Як українська Bandа отримала «Оскар» у сфері дизайну

Як українська Bandа отримала «Оскар» у сфері дизайну

768
Ukrinform
Українська креативність стає продуктом на експорт

Буквально днями під час чергового Київського діалогу в Берліні депутат Бундестагу, голова міжпарламентської групи дружби Німеччина-Україна Омід Нуріпур зауважив: щодня з України приходять хороші новини, от тільки про це ніхто не розповідає...

На церемонії присудження, мабуть, найбільш вагомої премії у сфері дизайну Red Dot Award: Communication Design 2018, що відбулася пізно увечері минулої п'ятниці, про Україну було заявлено дуже голосно. Більш того, гала у берлінському Концертхаусі стала, без перебільшення, українським тріумфом.

Ну, по-перше, наша Bandа, розробник бренду Ukraine Now, визнана Агентством року за версією Red Dot Award. Це такий собі Оскар у сфері дизайну.

Також агентство з Києва отримало Гран-прі за новий брендинг комплексу автозаправних станцій OKKO.

Але це не все. Загалом 4 українських проекти були удостоєні найвищої нагороди – Red Dot Best of the Best. Причому київська компанія Tough slate design відзначилася двічі – за дизайн бренду Ukrainian Creative Week - VRK (категорія Brand design & Identity) і за Charles Bukowski Glitch Book «Люта Справа» (у категорії Publishing & Print Media). І проект National Parks of Ukraine: Encoded identity (Київ, дизайн-студії Saatchi & Saatchi Ukraine) у категорії Brand Design & Identity.

ПІВТОРА ДЕСЯТКА ЛАУРЕАТІВ

Слід зазначити, що частка «кращих з кращих» проектів склала, як підрахували організатори, лише 0,7% від загальної кількості претендентів, яких цього року було 8 610 з 45 країн! Чотири українські роботи з 58, які отримали визнання за «дуже високу якість дизайну та творчі досягнення», – це круто.

І, як видається, буде безпосередньо працювати на імідж нашої країни за її межами і в очах власних громадян, що також важливо.

Так, наприклад, проект National Parks of Ukraine: Encoded Identity покликаний «не тільки популяризувати компанію Terra Incognita, яка займається розвитком парків, але і екотуризм всередині країни, та й саму країну зовні», говорить Костянтин Шнайдер, креативний директор Saatchi & Saatchi Ukraine. Айдентика всіх 86 парків України, створена агентством, стала «живою інфографікою», яка заснувала унікальну систему ідентифікації кожного парку і об'єднала їх в одну індивідуальну мову. Це дає поштовх для розвитку внутрішнього туризму і не тільки, переконаний креативний директор Saatchi & Saatchi Ukraine.

Те саме можна сказати і про захід для дизайнерів та рекламістів Ukrainian Creative Week – VRK. Цей фестиваль, до речі, днями завершився у Києві. Не виключено, що наступного року він залучить більше іноземних гостей завдяки вдалому оформлення бренду, який дизайнер Tough slate design Сергій Шах вважає «попаданням в десятку». Колега Шаха Роман Давидюк з гордістю зазначає, що агентство подало на Red Dot дві заявки і обидві потрапили в Best of the Best.

Але і це не все. Ще 12 українських проектів отримали нагороди в різних категоріях. Найбільш «плідним» стало все агентство Banda – цілих 7 відзнак, серед них – за проект уряду України Ukraine Now, а також проекти COMFY, Yes,Good,Yes, Bad Boy і аж 2 проекти Bakehouse для Good Wine – у розділах Brand Design і Packaging Design.

Saatchi & Saatchi Ukraine, окрім згаданого вище проекту парків, отримала також диплом за проект AXA NUN у розділі Social Video.

Дизайн Online and mobile banking for UKRSIBBANK приніс нагороду агентству Aimbulance, а за брендинг освітнього проекту «Майбутні» – дизайнерському бюро spiilka. Журі Red Dot Awards оцінило дизайн та ідентичність «Парку корупції» від креативного агентства Hooga. Також відзначено проекти mOre (Київ та Одеса, дизайн Brandon Archibald) та проект «EART7. The space rover destined for Earth» київського дизайнерського бюро ISD Group.

