Яцек Пєхота, голова Польсько-української господарчої палати, екс-міністр економіки Польщі
В українського бізнесу вже немає дилеми: ринки ЄС чи Митного союзу
Інтерв'ю 22.02.2016 14:17 1420

З 1 січня український бізнес працює в Європі в умовах зони вільної торгівлі. Польща є найближчим ринком для українських товарів і послуг. У свою чергу, польський бізнес також активно придивляється до України. Про останні тенденції економічної співпраці між Україною і Польщею в інтерв'ю власному кореспондентові Укрінформу в Польщі розповів голова Польсько-української господарчої палати, екс-міністр економіки РП Яцек Пєхота.

У ПОЛЬСЬКИХ ЗМІ ОБРАЗ УКРАЇНИ ЧАСТО Є ВИКРИВЛЕНИМ

- Пане голово, з 1 січня запрацювала Угода про зону вільної торгівлі України з ЄС. Як це вплинуло на торгівлю між Україною та Польщею?

- Тут не спостерігалося якоїсь революції. Євросоюз вже раніше відкрив свій ринок для України, і тому в цьому сенсі з 1 січня нічого не змінилося. Тоді це було одностороннє введення в дію положень цієї угоди з боку ЄС. 

Водночас, система доступу до єдиного європейського ринку вимагає виконання певних умов і процедур, тобто вся система відповідності єдиного ринку ЄС призводить до того, що це не є процес відкриття кордону з дня на день. До цього потрібно пройти відповідні процедури, сертифікувати продукцію, виконати певні умови якості тощо, і до цих умов українські фірми поступово пристосовуються. 

З іншого боку, українська сторона, з огляду на сильну девальвацію гривні, сьогодні захищається економічними критеріями від напливу товарів з боку ЄС, оскільки польські товари є непорівнювано дорожчими в Україні. 

Зараз у Польщі мають поняття про Україну таке, що це країна у стані війни, небезпечна і корумпована

Ціла система єдиного ринку полягає у свободі напливу товарів, і лише час регулює здатність до просування продуктів на ринках. На сьогодні зростає запит українських фірм щодо виходу на ринки ЄС. Вони знайомляться з оцінкою узгодженості, системою дистрибуції, аналізують ринки. Великі українські фірми та концерни й до 1 січня вже були в Європі. 

ТБ й електронні ЗМІ живуть новинами - конфлікт, обстріли, війна і корупція. А цей образ України не є правильним

Тим часом, польські фірми приглядаються до українського ринку. Зараз спостерігається значне зацікавлення потенціалом розвитку українського ринку й очікування, як далі розвиватиметься ситуація в Україні. Тут величезну роль повинні відігравати ЗМІ, система промоції українського ринку, української економіки. Зараз у Польщі мають поняття про Україну таке, що це країна у стані війни, небезпечна і корумпована. Телебачення й електронні ЗМІ живуть новинами - конфлікт, обстріли, війна і корупція. А цей образ не є правильним. Україна функціонує, люди живуть, заробляють, купують і продають. Тут польські фірми весь час ведуть бізнес, а тому ця картинка без сумніву є викривленою. Ми дуже часто пояснюємо, що Україна є хорошим партнером і варто розвивати з нею економічні контакти.

- Як польський бізнес розвивається в Україні?

- Про це свідчать конкретні проекти. Наприклад, у вересні в Києві започатковано Польський бізнес-центр як об'єднане представництво польських фірм. Паралельно у Варшаві зареєстровано Український бізнес-центр у Варшаві. Їх створено для зниження коштів виходу на український та польський ринки, оскільки конкретна фірма, яка виходить на той чи інший ринок, не мусить починати від призначення директора, секретаря, несення адміністативних витрат. Просто кілька фірм створюють таке представництво  як Польський бізнес-центр. На сьогодні він складається з шести польських фірм, які підписали з Польсько-українською господарчою палатою угоду на ведення представництва в Києві. Це важливо для польських фірм у Києві і для українських - у Варшаві. Український бізнес-центр поки що перебуває на етапі створення, але вже є перші українські фірми, які хочуть до нього увійти. 

Нині в Україні, при нестабільності влади, загрози змін в уряді, в адміністрації, чиновники думають простими категоріями: не важливо, що буде завтра, важливо, що вдасться вкрасти сьогодні

- Якими є проблеми польського бізнесу в Україні?

- На жаль перелік проблем не змінюється. Утім, якщо йдеться про повернення ПДВ, оскільки це вічна проблема, то вона вже не така гостра. Видно, що український уряд запроваджує кращу систему повернення ПДВ, і це треба чесно визнати. Це все ще є проблемою, але, дивлячись з історичної перспективи, заборгованість по відшкодуванню ПДВ для польських фірм є непорівнювано нижчою. Раніше заборованість сягала більше 10 млн євро, сьогодні - понад 3 млн євро для фірм, що підтверджено контролем, судовими вироками.

