Європейський погляд на реформу державного управління в Україні

Європейський погляд на реформу державного управління в Україні

Блоги
2853
Ukrinform
Реформа державного управління є основою всіх реформ

На думку Грегора Віранта, голови міжнародної Дорадчої групи ЄС з питань реформування державного управління в Україні, реформа державного управління є основою всіх реформ. “Державне управління можна порівняти з піаніно. Якщо ви хочете заграти на цьому інструменті гарну мелодію, то спочатку його необхідно добре налагодити”, — каже Грегор.

Не просто розмови, а реальні дії з реформування державного управління в Україні розпочалися у квітні 2016 р., коли роботу розпочав новий уряд. “Для мене поворотним моментом стало призначення на посаду Міністра Кабінету Міністрів Олександра Саєнка. З цього часу робота справді почала рухатися вперед ”, — зазначає Грегор Вірант.

У липні 2016 р. Європейська Комісія призначила Грегора Віранта і ще двох висококваліфікованих експертів, пана Ансі Шанді, колишнього заступника директора і директора Департаменту державного управління Кабінету Прем’єр-міністра Албанії, та пана Угіса Сікса, колишнього заступника директора Департаменту координації політики Державної канцелярії Латвії, членами міжнародної Дорадчої групи. Метою цих змін було надання кваліфікованої консультативної допомоги щодо запуску процесу реформування державного управління в Україні.

Як колишній очільник Міністерства державного управління Словенії, пан Вірант вже мав досвід запровадження реформи державного управління у своїй країні. Після двох років діяльності міжнародної Дорадчої групи в Україні, коли місія підійшла до завершення, пан Вірант відзначив, що справжня реформа дійсно розпочалася, але попереду ще дуже багато роботи.

Як і будь-який проект у будь-якій організації, реформа повинна мати стратегічні рамки. В Україні затверджений план заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління на 2016-2020 роки, з чіткими цілями і завданнями, розподілом повноважень та забезпеченням координації і лідерства. “Україна може бути дуже хорошим прикладом, зокрема для країн-членів ЄС. Реформу державного управління спрямовує і координує міністр, який перебуває у самому центрі уряду, в безпосередній близькості до Прем’єр-міністра. Це найкращий спосіб координувати реформу, яка матиме вплив на всі міністерства”, — говорить Грегор Вірант.

Під кінець 2017 р. десять з вісімнадцяти українських міністерств, Секретаріат Кабінету Міністрів України і два державні агентства розпочали набір нових працівників з метою докорінної зміни системи державного управління і успішного впровадження всіх пріоритетних реформ.

Як зазначає колишній Міністр державного управління Словенії, оновлення складу українських міністерств і співпраця з неурядовими організаціями є принципово важливими: “Якщо ви спочатку не реформуєте державну машину, а лише залучите до роботи висококваліфікованих фахівців, ви не зможете нічого реформувати. Політична воля для цього з’явилася у 2016 р. і була першою складовою успіху. Іншою складовою є ефективна взаємодія з недержавними організаціями, чим український уряд наразі займається. Громадські організації гостро критикують уряд, але критика ця є конструктивною. ”

Результатом призначення нових державних службовців повинна стати зміна ролей всередині міністерства. Але ще більш важливим наслідком реформи має бути відокремлення політики від управління, чого так і не сталося в Україні після здобуття незалежності у 1991 р. “Чіткого розмежування між політичним колом та професійним колом державних службовців у міністерствах не існувало. Натомість, в країнах-членах ЄС між цими двома сторонами є чітка межа. Існує група топ-менеджерів з державного управління, які є справжніми експертами у своїх галузях і які можуть як керувати змінами, так і надавати рекомендації поточному уряду щодо державної політики. Таку ж систему необхідно створити і в Україні. Призначення державних секретарів міністерств було лише першим кроком у цьому напрямі. Другим кроком стане обрання генеральних директорів,” — зазначає пан Вірант.

