“Права за 10 днів” законним шляхом отримати неможливо. І ось чому...

“Права за 10 днів” законним шляхом отримати неможливо. І ось чому...

5396
Ukrinform
Шахрайські схеми продажу-купівлі водійських прав, що виникли бозна-коли, досі в Україні живуть і процвітають

Оголошення у вагонах метрополітену є одним з найефективніших видів реклами, адже сотні тисяч людей щоденно користуються “підземкою”. Вони бувають законними, рекламодавець платить офіційно, і “лівими” – клаптики паперу невідомо ким наклеєні, наприклад, над дверима вагону. З останніх можна дізнатись дуже багато цікавого не лише про товари і послуги. Наприклад, як отримати водійське посвідчення за 10 днів. Саме таку рекламу можна бачити наприкінці квітня у вагонах поїздів підземки. Дивіться фото – це колега сфотографував на «червоній», Святошинсько-Броварській лінії.

Тож Укрінформу стало цікаво, яким чином за 10 днів можна: 1) пройти теоретичний курс в автошколі, 2) “від’їздити” 20 практичних занять з інструктором, 3) відстояти в черзі в сервісний центр, 4) скласти теоретичний і практичний іспит, 5) дочекатись виготовлення пластикового водійського посвідчення (а це, між іншим, тижні зо 2). І увесь цей “олл інклюзів”, як виявилось, коштує лише 3 000 гривень! Тобто, дешевше, ніж у київських автошколах, де середня ціна такого комплексу послуг – близько 7 000 гривень. Та ще й час треба витрачати і, взагалі, – вчитися! А тут – раз – і на тобі права! Приваблива пропозиція, погодьтесь...

Вони скажуть, що їхня діяльність – цілком законна. Але це не так

Кореспондент Укрінформу вирішив зателефонувати за номерами в рекламі – розпитати про що це і як. Бере слухавку молодик, представитись відмовився. І ось як він пояснює послугу (логіка, або ж повна її відсутність – на совісті джерела):

“Права ми видаємо європейського зразка, тому навчальної програми ніякої і немає (щось причинно-наслідковий зв’язок не простежується. – Авт). Саме європейський документ дозволяє закон робити за 10 днів. (Що це словосполучення означає – не знаю, чесно. Перепитати не вийшло. – Авт.) Коштує це 3000 грн, оплата – вже під час передачі документів. Ви надсилаєте на цей номер телефону копію паспорта та дві фотокартки 3х4 матові (як це «матові»? по Інтернету?! – Авт.), а за 10 днів отримуєте права. Для того, щоб отримати українське водійське посвідчення, треба чекати два місяці і надавати більше документів. Відповідно, і ціна відрізнятиметься. Усе це – легально, але довіряти чи ні – ваша особиста справа. Детальну інформацію можемо вислати вам на електронну пошту».

Інформації про компанію ми так і не отримали. Втім, розмова нас дещо насторожила. По-перше, відомо, що українські водійські посвідчення (у вигляді пластикових карток) і є посвідченнями європейського зразка, тому не зрозуміло, про які документи “європейського зразка” йдеться. По-друге, дещо незрозуміла ця “ оплата на місці”, адже у «фірми» немає гарантій, що замовник за правами прийде, а тільки виготовлення пластикового посвідчення офіційно коштує близько 220 гривень. У них що, своя «фабричка» з випуску цього пластику? По-третє, чому ж треба надавати лише копію паспорта, якщо її також легко підробити? І насамкінець, ані українським, ані законодавством країн Європи не передбачена видача водійських посвідчень без відповідного навчання та здачі іспиту. І судячи з цього можемо зробити висновок, що ми маємо справу з шахраями. Або з бандитами. Або з шахраями-бандитами водночас.

В постанові уряду “Про порядок видачі посвідчення водія” чітко вказано, що монополію на видачу водійських посвідчень в Україні мають лише сервісні центри МВС, що з’явились на місці старих МРЕВ (Міжрайонне реєстраційно-екзаменаційне відділення ДАІ). Відтак, будь-яка інша організація чи особа не має право видавати водійське посвідчення. А поготів, без складання іспитів.

Навіть «нахімічені» права також не можливо виготовити менш як за два місяці. Адже автошколи мають звітувати в сервісні центри, як тільки в них набирається група. Лише за два місяці людина, що вступила в автошколу, має право складати іспит в структурах МВС. Якщо права обіцяють раніше, то це сигналізує про відверту підробку, це означає, що номера цього «документу» не буде в єдиній електронній базі, тому при серйозній ДТП ймовірність “погоріти” на підробці документів – 100%.

Тобто, виготовлення водійських посвідчень, деінде, окрім сервісних центрів МВС, або ж видача прав не за процедурою, є кримінальним злочином. І реагувати на це мають а) поліція, б) метрополітен. Але ми маємо те, що маємо: «лівої» реклами, яка часто пропонує товари і послуги, які є поза законом, неміряно і щось не пригадується жодного випадку, коли хто-небудь поніс за це відповідальність. Між тим, «автомобільний» юрист Богдан Глядик в коментарі Укрінформу пояснює, що “законодавство передбачає, що завданням поліції, зокрема, є 1) забезпечення публічного порядку і безпеки, 2) охорона інтересів суспільства і держави, 3) протидія злочинності. Тобто виявлення злочинів, пов’язаних з підробкою, або неналежною видачею водійських посвідчень, є прямим завданням поліції”.

