Чому Україна приєдналася до всесвітньої заборони польотів на Боїнгу

Чому Україна приєдналася до всесвітньої заборони польотів на Боїнгу

Аналітика
Укрінформ
Тому що інакше було неможливо: польоти Boeing 737 Max припинено по всьому світу після двох жахливих аварій за чотири місяці

Державна авіаційна служба України у середу, 13 березня тимчасово заборонила виконання польотів на Boeing 737-8 MAX або Boeing 737-9 MAX над територією України, крім некомерційної експлуатації. Відповідне рішення набрало чинності 13 березня о 16:00, повідомляється на сайті Державіаслужби.

"З дати й часу видання цього Рішення забороняються виконання польотів на літаках Boeing 737-8 "MAX" або Boeing 737-9 "MAX" до, в межах, з або над територією України", – йдеться у повідомленні.

Схоже, у Боїнга безпрецедентно великі проблеми

12-13 березня – «чорні дні» для американської авіакорпорації Boeing Company, одного  з найбільших світових виробників авіаційної, космічної та військової техніки.

12 березня Європейське агентство з авіаційної безпеки (EASA) призупинило польоти літаків типу Boeing 737 Max як європейських авіакомпаній, так і третіх країн, що здійснюють рейси до Європи. Про це відомство зі штаб-квартирою в Кельні сповістило країни-члени. Крім того, EASA опублікувало Директиву з безпеки, яка призупиняє всі комерційні рейси, що виконуються операторами третіх країн всередині або за межами ЄС на цих літаках.

13 березня Канада заборонила проліт літаків моделі Boeing 737 Max 8 та 9 через її авіапростір. Про це оголосив міністр транспорту Канади Марк Гарно. Водночас Гарно наголосив, що говорити про причини авіакатастрофи у Ефіопії та пов’язувати її із падінням літака цієї ж моделі у Індонезії минулого року зарано. “Працівники мого міністерства продовжують моніторити ситуацію й без вагань вживатимуть швидкі кроки, якщо ми виявимо додаткові безпекові проблеми”, - зауважив він.

Вже надвечір цього ж дня і «сам» Президент США Дональд Трамп розпорядився негайно призупинити польоти літаків Boeing 737 Max 8 і Max 9 в зв'язку з катастрофами в Ефіопії та Індонезії.

Таким чином, Канада і США, які найдовше відкладали заборону на польоти Boeing 737 Max, приєднались до неї, і тепер мапа заборони співпадає з мапою світу.

Забороняти польоти чи ні? Тепер нема про що сперечатися

Ще напередодні чулася і протилежна думка: не квапитися з призупиненням, почекати висновків комісії, яка ще розслідує причини трагедії.

США та Канада відмовилися припиняти експлуатацію Boeing 737 Max 8 через «відсутність підстав». Федеральне авіаційне управління США висловило впевненість у льотній придатності літака.

Німецько-британський туристичний концерн TUI, який з початку 2018 року використовує 15 лайнерів Boeing 737 MAX у Великобританії, Бельгії та Нідерландах, зазначив, що досі ніяких проблем з безпекою цієї моделі не виникало: "Ми спостерігаємо за розвитком ситуації і знаходимося в контакті з Boeing", - підкреслив представник авіакомпанії TUIfly.

Відмовилася зупиняти польоти компанія, що експлуатує два Boeing 737 Max у Росії.

У Казахстані місцева авіаційна влада пообіцяла приділити більше уваги навчанню пілотів, усім авіакомпаніям країни наказано "провести тренінги, розробити процедури, а також включити в програму тренажерної підготовки дії екіпажів в ситуаціях при неправильних показаннях приладів швидкості на етапах зльоту, набору висоти і ешелоні", але рішення про зупинення польотів офіційно відклала.

Координатор федерального уряду Німеччини з питань повітроплавання і космонавтики Томас Ярцомбек закликав до розсудливості: "не можна робити поспішні висновки ... через відносно короткий час вдасться з'ясувати, що насправді сталося".

Тепер ця дискусія позаду. Norwegian Air, яка ще в понеділок заявляла, що продовжить виконувати рейси «у звичайному режимі», нині заявляє, що «…вимагатиме компенсацію від авіабудівної компанії Boeing за упущену вигоду і додаткові витрати, пов'язані з посадкою парку літаків 737 MAX 8». Посадили свої Боїнги-MAX і Росія, і Казахстан, і Молдова, і Фіджі.