Вже розпочалося удосконалення процесів залучення на державну службу. Підбір кадрів відбувається за новими, більш прозорими правилами, до конкурсних комісій залучають незалежних експертів, а сам процес моніторять представники громадянського суспільства та ЄС. І все ж, процедури прийняття на державну службу можна і далі вдосконалювати. Як зазначає Грегор Вірант, необхідно також покращити спілкування з потенційними кандидатами стосовно їх майбутніх посад та окладів.

Реформа державного управління передбачає прийом на роботу найкращих професіоналів. “Ці професіонали є агентами змін; вони досконало вивчатимуть існуючу систему і реформуватимуть її”. Як зазначає пан Вірант, ідея полягає у наборі абсолютно нових людей на основі цілком нової нормативно-правової бази, з використанням сучасних і надзвичайно прозорих процедур, та запровадженням набагато вищої оплати праці. “Якщо ви платитимете своїм працівникам копійки, то у результаті отримаєте такий самий копійчаний результат. Таким чином, якщо вам потрібні високопрофесійні працівники, ви повинні бути конкурентоспроможним роботодавцем. А інвестиція у покращення якості державних управлінців вищого рівня є чи не найкращою з усіх інвестицій. Звичайно, лише час покаже, чи вибрали ви кращих із кращих і чи отримали ви потрібних вам людей. І лише час покаже, чи здатні вони будуть забезпечити потрібний результат. Якщо ваші працівники зможуть надавати послуги відмінної якості, в такому разі ваші інвестиції окупляться”.

Сьогодні реформа державного управління в Україні впевнено, крок за кроком, рухається вперед. Вона впроваджує важливі внутрішні структурні зміни, що зроблять досягнення стратегічних цілей можливим, аби пересічні українці побачили зміни на краще у своєму повсякденному житті.

Допоки нове державне управління не надаватиме кращих послуг своїм громадянам, ці громадяни не віритимуть в успіх його реформи. Громадянам байдуже як організовано державне управління, їх цікавить лише результат. Тому так важливо, щоб наступний етап реформи був орієнтований на результат. Іншими словами, нове державне управління повинне забезпечити кращу якість послуг для своїх громадян”, — зазначає пан Вірант. “Позитивом є те, що Україна має стратегію, яка дуже чітко визначає цілі у сферах надання послуг та переходу на цифрові технології у сфері управління. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України уже розпочало роботу над спрощенням надання високоефективних послуг для фізичних і юридичних осіб, що може докорінно змінити громадську думку на краще. Той день, коли ви спростите надання високоефективної послуги і зробите її зручною для користування, буде днем, коли ваші громадяни скажуть: щось справді у цій країні змінилося на краще!”

В той час, коли робота дорадчої групи закінчується, робота урядової команди з реформування державного управління в Україні лише розпочинається. Набір нових працівників, запровадження нових структур і процедур, зміни у стратегічному плануванні й аналізі державної політики ще не означають завершенням реформи. Серед іншого, Україна повинна зосередити свою увагу на гармонізації чинного законодавства та приведення його у відповідність зі стандартами ЄС. Як вже зазначалося, кращі послуги є найбільш видимою частиною реформи. Але не слід забувати, що успіх реформи залежатиме також від прийняття якісних законів ”, — говорить пан Вірант.

Європейський Союз виділяє значні кошти на технічну допомогу реалізації реформи державного управління в Україні. “Але ви повинні пам’ятати, що здійснюєте реформи не для Брюсселя, а для самих себе, для покращення свого життя в майбутньому. В Україні відбуваються незворотні зміни і вона поступово перетворюється на сучасну європейську державу. Станеться це не відразу, але обов’язково станеться. Процес цей є незворотнім ”, — каже Грегор Вірант.

Інформацію надав Проект ЄС "Підтримка стратегічних комунікацій та інформування про реформу державного управління"

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>