В інтерв'ю для Укрінформу ректор Національного університету цивільного захисту України Ігор Толок розкриває специфіку провідного вітчизняного вишу, який здійснює фахову підготовку спеціалістів пожежно-рятувального профілю.
- Пане ректоре, увірений вам заклад вищої освіти має славну майже сторічну історію своєї діяльності, пройшовши шлях від Всеукраїнських пожежно-технічних курсів до Національного університету цивільного захисту України. Що змінилося в сутності сьогоднішнього університету?
- Національний університет цивільного захисту України – це сучасний заклад вищої освіти, діяльність якого базується на глибоких багатовікових традиціях у поєднанні теорії з практикою. Станом на сьогодні він відповідає сучасним вимогам і потребам суспільства. Університет стабільно розвивається, а відповідно зростає його визнання, як одного з кращих вітчизняних вишів у підготовці висококваліфікованих кадрів. Навчальний процес системно вдосконалюється, модернізується до високих вимог світового академічного простору.
- У своїх повідомленнях для масмедіа, Ви неодноразово акцентували на міжнародному співробітництві університету й участі вишу у європейських проєктах з адаптацією освітньої програми до світових стандартів. З якими європейськими країнами Ви найактивніше вибудовуєте комунікацію, і що саме для освітньої діяльності було запозичено із закордонних вузів та імплементовано в очолюваний Вами заклад вищої освіти?
- Університет підтримує співробітництво з декількома зарубіжними країнами й не зупиняється на досягнутому, а веде активну роботу в питанні поглиблення співпраці з рятувальними організаціями Франції, Нідерландів, Швеції, Норвегії, Німеччини та Австрії. Станом на сьогодні ефективно співпрацює з Республікою Польщею. Зокрема, наші офіцери та курсанти регулярно беруть участь у міжнародних пожежно-технічних навчаннях «Фенікс», що дає їм змогу переймати практичний досвід європейських колег. Минулого року, за підтримки Посольства Республіки Польща в Україні наш університет отримав багатомодульний тренажер, який дає можливість проводити заняття відразу за кількома сценаріями гасіння пожеж і проведення рятувальних робіт. Ми створюємо необхідні умови для того, щоб партнерська співпраця з іншими країнами була б обопільно ефективною для розвитку цього специфічного, але такого потрібного суспільству напряму діяльності.
- Розуміючи, що специфіка очолюваного Вами закладу вищої освіти потребує щільного контакту з практикою реалізації набутих знань, враховуючи виклики сучасного воєнного сьогодення України. Чи має університет міжнародних партнерів-донорів, які допомагають із сучасним обладнанням відповідного профілю діяльності для можливості працювати на ньому курсантам і слухачам?
- Так. Завдяки підтримці Державної служби України з надзвичайних ситуацій ми взаємодіємо і з рятувальними службами, і з виробниками пожежно-технічного обладнання. Попередні роки наш університет отримував не тільки рятувальну техніку та спорядження, а й різноманітні безпілотні апарати, що проводять моніторинг території в разі виникнення надзвичайних ситуацій, а також допомагають у проведенні робіт із розмінування. Крім цього, наші співробітники беруть участь у спеціалізованих курсах за кордоном, де їх навчають використовувати роботизовані комплекси для гасіння пожеж та безпілотні комплекси для пошуку небезпечних предметів у водних акваторіях. Тільки цього року такі курси проводили Данія, Німеччина, Австрія та Франція за участю наших курсантів і слухачів університету.
- Реалії воєнного стану, запровадженого в Україні, спонукають до відпрацювання практичних навичок студентів у штучно створених умовах, наближених до реальних. Яку частку освітнього процесу перебирає на себе практична складова, і на що саме найбільше потребує уваги в її відпрацюванні курсантами та слухачами?
- Однією із стрижневих складових підготовки рятувальників є практична частина. Вона не лише доповнює теоретичну підготовку, а й формує в курсантів і слухачів професіоналізм, витримку та мужність. Саме через практику здобувачі вищої освіти оволодівають майстерністю діяти впевнено та ефективно в умовах, максимально наближених до реальних. Ба більше, на виконанні поставлених завдань головою Державної служби України з надзвичайних ситуацій Андрієм Даником, особливий акцент у системі підготовки фахівців служби цивільного захисту роблять саме на практичну складову. Здобувачі вищої освіти тренуються на різноманітних локаціях, де моделюють подібні до реальних сценарії надзвичайних подій, які відпрацьовують курсанти і слухачі як удень, так і вночі. Такі тренування максимально наближені до умов, у яких доводиться працювати рятувальникам у повсякденному житті.
- Розуміючи всі ризики професії рятувальника особливо сьогодні, коли їм доводиться працювати практично під ворожим прицілом, часто у важкодоступних місцях, з великим обсягом місць пожежогасіння тощо. Чи не відлякує курсантів і слухачів, які обрали професію пожежно-рятувального профілю, реальність у яких їм доведеться працювати, і чи ця професія має попит у сучасної молоді?
