Олександр Лось, Володимир Усов, Володимир Тіт, співрозробники проєкту військового безпілотника ACE ONE
Наш  дрон - повітряний туз №1, він буде з’являтися майже нізвідки, знищувати ціль і зникати
19.06.2021 10:00

Міжнародна українська компанія Air Combat Evolution (ACE) 15 червня презентувала новий український військовий безпілотний літальний апарат ACE ONE на Міжнародній спеціалізованій виставці "Зброя та безпека - 2021" у Києві. 

В інтерв‘ю Укрінформу засновник і генеральний директор компанії ACE, розробник проєкту військового безпілотника, колишній президент ДП "Антонов" Олександр Лось розповів про ідею та мету створення літального апарата, а також про його технічні характеристики. 

Водночас співзасновник компанії ACE, співрозробник дрона, колишній голова Державного космічного агентства України (24 січня 2020 - 16 листопада 2020) Володимир Усов розповів, на якому етапі розробки перебуває літальний апарат, а також детально окреслив його особливості та переваги.

Крім цього, до розмови з Укрінформом долучився генеральний директор українського філіалу компанії АСЕ Володимир Тіт, щоб розповісти, чи сприяли державні інституції влади у розробці бойового дрона.

ACE ONE – ПОВІТРЯНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОТИПОВІТРЯНОЇ СИСТЕМИ ОБОРОНИ ДЕРЖАВИ

- Коли виникла ідея розробки ACE ONE?

Олександр Лось: - Що стосується бойового комплексу протиповітряної оборони, таку технічну концепцію я опрацьовував кілька років. Розробка безпілотника ACE ONE – це спільна ініціатива – моя та моїх друзів. Я не називаю їх колегами, тому що вони мої друзі. Ми всі давно знайомі й раніше пропонували такі ініціативи для державного застосування. Україна – технологічно надрозвинена країна, але ми не знаходили підтримки від держави, тому вирішили власними коштами і силами створити міжнародну компанію Air Combat Evolution (ACE), щоб не втрачати ті можливості, потенціал та інтелект, який маємо. Штаб-квартира компанії розташовується у Великобританії, але ми маємо філіал в Україні, генеральним директором якого є Володимир Тіт. 

- Скільки буде коштувати такий безпілотник? 

Володимир Усов: - Вартість одного дрона ACE ONE становить орієнтовно 12-13 мільйонів доларів. Рій з трьох дронів – 30 мільйонів доларів.

- Кому спало на думку назвати безпілотник ACE ONE? Чому саме таку назву вибрали?

Олександр Лось: - Віддаю належне своєму другові Володимиру Усову, який вигадав цю назву. Він у нас – людина, яка створює обличчя на міжнародному рівні. Наш ACE ONE – повітряний туз №1. Він є повітряним компонентом протиповітряної системи оборони держави регіонального повітряного простору.

Володимир Усов: - ACE ONE – це багатофункціональна машина, яка може виконувати й інші бойові задачі, але побудований він саме з метою стати частиною протиповітряної оборони. Що стосується назви, я придумав її за декілька хвилин після того, як Олександр уперше розповів про концепцію ідеї створення безпілотника. 

Олександр Лось: - Такі речі йдуть від душі. Не потрібна науково-технічна рада для того, щоб створювати унікальні речі, які говорять самі за себе.

Володимир Усов: - Треба мати багато часу та великий досвід для того, щоб створити концепцію цього проєкту, як це зробив Олександр та його команда. Для того, щоб придумати назву, треба було один раз побачити цю концепцію.

БЕЗПІЛОТНИК ПОЄДНУЄ В СОБІ УНІКАЛЬНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ

- З якою метою розроблено безпілотник? Які його особливості?

Володимир Усов: - Це фактично перший проєкт і перший продукт компанії ACE. Безпілотник середнього класу, який об‘єднує досить унікальні характеристики, які важко поєднуються в одному проєкті. З одного боку, надвисока швидкість, а з іншого – низька видимість, що дозволяє йому в бойових умовах отримувати велику перевагу над дронами супротивника. 

