Серпневий сплеск ДТП на дорогах: не тому, що ДАІ немає, а тому, що про неї забули

1312
Ukrinform
П’яні вбивці за кермом вже й не замислюються про відповідальність. Для них головне - що ніхто їх не може покарати...

Початок серпня на дорогах видався дійсно “пекельним”: 100 загиблих та 1021 травмованих. Але облишимо статистику. Те, що показують по телевізору, пишуть в стрічках новин про нетверезих водіїв, які провокують ДТП, — в жодні рамки не лізе. В голові не вкладається, як така людиноподібна істота могла отримати права! Ось, наприклад, водій (якщо його можна так назвати), що скоїв 4 поспіль ДТП в Києві на Кирилівській вулиці і вирішив в останній надії втекти від поліції через паркан — на відео видно, що він не міг навіть очі звести. Як йому взагалі прийшло в голову сісти за кермо? І це, дякувати Богу, ніхто не постраждав, хоча він і влетів в авто з жінкою і дитиною.

1

Найгірше, що такий жах — це далеко не єдиний випадок за останні кілька днів. На Осокорках у Києві  п’яний водій збив двох неповнолітніх дівчаток, одна з яких померла, а друга — у важкому стані. Яке мають право такі люди загрожувати життю інших? І це вже тягне на тенденцію, тепер п’яним проїхатись за кермом стає звичайною справою. Чим же керуються люди, коли “сині” сідають за кермо і наражають інших на небезпеку? Тим, що все дозволено! Так, не лише п’яниці спричиняли аварії минулого тижня (в яких, к слову, загинуло близько ста людей). Були жахливі погодні умови: сильна злива, різке похолодання, критичне погіршення видимості і, можливо, самопочуття водіїв. Місячне затемнення, насамкінець, для пошановувачів езотерики. Але по 20 смертей за добу — це колосальні і дуже болісні втрати!

Є думка, що головна причина нинішньої катастрофічної ситуації на дорогах – це відсутність ДАІ. Мовляв, якою б не була ДАІ, які б побори з водіїв не брала, але інспектор і повноваження мав, і побоювались його, враховували ймовірність побачити «в незручний момент» його смугасту паличку. Але ж ДАІ нема уже давно, кілька років, а сплеск ДТП фіксується тільки нині - влітку 2017 року. Можливо, справа в інерції? Якийсь ще час недисципліновані водії, не кажучи вже про п’яниць-злочинців за кермом, остерігалися покарання. Інерція скінчилася у серпні?

Реакція людей: Вважаю, що в нашій країні треба ввести смертну кару за водіння в нетверезому стані»

Ще спостереження: українська спільнота відреагувала жорстко, про що свідчать не лише пости розгніваних людей у Фейсбуці і спроби очевидців вчинити самосуд над п’яними водіями одразу після аварії.

Наприклад, ДТП, що сталося ввечері 8 серпня, коли чоловік у нетверезому стані спричинив одразу 4 аварії по вул. Кирилівській в Києві. Користувачі соцмереж за словом в кишеню не лізли, що не дивно, а казали те, що думали. “... Мерзота нікчемна й тупоголова… такого лиха людям заподіяв та й сім'ї… тепер буде усім відшкодовувати… от тварина”. Або ж таке: “Поки ці покидьки “під кайфом” не будуть отримувати реальні строки ув’язнення і не позбавляться можливості “порешать” в суді, ми всі будемо в небезпеці!”

А ДТП на Дніпровській набережній, де п’яниця збив двох неповнолітніх дівчат, спричинила справжній шок. Свій гнів спостерігачі “виплескували” на Фейсбуці - пропонували різні варіанти кари водію. “Вважаю, що в нашій країні треба ввести смертну кару за водіння в нетверезому стані і т.д.”, “Тварин-алкоголіків треба позбавляти прав назавжди, штрафувати на 100 000, а з такими наслідками — ув’язнювати пожиттєво”.

Жахливий початок серпня на дорогах не залишив, мабуть, нікого в стороні. “За один вечір в Київській області 3 серйозних ДТП, 10 загиблих, з них троє дітей! П’яні водії, п’яні пішоходи, дітки, яких не пристібнули, і ті, в кого влетів п’яний водій на тротуарі. А коли ти востаннє сідав після пива за кермо? Ах да, пиво не рахується... і дитячі крісла зайві.”

Смертельна ДТП у Харкові

Цифри: як збільшилась кількість ДТП з важкими наслідками? 

Перейдемо від емоцій до цифр. За даними Управління безпеки дорожнього руху, в липні 2017 року в Україні трапилося 12 517 ДТП, в яких загинули 280 осіб. Порівняно з червнем, кількість аварій збільшилась на 7,7%. І це — шокуючі цифри! По окремим областям статистика не настільки катастрофічна. В деяких, зокрема у Вінницькій, Сумській, Чернігівській та Полтавській областях, відсоток ДТП навіть зменшився. Найбільший прогрес - в Луганській області, де у липні сталось на 30% ДТП менше, аніж у червні. Втім, Одеська, Закарпатська і Миколаївська області б’ють сумнівні рекорди. Зокрема, на Закарпатті кількість ДТП збільшилась на 64%!