Фото: Петер Зец
Фото: Петер Зец

Нагороди вручили СЕО Red Dot професор Петер Зец та інші члени міжнародного журі. «Я дуже щасливий, що Україна була такою успішною цього року. У нас змагалися представники понад 40 країн, але ваша країна справді була однією з найуспішніших цього разу. Вони представили дуже гарні роботи, чудово попрацювали в плані креативності. А креативність може рости і розвиватися тільки в умовах свободи», – сказав автору Зец, який сам є образом креативного ведучого – білосніжний костюм і яскраво червоні лаковані черевики.

BANDA – BEST

Але повернемося до «фавориту» гала-церемонії Red Dot-2018 – Bandа.

Для цього агентства нагороди Red Dot не перший досвід. Минулого року «бандити» вже виходили на сцену отримувати призи – за лого ВДНГ і айдентику Євробачення-2017.

«Коли минулого року ми отримували тут нагороду, і оголошували Агентство року, ми всі мріяли: як круто було б опинитися на цій сцені в цій ролі... І от, пройшов рік, і ми в цій ролі! Навіть важко повірити!», – поділився емоціями з автором співзасновник агентства, директор зі стратегії Ярослав Сердюк. При цьому він хотів би, щоб сьогодні в країні було не менше 10 дуже потужних агентств, а не 2-3, оскільки конкуренція – це чудове явище і «двигун нагород».

 Ярослав Сердюк
Єгор Петров, Ярослав Сердюк і Павло Вржещ

«Для нас це стало великим сюрпризом. Агентство року – це як... чемпіон світу! Неймовірне відчуття. Не очікуєш такого рівня, адже перед нами нагороду отримували великі агентства з усього світу», – розпливається в усмішці співзасновник і креативний директор Павло Вржещ.

Справді, приз призів конкурсу – це вже міжнародний знак якості. І визнання. І повага.

Цього разу на сцену берлінського Концертхаус виходили майже 30 співробітників агентства, які працювали над усіма 7 проектами, відзначеними журі.

А повна зала слухала радника-посланника Посольства України у ФРН Ростислава Огризка, який говорив про те, що Україна, незважаючи на війну, розв'язану сусідом-агресором, розвивається, у тому числі і творчо, і дивилася на величезний екран, на якому миготіли кадри з робіт агентства і світилося лого Ukraine Now.

КРЕАТИВ І ВЛАДА

Ukraine Now – перша подібна колаборація між креативщиками і урядом. Вперше за 27 років Незалежності уряд прийняв логотип, який і розробила Banda, зазначила у розмові з автором глава департаменту інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів України Роксолана Стадник, яка особисто була присутня на церемонії нагородження. Це не випадково, адже цей проект став одним з основних факторів присудження Banda звання Агентства року.

«Це означає, що Ukraine Now живе, це – визнання наших урядових комунікацій, нашої креативної індустрії та України загалом як держави», – говорить Стадник. Вона зазначає, що серед ключових завдань ініціативи брендингу Ukraine NOW – демонстрація досягнень країни, які можуть надихнути весь світ і заохотити людей відвідати Україну, почати там власний бізнес, інвестувати. Співпраця креативної індустрії та держави має високий потенціал і має активно розвиватися, переконана вона.

А починалося все ой як не просто. Сьогодні Стадник, яка, власне, і привела Banda в Кабмін, кілька місяців переконувала, доводила, вмовляла, згадує, як багато перешкод довелося подолати, щоб проект нарешті втілився в життя, скільки сарказму і відвертих глузувань довелося вислухати...

1
Артем Біденко та Роксолана Стадник

Держсекретар Мінінформполітики Артем Біденко, який очолює Комісію з популяризації України, також зазначив, що перемога стала командним результатом. «Це важлива і приємна перемога для України – адже вона вказує на те, що ми рухаємося правильним шляхом, що європейські цінності, стандарти та пріоритети є ключовими. І, звичайно ж, це гарний урок мужності для всіх нас – витримати критику від псевдоекспертів і впевнено йти до перемоги», – підкреслив Артем Біденко.

Але все вийшло, вийшло відмінно, і це головне. Banda з перемогою привітав і прем'єр-міністр України Володимир Гройсман.

Агентство буде продовжувати співпрацювати з Міністерством інформаційної політики, запевнив Павло Вржещ.

