“Пустка” у небі над Україною скасовується, літаки курсують за розкладом

“Пустка” у небі над Україною скасовується, літаки курсують за розкладом

Укрінформ
Попри прогнози, припинення міжнародного пасажирського авіасполучення не відбулося, хоча “завдяки” Путіну ризики зберігаються

Одним із практичних наслідків нагнітання паніки довкола можливої масштабної російської агресії проти України стали проблеми з авіасполученням, що виникли наприкінці минулого – на початку нового тижня. При цьому більше збитків завдають не стільки конкретні рішення окремих авіаперевізників, страхувальників та власників літаків, як чутки про те, що ось-ось наші повітряні комунікації зі світом буде невідомо наскільки перервано й з-поміж “цивільних” літати в небі над Україною зможуть лише ворони, горобці й товстосуми-утікачі на приватних літаках або чартерах...

Інформацію про можливе рішення провідних страхових компаній через нібито форс-мажор відмовитися від страхування польотів в/та з України і справді маємо сприймати цілком серйозно. Втім, навряд чи наслідки будуть глобальними. Тим паче, що влада екстрено вжила заходів для того, щоб заспокоїти власників авіапарку, перевізників і страховий бізнес.

“Перші ластівки” кризи в українському небі

Минулої п’ятниці у пресі з’явилися неофіційні повідомлення про те, що міжнародні страхові компанії нібито припиняють із 14 лютого страхувати літаки для польотів над Україною. Мовляв, через значні ризики бойових дій. А це означає, що всі літаки українських та міжнародних авіакомпаній будуть вимушені припинити польоти через вимоги лізингодавців (власників літаків) на час кризи базувати повітряні судна поза українською територією.

В суботу ж нідерландська авіакомпанія KLM повідомила, що тимчасово припиняє польоти до України (рейси до Києва виконувалися двічі на день). А у неділю стався дивний випадок з рейсом компанії SkyUp, який прямував з острова Мадейра до Києва. Вже коли лайнер був у повітрі, власник судна – резидент Ірландії – наказав перевізникові здійснити посадку за межами нашої країни. Борт прийняли на летовищі в Кишиневі, звідки пасажирів привезли в Україну автобусами. У SkyUp також повідомили про припинення продажу квитків на всі рейси на 14-16 лютого.

По тому з’явилися побоювання, що з понеділка і жодна авіакомпанія і справді не зможе виконувати рейси в повітряному просторі України.

Зокрема, 14 лютого компанія "Міжнародні авіалінії України" повідомила, що змушена повернути лізингодавцям 5 літаків.

"МАУ на вимогу лізингодавців відправляє 5 літаків Boeing 737-800 до Іспанії за збереження інших повітряних суден у флоті компанії. Крім цього, 2 літаки авіакомпанії вирушають на планове технічне обслуговування двигунів до Белграда", – йдеться у повідомленні.

Таким чином, за словами експертів, компанія не зможе найближчим часом використовувати ледь не половину своїх середньомагістральних Boeing-737 (всього їх 16). Також перевізник експлуатує 1 широкофюзеляжний далекомагістральний літак Boeing 777-200ER, 1 далекомагістральний широкофюзеляжний літак Boeing 767-300ER, 5 середньомагістральних Embraer-190 і 2 середньомагістральні Embraer-195. Виходить, що із 25 повітряних суден наразі МАУ може розраховувати лише на 18. Це значно підірве можливості перевізника, але про скасування більшості рейсів не йдеться. 

Чому така важлива позиція страхувальників і лізингодавців

Для більшості українців, котрі коли-небудь піднімалися в небо на пасажирських лайнерах або лише мріють полетіти кудись уперше, система авіаперевезень асоціюється, передовсім, із аеропортами (де треба проходити митні та інші передпольотні процедури й чекати на посадку в літак) й авіакомпаніями, які організовують конкретні перевезення за тими чи іншими напрямками. Більш уважні також звертають увагу на те, що страхування польотів, пасажирів і вантажів здійснюється не перевізниками, а спеціальними компаніями-страхувальниками. Знаємо і про те, що окремі служби несуть відповідальність за диспетчеризацію й безпеку польотів у глобальному повітряному просторі та в небі різних країн (у нашому випадку – це ДП “Украерорух”).

Але далеко не кожен знає – точніше, майже ніхто не переймається – тим, що значний вплив на ситуацію в галузі мають власники авіапарку, бо в більшості випадків власник і перевізник – то різні структури. І в неприємній для нас ситуації останніх днів першу скрипку зіграли якраз власники літаків, які використовуються авіакомпаніями на правах лізингу, та провідні страхові компанії, що працюють в авіаційній галузі.

