3D-друк лікуватиме переломи. Ідеї одеського стартапу зацікавили Tesla і NASA

3D-друк лікуватиме переломи. Ідеї одеського стартапу зацікавили Tesla і NASA

5857
Ukrinform
Для талановитої молоді все-таки є в Україні велике поле можливостей

Чотири роки тому група одеських ентузіастів, очолювана Володимиром Усовим і Дмитром Кривошеєм, здобула перемогу за розробку онлайн-платформи для дизайнерів і користувачів 3D-принтерів на 5-й міжнародній конференції "IDCEЕ. Інтернет-технології та інновації". Окрім 15 тисяч євро призових, креативній команді програмістів та інженерів також вдалося залучити для реалізації проекту півмільйона доларів від одеських бізнесменів.

ЯК ПРИВЕРНУТИ УВАГУ СВІТОВИХ ПРОМГІГАНТІВ?

Однак масовим захопленням користувачів настільні принтери на стали - перший млинець стартапу, на жаль, виявився глевким...

Водночас активний пошук бізнес-моделі забезпечив розширення функціоналу платформи - партнери організували продукування виробів, модернізувавши 3D-принтер, пропонуючи користувачам замовляти готову модель із доставкою. Так маркетингову невдачу одесити зуміли трансформувати у наступну перемогу - цього разу команда стартапу здобула право участі у програмі знаменитого акселератора TechStars з Бостона.

Інвестовані у проект 650 тисяч доларів спершу привели до відкриття фабрики 3D-друку, а згодом - до розробки власного промислового принтера для виготовлення керамічних виробів та екологічного витратного матеріалу.

Півроку тому одеський стартап, що відкрив офіси в Одесі та Нью-Йорку, нарешті наздогнав справжній тріумф на виставці в Лас-Вегасі. Тут команда Kwambio презентувала новітній високоточний і швидкісний 3D-принтер Ceramo One, спроможний продукувати готові керамічні вироби будь-якої складності з екологічного матеріалу власного виробництва. Український Ceramo One зацікавив низку промислових гігантів, зокрема концерни General Electric, Tesla і NASA. І в квітні 2018 року стався прорив - підписано низку контрактів, у тому числі з корпорацією General Electric про поставку до США новітніх одеських 3D-принтерів, укладено низку інших ділових угод із компаніями.

Українська компанія Kwambio стала одним із найкращих інноваційних проектів у Європі та однією з шести повноцінних світових фабрик 3D-друку. Дві таких функціонують у США, дві - в країнах Євросоюзу, одна в Японії й одна в Україні. Трудовий колектив Kwambio зараз виконує щомісяця близько тисячі замовлень на умовах передоплати на виготовлення керамічних виробів, триває підготовка до пуску цеху металовиробів. І водночас тут розробляють спільно з фахівцями фармацевтичних компаній Європи новітню технологію продукування кісткових тканин та людських органів, яких гостро потребують медичні клініки.

Днями співзасновник і директор Kwambio Володимир Усов повернувся з відрядження до США, де бере участь у міжнародній програмі відомого бізнес-акселератора TechStars, спрямованій на залучення найбільш цікавих і перспективних стартапів до застосування новітніх технологій у виробничих процесах. Своїми враженням про участь у програмі і контакти з представниками компаній Усов охоче поділився кореспондентами Укрінформу:

- Організатори програми забезпечили нам, представникам десяти найбільш успішних стартапів, чудові умови в штаті Коннектикут для набуття досвіду і встановлення ділових відносин з потужними корпораціями та інвестфондами. Серед таких, зокрема, відома компанія-виробник інструментів для промислових виробництв, будівництва й охорони здоров'я Stanley Black & Decker та інші, що зацікавились виробництвом складних виробів із кераміки і металовиробів способом 3D друку та біотехнології, які ми розробили і готуємось застосувати при продукуванні кісткових імплантів.