Усі схеми неможливі без сприяння сервісних центрів МВС

Втім, попит на “купівлю” “липових” водійських посвідчень в Україні – є, і немаленький. На сайті olx, зокрема, на запит “допомога в отриманні прав” видає 14 варіантів. Найпоширеніша схема – домовитись з інструктором в автошколі. На практиці це називається “підстраховка”. Процедура отримання прав нічим не відрізняється від законної, окрім того, що результати іспиту жодної ролі не відіграють. Тобто людина проходить курс навчання, самостійно складає іспит – правила і водіння – в сервісному центрі і отримує водійське посвідчення за будь-якого результату.

Голова громадської організації “Громадський комітет транспортної безпеки” Юрій Папіровий в коментарі Укрінформу пояснює, що зараз в країні є три найпоширеніших схеми отримання прав, не складаючи іспит і не відвідуючи навчання – і їх існування неможливе без сприяння з боку сервісних центрів. Про першу з них – “підстраховку” – ми щойно розповіли. – Авт). “Є й інша схема – права людина отримує “на руки” одразу, без навчання. Мені невідомо, як сервісні центри це “проводять” – або просто дописують результати, або приводять на іспит іншу людину. Відеокамери, що фіксують осіб, які заходять та виходять з кімнат здачі іспитів, не допомагають, адже вмикаються-вимикаються вони в ручному режимі».

Є і третя схема – взагалі без залучення сервісного центру. “Групу шахраїв нещодавно викрило СБУ – вони просто підробляли документи, у них були усі офіційні бланки водійських прав. Єдина відмінність в тому, що номерів водійських посвідчень, виготовлених таким чином, не може бути в базі, тому тут “покупець” покладається лише на удачу – потрапиш у серйозне ДТП чи ні. Адже лише в цьому разі права будуть перевірятись”, - розказує експерт.

В ідеалі, поліція мала б без особливих проблем відрізнити справжні права від підробок. Патрульні наряди «озброєні» планшетом, за допомогою якого мають за базою перевіряти, чи видавалось сервісними центрами відповідне посвідчення. “Останнім часом є багато випадків, коли патрульний поліцейський виявляє підроблений документ при перевірці документів у водія. Фактично, Кримінальний кодекс передбачає відповідальність як за підроблення документу, так і за використання такого документу, про що йдеться в статті 358. Як приклад, щодо відповідальності за підроблення, вчора була інформація, що поліція виявила злочинну групу, яка підробляла дипломи. Загалом, рішень про притягнення до кримінальної відповідальності за підробку документів – досить багато”, – пояснює Богдан Глядик.

Ну, про дипломи «з базару» зрозуміло, а щодо фальшивих водійських прав як?

Якщо поліція спіймає водія з недійсним посвідченням – відповідатиме лише він сам

І все ж таки, як протидіяти шахрайським схемам, що плодяться, мов мікроби? По-перше, варто було б чітко розмежувати відповідальність за “формальну процедуру”, власне, видачу посвідчень – між автошколами та сервісними центрами. “На сьогодні автошколи навчають, а сервісний центр – екзаменує і допускає до керування. А відповідальності за видачу посвідчення не несуть ні перші, ні другі. Мовляв, сервісний центр свою роботу виконав – проекзаменував випускника школи і видав права залежно від результату іспиту. Автошкола, в свою чергу, провела навчання і відправила в сервісний центр на іспит. Начебто також не має стосунку до видачі посвідчень”, – пояснює експерт Укрінформу.

Проблему з купівлею-продажем водійських посвідчень треба вирішувати, адже від цього залежить наша з вами безпека на дорозі. Адже ніхто не може бути впевнений, що не стане завтра жертвою “липового” водія, який купив собі посвідчення. “Сервісні центри впровадили відеофіксацію іспитів, але зараз видно, що вона проблеми не вирішує – результати іспитів як “малювали”, так і “малюють”. Думаю, необхідно серед співробітників сервісних центрів ввести більш жорстку практику, щоб ліквідувати вкорінений корупційний механізм. Крім того, необхідно придумати якусь іншу, більш надійну ідентифікацію тих, хто складає іспит”, – переконаний Юрій Папіровий.

Втім, на послуги отримання водійських посвідчень незаконним шляхом є попит, який і породжує пропозицію – саме це стимулює появу все нових і нових шахрайських угруповань. Поліція, хай навіть буде виконувати свою роботу досконало, усе одно не зможе викорінити під нуль це явище. Наші з вами співгромадяни, які всюди хочуть «без черги - без довідки - без навчання», не дадуть цього зробити. Як примусити їх поважати, передусім, всіх нас.

Микола Романюк, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>