Український

Український "лоукостер" SkyUp Airlines: не національний — приватний

Аналітика
Укрінформ
Поява нової авіакомпанії на українському ринку неминуче породжує питання про конкуренцію, перш за все з МАУ. Укрінформ спробував це з'ясувати

В Україні з’явиться власний лоукостер. Про це стало відомо наприкінці минулого тижня після презентації нової авіакомпанії SkyUp Airlines. Минуло кілька днів, і в компанії вже встигли заявити про грандіозні плани: здійснення міжнародних чартерних перевезень до всіх відомих та популярних курортів, а також відкриття регулярних українських та міжнародних напрямків уже з квітня 2018 року. Це збурило хвилю дискусій, не лише серед експертів з питань авіації. За їхніми словами, SkyUp не зовсім лоукостер, а скоріше чартерний перевізник з лише невеликою часткою регулярних рейсів, для запуску яких авіакомпанія ще має отримати сертифікацію у Державіаслужбі.

...А тим часом у соцмережах активно обговорюють SkyUp як можливого конкурента МАУ. “Переліт в один бік з Києва до Одеси коштуватиме від 500 гривень, натомість Міжнародні авіалінії України пропонують заплатити за квиток втричі дорожче...”, - пишуть користувачі Фейсбуку.

Відтак Укрінформ спробував розібратися: що собою являє новий національний авіаперевізник та чи варто його вважати конкурентом МАУ?

Авіакомпанія SkyUp: що відомо та кому належить?

Називати SkyUp національним перевізником зараз абсурдно. Важливо розуміти, що це не державна компанія, а приватна. В єдиному державному реєстрі юридичних осіб зазначено, що ТОВ «Авіакомпанія “Скайап” зареєстроване в Києві ще в червні 2016 року. Кінцевим бенефіціаром SkyUp виступило ТОВ “ACS-Україна” Тетяни Альби та Юрія Альби, яким також належить український туроператор JoinUp! (Див. Фото 1). Статутний фонд перевізника — 1 млн грн. В авіакомпанії вже є офіційний сайт skyup.aero, на якому зазначено, що відкриття відбудеться вже незабаром (точної дати не вказано).

Співвласник компанії SkyUp Юрій Альба та міністр інфраструктури України Володимир Омелян
Співвласник компанії SkyUp Юрій Альба та міністр інфраструктури України Володимир Омелян

Гендиректором авіакомпанії став Євген Хайнацький, який раніше працював в компаніях Аеросвіт, Роза Вітрів і Air Onix. “За плечима Є.Хайнацького 19 років роботи в авіації на керівних посадах у передових компаніях. Великий досвід у створенні моделей маршрутів, організації комерційної роботи авіаперевізників та забезпеченні регулярних і чартерних рейсів”, - повідомила керівник прес-служби SkyUp Катерина Резніченко. Крім того, в компанії розповіли й про інших фахівців: головного пілота, заступника гендиректора з льотної експлуатації Сергія Мосюндзя та керівника департаменту пасажирської кабіни Вікторію Мозгун.

Резніченко: “...Сергій Мосюндзь має 24 роки досвіду пілотування, 15 з яких на позиції — командир літака. З 2003 року пілот-інструктор. В компанії SkyUp відповідає за організацію льотної служби. Щодо Вікторії Мозгун, то вона має 26 років досвіду на таких позиціях як бортпровідник та бортінструктор. З 2013 до 2017 року займається інструкторською роботою в авіаційних центрах України, готуючи членів екіпажу. В компанії відповідає за організацію та координацію роботи бортпровідників”.

Щодо, власне, пілотів повітряного судна, то вони, за словами речника, висококваліфіковані працівники з досвідом роботи на літаках типу Боїнг 737 не менше, ніж 5 років. “...Це переважно наші співвітчизники, які після зупинки декількох авіакомпаній України мусили шукати працевлаштування за кордоном. Сьогодні ж вони повертаються додому”, - додала вона.

Економіка компанії

Ми поцікавилися, який об'єм інвестицій передбачений для створення авіакомпанії. Адже, погодьтеся, для придбання чи лізингу чотирьох літаків сімейства Боїнг 737-800 NG, найму персоналу, а також інших витрат необхідна чимала сума, яка одразу не повернеться.

