Астрономічні платіжки на тепло: платимо за себе і свого сусіда

5182
Ukrinform
Звідки нереальні суми за тепло в столиці? В Київенерго кажуть: із-за  погоди, недоліків законодавства та недобросовісних сусідів  

Суми, нараховані за тепло за другий місяць опалювального сезону, спантеличили киян: при незмінному тарифі цифри виросли подекуди у півтора і більше разів, до чотиризначних чисел. Суспільний резонанс примусив, нарешті, Київенерго та КГГА публічно пояснити, що відбувається.

З їх слів: по-перше, законодавство має системні вади, які не були помітні при низьких цінах на тепло, а стали очевидні лише при піднятті тарифів до рівня «економічно обгрунтованих». Проблема у відсутності 100%-ного індивідуального комерційного обліку та солідарній системі оплати по факту спожитого тепла. У цій ситуації «не облікована» частина споживачів - мешканців багатоквартирних будинків, повністю залежна від платіжної дисципліни «облікованої». По-друге, ціни стрибнули з-за нової календарної методики розрахунку, яку постачальники намагалися «підігнати» по строкам до бюджетної системи нарахування субсидій. У цій метушні повилазили як огріхи самих споживачів, так і постачальників та їх партнерів - обслуговуючих компаній ЖКХ.  І, здається, шокова терапія почала діяти.

Календарний план змінився

Київ бурлить від флешмобу «покажи свою платіжку за тепло». Рекордом стали майже 10 тис. грн., які мав сплатити мешканець нової 120-метрової квартири у столичному районі Позняки, та 8 тис. грн. за квартиру розміром 88 кв. метрів у старому будинку на Подолі. Шоковані кияни вимагають перевірки показників та перерахунку. Київенерго киває на постанови Кабміну та обіцяє в кожному такому випадку детально розібратися. Анекдотична, по суті, ситуація - виявляється, люди мають заплатити фактично за «того парня».

Розголос найбільш одіозних нарахувань спонукав компанію Рината Ахметова публічно виправдовуватись на брифінгу перед численними журналістами.

Брифінг в центральному офісі Київенерго

Комерційний директор Київенерго Євген Бушма пояснив, що є два фактори, які привели до аномально великих сум у рахунках киян за опалення, отриманих в цьому місяці.

По-перше, період, за який нарахована послуга, перевищує один календарний місяць. Це, мовляв, пов’язано з механізмом нарахування субсидій, які нараховуються за весь календарний місяць. У Київенерго таких споживачів близько 30%.

«Починаючи з грудня 2016 року, зняття показань будинкових лічильників (а таких 90% в Києві - Авт.),  яке здійснює ПАТ" Київенерго для нарахувань за опалення відбувається в 2 останніх дня місяця , а не з 19-го до 26-го числа, як раніше. Тому кількість днів надання послуги, відображена в платіжках за грудень для жителів будинків з лічильниками, складається з залишкової кількості днів надання послуги в листопаді і протягом усього грудня», - повідомив комерційний директор Київенерго.

Сусід сусіду – друг чи ворог?

По-друге, там де, встановлені квартирні лічильники тепла (як, правило, це новобудови) великі нарахування були зафіксовані по причині несвоєчасної передачі даних квартирних лічильників у будинку сусідами. «Оскільки за діючими правилами розрахунок проводиться шляхом віднімання від місячних показників будинкового теплолічильника - сумарних показань усіх наявних квартирних приладів обліку. Різниця розподіляється на квартири без лічильників пропорційно опалювальній площі», - пояснив Євген Бушма.

Реальний приклад по платіжці жителя на Позняках: в конкретному будинку 84 квартири спожили 157 Гкал. Якщо розкидати цю кількість тепла на кожну квартиру – виходить 1,7-1,8 Гкал на квартиру, що досить адекватно для житлового помешкання площею 123 кв. м. В даному будинку лише 67 квартир обладнані квартирними лічильниками, відповідно, 18 квартир не обладнані. У рахунках за грудень 50 квартир із 67-ми передають показання лічильників і їм йдуть нарахування за цими лічильниками. А 17 квартир свідчення не передали, тому в даному випадку у людини без квартирного лічильника за листопад був рахунок 4,5 тисячі гривень, а за грудень вже 9 тисяч гривень. Усе це тому, що оті 17 квартир не передали показання лічильників.

