Ірина Тулякова, керівниця волонтерської платформи «СпівДія»
 Ми покликані підвищувати коефіцієнт корисності українців
19.07.2022 13:03

З початку повномасштабної війни кількість людей, які потребують допомоги, дуже зросла. Хтось через воєнні дії був змушений покинути свою домівку і переїхати в більш безпечне місце, є люди, які взагалі втратили своє власне житло, є ті, хто втратив роботу, а деякі навіть зазнали фізичних чи психологічних травмувань. Тому зараз потрібні ініціативи, які будуть спрямовані саме на допомогу постраждалим від воєнних дій. Бо війна продовжується, і кількість таких потребуючих тільки зростатиме. Так, у березні  з’явилась волонтерська ініціатива – платформа «СпівДія». 

«СпівДія» є таким собі ланцюжком взаємодопомоги українців. Завдяки їй кожен може як допомагати на волонтерських засадах, так і отримати допомогу, якщо вона необхідна. Починаючи від гуманітарної допомоги, закінчуючи сервісними послугами. Про ідею створення цієї платформи, у яких регіонах більше всього люди потребують допомоги та якої самої, розповіла керівниця проєкту «СпівДія» Ірина Тулякова.

СИНХРОНІЗАЦІЯ ДЕРЖАВИ, БІЗНЕСУ ТА ГРОМАДСЬКОГО СЕКТОРУ

– Платформа «СпівДія» не так давно розпочала свою роботу. Яка взагалі була першочергова мета її створення? 

– Наша мета була поєднати потреби і ресурси. Тобто зрозуміти, кому потрібна допомога і у кого є можливість допомогти. 1 березня виникла ідея створити «СпівДію» для того, щоб синхронізувати державу, бізнес і громадський сектор. А 5 березня ми вже запустили платформу. Тобто все починалося з бажання упорядкувати надання допомоги українцям, робити це верифіковано, прозоро та ефективно. 

Потреб зараз у декілька разів більше, ніж ресурсів. На сьогодні маємо 300 тисяч запитів про підтримку, а ресурсів – всього на 4 тисячі. Це неспівмірні речі. Ми зрозуміли, що необхідно створювати хаби в кожному регіоні, щоб пришвидшувати взаємодію, логістику і спілкування з людьми на місцях. Ми взяли на себе таку місію – бути платформою, яка працює безпосередньо з тими, хто потребує. Це дуже складно. Організаційно вимагає постійної включеності та безперервної діяльності, комунікації, волонтерського потенціалу. Та нам вдається. «Людина допомагає людині» – «СпівДія» є саме такою платформою.

– Це було суто волонтерською ініціативою?

– Це волонтерська ініціатива, яка в перші ж дні була підтримана Координаційним штабом з соціальних питань Офісу Президента. Ми об’єднали чотири міністерства: Мінмолодьспорту, МОЗ, Мінрегіонів та Мінреінтеграції. Мінмолодьспорту – наш найпотужніший партнер. Всі наші хаби – регіональні осередки – ми відкрили на базі молодіжних центрів. Молодь взагалі перша почала активізовуватися, об’єднуватися в спільноти, громадські організації, створювати штаби. 

– Яка взагалі система роботи цієї платформи?

– Є багато способів, як можна співдіяти. Ми покликані підвищувати коефіцієнт корисності українців. І якщо ви хочете бути корисними, то ви точно знайдете у нас, як це зробити. Можна бути волонтером у будь-якому куточку України – отримувати та сортувати гуманітарні вантажі, пакувати продуктові набори, доставляти їх людям. Можна на сайті залишити свою заявку, якщо ви хочете запропонувати якісь речі. І ми знайдемо, кому це необхідно. Наприклад, на сайті часто залишають заявки про те, що можуть передати дитячі ліжечка. І ми знаходимо сім’ї, яким це потрібно. У нас є також можливість бути кейс-менеджером – тим, хто спілкується з людьми, які звертаються за допомогою, напряму, опрацьовує запити – від оформлення на платформі до одержання допомоги адресатом. Можна бути й волонтером-водієм. Тобто по волонтерській лінії є багато варіантів, як можна бути задіяним. 