У SkyUp говорити про це відмовилися. “Об'єми інвестицій, як, звідки й яким чином вони були залучені, вам ніхто не скаже. Це питання пікантне та, на жаль, не розголошується”, - сказала Катерина Резніченко. - Щодо рентабельності... У перший рік 80% рейсів будуть чартерними. Це дасть компанії можливість виконувати рейси з позитивною рентабельністю. Однак існує ймовірність виходу в мінус на внутрішньоукраїнських рейсах. Але, розрахувавши нашу бізнес-модель, згаданий мінус покриємо власними накопиченими грошима з чартерних програм”.

Натомість опитані нами експерти: головний редактор авіаційного порталу “Авіабіз” Богдан Долінце та гендиректор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький, — називають приблизну суму інвестицій для створення для подібної компанії.

Долінце: “Точної цифри назвати не можу, але це десятки мільйони доларів”.

Ланецький: “...Мінімум від 6 млн доларів. Більш реальна цифра 10 млн і гарантії від материнської компанії-туроператора”.

Флот авіакомпанії

Наразі флот авіакомпанії складається з середньомагістральних суден типу Боїнг 737-800 NG (Neхt Generation) на 189 місць, 2001, 2002 та 2011 року випуску. Цей тип літаків є найбільш запитаним серед лоукост-перевізників у всьому світі.

“У 2018 році флот складатиметься з чотирьох літаків. А динаміка розвитку передбачає розширення флоту на 2-3 судна на рік за рахунок бортів Боїнг 737-800 та Боїнг 737МАХ (нове сімейство літаків, що прийде на зміну Боїнгу 737NG)... У 2019 році планується збільшення кількості бортів до 6, в 2020 - 8, 2021 рік – 10, 2022 рік – 12. На сьогодні літаки SkyUp братиме в лізинг, а в подальшому розглядатиметься питання купівлі літаків із залученням кредитних коштів”, - повідомила Катерина Резніченко. (Див. Фото 2)

На запитання, де саме базуватимуться згадані літаки (Київ, Одеса, Харків чи Львів?..) у компанії відповіли, що це будуть столичні аеропорти: Бориспіль і Жуляни.

“Вже підписані угоди і з аеропортом Бориспіль, і з аеропортом Жуляни. Польоти здійснюватимуться з обох залежно від напряму та статусу рейсу (регулярний або чартерний)”, - додала вона.

Куди і почім літатимемо?

У планах компанії на перший рік - виконання міжнародних чартерних перевезень (одиночні або сезонні рейси авіакомпанії на замовлення туроператорів або інших, зацікавлених у перельоті осіб) до популярних курортів, а також відкриття регулярних (виконуються цілий рік, і змінюється тільки частота польотів) українських та міжнародних напрямків.

Напрямки авіаперевезень // Фото: Skyup Airlines
Напрямки авіаперевезень // Фото: SkyUp Airlines

Зокрема, чартерні перевезення будуть здійснюватися з Києва (перемовини ведуться з аеропортами Бориспіль та Жуляни. - Ред), Харкова, Львова, Одеси та інших міст України за 16 напрямками: Анталія, Бодрум, Даламан (усі - Туреччина), Шарм-аль-Шейх, Хургада (Єгипет), Тіват (Чорногорія). Також чартерні перевезення плануються до таких іспанських міст як Барселона, Пальма-де-Майорка, Тенеріфе, Аліканте, албанської Тірани, італійського міста Ріміні, Бургаса та Варни, що в Болгарії, Ларнаки (Кіпр) та найбільшого міста ОАЕ — Дубая.

Внутрішні регулярні рейси розпочнуться наприкінці травня – початку червня. На першому етапі рейси заплановано за такими напрямками: Київ – Одеса, Харків – Одеса, Львів-Одеса. “Частота рейсів протягом тижня – не менше трьох, – прогнозує гендиректор SkyUp Євген Хайнацький. – З 2019 року мережа маршрутів буде розширюватися разом зі зростанням парку літаків”.

Фото: Skyup Airlines
Фото: SkyUp Airlines

Міжнародні регулярні рейси компанія планує здійснювати за такими напрямками: Київ – Барселона, Київ – Дубай, Київ – Ларнака. Згодом маршрути будуть розширюватися.

Фото: Skyup Airlines
Фото: SkyUp Airlines

“Поява SkyUp відкриє нові можливості для подорожей українців, надавши їм широку географію польотної мережі та доступні ціни на регулярні перевезення” - зазначив засновник проекту SkyUp Юрій Альба. 

