2022-2032. Чим гуманоїд відрізняється від авто?

2022-2032. Чим гуманоїд відрізняється від авто?

Укрінформ
І чи доживемо до того дня, коли не зможемо відрізнити робота від людини?

Коли найдружелюбніший мільярдер планети запустив новий проєкт під кодовою назвою “Optimus” (“Найкращий”), на душі у мене відлягло. Алілуя! Може, навіть цього року у вас (сподіваюсь, і у мене) з’явиться цифровий раб, або digital-помічник, який за потреби ганчірку з кухні принесе, протре заплямовану кавою підлогу чи зганяє в магаз за батоном.

Ще торік президент американської високотехнологічної компанії “Tesla Inc.” Ілон Маск (Elon Reeve Musk; 1971) кинувся запевняти:

- У майбутньому фізична праця стане предметом суто морального вибору. Якщо вам удома закортить щось зробити, ви робитимете, але вам не потрібно буде це робити. Ми дамо вам того, хто порядкуватиме за вас. 

І людство з полегшенням зітхнуло:

- Покладено край щоденній метушні та марнуванню часу.

 АНДРОЇДНИЙ ДЖИН ІЗ МОДЕРНІЗОВАНОГО ГОРЩИКА

У першій декаді січня 2022 р. Ілон Маск продемонстрував оновлену версію домашнього гуманоїда “Tesla Bot”. Хоча здавалося, що нас більше нічим не здивувати... Адже тема робототехніки у медіа стала №1 відтоді, відколи кінофраншиза “Зоряні війни” переплюнула сучасну науку та придушила молодіжну субкультуру. З часом людство призвичаїлося до ідеї розумного залізяччя, утім, віднедавна це знову - гаряча тема у ЗМІ, бо невгамовний Ілон Маск і собі випустив андроїдного джина із модернізованого горщика.

Використанням роботів зі Штучним Інтелектом (ШІ) компанія “Tesla Inc.” (раніше - “Tesla Motors”) Америки не відкрила. Вона - не перший виробник автомобілів, який розглянув можливості роботизованої допомоги. Піонером у цьому секторі машинобудування була японська “Honda Motor Co. Ltd.”, яка 31 жовтня 2000 р. дебютувала оригінальною серією ходячих роботів “ASIMO”.

То був справді пілотний у світі робот-гуманоїд, який крокував, наче людина: вперед і назад, легко повертався під час ходьби, витончено піднімався та спускався сходами. Сама назва “ASIMO” була акронімом, який підкреслював революційну мобільність... “Advanced Step Іn Innovative MObility”, українською - “Крок вперед до інноваційної мобільності”. Разом: “ASIMO”. Робот-гуманоїд став уречевленим підсумком 15-річних досліджень “Honda Motor Co. Ltd.”, спрямованих на розширення та покращення соціальної мобільності. Вразив факт, що вже у середині листопада 2001 р. в Японії 120-сантиметровий гуманоїд “ASIMO” вагою 52 кг почав пропонуватися… в оренду.  

У токійському музеї Міракан (Національний музей нової науки та інновацій) гуманоїд “ASIMO” познайомився із канцлером Німеччини Ангелою Меркель
У токійському музеї Міракан (Національний музей нової науки та інновацій) гуманоїд “ASIMO” познайомився із канцлером Німеччини Ангелою Меркель

З важливих новин слід назвати повідомлення, що торік корпорація “Hyundai Motor Group” солідно вклалась інвестиціями в царину робототехніки: 31 червня 2021 р. за $1,1 млрд (80 відсотків контрольного пакету акцій) придбала одну з провідних робототехнічних компаній світу, американську “Boston Dynamics” із Уолтем, штат Массачусетс. Детально я писав про це тут.

* * *

Врешті-решт, “Tesla Inc.” вирішила не відставати від конкурентів. Це зрозуміло. Але чим дітище Ілона Маска намірилося перевершити потужних конкурентів у секторі машинобудування?