Власний авіапарк є тільки у найуспішніших компаній
Власний авіапарк є тільки у найуспішніших компаній

Річ у тім, що більшість літаків, які експлуатуються для регулярних і чартерних рейсів, насправді не належать авіакомпаніям. Мати власний – та ще й новий – авіапарк можуть собі дозволити лише найбільші та комерційно найуспішніші авіаперевізники світу або держави – як власники авіакомпаній. Недешеве це задоволення. Натомість одним із найефективніших способів розв’язання проблеми формування парку повітряних суден вже кілька десятиліть вважається лізинг – укладання угод із власниками літаків про їх використання у комерційній діяльності з поступовою виплатою вартості повітряних суден (іноді – за посередництва фінансових організацій-кредиторів). Є різні варіанти і форми лізингу, але в більшості випадків літаки упродовж кількох років чи й десятиліть експлуатації належать лізингодавцеві. Тому той і може диктувати перевізникові свої умови, як і сталося у випадку із забаганкою ірландського власника повітряного судна, що використовується компанією SkyUp.

За даними галузевих експертів, понад 55% усіх літаків у світі купуються й експлуатуються на умовах лізингу. Що пов’язано зі значною капіталоємністю і тривалим періодом експлуатації літаків (25-30 років). Авіаційний лізинг – це кредитування у формі оренди літаків з середнім терміном дії угоди від 3-х до 15 років.

У світі нині є приблизно 30 великих компаній, котрі спеціалізуються на лізингу повітряних суден й “диктують правила” у цьому сегменті авіаринку. Загалом вони мають у розпорядженні авіапарк, що налічує понад 12 тисяч літаків загальною вартістю майже $340 мільярдів. При цьому майже половина нових суден, що будуються для цивільної авіації, виготовляються на замовлення компаній-лізингодавців.

Історично склалося, що більшість лідерів ринку мають “прописку” у США та Ірландії (саме ірландці свого часу зорієнтувалися, сформувавши низку законодавчих преференцій для цього виду бізнесу). Звідси і відповідь на запитання: чому це нам “прилетіло” саме з Ірландії?

Кому цікаво, п’ятірка провідних лізингових компаній, що працюють із літаками, має такий вигляд:

  1. GECAS (США) – понад 1200 літаків у власності, приблизна вартість авіапарку – $23 мільярди.
  2. AerCap (Ірландія) – більше 1000 повітряних суден вартістю понад $33 мільярди.
  3. Avolon (Ірландія) – приблизно 530 літаків, які разом коштують до $20 мільярдів.
  4. BBAM (США) – понад пів тисячі об’єктів авіалізингу вартістю понад $21 мільярд.
  5. Nordic Aviation Capital (Ірландія) – 490 літаків, оціночна вартість авіапарку – майже $7 мільярдів.

Суми такі, що одразу ж дають зрозуміти: появи подібних лізингодавців із українською “пропискою” доведеться чекати ще довго. Тому немає нічого дивного (і поганого) в тому, що вітчизняні компанії користуються послугами іноземних лізингодавців. Так працюють у більшості країн і в більшості авіакомпаній світу. Й, зазвичай, лізингодавці у поточну дільність експлуатантів їхніх повітряних суден не втручаються – все відбувається відповідно до укладених договорів. Але такий форс-мажор, як “сусідство з РФ” передбачити в лізингових угодах неможливо...

Реакція влади: вчасна. Та чи достатня?

Отже, з огляду на серйозність геополітичної ситуації, в неділю уряд України зібрався на екстрене засідання, за підсумками якого ухвалив рішення про надання майже 17 мільярдів гривень, щоб запобігти припиненню міжнародного авіасполучення. Для цього внесли зміни до порядку використання коштів резервного фонду державного бюджету. Ресурс зарезервовано на гарантування безпеки польотів в Україні для страхових та лізингових компаній. “Рішення дозволить стабілізувати ситуацію на ринку пасажирських авіаперевезень та гарантуватиме повернення в Україну наших громадян, що зараз перебувають за кордоном", – вважає прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

В Міністерстві інфраструктури уточнили, що кошти зберігатимуться на окремому ексроу-рахунку відомства і за потреби використовуватимуться для гарантування безпеки польотів. Наданий державою ресурс покриває страхові випадки для щонайменше 23 повітряних суден. За словами заступника керівника офісу президента Кирила Тимошенка, грошові гарантії надаватимуть страховим компаніям, компаніям-перестрахувальникам, лізинговим компаніям і самим авіаперевізникам. "Після нормалізації зовнішньополітичної ситуації невикористані кошти будуть спрямовані до державного бюджету", – запевнив посадовець.

