Цукерберг щось задумує з Фейсбуком. Уряд намагається його контролювати…

Цукерберг щось задумує з Фейсбуком. Уряд намагається його контролювати…

Укрінформ
Найбільша світова соціальна мережа прагне стати всеохоплюючою, створити власну валюту та надати людству вхід до віртуального світу

Засоби масової інформації рясніють дописами про те, що вже наступного тижня (останні тиждень жовтня. – Ред.) соціальна мережа Фейсбук може змінити назву. Навіщо? Менеджери бренду і його творець Марк Цукерберг тримають інтригу – жодних коментарів з цього приводу для преси з їх вуст.

Тож припущення звучать різні – аж до планів остаточного «цифрового підкорення людства».

Зміна назви – не зміна власника

Насправді, у можливій зміні назви не буде нічого нового, таким маркетинговим ходом для привертання або, навпаки, відвертання уваги, неодноразово не раз користалися найбільш відомі та розкручені бренди.

Наприклад, Horch у повоєнні роки став Audi (тому що засновником цих брендів була одна й та сама людина, Август Хорьх) і це жодним чином не позначилося на якості його автомобілів.

Xerox починала як Haloid Company, у 1958 році перетворилася на Haloid Xerox і лише у 1961-му отримала свою теперішню назву.

Навіть компанія Google уже шість років насправді – Alphabet, що аж ніяк не вплинуло на його значення в світі.

Новим є те, що Фейсбук та розроблені або викуплені їм бренди збираються об’єднати на одній платформі. Як відомо, до інформаційної імперії Цукерберга входять також Messenger, соціальна мережа Instagram, зручний та вельми популярний мессенджер WhatsApp, Workplace (корпоративный мессенджер) і компанія Oculus VR, мережа онлайн-ігор та низка інших, менш відомих інструментів інтернету. З червня цього року до назви усіх брендів, об’єднаних ФБ, додається примітка «від Фейсбук».

Соціальні мережі як старт у світ фінансів

Фейсбук наполегливо намагався впровадити внутрішню фейсбук-валюту, щось на кшталт віртуальних грошей. Втім, на заваді стали пильні контролюючі органи США. Маркові Цукербергу довелося давати пояснення у конгресі США щодо планів впровадження криптовалюти Libra та запевняти поважних конгресменів у відсутності прагнень опанувати світові фінанси, створивши конкуренцію американському долару.

Конгресменів не вдалося переконати у тому, що цей проєкт не зашкодить економіці США, тож Цукерберг мусив дати запевнення, що його цифрову валюту не буде запроваджено без дозволу американського регулятора.

У планах був старт застосування криптовалюти з 2020 року, потім його було перенесено на 1 січня 2021 року. Передбачалося, що на початковому етапі Libra буде використовуватися для грошових переказів, що здійснюються у різних валютах.

 Глава Facebook Financial Девід Маркус у грудні 2020 заявив, що глобальні регулятори повинні надати підтримуваній Facebook цифровий валюті Diem (так тепер називається Libra) і пов'язаного з нею електронного гаманця Novi «презумпцію невинуватості» і прибрати перешкоди для їх запуску в 2021 році.

Втім, старту нової криптовалюти не відбулося дотепер. Певним чином це пов’язано із пандемією Ковід-19, але здебільшого – із побоюваннями надати Фейсбук інструмент до монополізації розрахункових операцій у світі.

Скандали як неодмінна складова життя великої компанії

Не оминули Фейсбук і популярні останнім часом скандали щодо витоків внутрішніх документів. Зовсім нещодавно, якраз напередодні жовтневого сбою у Фейсбук, колишня менеджерка ФБ 37-річна Френсіс Хоген оприлюднила внутрішні документи компанії. Вони свідчать, що ФБ, який може забанити навіть за згадування якогось небажаного прізвища або неполіткоректного слова в контексті допису, зовсім інакше ставиться до т. зв. VIP-користувачів, на яких не поширюються ці обмеження і які можуть публікувати на своїх сторінках у ФБ будь-який контент.

Оскільки мережа Фейсбук – це гігантське підприємство, у ній, як і у будь-якому виробництві, трапляються технологічні збої. На початку жовтня цього року майже добовий «глюк» Фейсбуку позбавив сотні мільйонів користувачів можливості доступу до мережі. Це не тільки зменшило довіру до ФБ як безвідмовного інструменту для спілкування, а й призвело до суттєвих фінансових втрат – капіталізація ФБ зменшилася майже на п’ять відсотків за добу. Особисто Марк Цукерберг втратив 6,6 млрд. доларів. Втім, якщо згадати, що загальні статки Цукерберга оцінюються у 121,6 млрд. доларів, можна припустити, що він цього не помітив.