У розробці безпілотника ми більш сфокусовані на протиповітряну оборону і знищення бойових дронів-розвідників. Швидкість нашого апарата становить 1000 км/год. При цього він може нести серйозну зброю, вага якої може досягати близько однієї тонни. Наприклад, ракети класу "повітря-повітря", "повітря-земля" для ураження як повітряних, так і наземних цілей. 

Перш за все, треба сприймати цей бойовий дрон як частину системи повітряної оборони, яка має забезпечити захист повітряного простору України чи будь-якої іншої держави, яка буде використовувати систему ACE ONE. За рахунок великої швидкості й низької видимості це можливо буде зробити дуже ефективно. Якщо порівнювати характеристики з традиційними дронами-розвідниками, то цей дрон буде з’являтися майже нізвідки, знищувати ціль і зникати. Його буде складно ідентифікувати і на це просто не вистачить часу дронам супротивника. 

- Ви сказали про низьку видимість. Завдяки чому вдалося її досягти?

Олександр Лось: - Ідеться про радіолокаційну та інфрачервону понижені помітності. Сьогодні актуальним є створення передумов для максимального зниження радіолокаційної помітності. Ми з вами, живучи в Україні, розуміємо, хто у нас на північно-східному кордоні. Це технологічно розвинена держава, віддамо належне технічному рівню. Маємо розуміти, що їхні радіолокаційні системи протиповітряної оборони є надсучасними і, можливо, не мають аналогів у світі. Наша задача, як розробників, полягає в створенні умов тактики застосування, яка передбачає можливість непомітно або малопомітно підходити в район передбаченого проникнення безпілотників супротивника, і знищувати їх у своєму повітряному просторі.

ОДНІЄЮ З НАШИХ ЦІЛЕЙ БУЛО ОБ‘ЄДНАТИ НАЙКРАЩІ УКРАЇНСЬКІ ЗДОБУТКИ В АВІАЦІЙНІЙ ТА КОСМІЧНІЙ ПРОМИСЛОВОСТЯХ ЗАДЛЯ СТВОРЕННЯ ПРОДУКТУ СВІТОВОГО КЛАСУ

- На яких підприємствах розроблялися деталі для безпілотника? Чому саме на них? 

Володимир Усов: - Він побудований між кількома ключовими підприємствами України, наприклад – двигун розробляли на ДП "Івченко-Прогрес" і "Мотор Січ". Використовується вже відпрацьований двигун. Для розробки системи управління будемо співпрацювати з підприємством "Хартрон", яке спеціалізується на цьому. Крім цього, будуть залучені інші українські підприємства, які є лідерами у своїх технологіях. Фактично, найкраще, що сьогодні може розробляти Україна, буде частиною цієї бойової системи. Однією з наших цілей було об‘єднати найкращі українські здобутки в авіаційній та космічній промисловостях задля створення такого продукту світового класу, який був би конкурентоспроможним не лише на українській базі, а й на міжнародному ринку.

НАША КОМПАНІЯ ОРІЄНТОВАНА НА ТЕ, ЩОБ ПОВНІСТЮ ВИКОРИСТОВУВАТИ УКРАЇНСЬКІ ІНТЕЛЕКТ ТА ТЕХНОЛОГІЇ 

- Над розробкою безпілотника працювали виключно українські конструктори чи залучалися й іноземці?

Олександр Лось: - Орієнтація нашої міжнародної компанії спрямована на те, щоб повністю використовувати українські інтелекти та українські технології. На жаль, організація управління розробників, науковців, конструкторів, яка зараз є в Україні, дісталася нам у спадок від тоталітарної системи. На жаль, те, що ми маємо зараз в управлінні, об‘єктивно, неефективне. Це не тому, що хтось поганий із людей чи керівників. Це тому, що сама система має вроджені вади. Ми – люди, які, знаючи вроджені вади, орієнтуються на те, щоб максимально використати всі інтелектуальні спроможності українських науковців і розробників, залучити до нашого проєкту саме українських приватних і державних постачальників. 