Йдеться про перспективу створення спеціального сервісу, спроможного сканувати людський скелет і зберігати його в онлайн-доступі. Щоб у разі нещасного випадку, потерпілий міг звернутися до сертифікованої медичної клініки, де хірург-травматолог надасть доступ до його персонального аккаунту, і в подальшому, при необхідності та зробленому пацієнтом замовленні, запустить 3-D друк необхідної кісткової тканини - для заміни пошкодженої під час хірургічної операції.

Наразі фахівці Kwambio у взаємодії з представниками фармацевтичних та медичних компаній продовжують розвивати й тестувати біотехнології з тим, щоб протягом 4-5 років перейти від теперішнього 3-D друку, скажімо, імпланта щелепної кістки - до кісткових тканин складних конфігурацій. Адже статистика свідчить: близько 70% переломів кісток у подальшому не зростаються. Приміром, зі мною особисто під час перебування в Техасі стався нещасний випадок (складний перелом кістки руки), і через те, що кістка не зросталася, довелось хірургу скористатися титановою конструкцією. А якби наша технологія біодруку кістових тканин уже пройшла тестування і була сертифікована, можна було б її застосувати...

Крім того, після підписання нами контракту з концерном General Electric про поставку промислових 3-D принтерів зацікавились нашою продукцією фахівці корпорації Sikorsky Aircraft, що має, як відомо, українське коріння, а також компанія Coca-Cola, які можливо, протягом наступних трьох місяців придбають наш 3-D принтер нової моделі. Однак лише у жовтні будемо точно знати, які саме міжнародні компанії стануть нашими новими бізнес-партнерами. Оскільки існує усталена традиція бізнес-акселератора TechStars, згідно з якою про контракти присутні на підсумковому Demo Day, в тому числі представники компаній, венчурних фондів та бізнес-ангелів, дізнаються після заслуховувань ідей і проектів учасників програми. Тому не можу поки що розкривати досягнутих попередніх домовленостей…

ЕКОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНИЙ 3-D ПРИНТЕР

Торкнувшись найближчих перспектив розвитку компанії Kwambio, з урахуванням нових ділових партнерів та інвестицій, Усов уточнив, що зараз готується до запуску виробництво настільного принтера 3-D друку кераміки. «Майбутні користувачі, зокрема дизайнери, зможуть його невдовзі придбати й розмістити на столі в студії чи вдома. Оскільки наші технологи не передбачили при випуску цього 3-D принтера застосування лазерного пристрою чи небезпечних хімікатів, пристрій екологічно безпечний при користуванні, під час включення його робочі поверхні не нагріваються до високих температур. Хочу зауважити, що це абсолютно новий тип персонального 3-D принтера, яких ще ніхто не випускав, який будемо презентувати восени.

А наприкінці року плануємо представити й нові витратні матеріали на основі порошків, над створенням яких наші технологи Kwambio зараз працюють. Причому хочу зауважити, що йдеться про поєднання різних складових у порошках. Є, скажімо, матеріал, в якому поєднується скло з керамікою, завдяки чому керамічні вироби набувають особливої міцності. У разі поєднання кераміки з алюмінієм користувач 3-D принтера отримає виріб, близький за своїми властивостями до металу, що буде легкий, як виріб з кераміки, і водночас зберігатиме пропускну спроможність для радіохвиль. Тобто суміші порошків підходять для виготовлення виробів різного призначення - як для дизайн-індустрії чи промисловості, так і для медицини», - каже Усов.

Орієнтовна вартість настільного 3-D принтера, випуск якого розпочнеться в цехах Kwambio на початку 2018 року, - 5 тисяч доларів. Протягом першого року компанія планує випустити не менше 200 пристроїв за новітніми технологіями.

Співзасновник підприємства також ознайомив зі специфікою підприємства, висококваліфікованими фахівцями та виставкою виробів, зокрема продемонстрував оригінальну чашку, що користується чималим попитом і обриси якої нагадують користувачам, передусім українцям, про Євромайдан та його символи.

