Актуальне запитання: Наскільки небезпечним є ескалатор?

Актуальне запитання: Наскільки небезпечним є ескалатор?

Аналітика
1634
Ukrinform
На тлі “свіжого” інциденту з російськими футбольними фанами у Римі, ми говорили з речницею Київського метро Наталкою Макогон про безпеку ескалаторів

Ескалатор, мабуть, одне з найнебезпечніших місць в метрополітені, що належить до об’єктів підвищеної небезпеки. Було чимало випадків, коли у пасажирів застрявала між шестернями східців одяг або взуття. І добре ще, якщо вдавалося відбутися лишень порваними штанями або зламаним каблуком. Утім, інколи люди отримують дійсно серйозні травми, приміром, як ото при обваленні ескалатора на станції метро Repubblica в центрі Риму.

Аварія сталася 23 жовтня в годину “пік”. Підйомник набрав великої швидкості, а потім різко зупинився, передають слова очевидців російські ЗМІ: “Щоб не впасти, люди стрибали в центральну частину ескалатора, інші, щоб сповільнити падіння, чіплялися за поручні”. Це перша версія. Друга — італійська газета La Repubblica цитуючи слова мера Риму Вірджинії Раджі пише, що російські фанати самі спровокували інцидент: “Вони нібито стрибали на ескалаторі і танцювали”. Про інцидент висловився й міністр внутрішніх справ Італії і заступник прем'єр-міністра Італії Маттео Сальвіні: “Це були десятки п’яниць, котрі влаштували безлад. Це псевдовболівальники російської команди. Ескалатор зламався, тому що люди стрибали на ньому”, - цитує Сальвіні газета Il Messaggero. Наразі прокуратура Риму почала розслідування. Свою перевірку проводить і міська служба транспорту. Тобто, обидві згадані нами версії — не офіційні, поки що.

Загалом у результаті обвалення ескалатора госпіталізовані з травмами близько 30 осіб, в тому числі 15 вболівальників московського футбольного клубу ЦСКА та 4 українців, повідомляє “Ехо Москви” з посиланням на посольство Росії в Італії. Згодом з’явилася інформація від української консульської служби МЗС України: “Постраждалі в метро у Римі громадяни України госпіталізовані в одну з місцевих клінік. Отримані травми не становлять загрози життю потерпілих українців”. Посол України в Італії Євген Перелигін розповів, що українці спеціально приїхали до країни підтримати московську команду. “Виявляється, що і в Україні ще є фанати московського клубу, які супроводжують ЦСКА у Лізі чемпіонів”, – цитує його слова “Європейська правда”.

Як це буває завше після гучних подій, інцидент з римським метро став інформаційним приводом, аби поговорити про те, наскільки ескалатори безпечні, узагалі, а зокрема, наші, київські, якими щодня користується до 1,5 мільйона пасажирів метро і відвідувачів різних ТРЦ. Про це та інше журналіст Укрінформу запитав у речниці столичної підземки Наталки Макогон.

Не порушуйте правил: ескалатор — це транспортний пристрій підвищеної небезпеки

Перш за все питаємо в пані Наталії Макогон про інцидент в Римі: що вона про це думає, яку з двох згаданих нами версій вважає правдоподібнішою...

Речниця столичної підземки Наталка Макогон
Речниця столичної підземки Наталка Макогон

Макогон: “Не люблю будувати версії, але ж ви, мабуть, бачили, яка напередодні трапилася аварія на бульварі Лесі Українки. Здавалося б, усе нормально, аж раптом — близько 30-ти розбитих автівок. Що там насправді трапилося, чи причина у несправності гальм в цього автокрана — не відомо. Так само й у римському метрополітені. Техніка є техніка. Утім те, що я можу сказати напевно — це 90%, а той навіть більше інцидентів з ескалаторами відбуваються саме через порушення правил користування. Відповідно, версія італійських ЗМІ щодо недбалості пасажирів — правдоподібніша. Уявіть собі, коли на кожній сходинці стоїть по дві людини, та ще й одномоментно підстрибують. Такого навантаження полотно ескалатора банально може не витримати. Адже витримує навантаження статичне, тобто, коли пасажир просто стоїть. Візьмемо нехай 20 чоловік, у середньому по 70 кілограм, і помножимо. Вийшло майже 1,5 тисячі кілограм. Якщо раптово ця маса стрибне, то цілком ймовірно, що полотно може не витримати, бо розраховане не на динамічне навантаження, а на статичне.