Наша материнська компанія розташована у Великобританії. В Україні є афілійована компанія. Якщо вчора ми з Володимиром Усовим просто презентували наш проєкт, то сьогодні генеральний директор української ACE Володимир Тіт має величезне досягнення. Йдеться про підписання угоди щодо застосування двигуна "Івченко-Прогрес АІ-322 форсажний" з ПАТ "Мотор Січ" на цьому дроні. 

УКРАЇНА ОРІЄНТОВНО З 2024 РОКУ ОТРИМАЄ ТАКІ ЛІТАЛЬНІ КОМПЛЕКСИ

- Пане Володимире, вам, як уповноваженому представнику міжнародної компанії АСЕ в Україні, точно мають бути відомі організаційні питання розробки безпілотника на українських підприємствах. Розкажіть про сприяння державних інститутів влади у створенні цього проєкту.

Володимир Тіт: - На сьогодні сприяння держави не зовсім зрозуміле. Проте можу сказати, що є зацікавленість Військово-повітряних сил України в особі головнокомандувача Дроздова і головного інженера Скорика. У нас навіть є підготовлений меморандум про співпрацю з ВПС. Я сподіваюся, що ми найближчим часом його підпишемо. Це досить важливий елемент, тому що без контакту із силовими структурами, тобто зі всіма можливими потенційними експлуатантами літальних апаратів таких типів, ми не зможемо створити їхню конфігурацію. 

Крім цього – високий рівень зацікавленості з боку Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України в особі Олега Уруського. 15 червня у нас відбувся невеличкий брифінг за його участі та участі його заступників і радників. Сподіваюся, що найближчим часом, можливо, навіть наступного тижня буде проведено круглий стіл щодо цього питання у межах міністерства.

На жаль, Міністерство оборони та інші силові структури так і не прийшли на нашу презентацію, хоча ми всіх запрошували. Ми також запрошували секретаря РНБО, пана президента Володимира Зеленського, але вони теж до нас не прибули. 

Незважаючи на це, я думаю, що ми ці задачі поборемо й Україна отримає орієнтовно з 2024 року такі літальні комплекси, які ми презентували.

- Представники української влади знали про створення такого військового апарата? Можливо, їм завчасно було презентовано його проєкт?

Олександр Лось: - Якщо відповідати від компанії ACE, то, звичайно, ні. Хронологічно ми – нещодавно створена компанія (кінець 2020 року - початок 2021 року). Що стосується цього проєкту. Оскільки я, офіцер запасу повітряних сил України, моя свідомість і розум працювали над осмисленням подібних задач роками або навіть десятиліттями. Читаючи документи НАТО в оригіналі, які стосуються концепцій, ми, спеціалісти, професіонали, знаємо, що з 2025 року передбачається перехід на застосування автономних безпілотних бойових літальних апаратів у країнах НАТО і союзників США. Будучи професіоналами та українськими громадянами, ми бачимо можливість розвиватися в цьому напрямку та інтегруємо його.

ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ НАД ПРОЄКТОМ – У НАШИХ НАЙБЛИЖЧИХ ПЛАНАХ

- На виставці презентовано макет безпілотника, а на якому етапі розробки перебуває версія літального апарата, який можна буде експлуатувати?

Володимир Усов: - Зараз проєкт перебуває на етапі розробки технічної та конструкторської документації, тестування критичних систем та компонентів.

- Коли його можна буде повноцінно експлуатувати?

Володимир Усов: - План розробки до льотних випробувань та готового апарата, який можна буде продавати потенційним партнерам і піднімати в повітря, займе не менше трьох років. 

- Наостанок розкажіть про найближчі плани компанії ACE.

Володимир Усов: - Вони пов’язані з цим проєктом. Закінчення роботи над ним – у наших найближчих планах. 

Ангеліна Страшкулич, Київ 

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-