Брифінг Київенерго // На фото: комерційний директор Євген Бушма

Ольга Ієвлєва, директор з правового забезпечення "Київенерго", пояснила, що в даному випадку проблема викликана недосконалим законодавством. " Існуючі правила передбачають обов'язок споживача зняти показання. Але не передбачають обов'язки їх передавати. Якщо фактичних показників до нас не надійшло, значить, по закону, квартира спожила «нуль» тепла. А ми, як постачальники, не маємо законного права зайти в приватне помешкання і самостійно зняти показники. Саме коли ми перейшли на прямі договори, то виявили, що для певних категорій споживачів дійсно існують дискредитуючі норми", - сказала юрист Київенерго. По її словам, у разі не подачі показників про споживання тепла ситуацію б врятувало запровадження оплати або по усередненим  показникам, або по граничним нормам (як у випадку з оплатою за газ та воду – Авт.)

Разом з тим, Євген Бушма звернув увагу на те, що вартість централізованого опалення залежить і від зовнішньої температури повітря, від і технічних характеристик будинку. За його словами, своєю постановою №1037 від 19 грудня 2015 року уряд запровадив новий розрахунок вартості послуги з централізованого опалення. "Формула складна. Вона залежить від температури повітря на вулиці та кількості днів, коли подавалося опалення. З цих даних розраховується температурний коефіцієнт. Він множиться на опалювальну площу, встановлений тариф і таким чином отримуємо суму до сплати.  

В результаті таких розрахунків середньозважена вартість опалення в грудні для жителів багатоповерхових будинків без лічильників тепла склала 31,27 грн / м². Це середня ціна одного квадратного метра опалення в будинках столиці з лічильниками, на основі яких визначено вартість опалення для будинків не оснащених приладами обліку.

Нині у Києві з дев'яти тисяч житлових будинків, 1800 не мають загальнобудинкового лічильника тепла, ще у 700 будинках встановити його, кажуть спеціалісти, технічно неможливо.

 «Січень ще холодніший за попередній місяць (грудень минулого року), тому в лютому платіжки можуть бути не менш шокуючі», – попередив комерційний директор Київенерго.

Що робити?

Для тих, хто потрапив під «каток», ситуація виглядає не безнадійно. Київенерго привселюдно пообіцяв у найближчі дні провести в будинках, де зафіксовані аномальні платіжки, контрольну перевірку всіх теплолічильників і не здійснювати нові нарахування до закінчення перевірки.

У квитанції за січень, яка прийде в лютому, швидше за все, відбудеться перерахунок. За припущеннями, він вплине істотно на суми платежів для тих, у кого немає лічильника і незначно для тих, у кого є лічильник (в частині опалення місць загального користування).

Не зовсім зрозуміло, чому саме зараз в результаті публічного скандалу з платіжками Київенерго став таким поступливим. Компанія відома своїм ігноруванням скарг споживачів, не згодних з її діями та рішеннями – сторінка Київенерго в Фейсбук переповнена скаргами на бездіяльність її служб та менеджменту.

Сьогодні ж, як бачимо,  монополіст намагається будь-що показати свою відкритість та готовність до співпраці з місцевою владою, законодавцями,  рядовими споживачами тощо. Не думаємо, що її менеджери аж так злякалися критичних зауважень голови уряду та його погроз про кримінальну відповідальність за помилки в платіжках. Можливо більше поділо те, що над нею вже занесено «меч» міжнародного аудиту та відмови київської міської влади від подальшого співробітництва.

Зрозуміло, що люди не можуть впливати на вартість енергоносіїв. Але можуть впливати на їх спожитий обсяг та енергоефективність власного помешкання чи спільної домової власності. У відносинах з монополістом це єдина вірна тактика. Правда, державі теж не завадило більш продумано підходити до питань законодавчого регулювання  у сферах природних монополій та більш прискіпливо здійснювати контроль над діяльністю підприємств-монополістів. Нинішня ситуація в сфері ЖКХ – найбільш показова в цьому відношенні.

Марина Нечипоренко, Київ.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-