- Навпаки – сучасна молодь демонструє високий рівень свідомості та щире бажання допомагати тим, хто цього потребує. Професія рятувальника вимагає проявів мужності, витримки та високого рівня відповідальності. Вона завжди мала високий попит, особливо в сьогоднішніх умовах перебування нашої країни у війні з російським агресором. Професія пожежно-рятувального профілю пов’язана з реальною можливістю щодня робити важливу справу – рятувати життя співвітчизників. Скажу більше, в умовах сьогодення, коли суспільство практично щоденно стикається з надзвичайними ситуаціями, як природного, так і техногенного характеру, сформувалося нове покоління – сильне, рішуче, відкрите до викликів. Молоді люди прагнуть бути корисними суспільству. Вони оволодівають професіями, які мають високу соціальну значущість, і професія рятувальника – саме така.
- Національний університет цивільного захисту України має IV рівень акредитації, і відповідно до ліцензійного обсягу Міністерства освіти і науки України здійснює набір курсантів і слухачів на здобуття освіти бакалавра та магістра за одними і тими ж напрямами спеціальності, а саме: Пожежна безпека, Цивільна безпека, Хімічні технології та інженерія, Психологія. Як саме співвідносяться між собою освітні програми підготовки, і як саме забезпечується практична складова?
- Університет постійно демонструє свою здатність оперативно адаптуватися до викликів часу, трансформуючи свою структуру і зміст освітніх програм, модернізуючи матеріально-технічну базу з урахуванням практичних потреб системи цивільного захисту України. Одним із важливих етапів цього розвитку є проведення різних комплексних пожежно-тактичних навчань. Особливість тих, які відбулися нещодавно, вирізнялися так: їх уперше проводили вночі, а їхня масштабність, із використанням усіх можливостей навчального полігону університету, максимально наближена до реальних надзвичайних ситуацій. Ці пожежно-тактичні навчання здійснювали в повній взаємодії з практичними підрозділами ГУ ДСНС України в Черкаській області.
- Важливим чинником професійного зростання спеціалістів будь-якого профілю є їхнє періодичне навчання. Чи здійснює Національний університет цивільного захисту України підвищення кадрів для своєї системи з числа працівників-практиків підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій?
- Так, наш університет систематично здійснює підвищення кваліфікації для рятувальників із різних областей України. Це один із пріоритетних напрямів його діяльності, і спрямований він на зміцнення професійної підготовки та актуалізацію знань фахівців цього профілю діяльності, які вже перебувають на службі. Програму навчань працівників-практиків підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій розробили досвідчені інструктори, вона поєднує в собі теорію з практичними заняттями, які проводять на спеціально підготовлених тренувальних локаціях.
- Увірений Вам заклад вищої освіти має чотири навчально-наукові інститути та інститут наукових досліджень, «кожен із яких, за Вашим висловленням, орієнтований на конкретний напрям – від оперативно-рятувальної справи до управління безпекою населення». Наскільки ефективним у системі Державної служби України з надзвичайних ситуацій є інститут наукових досліджень та його напрацювання з позиції воєнного сьогодення нашої країни і забезпечення інноваційними розробками для безпеки населення України?
- Особливістю наукової діяльності будь-якого закладу вищої освіти є гармонійне поєднання навчальної та наукової складової. Не є винятком і наш університет, який має унікальну можливість реалізувати наукову складову як з фундаментального, так і з прикладного напряму досліджень. Це стає реальним також завдяки приєднанню до складу університету Інституту наукових досліджень з цивільного захисту. Окрім визначених завдань, які реалізують співробітники Інституту, окремим вагомим їхнім завданням є здійснення наукового та науково-методичного забезпечення. Наявність в університеті власних наукових шкіл із багаторічною традицією дає змогу організовувати проведення наукових досліджень. Вони спрямовані, зокрема, й на створення, випробування та сертифікацію інноваційних розробок, які безпосередньо орієнтовані на контроль безпеки населення України в складних умовах сьогодення.
- Вибір професії є індивідуальним для кожного, хто її обирає, і він часто взаємопов’язаний із певними мотиваційними складовими. Ваш заклад вищої освіти готує специфічну категорію професіоналів, оскільки пов’язаний із особистим ризиком для життя і здоров’я. У чому полягає мотивація та привабливість професії пожежно-рятувального профілю для курсантів і слухачів, які обирають Національний університет цивільного захисту України, і чи можна це віднести до проявів патріотизму?
- Сучасні вступники – це особистості, які хочуть бути корисними у найважчі моменти життєдіяльності суспільства. Вони не бояться викликів сьогодення, адже добре розуміють ціну людського життя і готові діяти заради безпеки інших. Їхня мотивація – реальний прояв патріотизму. Обираючи фах, вони чітко розуміють, що він пов’язаний із ризиком і відповідальністю. Тож обрання професії рятувальника – це справжній патріотизм і людяність, і ми пишаємося тим, що наш університет щороку приймає до своїх лав молодь із таким високим усвідомленням своєї ролі в суспільстві і відповідальності перед ним.
Олесь Мотлях, Київ
фото НУЦЗУ