Українське кіно: 2 мільйони проданих квитків та перші великі прибутки

Українське кіно: 2 мільйони проданих квитків та перші великі прибутки

Аналітика
Укрінформ
Уже чотири українських фільми за рік окупилися в прокаті. Масштаби хоч і далеко не голлівудські, але для нас досить обнадійливі

Минулий рік видався для українського кінематографа неабияким плідним. Практично щомісяця у кінотеатрах можна було побачити новий вітчизняний фільм, а всього за 2018 рік наші кіношники запропонували глядачам 35 стрічок. Ще кілька років тому, приміром, у не такому далекому 2011-му, це було важко уявити — тоді в кінотеатрах для широкого загалу не було показано жодного українського фільму. І тільки в межах Київського кінофестивалю “Молодість” презентувався усього один український фільм “Гамер” — до речі, дебютний фільм Олега Сенцова. У 2006-2010 роках ситуація на нашому кіноринку була не набагато кращою — тоді виходило всього по два-три вітчизняних фільми. Тож зараз можна сказати, ситуація вдесятеро краща, і українське кіно, яке роками було придушене, зокрема російським продуктом, впевнено піднімається. (Нехай спочатку кількісно, але за кількістю завжди приходить якість). Аби це показати наочно, Укрінформ вивчав досягнення українського кінематографу за минулий рік.

Два роки поспіль на підтримку кіно уряд виділяє рекордні 1 млрд грн

За інформацією сайту “Бюро української кіножурналістики", у 2018 році на українські фільми у вітчизняному кінопрокаті було продано понад 2 мільйони квитків. Для порівняння, це на півмільйона квитків більше, ніж за 2017-й, тобто аж на чверть. І це при тому, що кінопрокат в цілому переживає складні часи, адже всі фільми — доступні в онлайні, а плазма на стіні як мінікінотеатр у квартирі — вже давно не розкіш. Але все ж особливу атмосферу кінотеатру не заміниш, і добре, що по цю атмосферу тепер стали ходити і на українські фільми.

Такий розвиток не був би можливим без державної фінансової підтримки вітчизняного кінематографа, яка стала істотнішою в останні роки. У 2017 році на підтримку кіно було виділено півмільярда гривень, а точніше 488,6 млн грн. А вже на 2018 рік на розвиток вітчизняного кіновиробництва було виділено вдвічі більше — 1 мільярд гривень. Ці кошти майже порівну поділили між собою Держкіно (за програмою держпідтримки) та Мінкультури (держзамовлення на фільми патріотичного спрямування). Стільки ж коштів закладено у бюджеті на 2019 рік. Для порівняння, у 2014 році вітчизняні кінематографісти могли про такі суми лише мріяти — тоді йшлося про всього 25 млн гривень державного фінансування галузі.

Водночас наприкінці 2017-го Президент підписав законопроекти, згідно з якими український кінематограф на 5 років звільнили від сплати ПДВ та дозволили імпортувати обладнання без сплати мита. А з 2019 року в Україні має запрацювати ще й норма, яка сприятиме залученню іноземних кіновиробників: вони зможуть повернути до 17% витрат на кіно, здійснених на території України.

Масовому глядачу подавай комедій! Аж чотири у 2018-му вже окупилися

А тепер власне, про успіхи самих фільмів. Попри неоднозначні відгуки кінокритиків (штамповані жарти, перевантаженість рекламою тощо) найпопулярнішим українським фільмом за підсумками проданих квитків у 2018 році стала комедія Влада Дикого «Скажене весілля» (656 тис.). Її бюджет склав 11 мільйонів, водночас як касові збори — 55 мільйонів гривень!

Другою за популярністю серед глядачів стала анімаційна стрічка «Викрадена принцеса: Руслан і Людмила» Олега Маламужа, на яку припала чверть квитків (493 тис.). Щоправда, окупитися мультфільм при цьому не зміг, бо хоч і зібрав доволі значну суму в прокаті - 36 мільйонів гривень, але бюджет, який становив 95 мільйонів гривень, не покрив.

Але окупитися вдалося двом іншим фільмам, які продали по 14% квитків із загальних 2-х мільйонів (і, до речі, були зняті без державної підтримки) комедії “Свінгери” Андрейса Екіса (277 тис.) і “DZIDZIO Перший раз” Михайла Хоми і Тараса Дроня (271 тис.). Обидва фільми заробили по 22 мільйони у прокаті, при цьому бюджет “Свінгерів” склав майже 3 мільйони гривень, а комедії “DZIDZIO Перший раз” - 19 мільйонів гривень (такі дані принаймні наводять два джерела - delo.ua та theБабель). Тобто у підсумку самоокупними за минулий рік стали аж три українських фільми, і всі три — комедійні. (У 2017-му окупилися дві комедії - “Інфоголік” та "DZIDZIO. Контрабас”). Наприкінці року вийшла в прокат іще одна комедія, знята “Студією квартал 95”, під назвою “Я, ти, він, вона”, що демонструвалася в кіно до середини січня 2019-го і побила рекорд касових зборів, зібравши близько 70 мільйонів гривень. Тобто іще одна комедія окупилася у прокаті (її кошторис скалав 36,9 міл грн).Тож можна зробити висновок: поки що масовий глядач іде на українські фільми, щоб розважитися, забути про буденні турботи і отримати порцію гумору.

А от іти масово в кінотеатри на більш серйозні фільми, як приміром, «Таємний щоденник Симона Петлюри» Олеся Янчука, «Дике поле» Ярослава Лодигіна і «Донбас» Сергія Лозниці українські глядачі не поспішали. На ці фільми припало 1–2% проданих квитків із 2-х мільйонів.

Утім, серйозні українські фільми були високо оцінені на міжнародних кінофестивалях. Приміром фільм “Донбас” отримав приз журі на Каннському кінофестивалі у програмі “Особливий погляд”, документальний фільм “Міф” Леоніда Кантера та Івана Яснія про оперного співака Василя Сліпака на фестивалі Figueira Film Art Festivalу у Португалії отримав першу премію серед документальних стрічок. А вже цього року на Міжнародному кінофестивалі у Лондоні за перемогу одразу у трьох номінаціях змагатиметься фільм режисера Зази Буадзе “Позивний «Бандерас” – як “Найкращий фільм іноземною мовою”, “Найкраща операторська робота у стрічці іноземною мовою” та “Найкращий виконавець головної ролі у стрічці іноземною мовою”. Побажаємо усій нашій кінокоманді успіху і будемо чекати на нові українські фільми, яких у 2019 році обіцяють не менше, ніж торік.

Юлія Горбань, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-