Тепер щодо нашого, київського метрополітену. Найчастіше позапланові зупинки ескалаторів відбуваються через порушення пасажирами правил користування: не трималися за поручень, посадили дитину на східці, яка, чи під поручень, чи за сходинку суне свого пальчика... Був кілька років тому іще такий випадок на метро Шулявська, коли свідомо чи несвідомо у пасажира вилетіли столові ножі, які заклинили ескалатор, і відповідно люди, котрі не трималися за поручень могли впасти. Тому хочеться вкотре нагадати, щоб пасажири дотримувалися, хоча б таких елементарних правил, як стати праворуч, взятися за поручень і бути уважними на ескалаторі”.

А як з безпекою наших ескалаторів, столичного метрополітену, тобто? - питаємо в речниці.

Макогон: “Перевірки відбуваються у нас постійно. Тобто, кожна зміна перевіряється перед запуском станції. Є ремонти, котрі розподіляються на категорії. Найскладніші з них — це капітальні ремонти, коли ескалатор повністю розбирається, вивозиться на завод, перебирається кожна запчастина, якщо вони зношені - докуповуються і монтуються нові. Потім - знову збирається і запускається в роботу. Такі ремонти проводяться приблизно один раз на вісім років. Тобто, якщо в нашому метрополітені 122 ескалатора, то щороку капітальний ремонт проходять близько 8-10 з них. Наприклад, зараз розпочато ремонт ескалаторів на Арсенальній. Також цього року ми ремонтували Хрещатик. Ще раніше — Кловську, Лісову... План ремонту в нас детально розписаний. Є прокат ескалаторів, так само, як в автомобілів: коли наїздили певну кількість кілометрів - повинні поїхати на СТО, перевірити всі вузли в машині. У нашому випадку нормативи зобов’язують повністю розібрати, перевірити, замінити, все що потрібно ”.

Ми нагадали про те, що в Києві також, і досить часто, проходять футбольні матчі, приїжджають тисячі фанатів, зокрема, як цьогоріч — під час фінального матчу Ліги чемпіонів... То як з цим “фанатським військом” справилися наші ескалатори?

Макогон: “Не знаю, як це все організовано безпосередньо в Римі, але в нас, в Києві, якщо йдуть футбольні матчі, то центральна станція в основні пікові години закривається на вхід і вихід, і пасажиропотік розподіляється на інші станції: на Льва Толстого, на Палац Спорту, на Палац Україна і так далі. Все це здійснюється для того, щоби поступово входили люди, поступово навантажували техніку. Тому що, дійсно, коли одразу всіх в одну точку запустити, то не тільки з ескалатором можуть виникнути проблеми, а попросту станеться давка. Але для кращого розуміння того, що відбувається в цей момент — гляньте ролики на Ютубі, як поводяться фани у метрополітені Лондона: п’яні люди намагаються проїхатися балюстрадою, і все це закінчується жахливими травмами. Тобто, людський фактор ніхто не відміняє. І якщо в людей є свідоме бажання ламати майно, робити проблеми собі та іншим пасажирам метрополітену, то стовідсотково цього ніколи і ніхто не проконтролює. Але в київському метрополітені подібні випадки ще не спостерігалися. Наскільки це правильно прозвучить, не знаю, але наші фанати, вони адекватні. Приміром, коли проходили міжнародні матчі, та ж Ліга Чемпіонів, то жодного прецеденту з пошкодженням майна не було”.

