ЗАЗ припиняє складати Lanos — і це єдино правильне, але припізніле  рішення

ЗАЗ припиняє складати Lanos — і це єдино правильне, але припізніле рішення

Аналітика
1374
Ukrinform
Конкуренція “євробляхерів” — факт. Але проблема в  іншому - Україна досі не має стабільного  виробника реально сучасних “бюджетних” авто

2 грудня стало відомо про те, що найбільший український виробник легковиків Запорізький автозавод припиняє виробництво Lanos. Про це повідомив власник корпорації “УкрАвто” (якій і належить ЗАЗ) Таріел Васадзе. Таке рішення було цілком очікуване, можна сказати, що це було питанням часу. Адже модель Lanos з перемінним успіхом вироблялась в Запоріжжі вже 20 років. Провідні світові автовиробники давно пішли вперед,  модернізували технології, розробили нові моделі, а  українці “примудрились” до 2017-го року використовувати технології 80-х років, коли було розроблено OPEL ASTRA – за конструкцією - прообраз корейського, а потім - українського Ланоса.

В 2017 році “Ланоси” просто катастрофічно відстали від тих-таки німців. Наприклад, система ABS (антиблокування коліс), що встановлюється на більшість європейських, навіть бюджетних легковиків вже з десяток років, але не входить до жодної комплектації українських “Ланосів”, така ж історія і з парктроніком і з АКП – до зовсім недавнього часу. Не було і в планах запровадження економічних дизельних двигунів. Здається найбільша перемога ЗАЗ — це підігрів зовнішніх дзеркал. Що й казати, якщо одразу після купівлі “новоспечені” власники українського «народного автомобілю» вимушені першочергово їхати на СТО, аби встановлювати захист картеру, бо за 20 років (з нашими дорогами!) його ніхто і не подумав внести до базової комплектації!

Нам уже здавалось, що Lanos — марка вічна, на відміну від власне автівки. Але порівнявши її із тим-таки Фордом чи Рено, дивуєшся, як це “дитя 90-х” до 2012-го й взагалі було лідером з продажів нових автівок в Україні...

На фото: Daewoo Lanos, хетчбек, 1 покоління, T100 (01.1997 - 01.2002)
На фото: Daewoo Lanos, хетчбек, 1 покоління, T100 (01.1997 - 01.2002)

Втім, останнім часом “Ланосів” на дорогах України стало менше — це помітно неозброєним оком. І це підтверджують цифри: за кілька років виробництво, а як наслідок і продаж “Ланосів” (і усіх похідних — моделей Sens і Lanos Pick-up) зменшились в кілька разів. До 2008 року в Україні їх продавали десятками тисяч: в 2006-му — 44 514, в 2007-му — 61 408, а в 2008-му — 56 725. Після кризи і падіння гривня з 5-ти – до 8-ми, попит на «Ланоси» теж стрімко впав і вже в 2009-му було продано лише 8 572 автомобілі. Така тенденція продовжилась надалі і вже в 2016 році було продано лише 2738 одиниць. З урахуванням цієї статистики рішення про припинення виробництва виглядає цілком логічне — Lanos “помирав” довго і без шансів.

Чого ж попит на “Ланоси” так стрімко впав і, як наслідок, виробляти їх стало невигідно? Таріел Васадзе вважає, що основна причина — неконтрольоване ввезення в Україну так званих “євроблях” - нерозмитнених автівок на єврономерах. Їхні власники не платять податки і це, безперечно, впливає на ринок автомобілів в країні. Натомість, податки за них платять покупці, в тому числі, вітчизняних авто — 34% ціни продукції наших виробників йдуть до державної скарбниці. Серед інших причин Васадзе називає нерівні умови для українських автовиробників та імпортерів з Європи та Азії. Парадоксально виходить, “Ланоси” з ринку витіснили не нові прогресивні моделі, а вживані, нерозмитнені та дешеві “євробляхи”.

Отже — факт: Lanos більше не випускатимуть. І це чудовий привід, щоб поглянути, як виглядатиме ринок автомобілів економ-класу в Україні без “народних Ланосів” і подивитись, яка ж є йому альтернатива?

Lanos «вижили» не лише “євробляхи”, але й час...

Стрімке падіння попиту на Lanos пов’язане не лише з масовим ввезенням в країну “євроблях”. Статистика свідчить: цей процес тривав вже з десяток років, в той час як європейські вживані автівки вийшли на пік популярності лише з 2015-го.

Євген Муджирі
Євген Муджирі

Євген Муджирі, засновник блогу autogeek.com.ua, вважає, що “Ланоси” просто не витримали конкуренцію з часом. “Скільки б не називали їх “народними автомобілями”, в 2017 році щоб бути “народним”, мало бути виробленим в Україні. Ті ж самі “євробляхи” зараз більш “народні”, аніж “Ланоси”. Це все тому, що споживач став більш вибагливим. А “Ланоси”, на жаль, не можуть похвалитися широким спектром опцій, які потрібні для комфортного пересування.”

На думку іншого експерта — головного редактора порталу “Авто24” Сергія Матусяка, “євробляхи” - лише одна з причин відмови від виробництва Lanos. “Є й інші причини - застарілість конструкції автомобіля, комплектація не відповідає сучасним вимогам. Також помітна активізація конкурентів та зниження якості “Ланосів” в порівнянні з минулими роками.”  - зазначає експерт.

