Ганьба е-декларування у країні кращих програмістів світу

Ганьба е-декларування у країні кращих програмістів світу

Аналітика
Укрінформ
Витрачати гроші на підтримку системи, яка не працює – погана ідея. Краще створити нову, але без «Міранди» 

Єдиний державний реєстр електронних декларацій працює з перебоями. У Національному агентстві з питань запобігання корупції (НАЗК) повідомляють, що в реєстрі «проводяться технічні роботи». За словами активістів і ряду чиновників, сайт не працює вже тиждень. Тим часом, між антикорупційними організаціями і керівництвом агентства тривають перепалки, кожен «перетягує ковдру» на свій бік: у тому, що система е-декларування не працює винні не ми, а вони. Справа дійшла навіть до Володимира Гройсмана, який також не може вчасно подати свою декларацію. На Кабміні прем’єр відчитав голову НАЗК Наталію Корчак за «добросовісну роботу» такими словами: «Раджу всім сьогодні зібратися і піти у відставку». Своєю чергою, в антикорупційному відомстві заявили, що «ніхто не писатиме заяви про відставку». Детальніше про це тут і тут.

Не переводячи тему в політичну площину (хто і якою мірою винен – вирішить слідство), хочемо закцентувати увагу читача на іншому: з системою електронного декларування в Україні з самого початку все пішло не так. Станом на серпень/вересень 2016 року система встигла двічі «відзначитися». Спочатку її відмовилися сертифікувати, потім провели перезапуск, але вона все одно не працювала. При цьому строки кожен раз зривалися.

Зрештою чиновники першої хвилі абияк задекларували свої «скромні» пожитки. Але минуло майже 7 місяців і ситуація знову повторилася. Звідси маємо питання: чому за півроку існування системи розробники так і не зуміли досягти стабільної роботи такого важливого для країни інструменту? Адже про те, що кількість декларантів у 2017 році збільшиться на декілька сотень тисяч осіб у НАЗК заявляли ще в лютому поточного року.

Система не працює, бо за її розробку взялися дилетанти

До моменту запуску е-декларування про ТОВ «Міранда» – розробника системи – ніхто з передових українських IT-компаній узагалі не чув, аж допоки міжнародний скандал стосовно зриву першого запуску системи не виплеснувся у ЗМІ. Приміром, співзасновник громадянської платформи «Нова Країна» Віталій Манько ще півроку тому писав: «Про досягнення «Міранди» пошуковик Google майже нічого не знає, окрім того, що ця компанія програла тендер на оснащення кабінету математики в Мукачевській РДА і має доісторичний примітивний сайт».

Своєю чергою, кервіник відділу Service Operations компанії QuickBlox Сергій Факас у коментарі Укрінформу з Орландо (США) заявив, що в системі е-декларування, яку розробили програмісти-дилетанти, відсутня безпека персональних даних в кабінеті користувача.

«Програму розробляли не фахівці, а дилетанти, про яких ніхто раніше взагалі не чув. На момент скандального запуску системи мої колеги програмісти протестували систему і знайшли в ній дірки. Приміром, вимоги до використання куки (cookies – Ред.) і керування сесіями «Міранда» абсолютно не виконала, тому використовувати її на момент здачі в експлуатацію було небезпечно, – скаржиться Сергій Факас. – Уявіть собі, людина працює за комп’ютером, її кудись відкликали, інший зайшов, скористався комп’ютером для зміни даних або списування тої самої куки. Зараз фахівці з українських спеціальних систем (УСС), які обслуговують ведення реєстру, закрили цю дірку але архітектура системи очевидно лишилася старою. Наскільки мені зараз відомо – кращою система е-декларування не стала».

На думку експерта, нормальне функціонування реєстру за півроку ніхто не забезпечив тому, що там працюють програмісти з малими зарплатами, умови праці яких залишають бажати кращого.