За словами Усова, різке зростання кількості замовлень на високоточні промислові зразки, предмети інтер'єру, прикраси і тривкий до ударів сучасний посуд пов'язане з запровадженням новітньої технології струменекерамічного порошкового 3D-друку, що дало змогу істотно скоротити терміни продукування готових виробів - від декількох діб до годин. Причому близько трьох десятків фахівців Kwambio - інженери, технологи, програмісти, дизайнери - постійно експериментують з різними типами спеціальної глини, глазурі, текстур, поверхонь, форм, розмірів, варіантами обробки, а також налаштувань на промислових 3D-принтерах.

Сприяють просуванню продукції Kwambio на ринки США, країн Скандинавії, Великобританії, Польщі та Франції також нью-йоркський офіс і шоу-руми в Лондоні та Мілані, де регулярно влаштовуються виставки виробів дизайн-індустрії та інші заходи, а маркетологи підтримують тісні зв'язки з членами товариств дизайнерів-галеристів, яких дирекція компанії вважає своїми основними партнерами й клієнтами.

НОВІ «ЗАПЧАСТИНИ» ДЛЯ МАШИН І ЛЮДЕЙ

«Щомісяця компанія Kwambio виконує близько тисячі замовлень, а вироби оперативно відправляємо замовникам у різні країни, - продовжує Усов. - Причому з пуском нових потужностей фабрика розраховує утричі збільшити випуск продукції, розширити асортимент товарів для дизайн-індустрії, а також забезпечити виконання замовлень для компаній автомобільної та аерокосмічної галузей. Зараз завершується процес виготовлення прес-форм для литва металовиробів, а також підготовка до продукування кісткових імплантів з композитного матеріалу на основі гідроксиапатиту - мінеральної складової кісток і зубів.

Новизна біодруку полягає в тім, - уточнив Усов, - що вживлювані під час хірургічних операцій імпланти повинні через певний термін розчинятися і самостійно виводитися з організму, а на їх місці має відтворюватися кісткова тканина. Тому тестування біодруку кісткових структур на замовлення фармкомпаній Швеції та Швейцарії - одне з найвідповідальніших завдань наших фахівців, що тісно співпрацюють із замовниками".

Не менш відповідальне для персоналу Kwambio замовлення концерну General Electric, що планує застосувати одеський 3-D принтер струменевої дії для виготовлення нових моделей лопаток турбін, які компанія використовує на власному виробництві. Планується випустити серію 3-D принтерів Ceramo Onе за ціною 25 тисяч доларів.

За словами Усова, новітній український 3-D принтер привернув увагу представників таких транснаціональних гігантів, як Lokheed Martin, Sony і Tesla. Приміром, експертів компанії Lokheed Martin зацікавив швидкий друк форм для лиття металевих прототипів. Tesla готується друкувати керамічні компоненти для своїх нових суперчарджерів, а компанія Sony, що створила сервіс 3D-сканування людини за допомогою смартфона, зацікавлена в тому, щоб дати змогу клієнтам надсилати файли для друку керамічних селф-статуеток.

Чим насамперед обумовлений інтерес менеджерів компаній до принтерів Ceramo One, перших два з яких уже в вересні відправлять General Electric? Розробники Kwambio вважають, що одеський 3D-принтер вигідно відрізняється від аналогів насамперед високою точністю (20 мкм) і швидкістю (160 мм/с) друку за рахунок використання нового типу матеріалів. Але не тільки: завдяки цим перевагам українська компанія змогла встановити невисоку ціну друку квадратного сантиметра кераміки - всього 8 центів (при середній ціні на світовому ринку 12-15 центів).

Водночас компанія Kwambio розширила вибір колірних рішень - палітра налічує близько 100 кольорів - для замовників виробів, а також розробила широкий спектр витратних матеріалів, що дозволяє продукувати як дизайн-об'єкти, так і промислові зразки значної складності.

МОЖЛИВОСТІ КРЕАТИВНОЇ КОМАНДИ ТА РИНКИ ЗБУТУ

Високотехнологічне виробництво компанія Kwambio розмістила по сусідству з одеським заводом "Стальканат", у якого стартап орендує вільні виробничі площі. Успішна реалізація проекту дозволяє впевнено дивитись у майбутнє. І що важливо, засновники фабрики Kwambio, у цехах та офісах якої зараз зайнято близько тридцяти фахівців різного профілю, переконались: креативна команда може розпочати бізнес і без інвестицій, створити свій бренд, налагодити виробництво без осоружного "даху" і випускати продукцію, не маючи складів.