Ми буквально нещодавно відкрили можливість на платформі придбати продуктовий набір для конкретного хабу в регіоні на вибір. Кожен охочий може підтримати мешканців рідного краю чи міста. Я з чоловіком, наприклад, закриваємо потреби для Харкова. До речі, такі набори комплектуємо з продукції українських виробників. Таким чином підтримуємо економіку країни, зокрема. 

Кількість запитів на найбазовіше – їжу – стрімко зростає, а гуманітарні ресурси вичерпуються максимально. Вже багато невеликих благодійних організацій закрилися. Ми тримаємось, але ресурсно дуже складно. Насправді 300 тисяч звернень – це колосальний об’єм потреб. Фандрейзингова кампанія від «СпівДії» має на меті забезпечити постраждалих від війни українців найнеобхіднішим.  

– Хто ці люди, які приходять до вас волонтерити? І чи багато таких людей?

– У нас волонтери є на різних ланках. Є ті, хто працює в центральній команді – менеджери, відповідальні за наші «магістральні» напрямки. За останні три місяці тут вже пройшло більше 700 людей, які були так чи інакше дотичні до «СпівДії». Це і підприємці, і студентство, і навіть школярі. Є цілі родини, які волонтерять. Є волонтери в хабах, які працюють на місцях. У нас зараз фактично 22 хаби у 18 областях України. І в кожному – самовіддана команда небайдужих людей, які докладають максимум зусиль, щоб зарадити іншим.

«СпівДія» – ЦЕ ЕКОСИСТЕМА ПРОЄКТІВ

– Яку допомогу може отримати людина, звернувшись до вас? 

– Насправді «СпівДія» – це екосистема проєктів, тому допомога різнопланова. 

«СпівДія Діти» відкрила та оновила стаціонарні дитячі простори. Дітей можна записати на програми психоемоційної підтримки, де їм допомагають адаптуватися в новому місці, інтегруватись у нове середовище. Адже кожна дитина зараз – це дитина війни. 

Також нещодавно стартував проєкт «СпівДія Працевлаштування», який працює в 10 регіонах – там, де зараз відносно безпечно і є робота. Цей напрям охоплює кар’єрне консультування та допомогу з підбором вакансій, зокрема.

У середині червня запустили ще один проєкт «СпівДія Підприємці». Перший етап – це гранти для молодих бізнесменів віком до 35 років, які до 24 лютого вже мали власну справу і зараз потребують фінансової допомоги, щоб відновити її.

Функціонують і додаткові соціальні сервіси – можна отримати психологічну допомогу та юридичні консультації. 

– Можливо плануєте ще щось нове запроваджувати? 

– Зараз ми напрацьовуємо модуль, де бізнеси зможуть бачити потреби і ресурси одне одного. І робити взаємне підсилення. Адже в Україні сьогодні значні проблеми з ланцюжками постачання, навіть з тією ж виробничою сировиною. А є більш активні бізнеси, які вже знайшли, де все це брати. Є ті, хто не відновлює бізнес, бо, наприклад, не має сировини. І ми розробляємо зараз чат-бот для такого собі «метчингу» цих підприємців, який дозволить їм знаходитися і стимулювати роботу одне одному.

ЧЕРЕЗ ОБМЕЖЕНІСТЬ РЕСУРСІВ НЕОБХІДНО РОЗСТАВЛЯТИ ПРІОРИТЕТИ 

– А чи кожна людина може отримати допомогу, залишивши заявку, чи все ж таки ви потім вибираєте тих, кому ця допомога буде більш потрібна ? 

– На жаль, ми не можемо допомогти кожній людині. І це мій найбільший біль. Ідеологічно вважаю, що зараз кожен українець постраждав від війни. І треба допомагати всім. Але, зважаючи на те, що у нас обмежені ресурси, мусимо розставляти пріоритет, у кого нагальніша потреба, критичніша ситуація. Прикро, що сьогодні ми не можемо осягнути всі запити, оскільки самі шукаємо ресурси, не маємо системної державної підтримки. Але ми не ставимо жорстких критеріїв. Немає такого, що ми допомагаємо тільки соціально незахищеним. Ми допомагаємо тим, хто постраждав.