Під час традиційного Дня штучного інтелекту (AI Day) 19 липня 2021 р. компанія “Tesla Inc.” вустами СЕО Ілона Маска анонсувала у власному офісі в Пало-Альто, Каліфорнія появу найближчим часом “Dojo” (докладніше - тут) - машини для навчання нейронних (читай людських) мереж. Аби голова не вибухнула від термінів, спрощу до рівня папороті: йдеться про потужний суперкомп’ютер, здатний “вчитися” самостійно і виконувати дії без обов’язкового програмування людиною. Задля цього використовуватиметься ШІ + власні, заздалегідь визначені алгоритми, а також зібрана професійними драйверами база даних.

Комп’ютер “Dojo”
Комп’ютер “Dojo”

Ще не зрозуміло? Я - про ІТ-послугу Full Self-Driving (FSD) від “Tesla Inc.” Це просунутий варіант автопілоту з розширеним пакетом можливостей, включно із функціями реагування на сигнали світлофорів, дорожні знаки та вимоги поліцейських. Ціна питання? $199 - передплата на місяць, або разовий платіж у розмірі $10 тис.

Перепрошую, то вже не фантастика, а гола реальність, бо ще у грудні 2020 р. теслівське авто “Model 3” вартістю від $45 тис. до $59 тис. із FSD здійснило майже повністю автономну поїздку із Сан-Франциско до Лос-Анджелеса…

Авто “Model 3” з FSD
Авто “Model 3” з FSD

615 км… Це як від Києва до Любліна.

То - окрема тема, тому сьогодні не змішуватиму горох із ананасами.

 ТРИЛЬЙОН ОПЕРАЦІЙ З ПЛАВАЮЧОЮ КОМОЮ 

Тепер усе виглядає буденно і уяву не хвилює. Регулярні оновлення FSD, відповідно до інтернет-покриття, надсилатимуться вам у кабіну авто “Tesla” на заздалегідь встановлене програмне забезпечення. Щоб приставка “Dojo” працювала, “Tesla Inc.” створила власний комп’ютерний процесор, останній з них називається “D1”. Чіп має 7-нанометровий (нм) робочий процес з обчислювальною здатністю 362 терафлопс (TFLOPS).

Щоб зрозуміти масштаби 7 нм, нагадаю: в одному міліметрі мільйон нанометрів, скажімо, людська волосина завтовшки 80 000-110 000 нанометрів. Тим часом у заповітні 7 нм упаковані мільярди (!!!) крихітних транзисторів та діодів, які вмикаються та вимикаються задля виконання певної операції. І це ще не межа - за розмірами… У травні 2021 р. корпорація “IBM” заявила, що створено перший чіп 2 нм; передбачається, у 2029 р. “Intel” перейде на формат чіпів 1,4 нм.

Що таке обчислювальна здатність 362 терафлопс? Це продуктивність суперкомп'ютера, встановленого в обчислювальному центрі Техаського університету Остін, Техас. Трохи туманно? Гаразд. 1 TFLOPS = 1 трильйон операцій з плаваючою комою (на секунду).

Отже, “Tesla Inc.” розмістить по 25 таких мікросхем на одній платі, а кожні 120 таких плат об’єднає в дев’ять серверних шаф. Ось так забезпечуватиметься обчислювальна потужність автопілоту “Dojo”. Краса, чи не так? Національна адміністрація безпеки дорожнього руху (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) ініціювала перевірку безпеки в системі запропонованого автопілоту “Tesla Inc.” Після свідомої серії краш-тестів між “Model 3” із FSD до приставки “Dojo” присіпатися не вдалося: миттєво вмикався режим допомоги водієві, який передавався всім автомобілям екстреної допомоги на дорозі.

 * * *

Не знаю, як вам, а мені Ілон Макс нагадує Великого Гудвіна, який кожного з нас надихає надією: мовляв, майбутнє значно ближче, аніж ви це уявляєте. Навіть не має значення, ви - його потенційний донор, чи - ні.

Чи позитивно Ілон впливає на світ? Безперечно.

Але коли справа доходить до конкретики, невідомо, чи вдається йому зробити усе так, як збоку виглядає благородна візія новатора науки ХХІ століття?

Для потрібної у майбутньому реконтекстуалізації запам’ятайте:

- Під час традиційного Дня штучного інтелекту 19 липня 2021 р. Ілон Маск вийшов на сцену і пообіцяв у Пало-Альто, Каліфорнія, що фірма “Tesla Inc.” невдовзі випустить функціонального гуманоїдного робота.

