Хотіли зекономити на газу? То будете їздити на солярці!

Хотіли зекономити на газу? То будете їздити на солярці!

Аналітика
Укрінформ
Ще пару гривень за літр автогазу - і дизельне авто виграє економну конкуренцію з-поміж інших автомобілів

В Україні підскочили ціни на газове паливо для авто. Подекуди вони сягнули рекордних 16 гривень. І, судячи з усього, зупинятися на досягнутому не збираються. Кажуть, на ринку утворився дефіцит. Обіцяють, тимчасовий (ага, знаємо ми цю цінову «тимчасовість»). Водії ж газообладнаних авто спантеличені – уся економія від технічного перообладнання їх автомобілів тане на очах. Чи не доведеться відмовиться взагалі?

Укрінформ дослідив це питання. Приєднуємось до думки аналітиків, які стверджують, що з ціною до 18 грн за л газу, встановлення газового обладнання на бензинові авто залишається економічно вигідним, хоча обсяг цієї вигоди критично скорочується. Вище цієї вартості – сенс втрачається взагалі. І поза конкуренцією виявляється авто з дизельним двигуном, який більш економний за бензиновий в принципі, і працює на більш «важкому» але дешевому паливі – солярці. Однак, є кілька нюансів.

По-перше, не всі виробники передбачають в своєму модельному ряду дизельні авто. По-друге, коштують вони дорожче, зокрема, і в технічному обслуговуванні. По-третє, світовий автопром поступово відмовляється від шкідливих технологій на користь екології (електромобілям привіт). До того ж, з огляду на екологію більшість європейських країн намагаються обмежувати використання дизельних авто на своїх територіях. Отже, чим душа українського автолюбителя заспокоїться?

Не було високих цін, а потім знову

Аналітики відмічають, що за останні три роки, коли різниця у вартості газу і бензину складала 2-2,5 рази на користь газу, кількість автовласників, які встановлювали газобалонне обладнання (ГБО), зросла майже в 5 разів. У 2016 році газ становив вже третину роздрібного ринку моторних палив. В той час, коли у Польщі та Туреччині, де, за світовими мірками, споживання автогазу дуже високе, його частка на роздрібному ринку лише 17-18%.

За даними oilnews.com.ua
За даними oilnews.com.ua

Але на початку серпня вартість автомобільного газу в Україні почала стрімко зростати. І в понеділок, 21 серпня, сягнула вітчизняного рекорду – 15 гривень за літр. Такої ціни на пальне ще не було, констатують аналітики, але кажуть, що далі буде дорожче.

Динаміка ціни газу

За даними minfin.ua
За даними minfin.ua

"Причина таких явищ полягає в нестачі газу в країні, а друга причина – це неможливість цю нестачу сьогодні компенсувати. Зупинилась на профілактичні роботи низка заводів, з яких Україна імпортує скраплений газ, а різні недоліки в роботі того ж залізничного транспорту не дозволяють привезти новий газ з альтернативних напрямків. (По-перше, необхідно переставляти вагони з вузької колії на широку, а по-друге, забезпечувати необхідну кількість залізничних цистерн, локомотивів – Авт.) За настроями на ринку, ціна може зрости ще на гривню ", – пояснює аналітик консалтингової групи "А-95" Артем Куюн.

Антимонопольний комітет причини для здорожчання теж вбачає саме у дефіциті палива. «Немає підстав говорити про монополізований ринок та про конкурентно узгоджені дії, ми бачимо об’єктивні чинники, що спонукають зростання цін - сезонне підвищення споживання та падіння імпорту», - каже державний уповноважений Антимонопольного комітету Валерій Полюхович. У квітні 2016 року постачання скрапленого газу з РФ в Україну досягло 90% від загального обсягу імпорту, а за підсумками I кварталу 2017-го російські виробники забезпечили 45% українського ринку автогазу (дані консалтингової групи "А-95"- Авт.).

Аналітик консалтингової групи
Аналітик консалтингової групи "А-95" Артем Куюн

Хоча не виключено, що проблеми газового дефіциту викликані також і внутрішніми чинниками. Нагадаємо, що на початку червня СБУ викрила більшість імпортерів паливно-мастильних матеріалів і скрапленого газу в масштабних фінансових махінаціях.

Втім, ціна на газ для автівок стабілізується за місяць, прогнозують аналітики. Експерти не виключають, що вже до кінця осені він може коштувати менше 12 гривень за літр. «Історія цього ринку показує, що ціна повертається – в світі цього газу є перевиробництво», - стверджує Артем Куюн.

Газ, бензин чи дизель?

А доки цього відкату не сталося, автолюбителів сьогодні цікавить - що ж вигідніше: заправляти авто бензином чи газом? Чи, може, пора переходити на «дизель»? Спробуємо допомогти у цьому розібратися і придивилися до норм паливних витрат. Традиційно вартість переобладнання автомобіля на ГБО (близько 7-10 тис. грн) «відбивається» більш-менш швидко, якщо газ дешевше бензину приблизно на 50%, і коли водій наїжджає не менше 20 тис. км на рік.

Для порівняння ми взяли три найбільш популярні автобренди, авто яких найчастіше переобладнують на газове паливо і мають у своєму модельному ряду також дизельні модифікації (орієнтувалися на технічні характеристики авто, подані ТУТ), та приблизно однакові за потужністю.

У своїх розрахунках ми виходили з того, що при штатних показниках потужності і паливних корекціях витрати газу становлять в середньому на 15% більше, ніж бензину. Для розрахунку витрат бензинових двигунів ми використовували середню вартість бензину «звичайного» А-95.

Отже, вихідні дані такі:

Бензин марки А-95 – 24,5 грн/л

Газ – 15 грн/л

Дизельне пальне - 22 грн/л

Співставляємо вартісні витрати на умовний шлях у 100 км:

1. Chevrolet Cruze: об’єм – 1,8 куб см, бензин, 6,8* л на 100 км в (* в змішаному циклі, і далі теж) - 166,6 грн

Chevrolet Cruze: об’єм – 2,0 куб см, дизель, 5,6 л - 123 грн

Chevrolet Cruze: об’єм – 1,8 куб см, газ, 7,82 л - 117,3 грн

2. Toyota Corolla: об’єм – 1,6 куб см, бензин, 6,6 л - 161,7 грн

Toyota Corolla: об’єм – 1,6 куб см, газ, 7,59 л - 113,8 грн

Toyota Corolla: об’єм – 1,4 куб см, дизель, 4 л - 88 грн

3. Hyundai Tucson: об’єм – 2,0 куб см, бензин, 7,8 л - 191 грн

Hyundai Tucson: об’єм – 2,0 куб см, газ, 8,97 л - 134,5 грн

Hyundai Tucson: об’єм – 2,0 куб см, турбодизель, 5,9 л - 129 грн

Не претендуємо на точність розрахунків, але у двох із трьох проаналізованих нами авто, обладнані газовими установками двигуни залишаються більш економними. «За нашим оцінкам навіть якщо ціна газу скочить до 18 грн за літр – все рівно буде вигідно їздити на газі», - каже Артем Куюн.

Однак, на прикладі турбодизельного Hyundai Tucson, як ми бачимо, «тренд» змінюється. Не виключено, що серед усього наявного в Україні модельного авторяду можна віднайти так само більш рентабельні «дизелі». Іншими словами, ера дизелів в автопромі ще не закінчується, як би того не хотіли екологи. Дехто каже, що на п’яти вже наступають електромобілі. Але то не українцям. Поки що…

Оксана Поліщук, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-