Ділячись думками з приводу реалізації цього проекту в Україні, 34 річний Усов зауважив, що набутий засновниками Kwambio досвід актуальний, оскільки зараз у країні сформувався попит на створення виробничих потужностей. І технологія 3-D друку керамічних виробів для різних галузей промисловості може бути корисною іншим стартапам, що продовжують пошуки виробництв за кордоном.

"Може, звісно, постати питання: чому ж так вийшло, що, з одного боку, ми створили ефективне виробництво, а з іншого - працюємо переважно з ринками США і Європи? Відповідь проста: все упирається в платоспроможність і попит, - роздумує вголос директор Kwambio. - Для споживача в США, наприклад, ціна 28 доларів за гарну кавову чашку - нормальна, а для українців - це дорого. Хоча повинен сказати: після виставки в Лас-Вегасі ми отримали на сайт компанії, через який здійснюємо продажі, декілька запитів і від українських компаній на придбання Ceramo One".

Зараз Kwambio збуває замовникам зі США близько 80% виробів, а в країнах Європи, в тому числі в Голландії, Швеції, Данії, Франції, Великобританії, Іспанії та Україні, продаємо близько 20%. Оскільки наш продукт - переважно вироби з кераміки - екологічно чистий, не потрібно ніякої ліцензії при відправці їх поштою замовникам. Так само не передбачено законодавством жодних дозвільних документів для пересилання продуктів інноваційного бізнесу.

Що стосується мит, то посилки споживачам виробів вартістю до 150 євро ними не обкладаються, а коли вартість пересилань вища - доводиться платити мито й супроводжувати вироби додатковими документами. Так само потрібна сертифікація для 3-D принтерів, які ми виготовляємо на замовлення для General Electric. Усього компанія виконує 13 замовлень на поставку Ceramo One замовникам різних країн.

Зараз можемо сказати, що за декілька років команда зуміла освоїти не лише виробництво оригінальних конкурентоспроможних товарів, а й навчилась випускати високотехнологічні засоби виробництва й розробити витратні матеріали, що забезпечують випуск матеріалів з унікальними характеристиками. В тому числі керамічний порошок, який при поєднанні з алюмінієм набуває унікальних властивостей і застосовується для 3D-друку форм литва різних конфігурацій. Завдяки цьому вироби Kwambio мають не лише незвичайні властивості, а й досконалі з естетичної та практичної точки зору. Досягненням наших фахівців є також виготовлення склосферного піску за спеціальним рецептом, завдяки застосуванню якого можна швидко продукувати необхідні прототипи виробів, зокрема, при випуску декоративного литва з різних матеріалів.

Ми вбачаємо свою місію в тому, щоб генерувати оригінальні ідеї та реалізувати проекти у плідному співробітництві з міжнародними компаніями, передусім розширювати зв'язки з представниками ділових кіл країн Євросоюзу та Північної Америки. Причому спостерігаємо, що з кожним роком чимраз більше вітчизняних підприємств, схожих з Kwambio за багатьма параметрами - з новітніми технологіями і конкурентоспроможними продуктами - виходять на міжнародний ринок, представляючи позитивні тренди України. Ядро цих компаній становлять креативні люди нового часу, молодь та висококваліфіковані фахівці середнього віку, що вільно спілкуються різними мовами і тягнуть за собою, як потужний тепловоз, до нових рубежів усю країну.

Так, нам нелегко долати деякі бар'єри в умовах чинного законодавства, але переконались: для талановитої молоді все-таки є в Україні велике поле можливостей».

І за кордоном, як довелось пересвідчитись Володимиру Усову, до нашої країни ставляться прихильно. Сьогодні Kwambio має змогу без проблем встановлювати ділові контакти, відкривати філіали, успішно здійснювати спільні проекти у Польщі, Великобританії, Швеції, США та інших розвинутих країнах.

Михайло Аксанюк, Одеса

Фото Ніни Ляшонок

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>