Олена Тертишна, директор Дніпропетровського ЦРМС
Децентралізація вже сьогодні впроваджує європейські стандарти у повсякденне життя людей
Децентралізація 17.09.2018 15:31 3050

Децентралізація – одна з найефективніших національних реформ. У цьому легко переконатися на Дніпропетровщині. Органи місцевого самоврядування отримали більше повноважень і ресурсів, а мешканці тепер самі вирішують, на які проекти спрямовувати кошти. За вісім місяців 2018 року бюджети об’єднаних громад області отримали майже 1,3 млрд грн. Якщо порівняти з відповідним періодом 2017-го доходи ОТГ збільшилися на 20%.

Яким чином регіон досяг таких успіхів та над чим нині працюють громади Дніпропетровщини, кореспондентові Укрінформу розповіла Олена Тертишна, директор Дніпропетровського Центру розвитку місцевого самоврядування, створеного за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону України.

ДНІПРОПЕТРОВЩИНА ПЕРШОЮ У КРАЇНІ СКЛАЛА ПЛАН ФОРМУВАННЯ СПРОМОЖНИХ ГРОМАД

— Дніпропетровська область першою, у 2015 році, склала Перспективний план формування спроможних територій громад і схвалила його на сесії обласної ради. На той час децентралізація ще не була загальносуспільною реформою. Було нелегко переконати такі різні політичні фракції обласної ради, але нам вдалося отримати більшість депутатського корпусу, яка розуміла важливість впровадження реформи децентралізації і проголосувала за схвалення цього Перспективного плану. Навіть  більше, наш Перспективний план формувався не в кабінетах – обговоривши його найефективніші варіанти в кожному районі області, ми розглянули кожну модель майбутніх громад під час унікального дистанційного авторського курсу, який розробили наші експерти і який мав назву «Реформування місцевого самоврядування та децентралізація влади».

Уявіть собі: три роки тому, початок 2015 року, а в нас починалось навчання депутатів сільських, селищних, міських, обласної ради, активу органів місцевого самоврядування —  понад 2 тисячі учасників самостійно зареєструвалися на цьому курсі. Мене тоді і саму вражала активність, зацікавленість людей в обговоренні процесу Перспективного формування спроможних територій громад Дніпропетровської області і внесення пропозицій.

Програма цього курсу передбачала, що давши слухачам основну теорію, інформацію про реформу, її необхідність, важливість у контексті розвитку України, ми надалі запропонували учасникам розглянути моделі об'єднаних територіальних громад, де вони живуть, самостійно проаналізувати їх ресурси, а відповідно й економічну ефективність. Наші слухачі готували пропозиції до планів розвитку майбутніх громад. І таким способом усього лише за півтора місяця активного дистанційного навчання нам вдалося об'єднати людей у питаннях регіональної стратегії децентралізації й розробити Перспективний план формування спроможних територій громад у баченні мешканців Дніпропетровської області, активу місцевого самоврядування.

Схвалення Дніпропетровською обласною радою першого в Україні Перспективного плану формування спроможних територій громад стало гарним прикладом для інших.

Аналізуючи ці події трирічної давнини, я чудово розумію, що тоді Дніпропетровщина стала каталізатором процесу децентралізації в Україні і продовжує бути його лідером і сьогодні.

Наша активна робота щодо пояснення органам місцевого самоврядування шляхів впровадження цього Перспективного плану не пройшла марно: інформування, консультації, робота по 24 години на добу і бажання переконати людей у тому, що децентралізація — це дійсно той напрям, який сьогодні уже дає можливість пришвидшити європейські стандарти в реальному житті людей – дали свій результат. Уже в 2015 році, відразу після схвалення Перспективного плану, було утворено перші 15 об’єднаних територіальних громад. І Дніпропетровщина знову показала усім приклад: Апостолівський район у 2015 році став першим в Україні районом, повністю охопленим новоутвореними громадами.

Далі у 2016 році було створено ще 19 громад, у 2017 році — ще 22. І вже, у квітні, перші вибори були проведені у ще 4-х громадах. Тобто на сьогодні ми вже маємо 60 утворених об’єднаних територіальних громад.

— І цей процес продовжується?

— Так. Уже цього року, враховуючи зміни, які Верховна Рада внесла до Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» у частині приєднання сусідніх територій до міст обласного значення, ми почали активну роз’яснювальну роботу в цьому напрямку.

