Ілон Маск і конкуренти, або Як розвивається космічний туризм?

Ілон Маск і конкуренти, або Як розвивається космічний туризм?

Аналітика
Укрінформ
Те, що ступінь ракети Falcon Heavy приземлився в океан, а не на плавучу платформу — ніяк не поразка SpaceX. За словами Маска, її можна “висушити” і пустити знову

Останнім часом увесь світ, як 50 років тому, почав із захопленням спостерігати за космічними польотами. Очевидним поясненням такому зацікавленню серед людей є те, що політ на Марс вже не є фантастикою, а виведення супутників на орбіту Землі — справою буденною. Принаймні, такий висновок можна зробити зі слів власників компаній, що займаються розробкою ракет, зокрема Ілона Маска або Річарда Бренсона. Тепер людство турбує лише одне питання: КОЛИ? Коли хтось нарешті похвалиться успіхом у дусі класики науково-фантастичного жанру: наприклад, першим побуває на Червоній планеті? Судячи з прогнозів, це станеться точно не в найближчий рік, але теж точно – в найближчому десятилітті.

Компанії-виробники космічної техніки тим часом продовжують ламати голови, як зробити польоти в космос дешевими? І в них це вдається, підтвердженням чого є останні новини з табору SpaceX.

Запуск Falcon9: “носова” частина — повернулась, але її доведеться сушити

Минулого тижня компанія SpaceX здійснила успішний запуск Falcon9 – ракети, що доставила на орбіту Землі корисний вантаж. Усього ракета вмістила 64 супутники, які послідовно, протягом 6 годин, “розсіювала” по орбіті. Перший (маршовий) ступінь апарату традиційно успішно приземлився на плавучу платформу в Тихому океані. Це був його третій успішний політ.

Запуск Falcon9
Запуск Falcon9

Водночас носова частина ракети після подорожі космосом повернулась на Землю, але “промазала” і приземлилась в океан, а не на спеціально підготовлену для неї «сітку». При спуску ракета оберталась навколо своєї осі, що не є характерним. За словами Ілона Маска, причина невдалого приземлення в тому, що в ракети “заклинило насос гідроприводу сіткових стабілізаторів”. Хоча ракета впала на мілководдя, вибуху та серйозних пошкоджень вона не зазнала.

Здавалось би, це принесло SpaceX чималі збитки, а дешевизна польотів, яку компанія досягла завдяки можливості повторного використання частин ракет, залишається під питанням. Проте не все так погано. По-перше, йдеться не про перший ступінь, той успішно повернувся. А по-друге, сам Ілон Маск заявив, що в тому, що ракета впала в океан – нічого серйозного немає. “Обтікачі Falcon не потрапили в сітку, але м’яко сіли на воду. Корабель “Містер Стівен” їх підбирає. Плануємо висушити їх і запустити знову”, – написав у Twitter засновник SpaceX. Отже, носову частину ракети доопрацюють і відправлять в космос повторно.

Між тим, нещодавно Ілон Маск заявив, що SpaceX відмовилась від планів забезпечити збереження другої ступені ракети Falcon9, а вирішила зосередитись на розробці Big Falcon Rocket — більшої за розміром і вантажопідйомністю ракети — саме нею в перспективі і планують летіти на Марс. Натомість Falcon9 доставлятиме корисні вантажі на земну орбіту, наприклад, супутники-роутери в рамках програми SpaceX із створення всесвітньої інтернет-мережі.

Туристи в космосі: хто, коли і скільки коштуватиме “розвага”?

А тим часом не сплять і конкуренти Ілона Маска. Якщо ж в боротьбі за мільярдні контракти NASA (Національне космічне агентство США) інші не можуть виграти конкуренцію у компаній Boeing та SpaceX, то боротись за космічних туристів ніщо і ніхто їм не заважає.

Зокрема, мільярдер Річард Бренсон заявив, що його компанія Virgin Galactic планує ще до кінця 2018 року (тобто, за наступні три тижні) випробувати космоплан SpaceShipTwo, який за 8 секунд розвиває швидкість в 3700 км/год, а потім — відправити в космос перших туристів. Прогнозована ціна квитка в космос — 250 тисяч доларів. Сам Бренсон планує першим скористатись послугою своєї компанії.

Американський мільярдер Річард Бренсон
Американський мільярдер Річард Бренсон

Космічні туристичні маршрути планує розвивати і компанія Blue Origin іншого американського мільярдера Джеффа Безоса, засновника Amazon. Ще до 2017 року компанія Безоса, а не Ілона Маска мала більше шансів стати лідером в галузі приватних космічних польотів, адже одноступенева ракета компанії Blue Origin New Shepard стала першою, яка після польоту в космос змогла акуратно приземлитись і лишитись неушкодженою. Сталося це в 2015 році. Натомість SpaceX намагався приземлити першу ступінь своєї Falcon9 з 2006 року, але вдалось це зробити лише в 2016-му. Компанія Blue Origin планувала розпочати комерційну експлуатацію ракети з 2018 року, але, схоже, реалізацію цих планів відклали на найближчі роки.

Ілон Маск також заявляв, що він стане першою людиною на Марсі. Передбачається, що політ може відбутись за 7 років (тобто, в 2025 році), вартість квитка - “пару сотень тисяч доларів”, а ймовірність вижити на Червоній планеті — 70%. Тому він сумнівається, що це стане способом для мільярдерів “втекти від земних проблем”.

А в туристичний політ довкола Місяця першим відправиться японський мільярдер Юсаку Маедзава. Про це стало відомо 17 вересня 2018 року. Повідомлялось, що він зробив “значний” грошовий внесок, за що отримав можливість, взявши ще 6-8 осіб, облетіти Місяць на ракеті Big Falcon Rocket.

Щоправда, сама туристична місія компанії SpaceX планується не раніше 2023 року. А отже і компанія Virgin Galactic Річарда Бренсона, і компанія Blue Origin Джефа Безоса мають шанси обійти Ілона Маска в “космічно-туристичній” сфері. Хто буде першим — сподіваємось, стане відомо вже наступного року.

Микола Романюк, Київ, за матеріалами ЗМІ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-