Масові заборони на нові літаки Boeing ще раніше поставили його у складну ситуацію. Китай, Австралія, Британія, Нідерланди, багато країн Латинської Америки і Африки, але «ніщо не завдасть такого серйозного удару по концерну як поширення заборони у Європі», зазначає Bloomberg. Вартість його акцій впала на торгах в Нью-Йорку на 6,6% до 373,7 доларів станом на полудень вівторка.

На цьому тижні Boeing подешевшав на ринку майже на 27 млрд доларів. Зрозуміло, що призупинення польотів у США й Канаді позначиться на його справах ще гірше.

Чому реакція така гостра і масова

Європейський споживач вимагає гарантій на будь-який продукт, за який платить гроші. А за послугу, від якої може залежати і саме його життя – на всі 300 відсотків. До того ж цього разу йдеться про цілком реалістичне побоювання, що будь-який наступний рейс Boeing 737 MAX закінчиться катастрофою через кілька хвилин після старту зі злітної смуги. Адже саме так сталося вже двічі впродовж чотирьох місяців.

29 жовтня 2018 року Боїнг 737 МАХ 8, виконуючи рейс авіакомпанії Lion Air розбився, впавши у води Яванського моря через 13 хвилин після вильоту з аеропорту Джакарти, Індонезія. Усі 189 пасажирів загинули. І марно було б шукати причини у зношеності машини чи тривалій експлуатації: вік повітряного судна на момент катастрофи становив… два місяці.

А вже 10 березня 2019 року літак Боїнг 737 МАХ 8, реєстраційний номер ET-AVJ виконуючи рейс авіакомпанії Ethiopian Airlines розбився приблизно через 6 хвилин після вильоту із аеропорту Аддіс-Абеби. На момент катастрофи вік літака становив… чотири місяці.

Жовтнева катастрофа в Індонезії сталася через те, що пілоти не змогли впоратися з автоматичною системою, яка… саме і мала відвернути аварію. Тоді повідомлялося, що Boeing оновить програмне забезпечення, щоб запобігти подібним трагедіям.

Після з'ясування причин катастрофи в Індонезії Boeing направив авіакомпаніям попередження, в якому повідомлялося, що схожа проблема може спостерігатися на ВСІХ літаках цього типу, випущених на той час. До попередження додавалися інструкції для пілотів.

Тож загиблі пілоти Ethiopian Airlines знали про причини катастрофи в Індонезії, мали ту саму «рятівну» інструкцію від виробника і все одно не змогли відвернути трагедію.

Конфлікт людини й автоматики

Літаки Boeing 737 MAX обладнані системою MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), яка повинна вберегти літак від падіння. Якщо літак занадто швидко набирає висоту, значить його ніс задертий догори і машина може зірватися в неконтрольоване падіння. Тоді автоматична система починає управляти кермом стабілізатора, опускаючи ніс літака вниз.

MCAS на літаках Boeing 737 MAX 8 і 9 включається сама, навіть коли відключений автопілот і живі пілоти ведуть літак в режимі ручного управління. Виникає «конфлікт інтересів» - пілоти знову намагаються набрати висоту, а автоматика знову цьому заважає. Перед падінням в Індонезії пілоти більше двадцяти разів (!!) намагалися підняти ніс літака вгору.

Причини падіння літака в Ефіопії ще встановлюються, але вже відомо, що вертикальна швидкість «Боїнга» після зльоту була нестійкою, що може свідчити про ту ж проблему на борту.

Автоматику можна відключити натисненням кнопки на штурвалі, після чого пілот керує кермом стабілізатора сам. Однак «... потрібна досить швидка реакція на самовільне включення автоматики в роботу, плюс готовність побороти підвищені зусилля на штурвалі, плюс після відключення (автоматики. - Ред.) ... компенсувати вже виниклі навантаження».

Утім, не все можуть виправити навіть вправні досвідчені пілоти.

Хто винен і що робити

Wall Street Journal пише, що компанія Boeing не попередила пілотів про можливі труднощі з автоматикою: «Те, що ця система може несподівано опустити ніс літака, коли автопілот вимкнений і екіпаж не очікує втручання в управління, стало одкровенням для багатьох пілотів, які літають на цьому новітньому лайнері в США». Крім того, представники Boeing запевняли, що пілотам МАХ не буде потрібна додаткова підготовка на тренажерах, і це використовувалося як один з аргументів на користь купівлі лайнера авіакомпаніями.

