У Відні відкрилася виставка українських художниць «My Glass House» про дім та війну
У колишній оранжереї Віденського університету економіки відкрилася виставка "My Glass House" українських художниць Софії Короткевич та Анжеліки Паливоди, яка досліджує, що означає дім, коли ландшафти спалені вогнем, земля замінована, а бетон тріскається від проростання життя.
Як передає кореспондент Укрінформу, проєкт у скляному просторі Glasgalerie організовано платформою Art Contact Ukraine.
"Виставка постала з питання "Що означає дім, коли ландшафти спалені, а екосистеми поранені?". Двох українських художниць – Софію Короткевич та Анжеліку Паливоду – об’єднує прагнення працювати з природою як із живим свідком, архівом і співрозмовником. У їхніх роботах ландшафт не просто "фон" чи "тема", а повноцінний носій пам’яті, здатний говорити про те, що люди іноді не можуть висловити словами", - зазначила в коментарі агентству засновниця кураторської платформи Яна Гринів.
За її словами, виставка також нагадує: "дім може бути крихким і вразливим, але прагнення до його відбудови – міцне, живе й незламне".
Одним із ключових елементів експозиції стали гербарії спалених ландшафтів Софії Короткевич – тендітні артефакти, створені з рослин українського степу, які художниця обпікає в муфельній печі при температурі понад 750 °C, а тоді ущільнює між шарами скла. За словами Гринів, ці роботи "зберігають у собі сліди вогню, попелу та знищення, перетворюючи природні форми на мовчазні документи війни".
Поруч із ними на виставці представлено інсталяцію "Minesweeper Game", що переносить глядачів у реальність замінованої землі. "Ручні плитки з рельєфами та цифрами нагадують логіку гри "Сапер", але без жодного ігрового полегшення – адже в сучасній Україні земля стала непередбачуваним і смертельно небезпечним полем. Ці об’єкти, вперше представлені у публічних просторах Любліна, де перехожі мимоволі взаємодіяли з ними, створюють досвід випадкової зустрічі з небезпекою, яка вже давно стала буденністю для мільйонів українців", - зазначила мисткиня.
Графічна серія "AREA: DANGER", також створена Короткевич, додала до експозиції вимір цифрової картографії війни. Використовуючи старі перфокарти – колишні носії даних для військових систем – художниця відтворила українські міста як координати, що перетворюються на мішені, а не на місця проживання. "Ряди відбитків неба, яке вже не є просто небом, а простором, що постійно сканується та зчитується тими, хто несе загрозу, формують вражаючий архів із понад 300 унікальних одиниць", - розповіла Гринів.
Другий полюс виставки – інсталяція Анжеліки Паливоди, побудована на контрасті між бетоном та живими рослинами, які вперто проростають крізь тверду матеріальність. У рамках проєкту Aperta hortust/Open Garden художниця осмислює садівництво як спосіб піклування, практику відповідальності та жест колективної стійкості. В інсталяцію використано метал, індустріальні матеріали, звук та об’єкти з рослин. "Художниця створює простори, де пам’ять, турбота й надія стають формами опору. Її роботи у виставці нагадують: навіть крізь бетон може прорости життя, а через найжорсткіші структури – проступати м’якість", - зазначила засновниця Art Contact Ukraine.
Реалізація виставки стала можливою завдяки підтримці району Відня Alsergrund, партнерству з West Space, Vienna, а також інформаційній підтримці Посольства України в Австрії, Постійного представництва України при міжнародних організаціях у Відні та "Австрійсько-українського товариства".
Як повідомляв Укрінформ, у столиці Австрії пройшла українсько-австрійська художня виставка "Між домівками", яка об'єднала митців з двох країн у дослідженні міграції, ідентичності та інтеграції.