За словами Ярослава Сердюка, голови дизайнерів агентства тепер працюють конкретно над тим, щоб хоча б раз на рік був глобальний, потужний проект саме з просування України. «Це має бути великий проект, який отримає визнання у світі, на таких фестивалях, щоб його побачили креативні очі відомих фахівців – неукраїнців», – зазначає він.

Сердюк додає, що уряд помолодшав і це дуже помітно, адже ще якихось 2-3 роки тому неможливо було навіть уявити, що можна увійти в творчу співпрацю з урядом і зробити щось подібне. «Раніше воно просто зависало в повітрі і зводилося до вишиванок та Петриківського розпису, що саме собою, звичайно, не погано, але все ж 2019 рік на носі і треба давати дорогу молодим українцям – вони вміють і можуть», – говорить співвласник агентства. За його словами, сьогодні уряд цей підхід поділяє і підтримує.

УКРАЇНА КРЕАТИВУ

Перемога та призи такого престижного конкурсу Red Dot – це привід вітчизняним дизайнерам повірити в себе. Дуже важливий моральний аспект, тому що раніше агентства навіть не намагалися вийти на такі конкурси.

«Щоб креативність стала ще кращою, ми самі повинні повірити в свій потенціал», – переконаний Павло Вржещ. Насправді українці, за його словами, дуже креативні, але нам весь час здається, що є десь «справжні» агентства, а нам треба ще багато вчитися. Але насправді, нашій нації якраз дуже притаманний природний дар легкості та свободи, який особливо посилився останніми роками.

«В Україні зараз прямо-таки бум креативності, з кожним роком просто набираються оберти, зростає кількість людей, які працюють у творчих спеціальностях, кількість компаній, дизайн-студій. Тому, чим менше ми будемо себе обмежувати, тим воно сильніше буде розвиватися», – закликає Вржещ.

Українські проекти дійсно ставали кращими, більш якісними та зрілими. І якщо раніше великі українські компанії розміщували замовлення у Лондоні або Нью-Йорку, то зараз – мало того, що вони звертаються до своїх дизайнерських бюро, в Україну вже приїжджають замовляти з-за кордону. Та сама Banda, наприклад, робила 2 проекти в Америці, кампанію для Puma на 7 країн, для «Боржомі» – на 15 ринків. Загалом це агентство вже виконало або працює над 47 проектами.

Ще один співвласник агентства та його креативний директор Єгор Петров вірить у те, що «креативність стане набагато важливішою в нашій економіці, ніж було до цього». Команда агентства сформулювала для себе чітке завдання: зробити креативність значущою в Україні, щоб це стало таким самим важливим економічним сектором як, скажімо, аграрний, IT й інші, тому що це «дуже велика економіка».

МІСІЯ ЗДІЙСНЕННА

Дійсно, Banda, яка 7 років розробляла місії (лого, айдентику тощо) для інших, нарешті придумала місію і для самої себе, розповідає Ярослав Сердюк. Вона звучить так: «Зробити креативність значущою в Україні, а Україну – значущою в світі».

Колег підтримує креативний директор агентства Олександра Дорогунцова. «Ми хотіли б зробити українську креативність нашим основним експортним продуктом. Ми хочемо, щоб за кордоном побачили, як ми працюємо, що ми можемо запропонувати не тільки як агентство, а як країна», – каже вона.

Україну як країну дизайнерів довго просто не помічали. Але минулого року, коли Banda отримала свою першу нагороду за Євробачення, «через маленьку щілинку люди нарешті побачили, що є класні проекти, і цього року стали більш уважно дивитися», – продовжує Дорогунцова. Вона впевнена, що після нинішнього успіху українських компаній у них в майбутньому буде більше нагород.

Як зауважує креативний директор, є країни, у яких класично склалася вже чудова репутація з точки зору дизайну: це майже вся Азія, Нідерланди, Данія, Швеція, Німеччина. України на цій карті дизайну поки немає.

Поки не було. Але це вже у минулому. Такі роботи, проекти, агентства, як гідно представлені цього року на конкурсі з більш ніж півстолітньою історією, наносять нашу країну на «дизайнерську карту світу». І подібні до Red Dot заходи – найкраща демонстрація того, що Україна вже з'явилася на цьому «радарі».

Ольга Танасійчук, Берлін

Фото автора

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-