З яких регіонів надходить найбільше заявок?

– Харків, Дніпро, Донецька область, Запоріжжя, Одеса. Це найбільш критичні регіони, з яких ми отримуємо просто колосальну кількість запитів щодня. 

А за якою допомогою найбільше звертаються? 

– Ми розробили систему аналітики, яка дозволяє бачити потреби в розрізі кожного регіону та їхню динаміку. У першу чергу, це продукти харчування. Далі засоби гігієни, медицина, одяг. Також на сайті з’явилася опція з додатковими послугами. І ми подивимось, яка буде динаміка звернень на інші послуги. Але точно можу сказати, що навіть потреба на юридичні консультації у нас була дуже пасивна ще місяць тому. А зараз маємо по 50 звернень на день. Люди просять допомогти з оформленням документів для різних юридичних статусів. Дуже багато про втрату близьких людей… 

– Люди можуть отримати допомогу в кожній області? 

– Ми працюємо у 18 областях. Згодом дещо змінюватимемо перелік регіональних осередків. Майже у кожному обласному центрі на базі молодіжного центру є хаб, який працює як логістичне з’єднання та гуманітарний центр. Сюди можна звернутися та замовити, наприклад, той же продуктовий набір. Або сюди може прийти волонтер, забрати цей пакунок і віднести людині.

– В якому місті вам зараз найскладніше працювати? 

– Ми через систему бачимо, де відбуваються загострення. Найскладніше в Харкові, Дніпрі, Миколаєві. Дуже важко на Донеччині. Волонтери зараз фізично знаходяться в Дніпрі. І вже звідти, під обстрілами, передають продукти в свої містечка. В Запоріжжі теж нелегко. Там постійно якісь провокації.

ОСНОВНА ЦІННІСТЬ «СПІВДІЇ» – ЛЮДИНОЦЕНТРИЧНІСТЬ

– Як люди дізнаються про вас? 

– Дізнаються одне від одного. Також ми є на всіх державних порталах і гарячих лініях. 

Основна цінність «СпівДії» – людиноцентричність. Ніхто з нас не повинен почувати провину, що сьогодні перебуває в умовах, коли потребує підтримки інших. Я часто наводжу приклад вчительки, яка соромилась попросити про допомогу. У неї маленька дитина. Їй дуже потрібні були підгузки, дитяче харчування та їжа загалом. Для мене це показова історія, яка наштовхнула на головне завдання «СпівДії»: ми маємо зробити так, аби будь-яка людина, яка звертається до нас, не відчувала себе «неспроможною»,  «негідною», залежною. Навпаки. «Я сьогодні потребую допомоги. Я дякую, що мене не залишили наодинці з моєю проблемою. І я готовий через місяць, два, тоді, коли у мене буде така можливість, також допомагати». Ось на чому стоїть «СпівДія». 

– Яка доля очікує платформу після війни, чи зможе вона існувати і в майбутньому? 

– Із гуманітарним блоком ми не бачимо майбутнього. Я взагалі вважаю, що це більше акція на виклик. Але сама «СпівДія», як співдія українців, точно буде існувати, бо є потреба в розвитку та відбудові. Нам потрібно буде відновлювати Україну… Всі ці послуги на базі молодіжних центрів – все продовжуватиме працювати. І «СпівДія» буде концептуально функціонувати в контексті платформи взаємодії між людьми. Це культура, це як спосіб підвищення корисності, щоб кожен міг бути дотичним. Ми всі прагнемо бути корисними, робити добрі речі. «СпівДія» – можливості, щоб все це втілювати. 

Вікторія Шевченко 

СпівДія — волонтерська P2P-платформа, яка з'єднує потреби країни з можливостями допомоги та ініційована Офісом Президента України. Тут отримують змогу надати допомогу прозоро, верифіковано та саме там, де це вкрай необхідно. Приєднатися до підтримки українців, які потребують, можна на сайт СпівДії в розділі «Хочу допомогти».  СпівДія в соціальних мережах – Facebook та Instagram.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-