Далі думка розшифровувалася, мовляв, домашній гуманоїд “Tesla Bot” зможе точно виконувати вказівки людини, зокрема:

- Будь ласка, іди в магазин і принеси мені такі продукти…

Хоча задля наочності ситуації - й Ілон Маск насправді кумедно вчинив - усе сказане він проілюстрував танцівницею… у костюмі зі сріблястого спандексу (тканина з поліуретановим волокном), яка на демонстрації уособлювала справжній прототип.

TESLA BOTЗА ПАРАМЕТРАМИ ЖВАВОЇ ЛЮДИНИ

Якщо змінити тогу скептика на ліру рапсода, то що сьогодні відомо про фантастичний проєкт - домашній гуманоїд “Tesla Bot”? Адже ніколи, чуєте, ніколи згадувана тут американська “Boston Dynamics”, яка створила найдосконалішого двоногого робота світу - “Atlas”, чомусь не називала власні машини чимось іншим, навіть зуживала до них абревіатуру R&D. Тобто Research and Development (або: R+D), “Дослідження та розробки”. В Європі під тим поняттям розуміють сукупність інноваційних заходів, що їх здійснюють корпорації задля розробки нових послуг/продуктів чи покращення існуючих моделей. Справді, про робочих гуманоїдів, навіть за наявності месії кіберсвіту “Sophia”, навченої винахідником Беном Ґерцелем (Ben Goertzel; 1966) імітувати 60 виразів обличчя та по-світськи теревенити, ніхто ніколи не заїкався.

“Sophia” зі своїм винахідником Беном Ґерцелем
“Sophia” зі своїм винахідником Беном Ґерцелем

Тим часом Ілон Маск порушує усі закони, особливо - створені не ним і до нього.

Проєкт дістав кодову назву “Optimus”. Очікується, що гуманоїд “Tesla Bot” з руками пропорцій homo sapiens матиме параметри жвавої людини: зріст - 173 см, вага - 57 кг, бо його виготовлять з “легких матеріалів”. Він матиме швидкість 8 км/год; станову тягу - 68 кг, а живитиметься 40 електромеханічними акумуляторами: 2 - шия, 12 - руки, 12 - долоні, 2 - тулуб, 12 - ноги.

У голові андроїда “Tesla Bot” розмістяться: монітор для виведення корисної для власника інформації, багатокамерні відеонейронні мережі, інструменти моделювання поведінки, автоматичне маркування процесів та зображень (пам’ять), а також приставка автопілота “Dojo” - для оцінки оточення. Автономно керуватиме “Tesla Bot” надпотужний власний комп’ютер, зібраний “Tesla Inc.” на 7-нм процесах “D1” з продуктивністю 362 TFLOPS.

Усе працюватиме за моделлю 24/7/365 і… без будь-яких ремствувань та рюмсань про підвищення платні. На жаль, про дату появи прототипу сказано туманно:

- Десь наступного року. (Sometime next year).

Поки дивимося презентацію від “Tesla Inc.”.

* * *

Загадково, як і належить чаклунові Смарагдового міста, де давно панує цифрова цивілізація, - Ілон Маск нещодавно приязно пожартував:

- “Tesla Bot” створюється, аби бути дружнім до людини та орієнтуватися у світі, створеному для людей.

Що саме у нього на думці, ніхто не знає. Я - про Ілона Маска, не про “Tesla Bot”.

Це досить дивний лівий поворот навіть для нього. Неодноразово, востаннє - у липні 2020 р., президент “Tesla Inc.” попереджав нас про небезпеку ШІ.

- Протягом десяти років я стукав у цей барабан. Нас має турбувати, куди рухається ШІ. Вважаю, найбільше помиляються щодо Штучного інтелекту інтелектуали, бо вони не вірять, що комп’ютер може виявитися набагато розумнішим за них.

Ще раніше Ілон Маск виступав категорично проти використання роботів як зброї та попереджав людство про небезпеку, на яку може перетворитися ШІ, вважаючи його “найбільшою небезпекою, з якою ми зіштовхнемося як суспільство”.

Поки ніщо не викликає тривоги і занепокоєння.

