Як ринок притлумив «апетити» вітчизняного авіамонополіста

Як ринок притлумив «апетити» вітчизняного авіамонополіста

Аналітика
Укрінформ
Дедалі активніша присутність на українському ринку лоукост-авіакомпаній вплинула і впливає на вартість перевезень

Вітчизняна авіакомпанія SkyUp почала продаж квитків на свої перші бюджетні міжнародні рейси. З грудня лоукост-перевізник відкриває маршрути із Києва до Тбілісі, Софії, словацького Попрада та Барселони. За умови раннього бронювання, до Барселони, Тбілісі і Софії можна долетіти за 1508 гривень, до Попрада - за 987.

Раніше SkyUp виконував тільки чартерні рейси (із цьогорічного травня). А влітку разом з іще одним перевізником – Bravo Airways – добряче потріпав нерви українським туристам, періодично скасовуючи чартери до Єгипту, Туреччини та інших курортів. Після «останнього китайського» попередження компанія повідомила про плани збільшити авіапарк до чотирьох лайнерів. Поки що в розпорядженні перевізника два відносно нових Boeing 737-800 2013 року випуску, які раніше експлуатувалися компанією Malaysia Airlines.

Нещодавно SkyUP отримав сертифікат Європейського агентства з безпеки в авіації EASA. Цей документ надає право літати до 28 країн Європи, які входять в EASA, а також до чотирьох держав-членів Європейської асоціації вільної торгівлі: Швейцарії, Норвегії, Ісландії та Ліхтенштейну.  Також SkyUP подав до Державіаслужби заявки для дозволу на польоти із Києва до Абу-Дабі, Софії і Харкова.

Тим часом про розширення присутності в Україні повідомила італійська бюджетна авіакомпанія Ernest Airlines. З березня 2019-ого вона відкриває рейси із Києва до Генуї, а також - із Харкова до Рима й Мілана. Поки що Ernest виконує 15 рейсів на тиждень до Італії (Рим, Мілан (Бергамо), Мілан (Мальпенса), Неаполь, Болонья) із Києва. Польоти з міжнародного аеропорту "Київ" ім. Сікорського (Жуляни) італійський авіаперевізник розпочав із грудня минулого року.

Загалом на українському ринку вже працюють до десятка лоукост-компаній, в тому числі, найбільші в Європі «бюджетні» авіаперевізники Ryanair і Wizz Air. Причому, на багатьох напрямках вони конкурують не лише між собою, а й із «класичними» авіакомпаніями, зокрема, із донедавна монополістом у сфері міжнародних перевезень з України – компанією МАУ. А така конкуренція – один із факторів, що суттєво впливає на зниження вартості пасажирських авіаперевезень на українському ринку…

Ціни знижуються… повільно, але постійно

За словами авіаційного експерта, члена Громадської ради при Державіаслужбі Богдана Долінце, достеменно з’ясувати, як змінилась останнім часом вартість пасажирських перевезень за конкретними напрямками, доволі складно. Адже відсутня методологія таких обрахунків. Інформації ж, яка б дозволила зробити це самостійно, у відкритому доступі небагато – зазвичай, це є комерційною таємницею. Проте, дані з відкритих джерел, зокрема, публічні звіти авіакомпаній, засвідчують загальну тенденцію до зниження вартості пасажирських авіаперевезень. Що в умовах посилення конкуренції цілком зрозуміло:

Богдан Долінце
Богдан Долінце

«Приміром, відомо, що середня вартість квитків одного з європейських лоукост-лідерів – компанії Ryanair, яка віднедавна працює і в Україні, - щороку знижується на кілька доларів. У 2017-ому, скажімо, вона складала 40-41 долар, цього року - 39-39,5», - каже авіаційний експерт. І пояснює, що, плануючи свою роботу, лоукостери зазвичай орієнтуються на туристичні та міграційні потоки. При цьому деякі напрямки особливо привабливі для «бюджетних» авіакомпаній. В Україні це – туристичні Туреччина і Єгипет, а також Польща, Італія, де велика кількість українських заробітчан, і «цікава» для малого й середнього бізнесу Німеччина. Тож саме на таких напрямках - за умови присутності двох та більше перевізників - вартість квитків постійно знижується.

«При цьому за «точку відліку» треба брати не розрекламовані лоукостерами промо-ціни раннього бронювання (від 10 до 30 євро), а середню вартість квитка на кожному рейсі. За нинішніх обставин вона має складати 40-50 євро, інакше рейс буде для перевізника збитковим», - каже Богдан Долінце і продовжує:

«Якщо говорити про вітчизняний авіаринок, то вплив лоукостерів цього року найбільше позначився у сфері чартерних перевезень та перевезень до країн з великою кількістю українських мігрантів – насамперед, Польщі. Для того, щоб боротися за переваги на ринку, компанії активно збільшували частку промо-тарифів. І на це змушені були реагувати не лише «прямі» конкуренти, а й класичні перевізники, які дедалі частіше пропонують пасажирам власні лоукост-програми. Саме конкуренцією можна пояснити появу в «меню» багатьох перевізників безбагажних тарифів, виокремлення із ціни квитка вартості додаткових послуг, аби кожен пасажир отримував їх лише за бажанням, але вже за вищою вартістю», - розповів експерт.

