У МЗС розповіли, як борються із «посередниками» у наданні консульських послуг українцям
Заступник міністра закордонних справ із питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації України Антон Демьохін розповів про випадки шахрайства «посередників» у наданні консульських послуг українцям.
У коментарі власкору Укрінформу у Нью-Йорку, який відвідала українська делегація на чолі з Демьохіним, він зазначив, що на сьогодні у зв’язку з перебуванням мільйонів українців за кордоном «арифметично на одного консульського працівника припадає 70 тис. потенційних користувачів консульських послуг».
«Повністю задовольнити цей попит неможливо навіть при цілковитій цифровізації», - зазначив Демьохін.
Стосовно ажіотажу біля консульських установ України після оголошення про обмеження для чоловіків призивного віку Демьохін пояснив: «Тут тренд задає не МЗС. Ми виконуємо ті закони, які ухвалює Верховна Рада. І відповідно далі ухвалюються рішення Кабінетом Міністрів для того, щоб ці закони втілювати».
Водночас МЗС, за його словами, докладає всіх зусиль, щоб поліпшити процес надання консульських послуг, зокрема «цифровізувати й автоматизувати їх, зменшивши навантаження і на громадян, і на консулів».
Демьохін зауважив, не вдаючись у деталі, що невдовзі «в цьому напрямку очікуються добрі новини». «Єдине, що скажу: ми намагаємося анонсувати вже те, що зробили, а не те, що колись зробимо», - додав він.
Посадовець розповів, що поширеною була практика продажу місць в електронній черзі до консульств.
«Як це відбувалося? Люди реєструвалися в електронній черзі, забивали доступні часові проміжки. А потім продавали їх», – пояснив він.
Коли попит на консульські послуги істотно зріс, зловмисники та шахраї почали автоматизувати ці процеси, запускати боти для запису на візит. «Це вже питання правоохоронних органів, коли на сайтах і фейсбуках з’являлися повідомлення про продаж місць в електронній черзі», - зауважив Демьохін.
За його словами, міністерство вжило заходів із блокування та протидії таким ботам.
У листопаді МЗС запровадило авторизований доступ до реєстрації з ідентифікацією особи - через електронний підпис, що різко зменшило можливості для шахрайства, розповів він. Із бази були видалені понад 10 тисяч записів, здійснених ботами.
Але й досі можна знайти пропозиції «допомогти» із записом у консульство. Шахраї тепер просять у громадян надати їм ключ електронного підпису й пароль до нього. «Міністерство категорично застерігає громадян утриматися від таких «послуг» і від надання особистих ключів електронного підпису третім особам за будь-яких обставин, бо це може призвести до багатьох інших шахрайських дій від імені «клієнта», - наголосив заступник міністра закордонних справ.
Коли було запроваджено авторизацію з ідентифікацією, почалися потужні дезінформаційні кампанії у соцмережах, зауважив він.
«Поширювалися однакові тексти, слово у слово, про те, що тепер неможливо записатися на консульську послугу, тому що ось МЗС зробив таку погану авторизацію», - зазначив заступник міністра.
«Я не кажу, що ми святі, що ми тут усе зробили, і все суперкласно – але вирішення всіх питань потребує часу, Питання цифровізації консульських послуг – у пріоритеті, перебуває на постійному контролі міністра Дмитра Кулеби й має системний характер за усіма правилами проєктного менеджменту», - підсумував Демьохін.
Як повідомляв Укрінформ, Міністерство закордонних справ наказало керівникам усіх дипломатичних установ України тимчасово призупинити усі консульські дії щодо громадян України призовного віку. Голова МЗС Дмитро Кулеба доручив вжити заходів щодо відновлення справедливого ставлення до чоловіків мобілізаційного віку в Україні та за кордоном.
Закон про мобілізацію, ухвалений Верховною Радою та підписаний Президентом України, набере чинності 18 травня.
Фото: Постпредство України при ООН