024 року до лютого 2025 року у Львові, Тернополі, Рівному, Києві, Вінниці, Дніпрі та Одесі.
Як повідомлялося, вперше всеукраїнський моніторинг закладів щодо дотримання заборони куріння у приміщеннях був проведений у 2022 році - тоді було перевірено 320 закладів у 5 містах.
Перше фото: Depositphotos