Фейсбук уже давно переріс межі простої, хоча й найпопулярнішої та наймасовішої соціальної мережі. Для багатьох він є можливістю оперативно комунікувати з будь-ким та будь-де, отримувати потрібну інформацію, у режимі реального часу мати покупців товарів та споживачів контенту, знаходити роботу, збирати гроші на різні потреби тощо. Зокрема, соціальні мережу в рази підняли ефективність журналістської праці.

Фейсбук створив великий паралельний - та у чомусь навіть альтернативний реальному - світ, утягнувши до свого тяжіння усі верстви, та нації нашої планети.

Реальність віртуальної реальності

Звичайно, що плани Марка Цукерберга щодо будь-яких змін свого дітища цікавлять усіх користувачів мережі. І хоча достеменно невідомо, як саме і у який спосіб змінюватиметься ФБ найближчим часом, деяка інформація усе-таки просочується.

У липні цього року в інтерв’ю The Verge пан Цукерберг сказав, що найближчими роками Facebook «перейде від сприйняття нас як компанії соціальної мережі до компанії мета-всесвіту». Це є прямою відсилкою до концепції Metaverse, яку розробляє Цукерберг та його команда.

Метавсесвіт Facebook – це колективний віртуальний простір
Метавсесвіт Facebook – це колективний віртуальний простір

Термін вперше був введений в обіг у фантастичному романі «Снігова катастрофа» Ніла Стівенсона у 1982 році, де люди, як аватари, взаємодіють один з одним та з програмними агентами у віртуальному просторі. Метавсесвіт надає можливість користуватися усіма принадами віртуальності, але при цьому усвідомлювати себе та своє реальне оточення. Вже працюючим прикладом цього може слугувати технологія накладання на лобове скло автомобіля віртуальної інформації, яку може зчитувати поліція.

Метавсесвіт, Facebook Metaverse, про який говорить Цукерберг – це колективний віртуальний простір, створений при взаємодії віртуально покращеної фізичної реальності та фізично постійного віртуального простору. Власне, розробкою цього простору і займається команда ФБ. Голова відділу глобальних зносин Facebook Нік Клегг та віце-президент компанії Хавьєр Оліван 17 жовтня повідомили, що Facebook планує у найближчі роки залучити до масштабного проекту зі створення віртуального простору не менше, як 10 тисяч інженерів з країн ЄС.

Метавсесвіт Facebook дозволить користувачам працювати, створювати та обмінюватися досвідом, грати в ігри, а також отримають можливість робити «деякі речі, які сьогодні не мають сенсу в Інтернеті, наприклад, танці». Створення аватарів та цифрових об’єктів, на думку Цукерберга, буде основним у тому, як користувачі виражатимуться у метавсесвіті.

Воїстину, їм залишилося запровадити віртуальний секс і, згідно з сучасним трендом, переслідування за «віртуальний харасмент»…

Плата за контент та очікувані зміни

Тим часом, у Франції, Фейсбук буде сплачувати кошти за місцевий контент деяким виданням. А раніше Австралія ухвалила закон, який також може змусити оплачувати місцевий контент, що використовується ФБ. У черзі з такими самими вимогами стоять ще декілька країн, зокрема Ізраїль. У самих США Фейсбук запропонував деяким інформаційним агентствам суму у 3 млн. доларів за новини, що оприлюднюються у соціальній мережі, та виділив близько 100 млн. доларів для інформагентств в якості доброчинної допомоги за фінансові втрати під час пандемії коронавірусу.

Якщо у соціальній мережі Фейсбук та із соціальною мережею Фейсбук і відбудуться якісь серйозні зміни, то це жодним чином не буде пов’язано із зміною назви, а з інженерними рішеннями та ідеологічними змінами. Тим більше, що втрачати назву, яка є чи не найвідомішим брендом у світі, було б необачним кроком.

Щодо фірми, якій належить ця соціальна мережа, хоч би як вона називалася, це буде і назавжди залишиться Марк Цукерберг – бренд, розкручений не менше за його таке вдале та прибуткове дітище.

Дмитро Редько, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-