А від початку 2017 року на дорогах трапилось близько 90 тисяч ДТП! В них загинули 1668 осіб, травмовано майже 19 тисяч осіб. Минулого року була така ж ситуація. Тому, на жаль, такі жахливі цифри вже стають нормою.

Найпопулярнішим видом ДТП з початку 2017-го року є зіткнення автівок — 5 488 випадків, в результаті яких загинули 533 особи, а травмовано — 9316. На другому місці — наїзди на пішоходів. Таких випадків зафіксовано 4608. В результаті 559 людей загинули, а 4411 отримали травми.  Тобто бачимо, що буквально кожна ДТП за участю пішоходів є травматичною, а кожна десята — смертельною. І така статистика спостерігається уже з десяток років.

Цікаво, що з 2013 по 2015 роки було зафіксовано колосальне зниження кількості ДТП (2014 — на 19,8%, 2015 — на 12,4%), а у 2016 — 2017 роках - шалене збільшення (на 14,6% і, поки що, 5,4% відповідно). Погодьтесь, “формальна” діяльність поліції не дає бажаних результатів.

На трасі Київ-Ковель у ДТП загинули 5 людей

...А тому, що ніхто не дізнається!

Задля того, щоб з’ясувати причини такого сплеску нещасних випадків на дорогах, ми звернулись до експерта - заступника голови координаційної ради Загальнонаціонального форуму безпеки дорожнього руху Володимира Караваєва. На його думку, така катастрофічна ситуація на українських дорогах є наслідком поганого законодавства та небажання реформувати систему безпеки дорожнього руху. “Цей армагедон на українських дорогах — прогнозований. І пов’язаний з появою нової поліції.  ДАІ діяла на підставі 98 різних нормативно-правових документів, і після ліквідації інспекції частина їх просто загубились. На сьогоднішній день регуляторних актів нараховується 58. Тож ситуація наступна: ДАІ мала багато повноважень, поліція їх не має.

Головне питання на сьогоднішній день — забезпечення законодавчої бази дорожнього руху, але робота в цьому напрямку не ведеться. Закони, які приймаються, направлені на боротьбу зі вживанням алкоголю, облаштуванням паркувальних місць для інвалідів — чистої води популізм і не мають нічого спільного з безпекою дорожнього руху. Те саме стосується і обмеження швидкості до 50 км/год. Її можуть обмежити хоч до 10 км/год., толку все одно не буде, адже ніхто не може фіксувати перевищень”, - зазначає експерт. 

На питання, чим керуються люди, коли створюють аварійні ситуації на дорогах, відповідь є цілком прогнозованою: тепер вже водії чітко усвідомлюють відсутність покарання. “Звісно, після ліквідації ДАІ армагедон почався не одразу. Розуміння, як працює нова поліція, приходило поступово, і лише зараз ця “схема” стала зрозумілою багатьом. Є патрульний автомобіль, який курсує туди-сюди, і якщо ти, знаходячись в полі його зору, не скоїш серйозного порушення, нічого не буде. Люди вже  чудово розуміють: контроль на дорогах відсутній. Будь-який водій, що їде за кермом і не бачить патрульний автомобіль, може порушити правила. Він розуміє, що автоматичної фіксації немає, пішого патрулю немає, - контролю немає загалом”, - вважає Володимир Караваєв.

На одвічне питання, що з цим робити, в Україні досі немає відповіді. А вона мала б бути. Адже ще у 2002 році Європейська конференція міністрів транспорту окреслила проблеми. “ Є три рівня проблем. Перший — водії порушують правила або через те, що хочуть порушувати, або через відсутність контролю. Другий — це законодавчі протиріччя у сфері безпеки дорожнього руху, коли його учасники не розуміють багатьох моментів. І третій рівень — нечіткий розподіл повноважень, незрозуміло хто відповідає за безпеку дорожнього руху”, - зазначає Володимир Караваєв.

Микола Романюк, Київ

P.S.:

В Польщі водії “ввічливіші”

Щоб належним чином оцінити усю катастрофічність ситуації в Україні, варто дізнатись, чи ми унікальні, чи в інших країнах відбуваються такі ж самі явища? Для порівняння візьмемо сусідню Польщу.

За 2016-й рік кількість аварій — 33 664. В Україні — 158 766, тобто приблизно в 5 разів більше. Так, звісно, населення Польщі майже в 1,5 рази менше за Україну, але все-одно різниця дуже велика. І це свідчить ні про що інше, як про різницю в культурі керування автомобілями. В Польщі безпека на дорогах в значно кращому стані.

Водночас в Польші не простежується різкого збільшення чи зменшення кількості аварій — все на стабільному рівні. Наприклад, в 2014 році сталось майже 35 тисяч ДТП, в 2015-му — майже 33 тис., в 2016-му — 33,5 тисячі. Різниця — буквально кілька відсотків. Тож «вибух» ДТП в Україні — унікальний.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-