«За півроку в НАЗК не змогли вирішити проблему з реєстром е-декларації, тому що там працюють бюджетні програмісти з малими зарплатами, які потроху перекочовують до приватного сектору, де умови праці набагато кращі і зарплати вищі. Тобто, якби антикорупційне відомство залучило фахівців з провідних IT-компаній, то проблеми не було б. Це, по-перше. А, по-друге, з самого початку технічне завдання на розробку цієї системи не правильно сформулювали. Розробники (компанія «Міранда» – Ред.) зосередилися на функціоналі заповнення декларацій, тим самим перевантаживши сайт агентства. Утім, насправді не важливо, яким чином людина їх заповнюватиме. Головне, щоб декларації були в цифровому вигляді, система могла автоматично верифікувати, використовуючи державні реєстри, а кожен громадянин – зміг ознайомитися з деклараціями.

Створити працюючу систему з нуля? Це не проблема!

На питання журналіста, наскільки реально створити подібну систему з нуля, Сергій Факас відповів, що це не проблема, адже наявна система е-декларування не унікальна, є набагато складніші проекти.

«В Україні дуже багато аутсорсингових IT-компаній, які зможуть реалізувати подібний проект. Думаю, що команда фахівців (10, максимально 20 осіб) з EPAM, SoftServe, Luxoft, GlobalLogic, Ciklum і так далі за півроку розробили б цей проект з нуля. Більше того, тих $3 млн, які датський уряд виділив на розробку технічного забезпечення вистачило б з головою, адже систему е-декларування унікальною не назвеш. Я знаю чимало фахівців, які робили набагато складніші системи і в технічному, і в архітектурному плані, а також згідно вимог доступності кількості опрацьованих даних.

Якби мені запропонували розробити подібну систему, то я зробив би форму введення даних не на самому сайті, а в режимі оффлайн або в спеціальній програмі для її заповнення. Відтак е-декларування працюватиме так: Людина заповнює затверджений компетентним органом бланк декларації тоді коли їй зручно. Потім надсилає його до серверу НАЗК у зашифрованому вигляді з власним електронним цифровим підписом. Система перевіряє правдивість електронного цифрового підпису та правдивість джерела, з якого була надіслана декларація, правильність заповнення і оприлюднює її. Тобто, якби вони пішли таким шляхом, то сайт – нормально функціонував, балансуючи всі навантаження, і декларанти не сиділи б ночами, наче сови, гадаючи, коли ця «зараза» запрацює».

7 мільйонів – і 27… І різниця не лише в сумі

На момент написання матеріалу про свою готовність створити систему електронного декларування з бюджетом до 7 мільйонів гривень, включаючи серверні потужності, заявила команда IT-спеціалістів iGov. Про це екс-менеджер Приватбанку Дмитро Дубілет повідомив у своєму Facebook.

«На створення непрацюючої системи виділили 27 мільйонів гривень. Уряд заявляє про готовність виділити до 100 млн грн… Публічно заявляю, що команда iGov готова створити систему з бюджетом до 7 млн грн… Все, що перевищить цю суму – за мій рахунок, – написав він. Сподіваюся, мої слова не звучать голослівно. Все-таки досвід роботи з Приват24 і процессингом ПриватБанку (найбільш навантаженими системами в Україні) у мене є».

Тобто, як ми бачимо, створити систему «з нуля» цілком реально – спеціалістів з програмування та інформаційної безпеки в Україні предостатньо. Більше того, українські програмісти входять у ТОР-5 світового рейтингу таких фахівців. Все, що потрібно для того, щоб це нарешті зробити – політичне рішення і консолідованість сил з боку громадських організацій, керівництва НАЗК, а також вищих державних чинів. І перестати давати подібні замовлення «знайомим хорошим хлопцям» чи «дівчатам, яких порадили хороші люди».

І ще, якщо в керівництва НАЗК є сумніви щодо того, чи є уся ця ганьба з е-декларуванням достатнім приводом для відставки, то нехай не сумніваються: хтось же замовляв цю «музику».

Мирослав Ліскович, Київ.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-