Кирило Тимошенко
Кирило Тимошенко

Схоже, рішення було вчасним. Воно сприяло заспокоєнню ситуації – масової відмови вітчизняних та іноземних компаній від польотів в Україну немає. Втім, немає й гарантій того, що в будь-який момент авіастрахувальники, власники повітряного флоту й компанії-перевізники не ухвалять рішення про припинення авіасполучення із нашою країною, – кажуть галузеві експерти. Все залежить від дій агресора, котрий продовжує тиск на Україну та на увесь цивілізований світ. Зокрема, на завтра заплановане засідання Держдуми РФ, яка розгляне проєкти постанов про визнання незалежності від нашої країни окупованих Росією районів Донеччини і Луганщини.

Прогнозованого ж деким колапсу в українському авіапросторі зранку понеділка не сталося. Аеропорти "Бориспіль" та "Київ" (Жуляни) працювали у звичайному режимі, фактично усі заплановані рейси виконувалися. Винятки – лише згадане скасування в період з 13 по 17 лютого рейсів компанії KLM. Поміж змін – також скасування одного з рейсів компанії QATAR AIRWAYS XQR. Але причина – суто економічна: за годину компанія виконувала рейс за тим же напрямком на більшому повітряному судні, що дозволило розмістити усіх пасажирів. А компанія FLY-DUBAI у період з 14 по 28 лютого змінила графік польотів, аби по-можливості виконувати рейси засвітла. Йдеться про прибуття до Києва о 17:25 замість 22:35 та відправлення о 18:25 – замість 23:25.

Станом на вечір понеділка на табло “Борисполя” було повідомлення про скасування лише одного рейсу – о 18:00 до Варшави (МАУ). Офіційних пояснень наразі немає, але, вочевидь, це пов’язано з передислокацією частини літаків перевізника до Європи.

Також було скасовано рейс до Варшави з Міжнародного аеропорту Одеси (перевізник – LOT Polish Airlines). Утім, загалом і одеський аеропорт у понеділок працював у штатному режимі. А LOT Polish Airlines виконував усі заплановані рейси (у тому числі, й до польської столиці) з “Борисполя”.

Про припинення польотів над Україною через "ситуацію з безпекою", окрім KLM, повідомила лише норвезька авіакомпанія Norwegian. Але на наших пасажирах й на ситуації в аеропортах це не позначиться. Бо безпосередньо до міст України перевізник не літає. Він лише використовує український повітряний простір для транзитних польотів – зокрема, до Туреччини та Угорщини.

Натомість ізраїльські авіакомпанії Arkia, El Al та Israir повідомили про збільшення кількості рейсів з України. Щоправда, йдеться про вимушений і не зовсім приємний для нас крок: така активізація пояснюється намірами максимально сприяти виїзду громадян єврейської держави з української території.

Через суттєве зростання попиту про організацію цього тижня двох додаткових рейсів із Києва до Риги повідомила авіакомпанія airBaltic. Виліт заплановано на вівторок і середу. Загалом цього тижня airBaltic виконуватиме щоденні рейси з Києва до Риги, прямі рейси з Києва до Вільнюса – у вівторок, четвер та суботу, а також прямий рейс у суботу з Одеси до Риги.

Важливим сигналом для міжнародної авіаспільноти про відсутність підстав для паніки може бути заява найбільшого німецького авіаперевізника – групи компаній Lufthansa – про продовження здійснення регулярних рейсів до України. Про це повідомили на запит кореспондента Укрінформу.

“Наразі Lufthansa Group продовжує обслуговувати свої напрямки в Україні. Це також відповідає оцінці національних та міжнародних органів влади”, – запевнили у компанії.

Рейси Lufthansa Group в Україну виконують авіакомпанії Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines і Eurowings. Пункти призначення: Київ (рейси здійснюють усі перевізники); Львів (Lufthansa та Austrian Airlines); Одеса (Austrian Airlines). Загалом виконується 47 рейсів на тиждень.

Дмитро Сєроухов
Дмитро Сєроухов

Під вечір з’явилися повідомлення про те, що авіакомпанія SkyUp Airlines відновлює продаж квитків на всі рейси. "Завдяки спільним діям авіакомпанії та уряду SkyUp залишається в українському небі у повному обсязі. Авіаперевізник працює у штатному режимі", – наголосили в компанії. Її гендиректор Дмитро Сєроухов розповів, що SkyUp провела складні переговори зі страхувальниками, Міністерством інфраструктури та урядом. І це дало позитивний результат – “польоти в Україну залишаються безпечними й захищеними”.

За даними Міністерства інфраструктури, більшість авіакомпаній продовжують операційну діяльність на українських теренах без жодних обмежень. Зокрема, 29 іноземних авіакомпаній виконують польоти в Україну із 34 держав.

“Україна не планує закривати свій повітряний простір для авіакомпаній, оскільки для цього немає підстав”, – запевнив на брифінгу за підсумками закритої наради в РНБО за участю керівництва Верховної Ради, представників депутатських фракцій і груп та голів профільних парламентських комітетів секретар Ради національної безпеки і оборони Олексій Данілов.

Владислав Обух, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-