Укрзалізниця + Дойчебан = європейська ефективна компанія?

Укрзалізниця + Дойчебан = європейська ефективна компанія?

Аналітика
Укрінформ
Меморандум підписано. Від співпраці з європейцями очікують оздоровлення Укрзалізниці і осучаснення всіх логістичних процесів

Підписаний 5 лютого Меморандум про взаєморозуміння між “Укрзалізницею” та національним оператором залізниць Німеччини Deutsche Bahn AG порадував і спантеличив. Приємно, що назріла співпраця з такою солідною, знаною у світі компанією, але незрозуміло, наскільки глибокою вона буде і що нам принесе.

Документ, підписаний новопризначеним виконувачем обов'язків голови "Укрзалізниці" Марчеком Желько в Кабміні у присутності прем’єра, тягне на історичний. Принаймні, очікування від нього, судячи з усього, значні, якщо не завищені: Меморандум містить мало конкретики і створює широке поле для прогнозів.

Валерій Ткачов, голова логістичного напрямку ГО “Бізнес-Варта” надав Укрінформу текст Меморандуму. Основні його пункти такі:

1. Участь беруть три сторони: АТ Укрзалізниця (УЗ), DB AG и DB E&C(дочірня компанія DB AG). Мета Меморандуму — окреслити рамки запланованої стратегічної співпраці між ними. А це — розробка концепції розвитку УЗ і плану, надання управлінської і технічної підтримки нашій залізниці

2. Конкретні дії і заходи будуть узгоджуватися шляхом підписання додаткових договорів (після закінчення початкового етапу). Термін дії документа — 3 роки.

3. Етапи стратегічної співпраці такі: початковий — 3 місяці, протягом яких здійснять оцінку діяльності УЗ і розробку дорожньої карти її розвитку. Це оформлять окремим договором на основі технічного завдання, отриманого від УЗ. Deutsche Bahn AG готовий брати участь в конкурсі, якщо будуть інші бажаючі надати ці послуги Укрзалізниці. Наступна фаза триватиме до 31 грудня 2020 року, це буде період підписання договорів між сторонами і деталізація/формалізація співпраці. На цьому етапі можливе залучення “релевантного досвідченого персоналу” DB E&C для реалізації дорожньої карти реформ. Далі — управлінський етап, до 10 років, протягом яких DB E&C надаватимуть підтримку УЗ в проведенні реформ.

4. Співпраця між Укрзалізницею та DB E&C буде здійснюватися на матеріально-технічній базі УЗ (тобто ми за все заплатимо).

5. Стратегічна співпраця буде здійснюватися в рамках чинного законодавства.

6. Сторони вводять поняття “координатор впровадження Меморандуму” і ця особа буде курирувати процес і звітувати перед сторонами.

7. Найцікавіше: жодна сторона не несе відповідальність перед іншою згідно Меморандуму за прямі і опосередковані збитки, втрату прибутків, втрату бізнес-можливостей за винятком умисних проступків, шкоди здоров’ю.

8. Сторони в будь-який момент можуть припинити співпрацю, письмово попередивши партнерів за місяць до розірвання.

“Гадаю, існує також секретна частина Меморандуму, яку ми не побачимо, - говорить Валерій Ткачов. - Але з того, що відомо, поки нічого не зрозуміло напевне. Наскільки глибокою буде співпраця, буде персонал ДВ керувати чи тільки консультувати”. Ці питання вирішуватимуться протягом 3 місяців, а юридично закріплятимуться до кінця року. “Останні пункти про відсутність взаємної відповідальності та можливість припинення співпраці в будь-який момент особисто мене бентежать, надто неоднозначні”, - говорить експерт. На його думку, в Україні є як симпатики такої співпраці, так і противники. Поки схоже, що однозначну вигоду в ній бачать тільки німці. “Вони можуть заробити на консалтингу 300-500 млн грн за рік. Реалізувати спільні проекти з перевезення вантажів і пасажирів”, - перелічує перспективи для німецької сторони Ткачов. А ще організувати транзитні потоки вантажів через Україну, розмістити наші замовлення на своїх підприємствах — в складі DB AG їх більше 300. “Україна — додатковий ринок збуту продукції і послуг”, - робить висновок експерт.