І найдружелюбніший мільярдер мене запевняє:

- Те, чого ми прагнемо тут, у “Tesla Inc.”, - це створити корисний ШІ, який любить людину і який, безперечно, сам… є “гарним хлопцем”.

Принаймні я був би не проти, якби комусь іншому суворо так дружина наказувала:

- Так… Підвівся і побіг у магазин. Одна нога тут, інша - там.

І хтось інший, не я, чкурнув би зі швидкістю вершника - 8 км/год. Туди і назад…

Станова тяга у нього - 68 кг. Тобто, двічі бігати “гарному хлопцю” не потрібно буде.

А тепер - про усе те саме, але у відеокартинках.

 ЯК І СКІЛЬКИ ЗАРОБИТИ НА АНІМАТОРЦІ У СРІБЛЯСТОМУ КОСТЮМІ

Чи вартує справа свічок? Якщо серйозно, подивімося на світовий ринок робототехніки. У вересні 2021 р. канадська соціологічна компанія “Allied Market Research”, опублікувавши результати тривалих досліджень, оцінила об’єм світового ринку у 2019 р. - він склав $62,75 млрд.

За прогнозами, у 2027 р. цифра ця сягне $189 млрд. Тобто щорічний приріст планується на рівні 13,5%. І це - у період між 2020 і 2027 рр. Звісно, йдеться про промислові роботи виробничого призначення, а не високотехнологічні гуманоїди із ШІ.

Якщо припинити зубоскалити з кумедної презентації, де замість технічного демонстратора на сцені дивний брейк-данс витанцьовувала аніматорка у сріблястому костюмі, - що є особливо важливим?

Професіонали ринку помітили, саме Ілон Маск став і, ймовірно, найбільшим промоутером акцій компаній: одне його слово обвалює або збуджує світовий фінансовий ринок. На вітер цей хлопак слів точно не кидає. 

* * *

 Карсон Блок
Карсон Блок

Навіть легендарний фінансовий аналітик, продавець на коротких позиціях, інвестор і засновник “Muddy Waters Research” Карсон Блок (Carson Block) шанобливо написав:

- Шорти “Tesla Inc.” зосереджені на тому, що ця компанія насправді не може конкурувати в електромобілях з “GM”, “Ford”, “VW” тощо. Вони слушно вважають, що відсутність масштабу може вбити “Теслу”. Тому вони свідомо неправильно масштабують власні дії. “Tesla Inc.” успішна на фінансовому ринку не тому, що має належні виробничі потужності чи вражаючі продажі, а завдяки масштабуванню власної капітальної бази та далекоглядній візії економічних перспектив.

І створення такої капітальної бази напряму пов’язане і мистецтвом Ілона Маска розкручувати рекламу та геніально спілкуватися як з роздрібними мережами, так і з інституційною аудиторією, які однаково позитивно сприймають нав’язуваний наратив “Tesla Inc.” І в цьому найдружелюбніший мільярдер - неперевершений гуру: він не лише створює та вкладає у потрібні голови наратив, але й в життя втілює оту, здавалося, технологічну неймовірність. І робить це, дозволю стверджувати, краще за інших. Навіть усі нечесні та недійсні (поки що) аргументи щодо залучення колосального венчурного капіталу Ілоном Маском залишаються для нього безкарними.

Подивіться на публікацію на солідному профільному сайті Electrek.co, який ніколи не вважався PR-підрозділом “Tesla Inc.” Тут стверджується, що до проєкту під кодовою назвою “Optimus” Ілон Макс серйозно налаштований. З посиланням на менеджера “Tesla Inc.” з мобільної роботизації Кріса Уолті (Chris Walti), по-тихому оголошено про відкриття 8 вакансій у проєкті “Optimus”:

·         інженер-електрик - “Tesla Bot”;

·         інженер-механік - “Tesla Bot”;

·         інженер з управління - “Tesla Bot”;

·         автономність - “Tesla Bot”;

·         інженер-випробувач - “Tesla Bot”;

·         інженер-програміст - “Tesla Bot”;

·         інженер із вбудованого програмного забезпечення - “Tesla Bot”;

·         інженер-технік - “Tesla Bot”.

Можете надсилати резюме, компанія збирається креативна.