Конкуруючи на ринку за апріорі небагатого українського пасажира, доволі низькі ціни у рамках різноманітних акцій і на етапах раннього бронювання пропонує, приміром, «класична» латвійська компанія аirBaltic (виконує рейси із Києва, Одеси, Дніпра, Харкова і Львова), яка часто «балує» клієнтів акційними пропозиціями. Грецький авіаперевізник AegeanAir також проводить акції, натрапивши на які, пасажири мають можливість дістатися Афін менш ніж за 30 євро. Причому, на відміну від «класичних» лоукостерів, вартість харчування та перевезення багажу входить у ціну квитка. Ізраїльський перевізник UP пропонує із Києва долетіти до Тель-Авіва, Берліна, Будапешта, Ларнаки і Праги. Зокрема, за програмою «туристичного класу», аналога лоукост-тарифів, який передбачає додаткову плату за провезення багажу і харчування на борту. Замовляючи квитки за 10 місяців до рейсу, можна заощадити майже втричі. Приміром, злітати до Тель-Авіва за 80 євро. (Докладніше – в матеріалі «Укрінформу» «Лоукост-авіаперевізники в Україні: усе про ціни, напрямки, умови та правила»)

Не виняток і найбільша вітчизняна авіакомпанія Міжнародні авіалінії України, до якої у нас так багато було претензій. Аби не програти у конкурентній боротьбі, перевізник не лише знизив вартість квитків на більшість рейсів, а й із травня минулого року започаткував власну систему лоукост-тарифів. Акційні пропозиції діють в аеропортах Києва, Харкова, Львова, Одеси і Запоріжжя. Також є рейси із Вінниці та Дніпра. Найоптимальніший варіант - купувати квиток за 10 та більше місяців. Пізніше – ціна зростає мінімум удвічі. Періодично МАУ проводить акції, продаючи квитки за лоукост-цінами до багатьох європейських міст вартістю від 48 євро в обидва боки. Серед напрямків, зокрема, Будапешт, Рига, Гельсінкі, Амстердам, Брюссель, Мадрид. Така ж вартість акційних квитків до Тель-Авіва, Єревана і Тбілісі.

Загалом, починаючи з 2015 року, коли конкуренція на українському авіаринку посилилася, МАУ постійно знижує свій тариф для польотів за усіма напрямками. «Проте, тариф – це лише частина ціни квитка, без врахування вартості авіапалива, частка якого може сягати половини собівартості перельоту. Тож на деяких напрямках ціни на квитки навіть дещо зросли», - каже Богдан Долінце.

За його словами, стосується це, насамперед, напрямків, які «нецікаві» лоукостерам, а також так званих «високозарегульованих» маршрутів. Йдеться про частину ринків, на яких впроваджуються обмеження за кількістю рейсів і числом авіаперевізників, які можуть їх виконувати. Мова, зокрема, про країни Азії. Для того, аби туди могли літати українські авіакомпанії, потрібно укладати двосторонні угоди, що чітко визначатимуть параметри перельотів та їх учасників.

«Подібні обмеження є і за європейськими напрямками, - каже авіаексперт Богдан Долінце, - Наприклад, літати із Києва до Парижа мають право лише кілька компаній, що виконують чітко регламентовану кількість рейсів. Також існують обмеження на польоти між Києвом і Стамбулом. У майбутньому такі обмеження для польотів до країн Євросоюзу будуть зняті після підписання Угоди про відкритий авіаційний простір. З іншими країнами варто якомога активніше підписувати двосторонні угоди у сфері авіаруху»…

Замість висновків

Як би там не було, а український авіаринок поступово набирає конкурентних обрисів. За даними Міністерства інфраструктури, протягом минулого року пасажирські перевезення здійснювали 18 вітчизняних авіакомпаній. 10 із них виконували міжнародні рейси. Завдяки цьому українці могли відвідати 43 країни. Також на нашому ринку присутні 29 іноземних авіаперевізників. Серед вітчизняних компаній левову частку перевезень усе ще забезпечує МАУ. Але поступово до неї «підтягуються» компанії «Роза вітрів», «Азур Ейр Україна», «Атласджет Україна» та «Браво».

А ось конкуренція між українськими летовищами доволі млява. 98 відсотків загальних пасажиропотоків та пошто-вантажопотоків сконцентровані в 7 провідних аеропортах: «Бориспіль», «Київ (Жуляни)», «Одеса», «Львів», «Харків», «Дніпропетровськ» і «Запоріжжя». При цьому частка головного аеропорту країни - «Бориспіль» - в загальному обсязі пасажирських перевезень сягає 64%. Хоча, як констатують в Мінінфраструктури, ситуація поступово змінюється. Упевнено збільшують свою частку аеропорти «Київ (Жуляни)», «Львів» і «Харків».

Владислав Обух. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-