Інцидент з ескалатором в римському метро не єдиний, і не безпрецедентний

Трохи “погугливши”, натрапили на кілька схожих випадків, де поломка ескалатора не просто призвела до фізичних травмувань пасажирів, але й до смертельних випадків. Один з таких 36 років тому — 17 лютого 1982 році — стався в московському метро на станції “Авіамоторна”. Ескалатор, який працював на спуск, став рухатися вниз майже в 2,5 рази швидше, ніж повинен. Причиною цього стала поломка. Ні робочі, ні аварійні гальма не змогли зупинити сходове полотно, і воно стало під вагою пасажирів все швидше і швидше рухатися вниз. Близько ста осіб не змогли втриматися на ногах. За кілька секунд практично всі, хто стояв на рухомих східцях впали вниз, в район виходу з ескалатора. Зупинити “оскаженілий” механізм вдалося лише майже через 2 хвилини. Жертвами катастрофи стали 8 осіб, ще 30 отримали поранення. Тоді у ЗМІ не було жодних згадок про трагедію, за винятком крихітної замітки в газеті «Вечірня Москва»: "17 лютого 1982 на станції "Авіамоторна” Московського метрополітену сталася аварія ескалатора. Серед пасажирів є постраждалі. Причини аварії розслідуються”. Всі загиблі були задавлені впавшими на них людьми, але через відсутність офіційної інформації Москвою повзли чутки про те, як механізм ескалатора, немов величезна м'ясорубка, перемелював людей.

Без людських жертв, на щастя, обійшлося у 2005 році в Баку (Азербайджан) на станції “Баксовет” бакинського метрополітену, де постраждали до двох десятків людей, деякі з них отримали серйозні травми. Очевидці інциденту розповідали, що в якийсь момент він різко прискорив хід, а потім раптово зупинився. У результаті в нижній частині рухомих східців утворився провал, в який потрапили пасажири. 

Ну і, власне, зовсім “свіже”. У 2017 році в Гонконгу через несправність ескалатора в одному з торгових центрів міста десятки людей отримали поранення. Як тоді писало BBC, ескалатор, який прямував угору, раптово змінив свою швидкість і напрямок, внаслідок чого пасажири, втрачаючи рівновагу, скочувалися вниз. У результаті інциденту, щонайменше 19 людей отримали поранення.

Очевидно, схожих до наведених вище прикладів в Інтернеті можна “відкопати” чимало. Утім, більшість з них об’єднує одна деталь — раптова зупинка ескалатора (умисна/неумисна — не так важливо), в результаті якої пасажири втрачали рівновагу й скочувалися донизу. Чи уникнули б вони травмування елементарно тримаючись за поручень? Постфактум що-небудь аналізувати важко, утім, напевно, розбитих ліктів і колін було б менше.

Мирослав Ліскович. Київ

P.S. На завершення нашої розмови Наталія Макогон наголосила: ескалатор насправді безпечний засіб пересування, але при умові, що пасажири дотримуватимуться правил користування. Власне, про ці правила пасажирам щоразу нагадує приємний жіночий голос, котрий звучить під час підйому/спуску ескалатором. Нагадуємо і ми:

Перебуваючи на ескалаторі, необхідно:

- стояти праворуч, обличчям у напрямку руху;

- по можливості на спуск необхідно проходити з лівого боку, тримаючись за поручень;

- не затримуватись при сходженні з ескалатора;

- тримати малолітніх дітей за руку або на руках і слідкувати за тим, щоб вони не притулялись до нерухомих частин ескалатора;

- заздалегіть підіймати багаж та поли довгого одягу перед виходом з ескалатора та перед входом на нього;

- бути уважними при проході гребінки на виході з ескалатора.

Категорично забороняється:

- ставити речі на поручні ескалатора;

- доторкатися до нерухомих частин балюстради;

- заступати за жовту обмежувальну лінію, нанесену на східці;

- перевозити багаж на візках та дітей у колясках;

- бігти по ескалатору;

- заважати проходу пасажирів по лівій стороні ескалатора на спуск та затримуватися при виході з ескалатора;

- псувати обладнання ескалатора;

- відволікати чергового біля ескалатора;

- користуватися кнопками або ручками "Стоп" (миттєвої зупинки ескалатора) без екстреної потреби;

- перебувати на ескалаторі у нетверезому стані;

- кидати на балюстраду будь-які предмети.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-