Але пам’ятайте: потрібні найкращі з найкращих. До 1 нм…

Переконаний, проєкт “Optimus” розтягнеться років на пять, поки справа дійде до промислової серії. Ілон Маск нікуди не поспішає? За нього це ніхто інший не зробить.

 ПОКИ ЦИВІЛІЗАЦІЮ НЕ ЗНИЩИЛА НАРОДЖУВАНІСТЬ ЛЮДЕЙ

Ні виклики, ні чорні лебеді сміливців не лякають: головне - втягнутись у бій, а там меч виведе. 6 грудня 2021 р. під час  пресконференції, організованої “Wall Street Journal”, Ілона Маска попросили розповісти, як просуваються справи із гуманоїдом “Tesla Bot”. На деякий час спікер замислився, а потім накидав купу нових думок:

- Я переконаний: проєкт “Optimus” може виявитися досить глибоким. Сьогодні я точно не знаю, коли ми його реалізуємо, але все ми зробимо правильно.

- У той час, коли країни західної цивілізації стрімко старішають, окреслюється гостра нестача робочої сили. Проблему зможе вирішити гуманоїд “Tesla Bot”. Чи стане він головним замінником людської праці, не знаю. Коли ж я запитав свого друга, кваліфікованого економіста, зростання чого саме насамперед слід прискорити на сучасному виробництві, той відповів: “валовий дохід на працівника”. Як стрімко цього досягти без збільшення штату?

- Головним гальмом у поступі прогресу є обмежені можливості людської праці - на тиждень пять робочих дні по вісім годин. Проблема кваліфікованих кадрів дедалі загострюється. Високотехнологічним процесам бракує людей. Впевнений, одним з найбільших ризиків для цивілізації є низький рівень народжуваності, що швидко знижується.

- Цивілізацію може знищити не війна, а народжуваність людей як виду.

- До чого сьогодні прагне “Tesla Inc.”? Ми створюємо не автопілот (FSD) із розширеним пакетом можливостей “Dojo”, навіть не надпотужний комп’ютер “Tesla Inc.”, зібраний на 7-нм процесах “D1” з продуктивністю 362 TFLOPS. Ми робимо практичний крок до створення ШІ, який забезпечить орієнтацію в реальному світі. Під цим кутом зору ви можете розглядати “Tesla Inc.” як найбільшу в світі компанію з виробництва роботів. Або - компанію з виготовлення напіврозумних роботів.

- Власне, чим у моєму розуміння є сучасне авто? Це робот на чотирьох колесах. А значить, ту саму технологію ми візьмемо та використаємо задля створення гуманоїдного робота - андроїда, корисного у всіх відношеннях. Щоб отримати людиноподібну оболонку, треба розробити деякі мобільні приводи та датчики.

***

Є ще одне відкрите питання – людська свідомість.

Ще у 2019 р. один із творців робота “Софія”, головний науковець гонконгської компанії “Hanson Robotics” Бен Ґерцель вислухав запитання журналістки Лайзи Чжай:

- Коли такий андроїд, як “Софія”, зможе виконати тест Тьюрінґа (емпіричний тест, який запропонував англійський математик Алан Тьюрінґ у статті “Обчислювальні машини та розум”, 1950 р. – О.Р.)? Ви вважаєте, ми доживемо до того дня, коли не зможемо відрізнити робота від людини?

І відповів:

- Думаю, невдовзі ми зупинимося за кілька кроків від створення повноцінної системи ШІ (найпоширенішим сьогодні вважають формат “OpenCog AGI”, або штучний загальний інтелект, який працює у фреймворку “SingularityNET”. - О.Р.). І той ШІ уже зможе пройти тест Тьюрінґа “штучно” - це означає, що андроїд переконливо імітуватиме людський діалог, але без реального розуміння того, про що саме він говорить. Фізичний гуманоїд свідомо виконає тест Тьюрінґа, схоже, через багато років. Хай якою реалістичною ставала наша “Софія”, її, безумовно, не складно відрізнити від людини, якщо вам справді це треба зробити.

Процес пізнання Добра та Зла, Версія 2.0.

Хочеться сподіватися, що у раю ми цього разу залишимося.

Олександр Рудяченко.

Використані джерела: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-