"Укрзалізниця" підписала з Deutsche Bahn меморандум про співпрацю

ЕФЕКТ НЕМОЖЛИВИЙ БЕЗ ДОПОМОГИ РАДИ

Якщо німецький менеджмент займеться УЗ по-серйозному, то вимагатиме непопулярні заходи для оздоровлення компанії, вважає Ткачов. Найперше — скорочення персоналу. В організації працює 270 тис. чоловік, скоротити можна 50-100 тисяч за умови збільшення автоматизації процесів. “І скорочувати найперше склад управління. Ймовірна реакція — середній управлінський склад буде саботувати скорочення, - передбачає Валерій Ткачов. - Натомість намагатимуться скорочувати представників робітничих професій, проти чого виступлять профспілки залізничників”. І це при тому, що вже спостерігається дефіцит робочих рук через трудову міграцію, а ось управлінців реально забагато.

Очевидно, німецькі консультанти порадять скоротити непрофільні активи — стадіони, бази відпочинку, сільськогосподарські підприємства на балансі УЗ; скоротити непродуктивну залізничну інфраструктуру (станції, ділянки) та позбутися збиткових пасажирських маршрутів. Тобто робити все те, на що не вистачає політичної волі у чинного менеджменту УЗ. “Але все це треба робити з урахуванням державної політики в транспортній сфері, - зауважує транспортний експерт. - УЗ — основна кровоносна система економіки країни. І кардинальні зміни можуть вплинути на її макроекономічні показники”.

Очікувати помітного ефекту поки не варто, вважає Олександр Кава, експерт в галузі транспорту і екс-заступник міністра інфраструктури. “Для принципових змін мало запрошувати консультантів, треба прийняти кілька важливих рішень на рівні уряду і ВР, - говорить він. - В першу чергу — відмовитися від застарілої системи тарифів на перевезення вантажів”. За словами пана Кави, через неї олігархи щороку не доплачують УЗ 45 млрд грн. А ще необхідно запровадити дотації на пасажирські перевезення та придбання пасажирського рухомого складу. “Без цього ситуація не зміниться. Це дві першопричини проблеми нинішнього стану УЗ”, - вважає Олександр Кава. Напевне, про компенсацію збитків за перевезення пасажирів з державного і місцевих бюджетів (а це -12,6 млрд грн на рік) говоритимуть і німецькі консультанти, переконує пан Ткачов. “І наполягатимуть на ній, як і на перегляді тарифної політики, - прогнозує він. - А це — збільшення вартості перевезення вантажів і пасажирів”.

Стан німецької залізниці — досягнення не лише менеджменту Deutsche Bahn, який теж щороку отримує величезні дотації з федерального бюджету і бюджетів федеральних земель. “Це близько 17 млрд євро на рік. Вони йдуть на покриття збитків від пасажирських перевезень, оновлення рухомого складу і утримання інфраструктури”, - пояснює Кава. Крім того, в Німеччині регулярно приймаються довгострокові програми розвитку залізничної інфраструктури. “Восени 2019 року прийняли програму на десятиріччя з обсягом інвестицій з федерального бюджету 86 млрд євро, - наводить приклад екс-заступник міністра. - Українські уряди залізницю ніколи не підтримували, використовували як дійну корову, яку не годували. А німці не стануть годувати її з федерального бюджету”.

ПРОГНОЗ НА БОРОТЬБУ З КОРУПЦІЄЮ І ЗА ІТ-РІШЕННЯ

Попри все співпраця Deutsche Bahn і Укрзалізниці обіцяє бути взаємовигідною, впевнений Валерій Ткачов. Ми підключимося до загальних трендів в європейській транспортній галузі. А це - екологічність транспорту (зменшення викидів вуглекислого газу, про це говорив  член правління ДВ Рональд Пофалла) і зростання його ролі, глобалізація через зростання конкуренції, діджиталізація логістичних процесів.

Валерій Ткачов
Валерій Ткачов

“Холдинг Deutsche Bahn — визнаний лідер з впровадження інновацій на залізниці. Ймовірно, УЗ може сподіватися на прямі інвестиції як від самого ДВ, так і інших інвесторів, що стануть більше довіряти УЗ за наявності німецького менеджменту і його участі в організації бізнес-процесів”, - прогнозує Валерій Ткачов. Також в Укрзалізниці є шанс отримати доступ до європейського фінансового ринку, де вартість фінансових ресурсів не висока. Долучитися до нових технологій і ІТ-рішень в залізничній інфраструктурі, інтегруватися в європейську транспортну систему. Варто сподіватися на деполітизацію управління акціонерним товариством, на яке стабільно, за словами Ткачова, впливають кілька політичних і фінансово-промислових груп з власними інтересами. “А також на реальну боротьбу з корупцією через дотації з держбюджету (німецький менеджмент вимагатиме на модернізації), - говорить пан Валерій. - В цілому менеджмент УЗ і уряд знають, що треба робити для порятунку залізниці. Але сподіваються, що німецькі консультанти зроблять це ефективніше”.

Тетяна Негода, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-