Як експерт я вважаю, що це будуть найефективніші адміністративно-територіальні одиниці. Бо міста обласного значення вже давно відчули переваги децентралізації, вони на прямих бюджетних відносинах з державою були раніше від ОТГ і фінансова децентралізація до них в Україні прийшла найпершою, і тому сьогодні селу долучитися до сильного міста — це можливість швидше стати сильнішим. Але ментальність сільського населення, його побоювання розчинитися у великому місті дещо стримують ці процеси. В окремих міст також є заперечення, - мовляв, нащо нам оці бідні. Тому ми побачили, що потрібно шукати ефективні аргументи як для сіл, так і для міст. І нам це вдалося – уже сьогодні маємо ініціативи сільрад щодо приєднання до міст Кам’янського, Покрова, Марганця і згоду цих міських рад на утворення об’єднаних територіальних громад. Уже є ініціативи сільрад щодо приєднання до міст Дніпро і Кривий Ріг і попереду - зважені рішення цих найбільших міських рад нашої області, які, на моє переконання, будуть на користь децентралізації.

НА ЧАСІ — СТВОРЕННЯ ОТГ НАВКОЛО МІСТ ОБЛАСНОГО ЗНАЧЕННЯ

— Отже, цього року буде менше створено сільських територіальних громад?

— Фактично, згідно з Перспективним планом, наша область на 90% завершила формування сільських ОТГ. Тепер на часі - питання про створення об’єднаних територіальних громад навколо міст обласного значення. Їх в області всього 13, але це дуже велика кількість населення, адже 2 млн 300 тисяч мешканців області проживає саме у містах обласного значення, тоді як на сільській території - лише 800 тисяч мешканців. І саме з містом найвигідніше селу пов'язувати свою долю.

— Чим саме вигідно? Які аргументи ви знайшли, на користь того, що модель міської ОТГ ефективна і взаємовигідна?

— У нашому Центрі розвитку місцевого самоврядування була розроблена експертна пропозиція стосовно формування на базі сільських рад, що приєднуються до міста обласного значення, відділу з інфраструктурного розвитку старостинського округу. Розробивши проект положення про цей відділ як нову управлінську структуру на селі, запропонувавши напрями його діяльності і обговоривши цю пропозицію як із сільськими, так і з міськими головами, ми отримали підтримку цієї пропозиції саме з боку міських голів, тому що вони, як успішні менеджери, чітко зрозуміли управлінську ефективність такої моделі, адже через неї можна швидше передати в село якість кожної адміністративної послуги, яка є в місті. Ще досить важливо, і цю ініціативу теж було підтримано і сільськими, й міськими головами, щоб у складі цього відділу з інфраструктурного розвитку старостинського округу обов’язково передбачили посаду спеціаліста з проектної роботи та залучення інвестицій. Тим  більше, що на базі нашого центру ми системно навчаємо таких спеціалістів для об’єднаних територіальних громад.

Ще один важливий напрямок у роботі об’єднаних громад, які утворяться навколо міст обласного значення, це новий рівень управління земельними ресурсами. Знову ж таки, це дає велику перевагу місту обласного значення, бо це можливість підвищення якості забезпечення мешканців об’єднаної територіальної громади власними, а не імпортованими, продуктами вищої якості, брендування цих продуктів, а також вихід власної сільськогосподарської продукції як на вітчизняний, так і на закордонний ринок.

Загалом, на мою думку, формування об’єднаних територіальних громад навколо міст обласного значення дозволить нам у надзвичайно короткі терміни створити успішні торговельні, економічні марки, які далі могли б просувати успіх децентралізації в Україні в усьому світі. Погодьтеся, маленькому селу це досить важко, а об’єднавшись із містом, з його можливостями, це можна зробити досить швидко. Та й для міст з’являється перевага: швидше і мобільніше розвиватися в різних секторальних напрямках власної економіки.

ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ НАРОДЖУЄ ЛІДЕРІВ

— Ситуація в області складається так, що можна лиш порадіти. І що, немає жодних проблем?

— Звичайно, проблеми є. Головне – це необхідність перемогти в собі «любителя зради», таку собі особу, яка не помічає позитивних змін у житті, а тільки скаржиться на нього. На мою думку, процес децентралізації — це формування у нашій свідомості, яка досить довгий час заколисувалась якимись сірими стандартами, уявної рівності, щоб усі були однакові, ніхто ніде “не висовувався”, такий довготривалий принцип існування рівності, що презентувалася як якась соціальна гарантія, але разом з тим, занижувала нашу цінність – бажання впливати і змінювати життя, бути лідером. Саме зараз децентралізація народжує лідерів нації, а об’єднані територіальні громади формують нову якість життя всієї України, реалізують унікальні проекти, які раніше були просто неможливими через брак фінансів, а сьогодні стали повсякденним завданням.

МИ МАЄМО БАЧИТИ СУСІДА

— Що зробити, щоб лідером міг себе відчувати кожен?