Сергій Матусяк
Сергій Матусяк

На думку Сергія Матусяка, є і технологічні причини, які призвели до припинення виробництва Lanos. Наприклад, припинено  виробництво двигунів, якими традиційно комплектували українські автівки. Румунський завод Automobile Craiova був викуплений концерном Ford, який, в свою чергу, вирішив не продовжувати контракти із ЗАЗ. Припинилось і виробництво двигунів для Lanos і з автоматичною коробкою передач – їх було небагато, випускати їх почали не так давно, з великою затримкою, але все ж….

Насамкінець, випускати з конвеєра лише по дві тисячі однієї моделі на рік— це дуже збитково. Враховуючи репліку Таріела Васадзе, Сергій Матусяк вважає, що нормальним для заводу такого масштабу, як ЗАЗ — виробляти по 150 тисяч автівок на рік, а не по 2 тисячі.

Зрештою, останнім часом, покупців відлякувала і ціна на Lanos у 8 — 10 тисяч доларів, яка, на їхню думку, була набагато завищеною. І є підстави вважати, що Lanos стільки не коштував.  Наприклад, в 2016-му році ціни на Lanos базової комплектації виробництва ЗАЗ в Росії та Україні кардинально відрізнялись, ледь не вдвічі. В Україні вони коштували 9600 доларів, а в Росії — лише 5182. Це потім вияснилось, що “п’ятитисячні” легковики в Росію були завезені ще до війни, в 2013-му, а відтак і ціни на них свідомо занизили. Але ж не могла ціна на продаж бути нижчою за ту, яку дилер платив безпосередньо виробникові?.. Погодьтесь, цей факт красномовніший за будь-які аргументи!

Ринок “бюджетних” автівок: не “Ланосами” єдиними

Звісно, традиційно популярного Lanos певний час не вистачатиме українському ринку бюджетних автівок. А, можливо це і перебільшення, адже навряд чи недопоставка тих двох з половиною тисяч машин на рік суттєво “вдарить” по українцям. Тим паче, що слабкий попит на Lanos означає лише те, що потенційні покупці уже давно обрали інші варіанти.

Євген Муджирі вважає, що “за ті гроші, які автосалон править за “Ланос”, вже давно є гідні альтернативи. Частіше за все це вживані автівки, але в дуже гарному стані.”

На думку Сергія Матусяка, чекати на нові марки автомобілів в Україні поки що не варто. “Вони вже є на ринку. Зараз “бюджетними” автівками можна вважати Renault Sandero ($11 700 у офіційного дистриб’ютора) , Citroen С1 ($11 000), Peugeot 301 ($11 300), Ravon R4 ($9 000), ті ж таки “Лади”, або китайські автомобілі. Саме вони і розділять між собою попит на “Ланоси”” - вважає експерт.

Найбільш адекватним замінником Lanos можуть стати узбекські автівки Ravon
Найбільш адекватним замінником Lanos можуть стати узбекські автівки Ravon

“Було б дуже добре, якби для України випускався автомобіль із ціною в автосалоні від 5 — 6 тисяч доларів. Зараз, на жаль, нових автівок в такій ціновій категорії немає. Найбільш адекватним замінником Lanos можуть стати узбекські автівки Ravon (“правонаступники” UzDaewoo. - Авт.).” - вважає Євген Муджирі, - “незрозуміло, чого ж “пригнати” машину з умовного Узбекистану і продати в Україні вигідніше, а виробити такий аналог в Україні — збитковіше.”

Зараз знайти нову автівку дешевшу за $10 000 — не проблематично. Ті ж таки узбецькі Ravon R4, які є похідними від американської машини Chevrolet Cobalt, і нічим не гірші за “Ланоси”. Потужність двигуна 106 кінських сил (як і в найпотужнішій “збірки” “Ланоса” із двигуном 1,6i 16V), витрата пального по місту — до 9,8 літра на 100 кілометрів — не мало, але у Ланоса й того більше — до 10,4. А ціна — $9 000 — не набагато дорожче за “Ланос” ($8 169 за модель 2016 року виробництва).

Як “замінник” Lanos можна розглядати і китайські  автівки — наприклад, Cherry Tiggo. Базова комплектація включає і ABS, і бортовий комп’ютер, і електронне регулювання дзеркал заднього виду. Або ж Geely, ціни на які починаються від $9 000, а комплектації, погодьтесь, кращі ніж у “Ланосів”. А за “десятку” можна придбати вже і “європейців” - Peugeot 301 із автоматичним блокуванням дверей під час руху і сигналізатором про непристібнуті ремені безпеки. Або ж Renault Sandero, з системою допомоги при старті “з підйому”.

Можна знайти “бюджетну” автівку і української збірки. Ось наприклад, китайський легковик Chery A13 виробляється на тому-таки ЗАЗі, а в Україні відомий як ZAZ Forza. Виробляють їх приблизно по 3000 щороку, а коштує така автівка від $8 300. Є й “американець” - Chevrolet Aveo, який також має іншу назву — ZAZ Vida, але ціна дещо більша — від $10 300. Випускають його до 5 тисяч одиниць на рік. Ось вони можуть стати дійсно рівноцінними замінниками “Ланосів”!

Якщо ж ціна в 10 000 доларів все-одно непідйомна, то є варіанти зі вживаними авто з Європи. Але розмитненими! Тим паче, що й ціни на них неодмінно знижуватимуться, враховуючи Угоду про вільну торгівлю між Україною та ЄС. Тож, можливо, найближчим часом ми отримаємо можливість купляти непогані легковики за адекватною ціною.

…А щодо ЗАЗу хочеться побажати одне: не забувайте дивитися у майбутнє – і все налагодиться.

Микола Романюк, Київ


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-