Власне, щодо доступності. Вартість усіх регулярних перевезень формуватиметься за лоукост-моделлю: без багажу та обраних додаткових послуг, і залежатиме від напрямку подорожі та часу придбання квитків (продаж на перші рейси здійснюватиметься в березні-квітні 2018 року). “Ще рано говорити про точну вартість авіаквитка. Наразі компанія проходить сертифікацію напрямків у Державіаслужбі. Втім, приблизна вартість квитка, приміром, на рейс Київ — Одеса складе від 499 гривень”, - повідомили в прес-службі.

Конкуренція з МАУ

Нещодавно ГО “Європа без бар’єрів” та “Демініціатива” провели дослідження, в якому йдеться, що близько 44% опитаних українців готові платити не більше 1000 гривень за лоукост-квиток в один бік, повідомляє “Європейська правда”. Як згадується вище, ціна квитка з Києва до Одеси у новоспеченій українській авіакомпанії SkyUp — від 499 гривень в один бік. Натомість полетіти МАУ за таким же маршрутом обійдеться значно дорожче — від 1500 гривень за “економ” до 7000 гривень за “бізнес” в один бік. (Див. скріншот нижче).

Скріншот з сайту продажу квитків МАУ на рейс Київ — Одеса на 31 січня 2018 року
Скріншот з сайту продажу квитків МАУ на рейс Київ — Одеса на 31 січня 2018 року

“Те, що з'явиться новий лоукостер, який літатиме з Києва в Одесу не за пару тисяч гривень в один бік як МАУ, а за кількасот — чудово. Той, хто їздив по одеській трасі на своєму автомобілі, особливо по вбитій її частині — добре мене зрозуміє. А ще краще зрозуміє той, хто їздив до Одеси нічним потягом, де у вагонах почуваєшся так, ніби тебе везуть в концтабір...”, - написав у своєму Фейсбуці керуючий партнер Creative Quarter в Києві, експерт Реанімаційного Пакету Реформ Ілля Кенігштейн.

Звідси питання: невже новоспечений український авіаперевізник SkyUp — це потенційний конкурент МАУ? Експерти вважають, що це не так: авіакомпанії працюють у різних сегментах.

"МАУ останнім часом пішла з чартерних перевезень, натомість, максимально зосередилася на регулярних рейсах, - каже Олександр Ланецький. - Думаю, що SkyUp може стати конкурентом лише невеликим чартерним авіакомпаніям, як ото АзурАйр, Windrose, «Браво» тощо”.

Авіаексперт Богдан Долінце також переконує, що про конкуренцію з МАУ взагалі не йдеться. “Новий перевізник SkyUp, який нещодавно заявив про вихід на ринок, на сьогодні не є конкурентом МАУ. Враховуючи мережу напрямків перевізника, які заявлені на найближчі роки, ця авіакомпанія в першу чергу складе конкуренцію чартерним авіаперевізникам, таким як АзурЕйр Україна та "Роза вітрів". Враховуючи саме орієнтацію авіаперевізника на основні чартерні напрямки, бажання SkyUp співпрацювати із МАУ за код-шеринговими угодами видається повністю логічними, це дозволить компанії зв'язати свої напрямки із мережею МАУ в регіонах та на європейських напрямках”, - підсумував експерт.

Не вважає SkyUp конкурентом МАУ і заступник директора з питань розвитку “Інституту суспільно-економічних досліджень” (ІСЕД) Світлана Ковалівська. “Це далеко не конкурент МАУ, бо нема ані літаків, немає ще працівників, ні, навіть сертифікату експлуатанта. Але все одно треба привітати засновників, що в такий складний час в Україні створюється новий бізнес, особливо в такій складній сфері, як пасажирські авіаційні перевезення, де інвестиції передбачені значні, де зарплати працівників мають найвищий рівень по Україні, при цьому рівень ризиків та високої відповідальності за безпеку пасажирів теж високий”.

Але є інша думка. За словами директора програми "Інфраструктура майбутнього" аналітичного центру “Український інститут майбутнього” (UIF), колишнього першого заступника міністра інфраструктури України (2014-2015) Володимира Шульмейстера, конкуренція відчуватиметься. “Єдина оголошена ціна на рейс Одеса-Київ - 499 гривень - не означає, що така вартість буде на всі напрямки. Середня ціна може бути і тисячу, і півтори, і вище - так працює будь-який лоукостер. Але у будь-якому разі ціни на квитки SkyUp будуть значно нижчими у порівнянні з МАУ (3500 гривень за квиток на рейс Одеса-Київ). Це призведе до підвищення конкуренції, що, безумовно, добре, адже МАУ й інші авіакомпанії, які працюють в Україні, адаптують свої ціни”.

Мирослав Ліскович, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-