Суттєвою проблемою є корупція. Сьогодні, при нестабільності влади, загрози змін в уряді, в адміністрації, чиновники думають простими категоріями: не важливо, що буде завтра, важливо, що вдасться вкрасти сьогодні. Підприємці сигналізують безпідставні перевірки фірм. При цьому цікаво, що є сигнали перевірок з боку контрольних органів, які теоретично вже були розформовані, тобто формально перебувають у стані ліквідаціії. 

Дуже серйозна проблема, яка наростає - обмеження у валютних оборотах

У деяких секторах ми спостерігаємо проблему завищення вартості мита.

Дуже серйозна проблема, яка наростає - обмеження у валютних оборотах. Польські фірми все більше відчувають в Україні дуже високу маржу на обмін євро, долара, злотого у гривню. Тобто, є проблеми, пов'язані з обмеженнями в обороті валюти, який визначаються Нацбанком України. 

УРЯД ПОЛЬЩІ ПОЧАВ БІЛЬШЕ ЦІКАВИТИСЯ УКРАЇНОЮ

- А якими є  позитиви в українсько-польських економічних відносинах?

- Позитивним є те, що ми відчуваємо більше зацікавлення з боку уряду Польщі щодо України у контексті економічних дій, а не політичних декларацій. 

Є воля міністрів, представників міністерств координувати дії щодо України, аби активніше відбувалася участь у процесах реструктуризації, приватизації в Україні. Тобто, не йдеться лише по дорадництво, як це мало місце раніше, а йдеться про участь у конкретних процесах економічних змін в Україні. На сьогодні є лише декларація інтенсивнішої роботи з боку міністерств розвитку та фінансів Польщі, і це сприймаємо як позитивний сигнал перевтілити плани в реальність. 

Польща потенційно є найцікавішим місцем для українців для початку бізнес-діяльності на широкому європейському ринку

- Йдеться про ці 100 млн євро кредиту уряду Польщі для України чи інші проекти?

- Ні. Власне йдеться про те, щоб таких інструментів було більше, щоб польські компанії, які є у власності держави, активніше брали участь у приватизації в Україні, щоб активніше підтримувати розвиток економічної співпраці. Зокрема, спостерігається більша активність Банку національної економіки (BGK) у програмах підтримки експорту в Україні, які до цього часу не реалізовувалися. В міністерстві розвитку Польщі зараз створюється план співпраці з Україною. Це особливо важливо в ситуації, коли  за попереднього міністра економіки Польщі такої координації не було. У Києві упродовж року і восьми місяців не було керівника відділу перомоції торгівлі й інвестиції. Лише наприкінці вересня минулого року з'явилася людина на цій посаді. Тому, очікуємо на позитивні тренди.

- Давайте перейдемо до діяльності українського бізнесу в Польщі. Чи спостерігається зацікавлення з боку українців виходом на польський ринок?

Виходячи на польський ринок, отримуєш доступ до всього великого ринку ЄС

- Однозначно так. Як вже згадував про ініціативу Українського бізнес-центру у Варшаві, який обмежує кошти виходу на польський ринок, оскільки не потрібно наймати офіс, працевлаштовувати більше людей. Центр фінансуватиме кілька фірм, і ми бачимо зацікавлення у такому рішенні з боку українських підприємців. В українських компаній вже немає дилеми: їхнє майбутнє - російський ринок в Митному союзі чи ринок ЄС? Реальність змушує їх шукати можливості виходу на європейський ринок, а через Польщу це найближче. Дуже важливо, що, виходячи на польський ринок, виконуючи всі нормальні вимоги, отримуєш доступ до всього великого ринку ЄС. Тобто, Польща потенційно є найцікавішим місцем для українців для початку бізнес-діяльності на широкому європейському ринку. Тому, ми спостерігаємо посилення зацікавленості з боку українців у Польщі, і цей процес постійно наростає. 

- На чому акцентуватимуть увагу Польський бізнес-центр у Києві та Український бізнес-центр у Варшаві?

- У рамках проекту Польського бізнес-центру з'являються нові сфери, які до цього часу не використовувалися. Наприклад, медичний туризм. При Польському бізнесі центрі у Києві буде незабаром створено польський медичний центр. Це буде пропозиція шести польських клінік і шпиталів щодо лікування на різні хвороби дітей та дорослих у Польщі. 

У контексті Українського бізнес-центру все залежатиме від конкретних фірм, які виходитимуть на контакт. Ми займатимемося промоцією, підготовкою пропозицій співпраці тощо. Одним із напрямів буде рекрутація українських студентів для роботи в Польщі. Центр лише створюється, а тому робота в цьому напрямі ще попереду. 

Розмову вів Юрій Банахевич. Варшава

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-