„Янгол з дитиною”, або Що поєднує Суми з Лувром

„Янгол з дитиною”, або Що поєднує Суми з Лувром

Точка на карті
Укрінформ
Відомий французький скульптор Арістід-Онесим Круазі у 1900 році був нагороджений за цей скульптурний ансамбль, який нині можна побачити на сумському міському цвинтарі

Центральний міський цвинтар у Сумах, як і некрополі багатьох старовинних міст, є сьогодні, по суті, музеєм під відкритим небом. Він був заснований приблизно у 1830-му році. Авторами надгробних пам’ятників ставали знані європейські, російські та українські скульптори.

Найбільш відомі сьогодні два – це пам’ятники, встановлені на могилах членів родини українських промисловців і благодійників Харитоненків, – „Янгол з дитиною” і „Голгофа”. Вони височать на центральній алеї кладовища, відразу за церквою Петра і Павла.

Саме цей скульптурний ансамбль свого часу вважався найкращим надгробним пам’ятником у світі. Його автор, відомий французький скульптор Арістід-Онесим Круазі, у 1900 році був нагороджений за своє творіння Золотою медаллю. Копії цих пам’ятників зберігаються в Луврі, а інші роботи Круазі прикрашають собою сади Пале-Роялю та Паризьку мерію.

ХАРИТОНЕНКО ЗРОБИВ УКРАЇНУ НАЙБІЛЬШИМ ВИРОБНИКОМ ТА ЕКСПОРТЕРОМ ЦУКРУ

Постать Павла Харитоненка, який народився у 1853 році, є знаковою для Слобожанщини, і, насамперед, Сум. Успадкувавши від батька, Івана Герасимовича Харитоненка, підприємство „Торговий дім. І.Г. Харитоненка” з центральним відділом у Сумах, до якого входили сім цукрових та один рафінадний завод, а також 70 тисяч десятин землі в Харківській, Курській, Чернігівській і Полтавській губерніях, він став одним із найвідоміших цукрозаводчиків свого часу. На його заводах застосовувалися найбільш передові на той час технології цукроваріння. У 1914 році завдяки розширенню свого виробництва шляхом купівлі нових земель, він накопичив на своєму рахунку близько 60 мільйонів карбованців, а його кредитна лінія у Державному банку Російської імперії становила понад 9 мільйонів рублів. Саме завдяки Харитоненку Україна наприкінці XIX – початку XX століть стала найбільшим виробником та експортером цукру у світі.

Але попри свій неофіційний статус „цукрового короля”, він залишився в пам’яті сучасників і нащадків ще й як меценат. Адже саме завдяки йому у Сумах був збудований Троїцький собор, приміщення кадетського корпусу, костел Благовіщення Пресвятої діви Марії та багато інших пам’яток і споруд, які й сьогодні слугують місту та його мешканцям.

А ще Павла Харитоненка поважали за його освіченість і культуру. Відомо, що гостями у його будинку бували, зокрема, Федір Шаляпін та Олександр Скрябін.

ВЕРСІЇ ПОЯВИ “ЯНГОЛА З ДИТИНОЮ” У СУМАХ

Мабуть, саме завдяки цій рисі характеру Харитоненка – цікавитися усіма найновішими і передовими на той час речами як в економіці, так і у сфері культури, освіти – і з’явилися в Сумах вищезгадані пам’ятники.

„Наприкінці XIX століття Павло Харитоненко разом із дружиною Вірою Андріївною відвідали всесвітню виставку робіт найвідоміших скульпторів, яка проходила в Парижі. Там їх заворожила робота відомого французького скульптора Арістіда Круазі – Янгол, який несе в небо маленьку дівчинку. На той момент побачене зрезонувало з душевним станом родини, адже незадовго до цього сім’я зазнала надзвичайно тяжкої втрати – померла їхня маленька донечка Зінаїда (за однією з версій вона втопилася у фонтані, за іншою – померла від дифтерії). Тоді Харитоненко і вирішив увічнити пам’ять доньки у такій фігурі. Скульптору було передано фотографії Зінаїди, і невдовзі пам’ятник доставили з Парижа до Сум”, - розповідає сумський краєзнавець, директор місцевого меморіального музею А.П. Чехова Віктор Комаров.

Одначе існує й інша версія появи цієї скульптури Круазі в Сумах, про неї розповів ще один дослідник сумської старовини - кандидат технічних наук, доцент Сумського державного університету, краєзнавець Павло Кушніров.

„Науковці вважають, що скульптура Круазі „Два янголи” (ще одна назва пам’ятника “Янгол з дитиною” - ред.) була придбана сім’єю Харитоненків на одній із виставок у Парижі. Проте є свідчення, які доводять зовсім інше. На самому ескізі пам’ятника є дата його виготовлення – серпень 1889 р. Дівчинка померла у травні 1889, якраз сім’ї знадобився час, щоб зв’язатися з Круазі й замовити надгробний пам’ятник, який скульптор завершив уже в серпні. Також цікаво, що у 2012 році фахівці провели порівняльну оцінку дівчинки зі скульптури „Два янголи” та бюста під назвою “Бюст дитини” у музеї французького міста Шарлевіля-Мезьєра. Виявилося, що це одна й та ж дитина. Отже, скульптор спочатку робив бюст Зінаїди за фотокартками, висланими з Сум до Парижа, а потім приступив до самої скульптури”, переконує Кушніров.

Та як би там не було, цей скульптурний шедевр, що привертає погляди містян і туристів, тепер у Сумах. Його висота - 2,5 метри, він являє собою мармурову скульптуру у вигляді Янгола, який тримає на руках маленьку дівчинку, що заснула назавжди. Руки дитини складено навхрест на грудях. Янгол разом зі своєю ношею підіймається в небо, даруючи всім надію на Боже прощення.

У 1896-му на пам'ять про доньку Зінаїду Павло Харитоненко власним коштом побудував у Сумах дитячу лікарню, яка була однією з перших і стала однією з найкращих у цілій тодішній Російській імперії. Хворих дітей там лікували безкоштовно.

ДВА МІЛЬЙОНИ ЗА НАЙКРАЩУ НАДГРОБНУ СКУЛЬПТУРУ

Арістід Круазі доклав рук і хисту до створення у 1894 році на замовлення Павла Харитоненка й іншої, розташованої поруч на могилі його батька Івана Герасимовича, мармурової скульптури, виконаної з італійського мармуру. Вона має назву „Голгофа”. На верхній її частині - розп’яття Христа, на нижній, по його ліву руку, зображено колінопреклонну Богоматір, а по праву – апостола Іоана Богослова. Їх фігури виконані в яскравій реалістичній манері, що була притаманна французькому скульптуру. До слова, на могилі самого Круазі встановлено ідентичний пам’ятник, тільки виконаний з бронзи.

Відомо, що за даний скульптурний ансамбль, який свого часу вважався найкращим надгробним пам’ятником в світі, Павло Харитоненко заплатив непомірну в ті часи суму – 2 мільйони золотих. Натомість Суми отримали пам’ятку культури світового значення.

На жаль, час та атмосферні впливи не щадять цих чудових творінь. Якщо найближчими роками їм не забезпечити належного догляду, простоять вони у теперішньому вигляді недовго. Міська влада не раз мала намір реставрувати скульптури, але мецената так і не знайшли. Попри те, що ці скульптури у 2012 році були передані у комунальну власність, з міського бюджету Сум кошти на реставраційні роботи досі не виділялися.

Сергій Ханін, Суми

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-