Але ж пілоти Ethiopian Airlines, загиблі 10 березня, вже знали про все це і були прямо проінструктовані, як діяти в такому випадку. Отже, може з’ясуватися, що проблема не лише в пілотах.

Причиною катастрофи в Індонезії було офіційно названо не саме довільне спрацьовування автоматики, а дефектний датчик швидкості, який подав на MCAS помилкову інформацію. Поки триває розслідування катастрофи в Ефіопії, немає відповіді: чи був той датчик пошкоджений тільки на одному літаку або була партія датчиків з дефектом - і отже вони встановлені на кількох (всіх?!) машинах; чи була рекомендація перевірити і замінити ці датчики на вже експлуатованих літаках і чи проводилася така перевірка на літаку, що впав під Аддіс-Абебою?

Та й до «легкого» відключення MCAS теж виникли несподівані запитання. Пілот справді може відключити автоматику за такої необхідності – підход Боїнга передбачає, що в разі конфлікту з автоматикою людина має пріоритет. Але у випадку з дефектним датчиком виявилося, що система продовжує вмикатися сама. Пілот лише усуває її останнє спрацювання, але оскільки від датчика продовжують надходити критичні дані – вона вмикається знову, так прописане її програмне забезпечення. І пілот тут безсилий – індонезійські льотчики вимикали систему, яка, за задумом, мала їх рятувати, більше двадцяти разів.

Тож нині головна претензія до виробника – навіть не сам недолік у безпеці літака. А те, що було оголошено, ніби проблему усунено. Розслідування ефіопської катастрофи ще триває, можливо, буде з’ясовано, що пілоти діяли всупереч інструкціям, або компанія не виконала наданих Боїнгом рекомендацій. Але тверда позиція Європейського агентства з авіаційної безпеки, яка пішла на конфлікт із «самим Боїнгом» та колегами з Федерального авіаційного управління США, підказує, що нині справа не в перестраховці на догоду вимогливому європейському споживачеві.

У американської авіакорпораціїї Boeing Company – одного з найбільших світових виробників авіаційної, космічної та військової техніки із штаб-квартирою в Чикаго та основними виробничими потужностями в Сіетлі, найбільшої авіакосмічної фірми в США, найбільшого експортера країни, найбільшого роботодавця на північному заході США, який входить у дванадцять найбільших промислових корпорацій Сполучених Штатів – безпрецедентно великі проблеми.

Тож до розслідування причин авіакатастрофи в Ефіопії буде прикута зараз пильна увага у всьому світі. Якщо виявиться, що винен виробник, і йому для виправлення недоліку доведеться зупинити випуск, а авіакомпаніям у всьому світі – експлуатацію цієї моделі, то йдеться про сотні вже випущених літаків і більше 5 тисяч, які нині будуються за вже укладеними контрактами.

Компанія Boeing може втратити контракти на $57 млрд, повідомляє Bloomberg.

Замовлення на Boeing 737 MAX по роках (зеленим – вже виконані)
Замовлення на Boeing 737 MAX по роках (зеленим – вже виконані)

Як це може позначитися для України

Першою авіакомпанією в Україні, що розмістила тверде замовлення на нові Боїнги, стала авіакомпанія «SkyUp» -20 березня 2018 року був підписаний контракт на закупівлю на 5 літаків (2 MAX-8 і 3 MAX-10) загальною вартістю 624 мільйони доларів. У вересні про намір придбати MAX-8 повідомила МАУ, у лютому навіть з’явилося його фото з заводу Боїнга у США. Цієї весни очікується перша поставка.

Наразі SkyUp повідомила, що поки що не збирається призупиняти замовлення. Врешті, компанія нічим не ризикує і не мусить квапитися: розслідування ще триває, літаки ще будуються – результати розслідувань і усунення виявлених недоліків будуть враховані виробником.

Не виключений і ситуативний позитив: прагнучи відновити ринкові позиції, Boeing Company може запропонувати хороші цінові та офертні програми. І якщо для «багатих» країн знижка, хай навіть на 10-15 відсотків, не є спокусливою без 101 відсотка гарантій безпеки, то «бідні» будуть цілком раді і 99-відсотковим гарантіям.

Олександр Волинський, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-