— Я вважаю, сьогодні потрібно посилити роботу стосовно підвищення спроможності тих об’єднаних територіальних громад, які вже створено, які повірили в децентралізацію і є її активом. Це можуть зробити і сьогодні роблять Центри розвитку місцевого самоврядування, що створені за сприяння Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону. Це сьогодні роблять обласні державні адміністрації, цю роботу підтримують обласні ради, та власне, і об’єднані територіальні громади, які потребують підтримки в розвитку людського потенціалу, кадровому забезпеченні, функціональної спроможності.

— Що для цього робиться на Дніпропетровщині, зокрема?

— Центр розвитку місцевого самоврядування, обласна державна адміністрація, обласна рада, фахівці ОТГ — усі ми активно співпрацюємо для підвищення спроможності територіальних громад, проводимо різноманітні тренінги, навчання, заходи, які мають характер не лише зібрання спеціалістів у Центрі і надання їм тієї чи іншої інформації, а це й безпосередні виїзди на місця і обмін досвідом. Ми маємо бачити сусіда. А якщо в самих щось добре вийшло, маємо і йому порадити.

Саме для цього ми запропонували проведення в області регіонального форуму «Ярмарок добросусідства». Торік ми його апробували як варіант платформи презентації результатів роботи ОТГ і впроваджених проектів завдяки децентралізації. Ми провели цей форум за п’ятьма напрямами: освіта, медицина, соціальний захист, адмінпослуги та цивільний захист населення і отримали 57 проектів, реалізованих громадами за рік. Цього року було прийнято спільне рішення стосовно проведення такого форуму вже за 12-ма секторальними напрямами Стратегії децентралізації Дніпропетровщини, яка була розроблена нами як орієнтир і план дій ОТГ у впровадженні реформи децентралізації. Ця Стратегія має ще й завдання накопичувати досвід кращих практик децентралізації  й передавати його новоствореним громадам. І вже цього року ми отримали на “Ярмарок добросусідства” 177 проектів, реалізованих  за 2018 рік.

Для максимальної відкритості конкурсу проектів у межах “Ярмарку добросусідства” наш центр створив відкриту групу «Ярмарок добросусідства Дніпропетровщини» у соціальній мережі Facebook, до якої долучилися майже 4 тисячі учасників. Я розумію, що вона буде постійно збільшуватись, тому що кількість охочих з інших областей переглянути, які ж проекти реалізовані нашими громадами, зростає щодня. Але ми добрі сусіди, щедро ділимося своїм досвідом не лише один з одним, а й з нашими колегами в інших областях і плануємо постійно модерувати роботу цієї платформи. 26 вересня будуть підбиті підсумки конкурсного відбору проектів під час «Ярмарку добросусідства», і ми відзначимо найкращі проекти громад області, які були обрані шляхом народного голосування. Таким чином нам вдалося сформувати регіональну платформу презентації результатів децентралізації, успіху цієї реформи і водночас обміну досвідом.

ЄВРОПУ ТРЕБА СТВОРЮВАТИ САМОМУ, А НЕ МРІЯТИ, ЩО ЇЇ ХТОСЬ ПОБУДУЄ

— Над чим працюватиме далі Центр розвитку місцевого самоврядування і Дніпропетровщина в просуванні реформи децентралізації та її впровадження?

— Насамперед продовжимо роботу зі створення нових територіальних громад, посилення спроможності чинних і підготовки до наступного етапу реформи, який стосуватиметься субрегіонального рівня. Також є великий пласт роботи у формуванні економічних зв’язків між об’єднаними територіальними громадами і районами, які будуть створені у процесі реформи на субрегіональному рівні – це новий ефективний механізм управління місцевим і регіональним розвитком, який, зафіксувавши успіхи і можливості ОТГ, сформує механізми впливу держави на якість роботи цих органів місцевого самоврядування. Саме цей етап і передбачає формування державних механізмів, які дозволять забезпечити нагляд держави за якістю роботи органів місцевого самоврядування і, відповідно, дотримання законів і Конституції.

Усе це дає можливості швидкого формування в Україні європейських стандартів життя, про які ми всі говоримо, але маємо розуміти, що вони зможуть прийти в країну лише завдяки нам і нашим діям. Європу треба створювати самому — у маленькому селі, у великому селищі, в місті, - а не мріяти, що її за тебе хтось побудує і привезе сюди. Тому процес децентралізації саме і є тим напрямом, який формує європейські стандарти життя для кожного громадянина в нашій Україні через особистий внесок кожного в розбудову держави. Я вірю в те, що нові стандарти життя людей, які вже є реальністю для ОТГ, поширюються на всю Україну. Адже ми добрі сусіди і щедро ділимося своїм досвідом. Але це може бути і набагато швидше, якщо парламент не зволікатиме з прийняттям децентралізаційних законів, що стоять на порядку денному європейської інтеграції України.

Програма «U-LEAD з Європою» спільно фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією й підтримує реформу децентралізації та її секторальні напрямки.

Людмила Блик, Дніпро

Фото Миколи Мякшикова

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>